Woody Svart 25.April.2010 Del på Facebook Svart 25.April.2010 Jeg hadde heller mattslipt interiøret ditt og brukt rylard beisen fra asdal-trading, du kommer langt med 1-2 strøk beis for så ett par tre toppstrøk med ren lakk. Med beis i lakken så må du ha MANGE strøk før det gir skikkelig farge løft. Tror tidsmessig kommer du bedre ut med Rylard beising. Interiøret i Champagne var det første jeg prøvde rylard beisen på da lakken i kabinene var hel og fin men veldig solbleket. Det var også brukt 2komponent lakk originalt fra verft på interiøret, så det hadde jeg ikke tjangs til å brenne av, da sparte jeg sykt mye tid på bare å matte ned og beise opp for så lakke, beise igjen på de stedene med verst solbleking og 3-4 strøk på toppen. Jeg gjorde dette i 99 og interiøret har ikke blitt jobbet med før nå hvor jeg lakker opp løsdelene igjen og samtidig legger på ett par strøk lakk i kabinene for å få vekk riper o.l. Dersom du ikke finner syrefaste halegatt med leppe (fant heller ingen slike til eget bruk da jeg søkte rundt for å erstatte mine gamle zamac halegatt) kan du foreksempel tilpasse en 2-3mm syrefast plate og bøye til en underdel til ett standard syrefast halegatt og lage hull til skruene for gattet. Fest den syrefaste platen med 290DC eller liknende guffe for å forhindre vann mellom dekk\fenderlist og plate under og skru halegattet fast oppå den syrefaste platen. Bare en ide Mvh Champagne Har du de spesifikke betegnelsene på beisen, og topplakken fra Rylard? Evt. ca pris pr. boks? Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Svaap Svart 25.April.2010 Del på Facebook Svart 25.April.2010 Så har vi vært i båten og jobbet i dag da. Fått rettskjært og rettet opp det jeg har skjært bort, og trappingen er også ferdig. Sikkert en god følelse å kunne operere vekk sykdommen for å få inn frisk ved igjen Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Champagne Svart 25.April.2010 Del på Facebook Svart 25.April.2010 Har du de spesifikke betegnelsene på beisen, og topplakken fra Rylard? Evt. ca pris pr. boks? lakkbeisen: rylard impregnante 190 kr per 0,75ltr beis lakken heter Rylard VG64. VG 64 180 kr per 0,75 ltr lakk Asdal-Trading nettbutikk Mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 26.April.2010 Del på Facebook Svart 26.April.2010 Ferro-bet Problemet er at båten er spikret med galvanisert jernspiker, og det misfarger treet på denne måten. En annen ting er at båtens propper begynner å bli tynne Gammel kobbernagling gjør treet grønt til tider. Ferro-bet er nok veien å gå ja Har samme problemet med spiker som er brukt til å feste mahogni i min bår. Forsøkte med Ferro-bet i påsken, uten videre resultat. Flekkene gikk fra svart til koks. Har dere noe får om hva jeg gjorde feil. Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Wasco Svart 26.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2010 Hemmeligheten med Ferro-bet er at du bare må fortsett å prøve igjenn og igjenn, til slutt blir resultatet - om ikke perfekt, så i hvert fall bedre. En annen mulighet er Hydrogenperoxid og amoniakk - men jeg vet ikke hvordan dette vil fungere på mahogni. Bør vel prøves ut på et ikke synlig sted først. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Bartesam Svart 26.April.2010 Del på Facebook Svart 26.April.2010 Jepp, det er en god følelse å få bort det som er dårlig. Skal i båten etter jobb i dag og få ut all spona og støvsuge så det er rent inne igjen. Må undersøke priser på teak også. Skal skjære teaken i 5-6 mm tykke lameller, og lime de inn med epoksy Sikkert en god følelse å kunne operere vekk sykdommen for å få inn frisk ved igjen Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Woody Svart 26.April.2010 Del på Facebook Svart 26.April.2010 (redigert) lakkbeisen: rylard impregnante 190 kr per 0,75ltr beis lakken heter Rylard VG64. VG 64 180 kr per 0,75 ltr lakk Asdal-Trading nettbutikk Mvh Champagne Er det ikke en god del farger å velge mellom når det gjelder denne beisen? Bruker du den som heter "Mogano", evt. er det bare den de har? Redigert 26.April.2010 av Woody (see edit history) Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Dalton Svart 26.April.2010 Del på Facebook Svart 26.April.2010 Jeg driver litt eksperimentering om dagen. Beiser på nedmattet Benarolje med Trebitt i farge Dark Mahogany. Skal komme med bilder... Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Champagne Svart 26.April.2010 Del på Facebook Svart 26.April.2010 Er det ikke en god del farger å velge mellom når det gjelder denne beisen? Bruker du den som heter "Mogano", evt. er det bare den de har? Jeg bruker Mogano'n Mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 26.April.2010 Del på Facebook Svart 26.April.2010 Jepp, det er en god følelse å få bort det som er dårlig. Skal i båten etter jobb i dag og få ut all spona og støvsuge så det er rent inne igjen. Må undersøke priser på teak også. Skal skjære teaken i 5-6 mm tykke lameller, og lime de inn med epoksy 5 x 46 mm teakstaver hos Sandøy Båtdekk http://www.baatdekk.no/index.asp for kr. 30,- pr. løpemeter. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 27.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2010 En liten oppdatering fra Sophies verden 25 strøk med "wasco-suppe" har damen fått i dag. Men enda må jeg nok regne med gi henne 20-25 strøk før jeg tar kvelden Tok en tur nedom Mannes mellom slagene, og der låg Sandefjor på slippen og koste seg. Riktig flott dame dette. Ser i hvert fall ut til at bunnsmøringen er unnagjort Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Sleipner93 Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 Er det den slippen hvor det er mulighet for og sprøyte bunnstoffet på? Sitér dette innlegget Link to post
thomi Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 hei Noen som har noe tips til hva jeg skal bruke for å male vannlinjen? Skal være hvit.. er det bare å bruke vanlig bunnstoff? mvh Thomas Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 Nei, ikke bruk bunnstoff. Jeg bruker vanlig hvit husmaling, men Shipolin maling er jo beregnet til dette formålet. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Holen's Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 Bruk vanlig ojemaling! Sitér dette innlegget Link to post
Loff Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 Henta oss båt førhelga.. "Tjafs", 1954-modell plattgatter bygd på Onsøy. Restaurert av tidligere eier 2002. Trondheim-Kragerø-Trondheim på ca et døgn var litt slitsomt, men båten var fin Klar til avgang Berkåk, snart hjemme Dagen etter snødde det Omtrent når dette bildet ble tatt, hørte vi det mjaua inne i båten.. Katta til forrige eier hadde blitt med som blindpassasjer , et par telefoner senere hadde den heldigvis fått seg et nytt hjem Ferskvannskjølt Volvo B18 Vårpuss i Børsa båthavn Sitér dette innlegget Trøndelag Link to post
Wasco Svart 28.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2010 (redigert) Hei Loff... Gratulerer med flott båt. Dette er en klassiker av god gammel årgang. Utrolig flott skrog på denne båten med tanke på at den tross alt er 56 år gammel. Hvilken type motor er det i båten, og i hvilken forfattning er den? Redigert 28.April.2010 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Loff Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 Motoren er en Volvo B18, satt inn av han som restaurerte båten i 2002. Opprinnelig stod det en Volvo B4B i båten. Tilstanden på motoren virker å være bra, den skal ha gått rimelig lite før den ble satt inn i båten, stod opprinnelig i en skurtresker . Uansett er jo dette regnet for den mest slitesterke og holdbare motoren Volvo har produsert, så med godt stell bør den vel vare en god stund? Ferskvannskjøling hjelper vel også på levetiden Sitér dette innlegget Trøndelag Link to post
Dalton Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 Er dette Epoxykittet fra Biltema et brukbart produkt til utbedring av hakk og sår utvendig på skrog og dekk? Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Wasco Svart 28.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2010 Er dette Epoxykittet fra Biltema et brukbart produkt til utbedring av hakk og sår utvendig på skrog og dekk? Har kjøpt dette kittet - men har ikke brukt det enda... Hadde faktisk glemt at jeg hadde det.... takk for at du minnet meg på det Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Bartesam Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 2,5"X4" teak koster 443 spenn for meteren Har bestilt 5m med teak. Heller ikke billeig med vannfast 15mm finèr Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Wasco Svart 28.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2010 2,5"X4" teak koster 443 spenn for meteren Har bestilt 5m med teak. Heller ikke billeig med vannfast 15mm finèr Det koset å væra kar'..... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 Hei igjen. Jeg lovde bilder av Sandefjord på slipp, så her kommer det litt fra en hyggelig trebåthelg. (Wasco har jo satt inn noen fine bilder også ) Her er hun nettopp kommet opp. Etter skraping og pussing er det primer som står for tur. Litt større flater enn på Skjælø.... Snart ferdig med ny bunnsmøring. Joda, vi synes hun ble riktig så fin nå Vi fikk god hjelp da hun skulle bunnsmøres på søndagen. Både unger, svigerunger, mødre og søskenbarn stilte opp, så med mye kaffe, godt humør og noe å bite i underveis gikk det radigt å få dekket sidene hennes. En annen sak var det jo at vi fant mindre spor av pælemakk i kjølen. Dette har vi ikke sett tidligere, så når den første forskrekkelsen hadde lagt seg var det nesten et interessant fenomen. (Motangrep/fjerning av makken vil jeg beskrive nærmere på hjemmesiden senere.) Det var noen som spurte om det var denne slippen som kunne sprøytemale bunnsmurning og det stemmer. Neste år er det mulig vi benytter oss av det tilbudet. Nå er hun sjøsatt igjen og de hvite skutesidene er det neste som står på programmet, så nå må det komme finvær! Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Sleipner93 Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 Det var jeg som spurte om dette med sprøyte bunnstoffet på, skøyta vår skal vel snart slippes og sprøyte bunnstoffet på høres jo ut til å være veldig lett iforhold til å male det på! Sitér dette innlegget Link to post
Gutek Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 Hei Wasco ! Har du provt med hydrogenperokyd og ammoniak på skroget ditt ?Plankene ned ,bak var ikke pene.Hadde gjort seg å få bleket de !! Hilsen Gutek Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.