Jump to content

Trebåttråden

Wasco

Recommended Posts

Jeg hadde heller mattslipt interiøret ditt og brukt rylard beisen fra asdal-trading, du kommer langt med 1-2 strøk beis for så ett par tre toppstrøk med ren lakk. Med beis i lakken så må du ha MANGE strøk før det gir skikkelig farge løft. Tror tidsmessig kommer du bedre ut med Rylard beising. Interiøret i Champagne var det første jeg prøvde rylard beisen på da lakken i kabinene var hel og fin men veldig solbleket. Det var også brukt 2komponent lakk originalt fra verft på interiøret, så det hadde jeg ikke tjangs til å brenne av, da sparte jeg sykt mye tid på bare å matte ned og beise opp for så lakke, beise igjen på de stedene med verst solbleking og 3-4 strøk på toppen. Jeg gjorde dette i 99 og interiøret har ikke blitt jobbet med før nå hvor jeg lakker opp løsdelene igjen og samtidig legger på ett par strøk lakk i kabinene for å få vekk riper o.l.

Dersom du ikke finner syrefaste halegatt med leppe (fant heller ingen slike til eget bruk da jeg søkte rundt for å erstatte mine gamle zamac halegatt) kan du foreksempel tilpasse en 2-3mm syrefast plate og bøye til en underdel til ett standard syrefast halegatt og lage hull til skruene for gattet. Fest den syrefaste platen med 290DC eller liknende guffe for å forhindre vann mellom dekk\fenderlist og plate under og skru halegattet fast oppå den syrefaste platen.

Bare en ide :smiley:

Mvh

Champagne

Har du de spesifikke betegnelsene på beisen, og topplakken fra Rylard? Evt. ca pris pr. boks?

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Ferro-bet

Problemet er at båten er spikret med galvanisert jernspiker, og det misfarger treet på denne måten. En annen ting er at båtens propper begynner å bli tynne :confused: Gammel kobbernagling gjør treet grønt til tider. Ferro-bet er nok veien å gå ja :smiley:

Har samme problemet med spiker som er brukt til å feste mahogni i min bår. Forsøkte med Ferro-bet i påsken, uten videre resultat. Flekkene gikk fra svart til koks. Har dere noe får om hva jeg gjorde feil.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Jepp, det er en god følelse å få bort det som er dårlig. Skal i båten etter jobb i dag og få ut all spona og støvsuge så det er rent inne igjen. Må undersøke priser på teak også. Skal skjære teaken i 5-6 mm tykke lameller, og lime de inn med epoksy :smiley:

Sikkert en god følelse å kunne operere vekk sykdommen for å få inn frisk ved igjen :flag:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

lakkbeisen: rylard impregnante

190 kr per 0,75ltr beis

lakken heter Rylard VG64.

VG 64

180 kr per 0,75 ltr lakk

Asdal-Trading nettbutikk

Mvh

Champagne

Er det ikke en god del farger å velge mellom når det gjelder denne beisen? Bruker du den som heter "Mogano", evt. er det bare den de har?

Redigert av Woody (see edit history)

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

En liten oppdatering fra Sophies verden :smiley:

25 strøk med "wasco-suppe" har damen fått i dag.

Men enda må jeg nok regne med gi henne 20-25 strøk før jeg tar kvelden

linolje1.jpg

linolje2.jpg

Tok en tur nedom Mannes mellom slagene, og der låg Sandefjor på slippen og koste seg.

Riktig flott dame dette.

Ser i hvert fall ut til at bunnsmøringen er unnagjort

sandefjord2.jpg

Henta oss båt førhelga.. "Tjafs", 1954-modell plattgatter bygd på Onsøy. Restaurert av tidligere eier 2002. Trondheim-Kragerø-Trondheim på ca et døgn var litt slitsomt, men båten var fin :smiley:

p17_04_201010_19.jpg

p17_04_201011_10.jpg

Klar til avgang :smiley:

p17_04_201011_29.jpg

Berkåk, snart hjemme :crazy:

p17_04_201020_47.jpg

Dagen etter snødde det

p18_04_201009_16.jpg

Omtrent når dette bildet ble tatt, hørte vi det mjaua inne i båten.. Katta til forrige eier hadde blitt med som blindpassasjer :sweat: , et par telefoner senere hadde den heldigvis fått seg et nytt hjem :seeya:

p18_04_201011_34.jpg

Ferskvannskjølt Volvo B18

p25_04_201020_59.jpg

Vårpuss i Børsa båthavn :flag:

p25_04_201012_35.jpg

Trøndelag

Motoren er en Volvo B18, satt inn av han som restaurerte båten i 2002. Opprinnelig stod det en Volvo B4B i båten. Tilstanden på motoren virker å være bra, den skal ha gått rimelig lite før den ble satt inn i båten, stod opprinnelig i en skurtresker :crazy: . Uansett er jo dette regnet for den mest slitesterke og holdbare motoren Volvo har produsert, så med godt stell bør den vel vare en god stund? Ferskvannskjøling hjelper vel også på levetiden :smiley:

Trøndelag

Hei igjen. Jeg lovde bilder av Sandefjord på slipp, så her kommer det litt fra en hyggelig trebåthelg. (Wasco har jo satt inn noen fine bilder også :smiley: )

Her er hun nettopp kommet opp.

065__kopi.jpg

Etter skraping og pussing er det primer som står for tur. Litt større flater enn på Skjælø....

075__kopi.jpg

Snart ferdig med ny bunnsmøring.

101__kopi.jpg

Joda, vi synes hun ble riktig så fin nå :smiley:

106__kopi.jpg

Vi fikk god hjelp da hun skulle bunnsmøres på søndagen. Både unger, svigerunger, mødre og søskenbarn stilte opp, så med mye kaffe, godt humør og noe å bite i underveis gikk det radigt å få dekket sidene hennes. En annen sak var det jo at vi fant mindre spor av pælemakk i kjølen. Dette har vi ikke sett tidligere, så når den første forskrekkelsen hadde lagt seg var det nesten et interessant fenomen. (Motangrep/fjerning av makken vil jeg beskrive nærmere på hjemmesiden senere.)

Det var noen som spurte om det var denne slippen som kunne sprøytemale bunnsmurning og det stemmer. Neste år er det mulig vi benytter oss av det tilbudet.

Nå er hun sjøsatt igjen og de hvite skutesidene er det neste som står på programmet, så nå må det komme finvær!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...