Wasco Svart 22.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2010 Ja, da kan det nok hende at du trenger litt mer. Men du har jo et lite dillema her. Siden du skal skrape båten helt ned så må den jo være nogen lunde tørr. Men på den andre siden, så er det jo alltid best å begynne behandlingen med olje mens båten enda er fuktig. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
index Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 Jeg stoler derfor ikke på at det er mulig å erstatte 100% av vasstrukne bord med Owatrol eller liknende produkter selv om de reklamerer for at akkurat deres produkter er løsningen på alle verdensproblemer. Nei, litt av problemet med å lage båter av tre er jo at naturens gang tilsier at dette døde treverket skal bli til jord! For å bremse denne utviklingen kan vi pøse treverket fullt med både miljøgifter og oljer av forskjellig slag, og det vil forlenge levetiden til båten vesentlig. Men tre er uansett et materiale som er sårbart for råte, så lenge fuktighet slipper til. Hvis det i tillegg hindres i å slippe ut igjen, da er grunnlaget lagt for råteskader. Ref. plastbåter, der den største trusselen for svekking av strukturell styrke er treverk som er plastret inn og i teorien burde vært helt beskyttet for vanninntrenging. I praksis har man såpass bevegelse i et båtskrog at sprekker vil oppstå før eller siden, uansett overflatebehandling. Og da synes jeg for min del det er greit at treverket er innsauset med olje, som gjør at treet trekker mindre fuktighet samtidig som det tillater det å puste til en viss grad. Men det er klart, treverk forfaller over tid uansett hvordan man velger å behandle det, det gjelder bare å finne en metode som passer bra til den båten og den bruken man selv har. Klarer man å forhindre vann i å trenge inn, har man heller ikke stort behov for at treverket skal kunne puste for å få fuktigheten ut igjen... Som du sier så holder råte på fuktigheten, så råtne deler må skiftes ut før råten smitter over på andre bord. Har råten først satt seg nytter det verken med Owatrol eller linolje, da må sagen frem! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Champagne Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 Tro meg, sagen har vært fremme og flittig brukt siste par årene, og skandinavia er snart tom for honduras pga meg.. Mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 22.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2010 Har kommet over litt råte i dollbord og øverste borgang på babord side.... Men jeg kommer ikke til å gjøre noe med det dette året. Får se om det kan gjøres noe neste år Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Woody Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 Tro meg, sagen har vært fremme og flittig brukt siste par årene, og skandinavia er snart tom for honduras pga meg.. Mvh Champagne Skandinavia har vel aldri hatt honduras......... Sorry, klarte ikke å dy meg. Spøk til side, oljer du mahognyen på samme måte som furu? Linolje og terpentin osv? Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Svaap Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 Angående linolje og Lier produkter. Wasco; jeg tror ikke dagl leder var spesielt stresset den dagen du snakket med ham. Jeg har snakket med ham noen ganger, og det er samme leksa hver gang.. Tror bedriften drives hjemme ifra (jeg var og hentet olje der en gang), og han løp rundt og snakket usammenhengende... Produktet derimot er helt flott! Jeg har brukt maaaaange liter linolje i skrog/spanter på Svaap (sikkert over 200 l totalt), og må si at de siste 25 litrene fra Lier har vært den beste oljen jeg noen gang har brukt. Fet og fin, gyllen og deilig i fargen. Tror han henter olje fra Sverige..(?) Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Kannen Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 Vedr. Terpentin 'vanlig' eller 'ikke 'vanlig type Terpentin fra Tarinol er en high flash terpentin. Produsert av oljeindustrien. Amerikansk terpentin er 'dangerous goods' at sende, og derfor veldig dyr i frakt. Hvilken type som 'må' brukes er et nesten religiøst spørgsmål. Det finns mange meninger og fortolkninger! Mange entusiaster ønsker vegetabilsk - mange kommersielle produkter inneholder high flash typen. Jeg følger med interesse debatten, og hører gerne om erfaringer (modsat spekulasjoner) Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 22.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2010 Angående linolje og Lier produkter.Wasco; jeg tror ikke dagl leder var spesielt stresset den dagen du snakket med ham. Jeg har snakket med ham noen ganger, og det er samme leksa hver gang.. Tror bedriften drives hjemme ifra (jeg var og hentet olje der en gang), og han løp rundt og snakket usammenhengende... Fikk også en følelse av at dette var et "hjemme firma." Da jeg ringte dem første gang var det kona som tok telefonen, og hun gav meg mob. til mannen sin. Ikke noe galt med å drive et firma hjemmefra, bare produktene er bra. Men jeg synes jo det var merkelig at han ikke kunne gi meg prisen på frakt. Og klarte ikke å forstå hvorfor det skulle koste 300 kr ekstra for å få varene levert til privat adresse. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Sunnmøringen Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 Vedr. Terpentin 'vanlig' eller 'ikke 'vanlig typeAmerikansk terpentin er 'dangerous goods' at sende, og derfor veldig dyr i frakt. Hvilken type som 'må' brukes er et nesten religiøst spørgsmål. Det finns mange meninger og fortolkninger! Jeg mener det var her på BP jeg leste at Biltema har et bra alternativ i så måte, uten at det er amerikansk terpentin som er handelsnavnet på det ...men jeg finner ikke igjen tråden Vår Biltema-avdeling hadde absolutt ingen anelse om hva jeg snakket om... Noen som vet navnet på denne, og aller helst har erfaringer med det? Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
Wasco Svart 22.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2010 Jeg mener det var her på BP jeg leste at Biltema har et bra alternativ i så måte, uten at det er amerikansk terpentin som er handelsnavnet på det ...men jeg finner ikke igjen tråden Vår Biltema-avdeling hadde absolutt ingen anelse om hva jeg snakket om... Noen som vet navnet på denne, og aller helst har erfaringer med det? Dette har jeg aldri hørt om. Men BT sin Balsamterpentin er jo en del rimligere en i maleforettninger Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Champagne Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 (redigert) Skandinavia har vel aldri hatt honduras......... Sorry, klarte ikke å dy meg. Spøk til side, oljer du mahognyen på samme måte som furu? Linolje og terpentin osv? Hehe jeg har ikke funnet mange Honduras mahogany trær i skogene her på østlandet nei til spørsmålet ditt Woody; Ja jeg oljer hondurasen til det er mettet med rå linolje (varierende hvor tynn jeg lager linolje+terp blandingen i forhold til temperatur når jeg skal føre på [viskositet]). Forseiler denne igjen med kokt linolje for at den ikke skal koke\boble under lakken i varmen\ sola . Så lakker jeg [rylard] til det dekker absolutt alle porer i treverket og litt til (dvs til jeg kan speile meg i det uten å se noen porer, pleier å tynne ut de første par strøkene 50%) Videre når dette er skikkelig herdet, er det å matte ned grunnlakken skikkelig godt, så går jeg på og lakkbeiser (rylard mogano wood primer). Når denne er tørr, lakker jeg ett strøk til, matte dette igjen, lakkbeiser, tørke, lakke, slipe gjenta til jeg er happy med fargen\gløden så lakker jeg og matter..ganger X antall strøk og runde av når jeg syntes det holder og resultatet er levelig (det vil si, hva man har tid til eller to strøk etter at jeg var møkk lei for 5 strøk siden.. Det pleier å stoppe seg selv rett rundt 10 strøk totalt. Tidkrevende, men utrolig viktig å få på nok lakk, da holder det seg godt lenge, dersom du vedlikeholdslakker med ett til to strøk per sesong dersom overflaten er slitt eller matt. Jeg har også en teori at det gjør at jeg kan vedlikeholdslakke skjeldnere med denne måten å beise på enn med klassisk beising rett på treet. Jeg tror flere lag lakkbeis gir meg bedre uv filter enn beis rett på mahoganyen hvor jeg har erfaring med at klassisk beising har tendens til å "brenne" opp etter 4-8 år etter hvor mye beis som er brukt og blir ujevn pga forskjellig sol eksponering. Dette fordi båten ligger for det meste i havnen sin, stille, mer eksponert på styrbord enn babord pga at båten ligger øst\vest. Mvh Champagne Redigert 22.April.2010 av Champagne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Champagne Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 En ting til, en annen grunn for hvorfor jeg lakkbeiser er ved tilfeller hvor jeg må ned til treverk pga vanninntrengning, frostsprengning eller dødlakks problematikk, så gir det meg mer fleksibilitet for å matche fargen på sluttresultatet enn om jeg skulle ha beiset rett på og prøvd å flekkbeise feltet før jeg lakker det opp igjen. Mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 Det er jo lett å bli forvirret av alle navn og begrep. Jeg har alltid hørt at både amerikansk terpentin og balsamterpentin er utvunnet av tre, men så leser jeg dette Amerikansk Terpentin Må jo være feil eller dårlig valgt navn! Her er en annen interessant side som forklarer godt og det motsatte Terpentin Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
nedgård Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 Her kommer to bilder av min nyoppussa sabb 2g! til lørdag går båten på vannet og motoren blir løfta på plass, etter en kald kald vinter inne i en gammel møkkakjeller Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 Svært interessant å lese den artikkelen om terpentin! Det ser bestemt ut til at det er på tide å kalle terpentinsortene noe annet enn knyttet til stedsnavn (se bare misforståelsen med "Amerikansk Terpentin"!) Sitér dette innlegget Link to post
Champagne Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 (redigert) Nyyyydelig resto av den Sabb'n Nedgård! Skal du ha inn motoren umiddelbart etter sjøsetting eller vil du la skroget sette seg litt før montasje? mvh Champagne Redigert 22.April.2010 av Champagne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 Ser veldig flott ut den ja Supert! Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Bartesam Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 Holder på med en liten jobb på dekket oim dagen. Råte i kryssfiner under teak og epoksy. Ferdig med å skjære lørdag eller søndag. Da går det framover med stormskritt Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Sleipner93 Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 Nydelig den Sabben der! Tipper lyden er like vakker! Kommer til å gjøre seg ombord den! : ) Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 23.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2010 Her kommer to bilder av min nyoppussa sabb 2g! til lørdag går båten på vannet og motoren blir løfta på plass, etter en kald kald vinter inne i en gammel møkkakjeller Vakkert, vakkert.... Dette er gromsaker for han far Holder på med en liten jobb på dekket oim dagen. Råte i kryssfiner under teak og epoksy. Ferdig med å skjære lørdag eller søndag. Da går det framover med stormskritt LITEN jobb Synes dette ser ganske så omfattende ut jeg ..... Tror nesten jeg blir nødt til å ta de små råte anngrepene jeg har oppdaget på Sophie nå når jeg ser hva du er i gang med Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 23.April.2010 Del på Facebook Svart 23.April.2010 Nå ser jeg frem til en strålende båthelg Sandefjord ligger på Mannes og skal slippes i kveld for å få ny bunnsmøring i helga. Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Svaap Svart 23.April.2010 Del på Facebook Svart 23.April.2010 Holder på med en liten jobb på dekket oim dagen. Råte i kryssfiner under teak og epoksy. Ferdig med å skjære lørdag eller søndag. Hei Bartesam. Snakker vi om et stort område av dekket ditt? Har ikke sett så mange bilder av den flotte båten din -hadde vært fint om du kunne legge ut en prosjektstreng på dette Lykke til -blir sikkert som nytt igjen dette Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Svaap Svart 23.April.2010 Del på Facebook Svart 23.April.2010 Sandefjord ligger på Mannes og skal slippes i kveld for å få ny bunnsmøring i helga. Heisann! Da håper jeg dere får tatt noen bilder av Sandefjord når hun viser sitt vakre skrog på slippen!! Kos dere Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Wasco Svart 23.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2010 Sandefjord ligger på Mannes og skal slippes i kveld for å få ny bunnsmøring i helga. Mannes!! Det er en plass som heter Mannes et par km fra hvor jeg bor. Er det der den ligger? Hmm...det er sikkert flere steder som heter Mannes Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Bartesam Svart 23.April.2010 Del på Facebook Svart 23.April.2010 Prosjekt streng kommer med legging av epoksy og teak. Hullet er under 2m langt og ca 60 cm bredt. Jobben går greit med håndoverfres. Skal lage overlappinger mellom gammel og ny finer i stedet for å legge kant i kant. Blir penere og slettere på undersiden, og tettere på oversiden. Skjøten langsetter kommer midt under en teaklamell. Tror dette skal bli bra jeg. Dette er bare midlertidig, for jeg skal legge nytt dekk om 2-3 år. Hei Bartesam. Snakker vi om et stort område av dekket ditt? Har ikke sett så mange bilder av den flotte båten din -hadde vært fint om du kunne legge ut en prosjektstreng på dette Lykke til -blir sikkert som nytt igjen dette Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.