Sande (exSkjælø) Svart 23.April.2010 Del på Facebook Svart 23.April.2010 Det er en plass som heter Mannes et par km fra hvor jeg bor.Er det der den ligger? Stemmer nok det Svaap: vær sikker på at det blir tatt mange bilder! Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Wasco Svart 23.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2010 vær sikker på at det blir tatt mange bilder! Ja, nå har jeg vært å beskuet damen i all sin skjønnhet... Hun likte seg i ruskvære vi har på Karmøy i dag. Her er det snøstorm det ene øyeblikket - også skinner sola to minutter etterpå.... Typisk Karmøyvær.... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Wasco Svart 23.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2010 Snakket i dag med en erfaren trebåt kar om Linolje. Han mente at hvis en bare brukte linolje - kaldpresset til metting og kokt linolje som topplag. Da ville båten etter hvert bli helt svart. Han viste meg en gammel fiskebåt som bare hadde blitt behandlet med linolje i alle år, og den var helt svart. Men nå skal det sies at den båten har vært på land i 15 år. Men han påsto at den hadde vært helt svart også da den ble dratt på land. Grunnen til at det blir svart, mente han var at linoljen gir grobunn for sopp, og dette ble etter hvert svart. Nå vet jeg at linolje gir grobunn for sopp. Men hvis jeg bruker antiparasitt, så må vel det hjelpe. Han mente at det var kjempefint å mette treverket med Linolje, men annbefalte å bruke lakk som toppstrøk - også hvis jeg brukte kokt linolje. Trebåtakutten annbefaler jo å bruke lakk over den kokte linoljen. Men så har jeg lest at noen mener det er helt unødvendig å bruke noe annet en kokt linolje. Så nå er jeg forvirra - og det er ikke første, og blir sikkert ikke siste gangen... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Champagne Svart 23.April.2010 Del på Facebook Svart 23.April.2010 (redigert) Snakket i dag med en erfaren trebåt kar om Linolje.Han mente at hvis en bare brukte linolje - kaldpresset til metting og kokt linolje som topplag. Da ville båten etter hvert bli helt svart. Han viste meg en gammel fiskebåt som bare hadde blitt behandlet med linolje i alle år, og den var helt svart. Men nå skal det sies at den båten har vært på land i 15 år. Men han påsto at den hadde vært helt svart også da den ble dratt på land. Grunnen til at det blir svart, mente han var at linoljen gir grobunn for sopp, og dette ble etter hvert svart. Nå vet jeg at linolje gir grobunn for sopp. Men hvis jeg bruker antiparasitt, så må vel det hjelpe. Han mente at det var kjempefint å mette treverket med Linolje, men annbefalte å bruke lakk som toppstrøk - også hvis jeg brukte kokt linolje. Trebåtakutten annbefaler jo å bruke lakk over den kokte linoljen. Men så har jeg lest at noen mener det er helt unødvendig å bruke noe annet en kokt linolje. Så nå er jeg forvirra - og det er ikke første, og blir sikkert ikke siste gangen... Hei Wasco 1. All organisk olje uten noen tidligere antiparasitt (fungicider) behandling eller innblanding vil gi glimrende grobunn for mikroorganismer. 2. Hovedforskjellen mellom rå-kaldpresset-linolje og kokt-linolje, for ditt bruk, er at sistnevnte herder relativt raskt. Derfor er det best å få fylt det trestykket du skal fylle med rå kaldpresset linolje for å sørge for at denne trenger så langt inn og helst ikke herder i det hele tatt mens det finner sin plass i treet. 3. du kan velge om du vil blande antiparasitt i den rå linoljen som skal inn i trevirket, om du vil pensle trevirket før påføring av rå linolje eller kombinasjon av disse to, eller dersom du skal overmale med mønje, la være og stole på at ytterlaget sørger for at du ikke får angrepet trevirket ditt. 4. Ved å bruke kokt linolje som toppsjikt på oljebehandlingen din så gir du deg selv fred fra å ikke få koking i lakk\maling når sola står på som værst, husk å vær tolmodig for at dette skal tørke siden dette også er "linolje" og trenger å være godt tørr før du fører på noen andre produkter på toppen, Veldig smart å vaske godt med rødsprit mellom kokt-linolje behandling+tørking og til du skal føre på lakk\maling. Dersom du skal ha en herdet olje overflate på innsiden av Sophie så kan du vurdere å blande inn litt antiparasitt i den kokte linoljen for å forsøke å hindre for grobunn av mikroorganismer. Dersom det ikke er viktig for deg med herdet overflate, mer viktig å kunne olje ofte, kan du velge å kun bruke rå linolje iblandet antiparasitt, eller stole på at dine evt strøk med Xylanor holder med gift ombord for noen år fremover. D1 og tilsvarende fabrikerte oljer inneholder varierende grad av fungicider for å forhindre at det skal gi grobunn for sopp og liknende. Håper det gjør det litt lettere Wasco. Mvh Champagne Redigert 23.April.2010 av Champagne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 23.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2010 Takk og takk Chanpange.. Min egentlige plan var å bare bruke Linolje. Først vil jeg gi skroget 3-4 strøk med antiparasitt blandet med terpentinn. Så skal jeg mette skroget med kaldpresset linolje ispedd en liten antydning tretjære for å få en litt mørkere glød en båten har i dag. Til slutt 2-3 strøk med kokt linolje. Ja også vasking med rødsprit. Planen min var da å ikke gjøre noe mer. Altså ikke bruke noen form for lakk, D2 eller lignende. Innsiden av skroget er snart skrapet rent. Det vil si den delen av skroget som er "utendørs" Her er det planen å bare bruke kaldpresset linolje. Jeg er jo blitt "hjernevasket" med at skroget må puste fra den ene siden. Så hvis jeg forstår deg riktig, så er det ikke noe i vegen for å bare bruke kokt linolje som toppstrøk. Da blir vel ikke skroget like blankt som om jeg hadde brukt lakk. Men jeg tror Sophie vil kle den litt mer rustike looken. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
nedgård Svart 23.April.2010 Del på Facebook Svart 23.April.2010 Nyyyydelig resto av den Sabb'n Nedgård! Skal du ha inn motoren umiddelbart etter sjøsetting eller vil du la skroget sette seg litt før montasje? mvh Champagne Takker for det! Det ideelle er selvfølgelig å la den litte litt før motoren går i, men får nok nøye seg med bare et par timer. For krana er stengt på søndag og stenger 5 hele uka, så det vil si at jeg må vente til neste helg med å heise inn motoren! Så da tar jeg det samme dag som båten i stedet, i morra. men venter kanskje et par timer hvis det passer for båtmann Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 23.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2010 Stadig nye spørsmål ....hehe Lurer på om det finnes noe "kjerringråd" for å fjærne rust fra treverk. Det er litt rust rundt noen av nagleproppene mine. Burde jeg kanskje bytte ut disse proppene? Men uansett, blir det jo en liten rustflekk igjenn. Fant dette produktet fra Owatrol. http://www.solberg-baat.no/productview/201...on=shoppingcart Har noe av dere kjennskap til dette? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Brekneholmen Svart 23.April.2010 Del på Facebook Svart 23.April.2010 (redigert) Ferro-bet Redigert 23.April.2010 av Brekneholmen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 23.April.2010 Del på Facebook Svart 23.April.2010 (redigert) Problemet er at båten er spikret med galvanisert jernspiker, og det misfarger treet på denne måten. En annen ting er at båtens propper begynner å bli tynne Gammel kobbernagling gjør treet grønt til tider. Ferro-bet er nok veien å gå ja Redigert 23.April.2010 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 23.April.2010 Del på Facebook Svart 23.April.2010 Wasco: Så hyggelig at du tok turen å kikket på Sandefjord og attpåtil tok bilde av henne Hyggelig å se når en kommer hjem sene kvelden etter slipping. Synd vi ikke var der så vi fikk hilse på deg, men det kan vi jo ta igjen en annen gang. Jeg er forøvrig enig i fremgangsmåten Bartesam beskriver angående linoljebehandling. Vi bruker også Ravilakk som toppstrøk (Skjælø) og er hittil mest fornøyd med den. På kahyttsidene i mahogny "lukket" vi ikke den rå linolja med kokt og når solen står riktig på blir disse relativt mørke sidene skikkelig varme og små linoljedråper pipler ut under lakken. På annet lysere treverk har det gått greit. Rustvask/Ferro-bet fjernet det meste av misfarget treverk på Skjælø også. Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
killmeister Svart 23.April.2010 Del på Facebook Svart 23.April.2010 (redigert) hmmm... måtte bare få det ut... var nede å kikket på hvordan tilgangen til min båt var i opplagshallen. Der fikk jeg se ei sjekte så fin i lakken jeg aldri har sett ei sjekte før. Så i morgen starter arbeidet med å finne ut hvem som eier den, hva de har gjort og med hva. Fargen i treverket tyder på at det er snakk om ei 50 å gammel sjekte som jeg regner med har vært pusset ned for 5-10 år siden. Det var først og fremst selve påføringen som var vanvittig flott.... vanskelig og beskrive... men når man kjenner til hvilket arbeid det er for et så flott resultat, blir en helt propel Fruen var med og ble rett å slett oppgitt der jeg forsiktig strøk over lakken med håndbakken, og var helt propell..hehehe skal se hva jeg finner ut av i morgen.. å spør om jeg kan legge ut et bilde. Redigert 23.April.2010 av killmeister (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trondryen Svart 23.April.2010 Del på Facebook Svart 23.April.2010 En liten oppdatering fra Sandefjord. Aanesenkoggen begynner å få skjønnheten sin tilbake ! Fein multicutter benyttes for å fjerne overskuddet etter nating Så pusses det mes 40 papir deretter 80 0g 120 papir Etter vasking med rødsprit smøres det å med clipper 1 til det mettes Imorra står fordekk for tur etter dugnad i båtforeningen. Ha en fin oppussingshelg folkens ! Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 24.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2010 (redigert) En liten oppdatering fra Sandefjord. Aanesenkoggen begynner å få skjønnheten sin tilbake !Ha en fin oppussingshelg folkens ! Takk for at du ville dele disse flotte bildene fra et imponerende stykke arbeid du har gjort. Elles takk til dere som har svart på mitt spørsmål om rustproblemer i treverket. Ferro-bet er blitt prøvd - både 2 og 3 ganger. Men dessverre uten noe synlig resultat. Sjælø nevner "rustvask" Da jeg kjøpte Ferro-bet ble jeg fortalt at det fantes to typer Ferro-bet. Den blå som jeg har kjøpt og brukt, og så fantes det en annen type som var mer som en rustfjærner. Går ut fra det er noe slikt du mener Skælø. Ellers er det riktig som Bartesam skriver, at det ble brukt galvanisert jernspiker, også kalt "skips spiker" da Sophie ble snekkret sammen. Det er også riktig som du skriver at proppene er blitt svært tynne. Fjernet en av de "rustne" proppene i dag, og den var ikke mange mm tykk. En annen ting er at på et par plasser, så ligger spikerhode helt ute, og det er ikke mulig å feste noen propp i det hele tatt. Spørsmålet er da om dette er et skylles at spikeren har beveget seg utover. Eller er dette et resultat av at skroget er blitt pusset ned så mange ganger at det rett og slett har blitt pusset helt ned til spikerhode. Hvis det første alternativet er riktig - skal jeg da kjøpe meg en kraftig dorr og prøve å få slått disse spikrene tilbake, og så proppe dem. Men det vil vel uansett ikke være en permanent løsning. De vil vel da begynne å "vandre" utover igjen og presse den nye proppen ut. Hehe...jammen er det morro med gammal trebåt - skip ohoi Redigert 24.April.2010 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Bartesam Svart 24.April.2010 Del på Facebook Svart 24.April.2010 Tror ikke det er spikeren som har vandret ut, men heller at det er pusset ned over mange år. Hvis spikeren er på vei ut, så ville jeg stilt spørsmål om det spantet var helt friskt bak bordgangen Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
S/Y Ørnen Svart 24.April.2010 Del på Facebook Svart 24.April.2010 (redigert) Ja det måtte vel skje engang ? Etter å ha kjørt båten hjem for en uke siden, var det på tide med en liten tur i sola i dag. Starta opp og varma motoren opp med de foreskrevne 1500 omdreininger på motoren, skrudde batterivelgeren over på forbruksbatteri, det burde få lading siden lensepumpa står på det batteriet og trebåt i trutning betyr en del pumping de første dagene. Etter et par minutter kjendte vi en sur lukt av brendte elektriske deler, åpna motorlokket og der stod det en fin strime av hvit røyk ut av diodene bak på dynamoen. Godt det ikke skjedde på 12-timers turen sist helg. Så nå er det bare å klatre inn i ladertråden her på baatplassen og prøve å finne ut hva jeg skal gjøre, reparere eller skifte ut til helt kliss ny moderne dynamo med tilhørende elektonikk for ladestyring og skilling av batterier. som dette fra Sterling feks, eller noe lignende, kom gjerne med forslag! I snekka står det 1 startbatteri, 1 forbruksbatteri av "vanlig" type, nokså gammelt (over 7 år) og 2 stk Gel med 150 Ah hver i kapasitet, så ikke kom å klag på strømmangel Feilen oppstod da jeg svitsja over fra start til forbruksbatteri med en vanlig batteribryter type 1 1+2 2 og AV som nok de fleste av dere bruker. Sterling Norge Redigert 24.April.2010 av telecaster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Woody Svart 24.April.2010 Del på Facebook Svart 24.April.2010 Jeg har også en teori at det gjør at jeg kan vedlikeholdslakke skjeldnere med denne måten å beise på enn med klassisk beising rett på treet. Jeg tror flere lag lakkbeis gir meg bedre uv filter enn beis rett på mahoganyen hvor jeg har erfaring med at klassisk beising har tendens til å "brenne" opp etter 4-8 år etter hvor mye beis som er brukt og blir ujevn pga forskjellig sol eksponering. Dette fordi båten ligger for det meste i havnen sin, stille, mer eksponert på styrbord enn babord pga at båten ligger øst\vest. Mvh Champagne Har du et godt bilde der du har brukt metoden din. Det er noen som sier at det blir slørete hvis man ikke beiser rett på treverket. Forøvrig er jeg enig i at det sannsynligvis gir bedre UV-beskyttelse slik som du gjør. Har en kompis med en Hallberg Rassy der cockpit og overbygg er mahogny. Han bruker å blande beis i Epifanes, og det ser ut som den reneste Rolls Royce- finish etterpå. Selvfølgelig helt forkastelig på en plastbåt da. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Champagne Svart 24.April.2010 Del på Facebook Svart 24.April.2010 (redigert) Hei Woody Jeg opplever ikke slørete følelse på lakken, kan tenke meg de som har fortalt deg dette har sett på en båt som har vært mattslipt etter ca 10-15 strøk for så å lakkbeise, da kan du jo se at beisen ligger høyt i lakken. Jeg velger å gjøre det fra bunn av, dvs så fort jeg har fått på nok lakk til å ha en overflate jeg får mattet skikkelig godt, lakkbeisen hefter dårlig på blank maling. Videre får jeg på nok lag til å ha mesteparten av total lakk sjiktet over beisen. Jeg brukte international mahogany beis iblandet epifanes lakken + ca 10% owatrol rustolje før. Det funker fint det, ref kompisen din sin HR's metode. Det gir brukbart resultat raskt, gjorde dette da jeg var nødt til å skrape rent fordekk hvert år pga frostsprengning pga løse\råttene sparkelister. På dette bildet over er det kun lakket 3 strøk, ikke noe beis, men er fornøyd med grunnlaget og skal til å mellomslipe for å legge på første strøk beis. Er ikke ferdig lakkert på disse bildene under, men her har du resultat av 4-5 strøk lakk, hvorav nest siste er mellomslipt og ett strøk lakkbeis. Akterspeilet har på bildet, 7 strøk lakk, med 3 strøk lakkbeis. Midtfiskene på dekk og tak +sparkelisten rundt dekket er i teak, de er kun lakket og skal ikke ha beis i det hele tatt. Interiør detaljene har 2 beis strøk og ca 10 strøk totalt. Mvh Champagne Redigert 24.April.2010 av Champagne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hanmar Svart 25.April.2010 Del på Facebook Svart 25.April.2010 Hei ! Ja da vart det tre båt på meg og ! :-) Nå lurer jeg på om det er lurt og ta opp pussing før denne blir satt på vannet ? den har ikke vert på sjøen på en 10-15 år men det finnes ikke sprekker osv på båten! Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 25.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2010 (redigert) Nå lurer jeg på om det er lurt og ta opp pussing før denne blir satt på vannet ? den har ikke vert på sjøen på en 10-15 år men det finnes ikke sprekker osv på båten! Hei og gratulerer med flott båt. Jeg er ingen spessialist på denne type båter, men kan i hvert fall se at det er en "robåt"av det gamle gode slaget. Om du skal ta opp pussingen før du setter den på vannet? Ja, deromstrides de lærde. For det første er det de som hevde at det ikke er det beste å begynne opp pussingen når treverket er så tørt som det sikkert er i denne båten. Dette fordi mann mener at oljen da trekker inn i det tørre treverket, og at dette da vil forhindre, eller i beste fall forsinke at båten truttner. Så er det de som mener at dette ikke er noe problem. Det er bare å gå i gang. Da vil det som sagt ta litt lenger tid før båten truttner, men da får du bare smøre deg med litt tolmodighet. For å unngå at den tar inn alt for mye vann mens du venter på truttningen, kan du smøre noe fettstoff i overgangene mellom bordene. Det jeg lurer mest på er hva du har tenkt å bruke til opp pussingen. Kan se ut som om det er brukt kokt linolje som toppstrøk på utsiden av skroget. På innsiden går jeg ut fra at det er brukt rå linolje. Håper du ikke har tenkt å "male" den flotte båten Redigert 25.April.2010 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
hanmar Svart 25.April.2010 Del på Facebook Svart 25.April.2010 Takker for svar Wasco ! Tanken er jo og få den til go gamaldags stand og ikke bruke noe nymotens greier til dette prosjektet ! Nå er min viten og erfaring av opp pussing av trebåt lik 0 så jeg må oppdattere meg på dette for og få til en flott orginal båt ! :-) Legger ved et annet bildeav utside så mulignoen kan se hva den er behandlet med ? på bilder av båten så er den full av støv innvendig ! Mulig jeg sjøsetter for truttning i første omgang da !? Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 25.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2010 (redigert) Godt å høre at du vil ta vare på gamle tradisjoner Det er ikk mulig å si med nøyaktighet hva denne båten er blitt behandlet med ut fra bildene. Men det som var vanlig var at disse båtene ble behandlet med linolje, og goså med tretjære. Men hadde det blitt brukt tretjære ville skroget vært svart, eller i hvert fall mye mørkere. Den vanligste fremgangsmåten var å mette treverket med kaldpresset linolje, og så legge et par-tre strøk med kokt linolje på utsiden av skroget. På innsiden av skroget var det vanlig å bare bruke rå linolje. Dette fordi det heter seg at et skroget må få "puste" fra den ene siden.l Ulempen med å barebruke rå linolje, er at denne aldri blir helt tørr, og den kan derfor føles litt klissete. Grunnen til at jeg tror det er blitt brukt rå linolje på båten din, er det faktum at den er så støvete på innsiden av skroget Dette kan du lettest finne ut når du prøver å fjerne støvet på inndien av skroget. Forsvinner støvet lett, betyr det at det er blitt brukt fek kokt linolje som toppstrøk. Men sitter støve fastere er det nok brukt bare rå linolje. Dette er noe kliss, men det er den "rette" måten å gjøre det på. Men for all del, det er ingen grunn til å bli hverken fanatisk eller ekstrem. Det finnes også de som lakker båtene sine båte på utsiden og innsiden av skroget. Spørsmålet videre er om du har tenkt å skrape båten helt ned eller ikke. Å skrape en trebåt helt ned er noe du helst bør unngå å gjøre, med mindre det er "helt" nødvendig, I ditt tilfelle ville jeg bare pusset ned utsiden av skroget med fint sandpappir. Derette ville jeg brukt kaldpresset linolje og toppet dette med kokt linolje. Så ville jeg heller pøst på med rå linolje fra innsiden og ikke minst på de stedene hvor treverket er helt bart. I ditt tilfelle ville jeg bare begynt å bruke båten og latt den truttne. Men vær klar over at den mest sansynlig vil ta inn litt vann, selv om du ikke kan se noen synlige sprekker. Siden dette dreier seg om en liten båt, kan du vel bare dra den på land igjen hvis det blir for ille. Så kan du legge merke til hvor vannet pippler inn, og så tette det fra utsiden med fek Farm80 eller noe lignende. Vel dette blir mye på en gang.... Og du skal ikke se bort fra at det kommer andre folk på banene her som har andre meninger om dette enn hva jeg har. Er det en ting vi trebåtfolk er enige om - så er det at vi er uenige om det meste ..... PS. Det er selvsagt heller ingen ting i vegen for at du kan bruke litt mer moderne greier som Owatrol, Clipper eller lignende Redigert 25.April.2010 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Woody Svart 25.April.2010 Del på Facebook Svart 25.April.2010 Hei Woody Jeg opplever ikke slørete følelse på lakken, kan tenke meg de som har fortalt deg dette har sett på en båt som har vært mattslipt etter ca 10-15 strøk for så å lakkbeise, da kan du jo se at beisen ligger høyt i lakken. Jeg velger å gjøre det fra bunn av, dvs så fort jeg har fått på nok lakk til å ha en overflate jeg får mattet skikkelig godt, lakkbeisen hefter dårlig på blank maling. Videre får jeg på nok lag til å ha mesteparten av total lakk sjiktet over beisen. Jeg brukte international mahogany beis iblandet epifanes lakken + ca 10% owatrol rustolje før. Det funker fint det, ref kompisen din sin HR's metode. Det gir brukbart resultat raskt, gjorde dette da jeg var nødt til å skrape rent fordekk hvert år pga frostsprengning pga løse\råttene sparkelister. På dette bildet over er det kun lakket 3 strøk, ikke noe beis, men er fornøyd med grunnlaget og skal til å mellomslipe for å legge på første strøk beis. Er ikke ferdig lakkert på disse bildene under, men her har du resultat av 4-5 strøk lakk, hvorav nest siste er mellomslipt og ett strøk lakkbeis. Akterspeilet har på bildet, 7 strøk lakk, med 3 strøk lakkbeis. Midtfiskene på dekk og tak +sparkelisten rundt dekket er i teak, de er kun lakket og skal ikke ha beis i det hele tatt. Mvh Champagne Det ser veldig bra ut det du har gjort på de bildene. Har en del innredning jeg skal prøve metoden med å blande lakk og beis. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Woody Svart 25.April.2010 Del på Facebook Svart 25.April.2010 (redigert) Er det noen der ute som vet om det er å få tak i syrefaste halegatt, med leppe over fenderlista? Har bare funnet i messing og bronsje. Redigert 25.April.2010 av Woody (see edit history) Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Champagne Svart 25.April.2010 Del på Facebook Svart 25.April.2010 (redigert) Det ser veldig bra ut det du har gjort på de bildene. Har en del innredning jeg skal prøve metoden med å blande lakk og beis. Jeg hadde heller mattslipt interiøret ditt og brukt rylard beisen fra asdal-trading, du kommer langt med 1-2 strøk beis for så ett par tre toppstrøk med ren lakk. Med beis i lakken så må du ha MANGE strøk før det gir skikkelig farge løft. Tror tidsmessig kommer du bedre ut med Rylard beising. Interiøret i Champagne var det første jeg prøvde rylard beisen på da lakken i kabinene var hel og fin men veldig solbleket. Det var også brukt 2komponent lakk originalt fra verft på interiøret, så det hadde jeg ikke tjangs til å brenne av, da sparte jeg sykt mye tid på bare å matte ned og beise opp for så lakke, beise igjen på de stedene med verst solbleking og 3-4 strøk på toppen. Jeg gjorde dette i 99 og interiøret har ikke blitt jobbet med før nå hvor jeg lakker opp løsdelene igjen og samtidig legger på ett par strøk lakk i kabinene for å få vekk riper o.l. Er det noen der ute som vet om det er å få tak i syrefaste halegatt, med leppe over fenderlista? Har bare funnet i messing og bronsje. Dersom du ikke finner syrefaste halegatt med leppe (fant heller ingen slike til eget bruk da jeg søkte rundt for å erstatte mine gamle zamac halegatt) kan du foreksempel tilpasse en 2-3mm syrefast plate og bøye til en underdel til ett standard syrefast halegatt og lage hull til skruene for gattet. Fest den syrefaste platen med 290DC eller liknende guffe for å forhindre vann mellom dekk\fenderlist og plate under og skru halegattet fast oppå den syrefaste platen. Bare en ide Mvh Champagne Redigert 25.April.2010 av Champagne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 25.April.2010 Del på Facebook Svart 25.April.2010 Så har vi vært i båten og jobbet i dag da. Fått rettskjært og rettet opp det jeg har skjært bort, og trappingen er også ferdig. Chøppa vannfast finèr til uken. Dette hullet starter i enden av salongen, så gjennom byssa og inn i lugaren i skarpen Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.