tuborg Svart 18.April.2010 Del på Facebook Svart 18.April.2010 Men når dert skal sies så har lang sammenhengende kulde også vært pisitivt med tanke på kondens. Fukt mellom dolbord og fenderlist kommer i høy grad av kondens som dannes på innsiden av opplagspreseningen ved svingninger i tempratur og renner ned og på dolbordet. derfor gar jeg gått over til telt der presenningen ikke berører båten. Ser ut til å fungere bra. Sitér dette innlegget Link to post
Holen's Svart 19.April.2010 Del på Facebook Svart 19.April.2010 Hei! Legger inn bilde av Båten min. Skorgenes snekke fra 1961. 24 fot lang. Motor: Sabb type G 10 Hk. 1975 mod. (Bilde tatt på Trebåtfestivalen i Ulsteinvik i fjor). Gler meg til nye turer i sommer..! Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 20.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2010 Hei Holen's Takk for bilde av den flotte båten din. Ei skikkelig fin Skorgenes snekke med en klassiker av en motor Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Mytsberg Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 Har endelig fått bort (nesten) alt av den hvite malinga som var inni båten. Gitt den masse olje og til slutt lakk. Litt mørk i treverket, men heller det enn hvit Nå er det nye tiljer, motorkasse og benker som skal lages. Her er et par bilder også. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 (redigert) Når du velger å avslutte med lakk kunne du vel strengt tatt like godt beholdt malingen. Lakken er like diffusjonstett den... Redigert 21.April.2010 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Wasco Svart 21.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2010 Når du velger å avslutte med lakk kunne du vel strengt tatt like godt beholdt malingen. Lakken er like diffusjonstett den... Bortsett fra at lakk i dette tilfelle er penere. Men ellers er jeg enig med index. Men gjort er gjort - så får du heller skrape bort lakken ved neste korsveg. På innsiden skulle du bare brukt kaldpresset linolje, D1 eller noe lignende. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
index Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 Men på den annen side, om du har oljet og ikke lakket utvendig så har treverket mulighet til å puste den veien. Men lakk/maling på begge sider er fy fy! Her på vestlandet har det i alle år vært vanlig å male åpne båter innvendig, og heller olje eller tjærebre dem utvendig. Da oppnår man å beskytte treverket fra råtefremmende regnvann innvendlig, samtidig som treverket får puste på utsiden. Saltvann som trenger inn i treverket fremmer ikke råte på samme måte, da saltet konserverer. Andre steder, med mindre regnvær enn vi er velsignet med, gjør man det gjerne motsatt. Så valg av løsning er altså klimabetinget... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mytsberg Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 Men på den annen side, om du har oljet og ikke lakket utvendig så har treverket mulighet til å puste den veien. Men lakk/maling på begge sider er fy fy! Oki, og det gjelder alle typer lakk ? Har brukt clipper I og clipper II inni. Spurte noen om råd og fikk til svar at jeg måtte bruke både clipper I og II, men da har jeg lært noe i dag også da Sitér dette innlegget Link to post
Trondryen Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 På tide med litt oppdateringer fra Sandefjord. Når kulda slapp i mars var det på tide og begynne igjen. Først blei resten av lakken rundt og inni snekka fjernet. Deretter gikk sabben ut med sprukken blokk .Øvere bordgang på babord ble fjernet , og Fred Ivar og jeg dro i snøføyke til Tinnoset sag for å plukke ut marg furu til bordgangen. Ellers så er bunnen grundig rengjort og primet. Dekkene er natet om og vindskjermen er pusset ned og limt med epoksy, og siden beiset og oljet.Venter nå på litt varme for lakking. sender med bilder av utviklingen Øvere bordgang fjernet Degamle skal brukes som mal Sabben på vei ut grovsaging av øvere bordgang og høvling fra 30 mm til 17 mm Prøvemontering for finjustering med høvel Vindskjerm og benker begynner å ligne noe etter pussing , beising og oljing. Venter på varme for lakking Fordekk og akterdekk har fått nye nater. De gamle ble fjernet med feinsag og natekniv. det gjorde jobben raskt og enkelt. Oppdateringer kommer i tiden framover God båtpuss alle sammen ! Sitér dette innlegget Link to post
Mytsberg Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 På tide med litt oppdateringer fra Sandefjord. Dette ser jo veldig fint ut. Gleder meg til å se sluttresultatet Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Ørnen Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 Fordekk og akterdekk har fått nye nater. De gamle ble fjernet med feinsag og natekniv. det gjorde jobben raskt og enkelt. Oppdateringer kommer i tiden framover God båtpuss alle sammen ! Det er utrolig hyggelig å se alle som steller fint med gamle båter. Javisst er det mye arbeide med trebåter, men du verden så fine de er på sjøen. Dette er viktig kulturhistorisk arbeide også! Jeg hever mitt glass til dere alle!! Sitér dette innlegget Link to post
Champagne Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 (redigert) Folkens, det er masse TREbåter som er lakkert både innvendig og malt\lakket utvendig. Båter går ikke automatisk i oppløsning på en to tre av den grunn. Så vær så snill å bruk vettet før man skremmer vannet av en stakkars trebåteier og baatplassen bruker når man svarer. Jeg har en sunn og frisk hondurasmahogany på eik konstruksjon som er lakkert innvendig og malt utvendig. På de 44 årene hun har vært i live [og lakkert hele tiden] så har det ikke vært noen form for råte som har oppstått ombord PÅ GRUNN av at hun er lakkert INNVENDIG. Poenget med slike konstruksjoner er å sørge for at FØR man lakker det hele semi diffusjonstett (Ja maling og lakk, 1 komponent, klarer å puste ut litt fuktighet) så bør trevirket være mettet med treolje (linolje, D1, etc) Da trenger ikke lakken å puste ut så mye fuktighet, da trevirket er fylt av sine naturlige og den tilsatte oljen før det er lakkert. Det kan være en vedlikeholdsmessig fordel med å bare olje innvendig, da det forenkler det fremtidige vedlikeholdet, men båten din dør ikke fordi den er lakkert innvendig, den dør av at det renner ferskvann fra lekkasjer på dekk, lekke overbygg og tak som finner veien på innsiden av lakken. [edit: dersom man ser på båten til Trondryen over, så kan man jo se hvor ferskvannet har gått og vært årsak for at trengte å bytte øverste bordgang] Dersom man er flink og sørger for at man tar ferskvannslekasjer like alvorlig som man gjør når man opplever sjøvannslekkasjer under vannlinjen, så vil båten din leve ett bedre og lengre liv. Mvh Champagne Redigert 21.April.2010 av Champagne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trondryen Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 Snekka mi er 67 og har vært lakket inni. Den har ikke gått i oppløsning , men problemet har vært at lakken løsner rundt klinken pga bevegelser og luft og fuktighet kommer til . det har medført at kobberklinken irrer og det blir et litt skjemmende grønt irrlag øverst på bordgangene. Så nå går jeg for clipper 1 på innsiden. Ellers så er jeg enig med champagne vi må ikke være for rask på avtrekkeren når noen har gjort noe ,som man ikke vil gjøre selv. Tenk bare alle teoriene med hva man skal behandle propellen med for at det ikke skal gro . Det er like mange teorier som det er folk , og felles er at det gror hos alle ! Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 21.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2010 Takk for et avbalansert "motinnlegg" Champagne... Sophie, som fyller 60 år om et par uker har vært malt innvendig og lakket utvendig hele sitt liv. Men på Sophie var det brukt blymønje, og det er vel også det som har holdt henne så ung og frisk. Ellers har det gått i skraping og pussing her i gården. Skrapingen var jo ikke det verste. Det gikk ganske fort. Men å bekjempe blåmann og pusse skroget slik at det ikke såg ut som om hun hadde fått flekk-tyfys. Det var litt av en jobb Men nå er det bare en siste finpuss igjen på et par plasser. Og så skal jeg få satt inn skroget med noe antiparasitt før jeg tar kvelden. Ble annbefalt å bruke dette produktet av en som har hatt den samme trebåten i en mannsalder. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
index Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 Folkens, det er masse TREbåter som er lakkert både innvendig og malt\lakket utvendig. Båter går ikke automatisk i oppløsning på en to tre av den grunn. Nei, for all del! Og den båten det gjelder her har sikkert vært malt innvendig i et par titalls år uten å ha tatt skade av det i det hele tatt, kanskje tvert om! Det jeg reagerte litt på var bare det at han først legger ned masse arbeid for å få vekk all gammel maling (antar at det ble gjort for at treverket skulle få puste) og deretter påførte ny lakk! Men som sagt, en åpen båt kan med fordel ha en tett behandling innvendig, det beskytter bra mot regnværet! I min barndom husker jeg at vi kjøpte en trebåt til bruk på hytta, som var Owatrolbehandlet fra den var ny og deretter hvitmalt inn og utvendig et par år før vi kjøpte den. Det var aldri noe problem med råte i alle de årene vi hadde den, men på grunn av like tett behandling inn og utvendig flasset malingen fort av. Så der ble det full skraping og maling hvert år, for å holde den fin. Jeg antar at malingen hadde sittet bedre om den kun hadde vært brukt på en side, og den andre hadde beholdt Owatrolbehandlingen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mytsberg Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 antar at det ble gjort for at treverket skulle få puste Nei, det jeg var interessert i var å få bort den hvite malinga fordi jeg synes det er finere uten. Men da får den være slik den er i år i alle fall. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 Ikke noe problem om du lar den være sånn i 10 år heller! Nå ser du i det minste treverket, og kan reagere om noe begynner å se tvilsomt ut. Og siden det er snakk om en åpen båt, kan det som sagt faktisk være en fordel at du har gjort det slik som dette... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mytsberg Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 Ja, får bruke tida på det siste som må gjøres før den skal på vannet Må bare bli i litt bedre form.......har et nyoperert kne og det egner seg dårlig for båtpuss akkurat nå he he Sitér dette innlegget Link to post
Champagne Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 Hei Index! Regnet med at det var det du tenkte, men så også at det var lett å missforstå, derfor jeg skrev hva jeg skrev. På gamle trebåten i din barndom tror jeg ikke det var malingen på innsiden som forårsaket at det flasset. Heller at båten trakk vann fra overgangen mellom dollbord og fenderlist og at det muligens la seg kondens under dollbordet. Dette igjen trekker ned i bordgang på flasken, og videre ned i bordgangene og la seg slik til at malingsfilmen løsner på utsiden av skutesiden. Så kan man spørre seg, ville vannet som legger seg mellom malingsfilmen og i ytterkant av ett 1tomms tykt bord trekke ut på den andre siden (innsiden) dersom denne siden ikke var lakkert? tja..over tid ville det kanskje det i form av fordampning men jeg har mine tvil. Jeg vil påstå at får man ikke får bukt med hvor vannet kommer inn i bordet fra start så mener jeg det er tjangseløst å få vannet ut uten å først sørge for at båten ligger tørt over lengre tid for å tilrettelegge for fordampning skal skje. Og selv etter dette bør man spole tilbake og finne ut av hvorfor vannet kom inn i utgangspunktet og hindre at dette skjer igjen. Mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 (redigert) På gamle trebåten i din barndom tror jeg ikke det var malingen på innsiden som forårsaket at det flasset. Heller at båten trakk vann fra overgangen mellom dollbord og fenderlist og at det muligens la seg kondens under dollbordet. Denne båten hadde ikke dollbord som sådan, så det var vel neppe tilfellet. Det var snakk om en 16-17 fots robåt av "elvebåt" type, den med sammensnurpet baug og langt overheng foran. En suveren båt til hyttebruk, bortsett fra flassingen da. Mulig også at all Owatrol oljen gjorde at malingen ikke fikk skikkelig feste. Men dette begynner å bli så lenge siden nå at jeg husker ikke alle detaljer... Angående fuktvandring: Har du prøvd å bruke Ferro-bet på skroget for å fjerne blåved? Etter å ha smurt noen strøk pipler faktisk vannet ut på innsiden av skroget, presset ut av Ferro-beten! Treverk erporøst som en svamp, så fuktigheten har ikke noe som helst problem med å vandre fra den ene siden til den andre. Slipper det ikke ut på den siden solen står på, presser det seg gjennom treverket og forårsaker blærer på motsatt side. Dette har jeg selv sett mange ganger... Redigert 21.April.2010 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Champagne Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 hadde elvebåten en relling? da sklir vannet ned og under og finner veien inn fra underkant av denne såfremt denne ikke var så avansert at det var laget dryppkant på inn og utside av rellingen. Fuktvandring, jeg er enig i det du sier Index, Ferro-bet'n er ekstremt tyntflytende, samme story med owatrolen, den penetrerer godt på sunne emner. Har ikke brukt Ferro-bet på Champagne da jeg ikke har hatt blåved. Men vann som står i slitne bordganger over tid "fester" seg på en måte i det det danner seg råte det blir seigt og er ikke like lett å flytte på\fjerne med tilføring av oljer. Ett godt eksempel på dette er overbygget på Champagne som det rant vann ut av når jeg begynte å demontere det etter 1 vinter i stort tørt telt på land og 1 år innendørs i temperert hall etter teltet. UTEN noen form for fuktighet som kunne ha kommet inn i trevirket i mellomtiden. Selv ett halvt år etter dette hvis jeg presset på de råtne bitene som jeg hadde lagt til side så piplet de råttent vann. Jeg stoler derfor ikke på at det er mulig å erstatte 100% av vasstrukne bord med Owatrol eller liknende produkter selv om de reklamerer for at akkurat deres produkter er løsningen på alle verdensproblemer. Jeg har derfor konvertert fra å være Owatrol fantast til å kun benytte linolje produkter i restaureringen av Champagne. Mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post
Sunnmøringen Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 Har sett flere steder at det refereres til at man kan kjøpe linolje i større kvantum for en billig penge og få det tilsendt. Nå vet jeg ikke hva som regnes som store kvantum, men jeg tipper jeg trenger en del Jeg har generelt dårlig hukommelse, men jeg husker faktisk tilbake til 1974, og smøringen av min bestefars nye 24' snekke. Da smurte vi med linolje og terpentin fra innsiden, og brukte totalt 180 liter linolje. Nå skal jeg snart skrape ned og smøre en 28' sjark. Den vil nok ikke trenge like mye, og jeg vet ikke om jeg kommer til å skrape ned innsiden også, men et forbruk omkring 100 liter linolje er sikkert ikke urealistisk? Så til spørsmålet: Hvor finner man rimelig linolje og evt terpentin? Lurte på å blande i litt antiparasitt også. Anbefalt type? Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
Bartesam Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 Skal du chøppa billig linolje og amerikansk terpentin, så må du nok begynne å sjekke ut butikker nedover vestkysten av Sverige. Her hjemme er det syke priser på kaldpresset rå linolje og amerikansk terpentin Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Wasco Svart 22.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2010 (redigert) Har sett flere steder at det refereres til at man kan kjøpe linolje i større kvantum for en billig penge og få det tilsendt.Nå vet jeg ikke hva som regnes som store kvantum, men jeg tipper jeg trenger en del Nå skal jeg snart skrape ned og smøre en 28' sjark. Den vil nok ikke trenge like mye, og jeg vet ikke om jeg kommer til å skrape ned innsiden også, men et forbruk omkring 100 liter linolje er sikkert ikke urealistisk? Så til spørsmålet: Hvor finner man rimelig linolje og evt terpentin? Lurte på å blande i litt antiparasitt også. Anbefalt type? Hei. Jeg kjenner til to firma som selger linolje og terpentin på nettet. Kan godt hende det er flere. Det første firma jeg var i kontakt med var Lier produkter. Her koster linoljen 39,- ved kjøp av 25 liters dunker. Terpentin koster det samme. Problemt med dette firma er at daglig leder ikke kunne gi meg noen eksakt pris på frak. Jeg fortalte han da at det er et annet firma som selger linolje over nettet, og at disse tar 290,. for frakt - uansett mengde eller avstand. Han var tydeligvis litt stressa da jeg snakket med han. Det eneste han kunne fortelle meg var at det i hvert fall kom til å koste mer en 290. En annen merkelig ting var at han krevde 300,- ekstra i frakt hvis varene skulle leveres til en privat adresse. Hvorfor det skulle koste 300 kr mer å levere til en privat adresse, fremfor en firma adresse fikk jeg ikke noen god forklaring på . http://www.linolje.com/ Det andre firma som jeg, og flere av oss her inne på BP har valgt å bruke heter Tarinol. Her er koster linoljen noen få kroner mer ved kjøpav 25 liter. Men kjøper du 100 liter blir det billigere en hos Lier produkter. Problemet med Tarinol er at de ikke selger Amerikans terpentin. Deres terpentin er petroliums bassert. Men de hevder at dette ikke er vanlig "malings terpentin" og at den fungerer fint sammen med linolje, tretjære eller hva det skulle være. Det fine med dette firma er at de tar 290,- for frakt, uansett mengde og avstand. Jeg gikk sammen med en annen trebåtkar og vi bestilte sammen. Dermed ble det bare 145,- på hver av oss i frakt omkostninger. Varene var på plass 3-4 dager etter bestilling, og varene ble levert rett på døra. http://www.tarinol.no/product.asp?product=5 Elles ble jeg annbefalt av en gammel trebåt kar å bruke dette antiparasitt middelet. Som du kan se er dette kjøpt på Norrøn. Til slutt må jeg si at jeg reagerer på at du mener det er nødvendig med så mye linolje til sjarken din. Hvis sjarken er blitt tatt vare på og behandlet slik den skal bør jo treverket allerede være ganske mettet med olje. selv har jeg regnet med å bruke 20-25 liter på min 26 fots båt. Redigert 22.April.2010 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Sunnmøringen Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 Takker og bukker for tips Når det gjelder mengder, så er det mulig jeg tar litt hardt i, men båten har nok ikke vært oljet på laaaang tid, og er alt annet enn velholdt. Jeg regner derfor med at når denne får seg et par uker tørk, så trekker treverket som en svamp Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.