Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

1.jpg2.jpg

 

Båten tror jeg er bygget et sted i Romsdalsfjorden ...

 

Jo, Romsdalsfjorden høres helt logisk ut.

 

Jeg skjønner av målene du oppgir at framskuten, fra framtoften til innvendig på stevn, er ca 1,75, mens bakskuten er ca 1,40.

 

Det skrå, lille bandet som står nær hver stevn, kalles rang eller rong, flertall renger. I gamle dager skulle disse være skåret ut av kroker, altså et bøyd emne, gjerne der en grein sto ut av trestammen. På moderne båter er rengene gjerne limt sammen av to stykker. Dette blir ikke alltid fullt så sterkt som "sjølgrodde" renger, men som oftest mye finere i form. Og en del av emnene til sjølgrodde renger var ikke helt gode, så de revner. Det ville vært artig om du så etter om båten din har limte eller sjølgrodde renger, og også om knærne oppå toftene som holder toftene fast er sjølgrodde. De er så smekre at det vil jeg nesten tro.

 

Jo, jeg kunne godt tenke meg flere mål: Breddene ved hvert band, målt til ytterkant av ripbordet - men uten den ytre fenderlisten (litt finurlig, dette). En lekt tvers over båten er et godt hjelpemiddel til dette. Minste indre høyde er også interessant; denne måles lett ved å legge en lekt på tvers av båten, og måle loddrett ned på kjølen. Så trekker man fra det som lekten ligger høyere enn innerkanten av ripbordet, for esingen står som oftest litt på skrå, så lekten ikke ligger helt nedpå ripbordet.

 

For øvrig er det fristende å be om et bilde av kjølen og de nederste bordene om lag midt i båten, altså med tiljen fjernet. Forstevnen rett fra siden, fra kjølen og helt opp, er også interessant, både for å se litt nøyerer hva slags form stevnbuen (kriet) har, og for å se hvilke stykker stevnen er satt sammen av. Jeg vil ellers tro dette er en 6-bords-båt, altså 6 bord på hver side av kjølen.

 

Som sagt lurer jeg på om båten kan være lakket på utsiden; den ser ganske fin ut der. Saumen/naglene ser også bra ut, så det er ikke sikkert du trenger å gjøre noe med dem. Innvendig bør du selvsagt gjøre grundig rent, både med kost eller støvsuger, og vann og grønnsåpe. Så kan du olje mange strøk med Dekksolje innvendig og flekke med olje på slitte steder utvendig. Så ville jeg altså smurt Black Varnish innvendig under tiljene, og utvendig opp til vannlinjen.

 

For øvrig står det jo en nydelig garnkort/garnrulle på båten; den må du ta godt vare på, for "they don´t make them anymore"!

Redigert av roeren (see edit history)
Link to post
Jeg har pusset ned hele min trebåt nå og skal til å sette den inn med olje. Hva er den mest økonomiske måten? Vil gjerne ha en litt dyp mørk matt finnish. Så lenger opp her at det ble anbefalt like deler tjære, terpentin og linolje (kokt?) Noen som har erfaring med trekkfastolje?

Hei - og velkommen til trebåttråden.Alltid koselig når det dukker opp nye trebåtfolk

 

Trekkfastolje ja, det har jeg hørt og lest en del om. Det skal hvit være noe av det grommeste en kan bruke, men jeg har ingen erfaring med dette produktet. Vet heller ingen ting om hvordag det faller ut rent prismessig.

 

Jeg har også skrapet båten min helt ned og har nå holdt på et par-tre dager med å sause båten inn med ei suppe bestående av kaldpresset linolje, terpentin, antiparasitt og tretjære.

Dette er uten sammenligning den mest økonomiske måten å gjøre det på. Når båten er pusset helt ned må du fort regne med at det går en del liter olje og terpentin før skroget er mettet som vi sier.

Selv har jeg nå gitt båten min min over 50 strøk med denne blandingen, og nå begynner skroget å bli mettet.

Men som du kan se av dette bilde jeg tok for noen minutter siden, så er det enda en del flekker som ikke er helt mettet. Det er vanlig at den øverste bordgangen rett under dollbordet trenger mer olje for å bli skikkelig mettet.

olje1.jpg

 

Du begynner altså med kaldpresset (rå) linolje og terpenting 50/50.

I denne blandingen kan du også tilsette antiparasitt og tretjære.

Hvis du ikke vil blande antiparasitten i denne blandingen, må du behandle skroget med antiparasitt først.

 

Mengden med tretjære må du bare prøve deg fram med. Avhengig av hvor mørkt du vil ha treverket ditt.

 

Du vet at skroget ditt er mettet når det fremdeles er oljete på overflaten etter at det har gått et par timer. Skjer det samme som hos meg, så kan du da fortsette å mette de feltene som fremdeles ikke er skikkelig mettet.

 

Hvis du ikke blir ferdig i løpet av en dag, er det viktig at du vasker skroget godt med rødsprit før du tar kvelden. Hvis ikke kan oljen i løpet av natten danne en hinne som forhindrer at skroget trekker til seg mer olje neste dag.

 

Når skroget ikke lenger trekker til seg mer olje, vasker du det godt med rødsprit og lar skroget tørke 4-5 dager.

Til slutt påfører du enten lakk eller kokt linolje som toppstrøk.

Kokt linolje er selvsagt billigere en lakk.

 

Linolje får du kjøpt på nettet til 1/3 av hva du må betale på forettningene.

 

Fint om du kunne lagt ut noen bilder av båten din

Link to post

Ja får bare bøye meg i støvet for info fra roeren !

Her kommer mere info til deg roeren !

 

Bredde på båt ved bånda !

 

nr 1 (frenste) 154 cm

nr 2 162 cm

nr 3 160,5 cm

nr 4 145 cm

 

Minste innvendig høyde fra kjøl til topp bord er 52 cm

 

Så noen bilder til ! :-)

10.jpg11.jpg12.jpg13.jpg14.jpg

 

Om det er mere info du lurer på så spør gjerne ! setter stor pris pådine svar roeren ! :-)

Link to post
Dalton: Trenger du ha på bunnstoff i ferskvann da?

Nei, ikke nødvendigvis. Brukte kun oljemaling på gamle-snekka. Men siden ny-båten har bunnstoff i fra før, så stoffer jeg i år. Maling sitter dårlig på bunnstoff, og jeg orker ikke å skrape båten ren nå.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Hei - og velkommen til trebåttråden.Alltid koselig når det dukker opp nye trebåtfolk

 

Trekkfastolje ja, det har jeg hørt og lest en del om. Det skal hvit være noe av det grommeste en kan bruke, men jeg har ingen erfaring med dette produktet. Vet heller ingen ting om hvordag det faller ut rent prismessig.

 

Jeg har også skrapet båten min helt ned og har nå holdt på et par-tre dager med å sause båten inn med ei suppe bestående av kaldpresset linolje, terpentin, antiparasitt og tretjære.

Dette er uten sammenligning den mest økonomiske måten å gjøre det på. Når båten er pusset helt ned må du fort regne med at det går en del liter olje og terpentin før skroget er mettet som vi sier.

Selv har jeg nå gitt båten min min over 50 strøk med denne blandingen, og nå begynner skroget å bli mettet.

Men som du kan se av dette bilde jeg tok for noen minutter siden, så er det enda en del flekker som ikke er helt mettet. Det er vanlig at den øverste bordgangen rett under dollbordet trenger mer olje for å bli skikkelig mettet.

olje1.jpg

 

Du begynner altså med kaldpresset (rå) linolje og terpenting 50/50.

I denne blandingen kan du også tilsette antiparasitt og tretjære.

Hvis du ikke vil blande antiparasitten i denne blandingen, må du behandle skroget med antiparasitt først.

 

Mengden med tretjære må du bare prøve deg fram med. Avhengig av hvor mørkt du vil ha treverket ditt.

 

Du vet at skroget ditt er mettet når det fremdeles er oljete på overflaten etter at det har gått et par timer. Skjer det samme som hos meg, så kan du da fortsette å mette de feltene som fremdeles ikke er skikkelig mettet.

 

Hvis du ikke blir ferdig i løpet av en dag, er det viktig at du vasker skroget godt med rødsprit før du tar kvelden. Hvis ikke kan oljen i løpet av natten danne en hinne som forhindrer at skroget trekker til seg mer olje neste dag.

 

Når skroget ikke lenger trekker til seg mer olje, vasker du det godt med rødsprit og lar skroget tørke 4-5 dager.

Til slutt påfører du enten lakk eller kokt linolje som toppstrøk.

Kokt linolje er selvsagt billigere en lakk.

 

Linolje får du kjøpt på nettet til 1/3 av hva du må betale på forettningene.

 

Fint om du kunne lagt ut noen bilder av båten din

 

 

Hei og takk for bra svar. Regner med det blir den blandingen du nettop beskrev. Det er jo neste umulig å finne trekkfastolje i større spann. Fikk også tips om noe som heter kystolje av risør trebåtbyggeri. Men det ser ut som det kun er faannessen i bergen som selger dette. Det var ikke ille pris på det, men skulle gjerne likt å visst hvordan nyansen var før jeg prøvde det.

 

Ja skal prøve få lagt ut noen bilder av snekka snart. Jeg er faktisk ikke helt sikker, men tror det er en fredrikstadsnekke (hvis det er noe som heter det?)

Med sleipner 6-9 hester 2sylindret sak. Verdens mest lettstartede motor. Fyrte den opp her om dagen etter en lang vinter, og den slo til nesten på første slaget uten choke:) Det er første gangen jeg har trebåt å merker det er mye å lære på dette området. Men jeg synes det er utrolig sjarm med slike båter så det er verdt litt jobb.

 

Har du forresten noen tips om bra nettbutikk for å kjøpe linolje bla?

Link to post
Hei og takk for bra svar. Regner med det blir den blandingen du nettop beskrev. Det er jo neste umulig å finne trekkfastolje i større spann. Fikk også tips om noe som heter kystolje av risør trebåtbyggeri. Men det ser ut som det kun er faannessen i bergen som selger dette. Det var ikke ille pris på det, men skulle gjerne likt å visst hvordan nyansen var før jeg prøvde det.

 

Ja skal prøve få lagt ut noen bilder av snekka snart. Jeg er faktisk ikke helt sikker, men tror det er en fredrikstadsnekke (hvis det er noe som heter det?)

Med sleipner 6-9 hester 2sylindret sak. Verdens mest lettstartede motor. Fyrte den opp her om dagen etter en lang vinter, og den slo til nesten på første slaget uten choke:) Det er første gangen jeg har trebåt å merker det er mye å lære på dette området. Men jeg synes det er utrolig sjarm med slike båter så det er verdt litt jobb.

 

Har du forresten noen tips om bra nettbutikk for å kjøpe linolje bla?

 

Jeg har heller ikke hadd trebåt så lenge - bare litt over 2 år.

Men i løpet av den tiden er jeg blitt fullstendig hekta :o)

 

Trekkfastolje har jeg lest en del om og den har jo en fasinerende historie. Som så mange andre store oppfinnelser ble den til ved en missforståelse, eller rettere sagt en forglemmelse.

Hvis du ikke kjenner historien om hvordan trekkfastoljen ble til, kan du lese den her http://www.linolje.com/trekkfastolje.htm

 

Men prinsippet med trekkfastoljen er mye det samme som skjer når vi bruker terpentin, linolje og tretjære.

 

Nå er det selvsagt også fult mulig å bruke mer moderne metoder som Owatrol, Clipper, Benar eller lignende produkter, men dette blir dyrere.

 

Når det kommer til Linolje er det viktig at du får kaldpresset olje.

Jeg kjenner til to firma som selger dette over nettet til gode priser.

 

Lier produkter selger kaldpresset linolje til 39,- pr liter ved kjøp av 25 liter. Samme pris for amerikansk terpentin også kalt balsamterpentin.

Problemet med dette firmat er at det er vanskelig å få eksakt pris på frakt. De forlanger også 300,- ekstra for å levere til privat adresse. Hvorfor det skal koste 300 kroner mer å levere til privat adresse framfor en firma adresse fikk jeg aldri noen god forklaring på.

Grunnen til at det blir dyrere med frakt fra dette firma er at den amerikanske terpentinen må fraktes under spessielle sikkerhets bestemmelser fordi den er er veldig lett antennelig.

Men har du mulighet til å selv reise og hente produktene fører de første klasses produkter.

http://www.linolje.com/

 

Det andre firma heter Tarinol

Her koster linoljen noen få kroner mer. Men fordelen mer dette firma er at de tar 290,- i frakt, uansett hvor mye du handler. Jeg og en annen trebåtkar gikk sammen og bestilte fra Tarinol. Da ble det bare 150,- på hver av oss i frakt. Varene ble levert på døra bare noen dager etter at jeg bestilte.

Problemet med Tarinol er at de ikke fører amerikansk terpentin. Den terpentinen de selger er ikke så lett antennelig, og er derfor billigere å transportere.

 

Nå er det mange som mener at det MÅ være amerikansk terpentin, men jeg har brukt den terpentinen som Tarinol selger, og den har virket utmerket.

http://www.tarinol.no/

Link to post

Ser det er endel som snakker om at owatrol ol blir veldig mye dyrere enn linolje.

Jeg har selv brukt linolje til og mette skroget på flere trebåter. Siste jeg gjorde det med, var ei som min svoger og jeg bygget i vinter. inntrykket mitt er, og begrunnelsen for å bruke linolje: merker etter diverse tvinger ol forsvinner, det er enkelt og blande opp, og det hindrer at "dritt trekker inn i treverket under bygging. Hadde jeg skrapt en båt helt ned, ville jeg nok valgt owatrol, interpreg, eller lignende. Har kun erfaring med owatrol og clipper, men disse to føler jeg trekker bedre, er mer fargenøytral enn linoljemiksen.

Skal man blande inn tjære og slik endrer ting seg til fordel for linoljen,

 

Prisen? For meg kommer faktisk denne litt i andre rekke, etter så mange timer med arbeid i forkant. (Snakker da om feks båter mindre enn 25 fot.)

Link to post

Helt enig med killmeister. Her snakker vi om noen små hundrelapper i forskjell , og linolja krever mye mer arbeidstimer hver vår( det er ikke bare å pusse med 120/180 papir) , enn clipper eller tilsvarende produkter.Linolje blir også i mer grad påvirket av sol (blir mørk) .Den er billigere javel , men linolja krever sitt. Derom man er opptatt av finish så er nok nymotens produkter og foretrekke.adekk.jpgHer er Clipper 1 brukt først.Siden er Ravilakk med benar (30%) brukt

Link to post
Svart (redigert)

Selvsagt er det ulike meninger om hvilke produkter som er beste - skulle bare mangle :giggle:

Nå er det flere grunner til at jeg bruker linolje og ikke Owatrol.

 

Mitt viktigste argument er ikke det økonomiske, selv om det også utgjør mer en et par hundrelapper når det er snakk om å bruke 20-25 liter. Linolje får jeg kjøpt for under 40 kr literen. Owatrol D1 koster gjerne 150 kr mer pr liter. Det blir penger av slikt...

 

Men den egentlige grunnen til at jeg vil bruke liolje er at det er opptatt av å gjøre ting på den gamle måten.

Båten min ble bygget for 60 år siden, og ble da bygget som fiskebåt. Den gangen ble det brukt linolje i bøtter og spann. De siste 20 årene er Sophie blitt satt inn med Owatrol, og det er ingen tvil om at dette er et utmerket produkt.

Men jeg vil altså tilbake til "røttene"

 

Så er det nettopp dette at jeg ønsker en mørkere valør i skroget, derfor har jeg også valgt å blande litt tretjære inn i "suppa"

Nå har selvsagt tretjære ikke bare et estetiks side - den gjør også godt for treverket.

 

Hadde jeg hatt en nyere båt, og ikke minst en båt som i utgangspunktet var bygget som et "lystfartøy" så hadde jeg nok gått for en annen løsning.

Men siden Sophie ble bygget som fiskebåt, mener jeg at hun gjerne kan ha en litt mer rustik look.

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post

Hei

Veldig gøy og nyttig å ha et forum som dette. Har selv akkurat skrapt ned snekka og sausa inn men linolje osv. rakk veldig mange lag men vaska ikke med rødsprit før avsluttning på kvelden, trekker sikkert mer noen steder men siden jeg da ikke vasket med rødsprit kan jeg da feks. stoppe der og starte lakk prosess for så å bruke mer linolje fra innsiden ?

Ang. lakkprosess er det "bare" å begynne å lakke vente til tørt for å dra over med slipekloss før neste lakkstrøk gang på gang til en er fornøyd med oppnådd resultat? skal det kansje vaskes med rødsprit før lakking begynner også?

 

med

gjennestadsnekkepusseprosjektmenpåvannetsnarthilsen

Link to post
Jeg har heller ikke hadd trebåt så lenge - bare litt over 2 år.

Men i løpet av den tiden er jeg blitt fullstendig hekta :o)

 

Trekkfastolje har jeg lest en del om og den har jo en fasinerende historie. Som så mange andre store oppfinnelser ble den til ved en missforståelse, eller rettere sagt en forglemmelse.

Hvis du ikke kjenner historien om hvordan trekkfastoljen ble til, kan du lese den her http://www.linolje.com/trekkfastolje.htm

 

Men prinsippet med trekkfastoljen er mye det samme som skjer når vi bruker terpentin, linolje og tretjære.

 

Nå er det selvsagt også fult mulig å bruke mer moderne metoder som Owatrol, Clipper, Benar eller lignende produkter, men dette blir dyrere.

 

Når det kommer til Linolje er det viktig at du får kaldpresset olje.

Jeg kjenner til to firma som selger dette over nettet til gode priser.

 

Lier produkter selger kaldpresset linolje til 39,- pr liter ved kjøp av 25 liter. Samme pris for amerikansk terpentin også kalt balsamterpentin.

Problemet med dette firmat er at det er vanskelig å få eksakt pris på frakt. De forlanger også 300,- ekstra for å levere til privat adresse. Hvorfor det skal koste 300 kroner mer å levere til privat adresse framfor en firma adresse fikk jeg aldri noen god forklaring på.

Grunnen til at det blir dyrere med frakt fra dette firma er at den amerikanske terpentinen må fraktes under spessielle sikkerhets bestemmelser fordi den er er veldig lett antennelig.

Men har du mulighet til å selv reise og hente produktene fører de første klasses produkter.

http://www.linolje.com/

 

Det andre firma heter Tarinol

Her koster linoljen noen få kroner mer. Men fordelen mer dette firma er at de tar 290,- i frakt, uansett hvor mye du handler. Jeg og en annen trebåtkar gikk sammen og bestilte fra Tarinol. Da ble det bare 150,- på hver av oss i frakt. Varene ble levert på døra bare noen dager etter at jeg bestilte.

Problemet med Tarinol er at de ikke fører amerikansk terpentin. Den terpentinen de selger er ikke så lett antennelig, og er derfor billigere å transportere.

 

Nå er det mange som mener at det MÅ være amerikansk terpentin, men jeg har brukt den terpentinen som Tarinol selger, og den har virket utmerket.

http://www.tarinol.no/

 

Enig med du ang nostalgien i det hele. Min båt er også litt gammel og er ikke like pen i treverket lenger, så en litt røffere look er det som står den best i stil. Liker også den litt dypere mørke toningen. Eneste jeg har byttet et bord rett opp under fenderlinsten og er spent på hvor mye jeg klarer å få skjult kontrasten til det gamle treverket. Hva slags tettekitt er best å bruke til sprekker i bordgangen? Noen erfaring med dette?

 

Jeg kommer nok til å hente olje selv hos liers siden det ikke er så langt fra meg. Takk for det tipset!

Link to post
Minste innvendig høyde fra kjøl til topp bord er 52 cm

 

Så noen bilder til ! :-)

11.jpg13.jpg14.jpg

 

Mange takk for interessante mål og bilder.

 

52 cm minste indre høyde, sammen med "godt utlagte bunnbord" i framskuten (bordene ser ut til å ligge nokså flatt her) gir svært god bæring og volum, og god sittehøyde.

 

Ser av bildet av framrangen at nauvrangen helt oppe ved stevntoppen har en svært fin bue mellom bordene; dette er atskillig vakrere enn de helt flate nauvrengene man av og til ser. (Ordet nauvrang henger kanskje sammen med nåv på et tømmerhus, altså et hjørne der flere deler av konstruksjonen møtes og er festet sammen, og det rimer jo godt!. Noen tolker ordet til å være "naudrang", altså "nødrang", men dette tror jeg er galt.)

 

Ellers kan jeg ikke se om rangen er limt sammen av to stykker eller er sjølgrodd, men siden den har samme tykkelse hele veien, gjetter jeg på at den er limt.

 

Jeg mener jeg skimter et skar, en sammenføyning, på bildet av stevnen rett fra siden; er det ett også lengre oppe, og/eller rett bak det vi ser?

 

Såvidt jeg forstår, ligger kjølrennebordet i en spunning, et kantet hakk inn i kjølen som gjør at bordet har hele sin tykkelse helt til nederkanten. Dette er mer solid enn om bordets nederkant er tynnet ut, og lagt inntil kjølen uten spunning. Har båten din spunning?

 

Nå har jeg nok mål til å lage en skisse av båten, men dette tar litt tid, så jeg tør ikke love når den blir ferdig.

 

Hva har du av tiljer og tofter?

Redigert av roeren (see edit history)
Link to post

når det gjlder tiljer og tofter så har jeg alle disse, og alle er veldig pene og ok !

Om du ser på bilde innvendig av baugen så er rangen lint sammen til venstre for tauet som er der, både foran og bak består rangen av to deler som er sammen limt !

 

Jeg mener jeg skimter et skar, en sammenføyning, på bildet av stevnen rett fra siden; er det ett også lengre oppe, og/eller rett bak det vi ser ? hva mente du med dette ? er det skjøten på kjølen ? om det er det du mener så er det en tillsvarende skjøt bak på båten ! altså to skjøter totalt på kjølen !

 

Er utrolig gøy og delta i din viten om dette roeren ! :-)

 

Hva syns du en sån båt som min kan være vært i kr ?

Link to post
Hei

Veldig gøy og nyttig å ha et forum som dette. Har selv akkurat skrapt ned snekka og sausa inn men linolje osv. rakk veldig mange lag men vaska ikke med rødsprit før avsluttning på kvelden, trekker sikkert mer noen steder men siden jeg da ikke vasket med rødsprit kan jeg da feks. stoppe der og starte lakk prosess for så å bruke mer linolje fra innsiden ?

Ang. lakkprosess er det "bare" å begynne å lakke vente til tørt for å dra over med slipekloss før neste lakkstrøk gang på gang til en er fornøyd med oppnådd resultat? skal det kansje vaskes med rødsprit før lakking begynner også?

Jeg har nå holdt på i 4 dager med innsausingen, og båten fortsetter å trekke.

Har heller ikke vasket rent med rødsprit om kvelden.

Går ut fra at grunnen tiloljen ikke har herdet seg er fordi det har vært, og fremdeles er så kjølig at det ikke rekker å herde.

 

Men nå kan jeg se at skutesiden begynner å bli gjennomsauset - innsiden av skroget begynner nå å bli ganske fuktig på enkelte steder.

olje2.jpg

 

Det er ingen ting i veien for at du kan avslutte innsausingen selv om det fortsette å suge. Da kan du fortsette prosessen fra innsiden.

Jeg ville uansett vasket skroget med rødsprit, bare for å være sikker på at lakken får skikkelig feste.

Så er det bare å gå i gang med lakkering slik du har beskrevet.

Det er ikke nødvendig å vaske med rødsprit mellom lakklagene.

Men som sagt - vask godt før du begynner å lakke.

 

Enig med du ang nostalgien i det hele. Min båt er også litt gammel og er ikke like pen i treverket lenger, så en litt røffere look er det som står den best i stil. Liker også den litt dypere mørke toningen. Eneste jeg har byttet et bord rett opp under fenderlinsten og er spent på hvor mye jeg klarer å få skjult kontrasten til det gamle treverket. Hva slags tettekitt er best å bruke til sprekker i bordgangen? Noen erfaring med dette?

For å "kammuflere" den øverste bordgangen kan du fek gi den et par tre strøk med tretjære blandet med litt linolje. Her må du nesten bare prøve deg fram til du oppnår ønskelig resultat.

 

Det "rette" å bruke som tettekitt er jo vanlig linolje kitt, av den typen glassmestrene brukte/bruker.

Men det finnes også en del andre mer moderne varianter. Det vigtigste du her må tenke på er at du ikke bør bruke noe som herder. Dette kan påføre båten din større skader når den kommer på vannet og beynner å truttne.

 

Er det snakk om under vannlinja er Farm 80 et greit produkt.

Men er det snakk om større sprekker mellom bordgangene, er metoden du skal bruke avhengig av om båten din er klinket eller kravell

Link to post
---

...altså to skjøter totalt på kjølen

---

Hva syns du en sån båt som min kan være vært i kr ?

 

Skjøtene på kjølen: Da blir neste spørsmål: Hvordan går treårene i stevnene; er de paralelle alle steder, slik at de står nokså på skrå øverst, eller er stevnene skåret ut av et buet stykke?

 

Jeg synes å skimte at litt av stevnbuen ligger i kjølen, bak det skaret vi ser; er dette riktig? Er det sånn bak også?

 

Pris: Her er svært ulike markeder; blant robåtinteresserte er prisen mye høyere enn hos dem som "bare skal ha seg en båt". Men en ny robåt som din koster antakelig 30-40 000, så hvis din båt er i god stand - lite slitasje og ingen råte - burde den være verdt f. eks. 20 000,-

 

Forresten; det jernbåndet under kjølen, er det helt og fint, eller er det rustet tynnere noen steder? I siste fall bør du kanskje tenke på å skifte det ut.

Link to post

det er et helt stykke som går fra skjøten i kjølen og helt opp, dette er liket både foran og bak ! treårene i stevnene går nokså på skrå øverst !

Jernbåndet har jevn tykkelse over det hele men er en del rustet og innfesting til kjølen er dårlig noen plasser sån at det gliper fra treet ! Tanken var og demontere dette ved opp pussing av båten, slipe det litt rent for så og montere dettte igjen !?

 

Hva syns du om og få noen med god greie på båtbygging og få ordne med mast og seil på denne båten ?

Link to post

Er det noen som har et anslag på hvor mye Boracol som trengs til fribordet på en 28-foting? :confused:

Tenkte å bruke en hagesprøyte med o-ringer som tåler det meste.

Etter å ha lest innlegget "Linoljeskolan" på "Träbåtsakuten" har jeg tenkt å impregnere med bare rå kaldpresset linolje, uten terpentin, og uten å avslutte med kokt linolje. Så får vi se da, om Epifanes- lakken

fester til dette. Har man det travelt kan man også stryke på ufortynnet lakk ennå før linoljen er tørr, men da må man bruke kosten litt brutalt, og nærmest presse lakken inn i treet.

Mener å huske det var Thomsped som tipset om dette innlegget. :cheers:

Redigert av Woody (see edit history)

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Er det noen som har et anslag på hvor mye Boracol som trengs til fribordet på en 28-foting? :confused:

Tenkte å bruke en hagesprøyte med o-ringer som tåler det meste.

Etter å ha lest innlegget "Linoljeskolan" på "Träbåtsakuten" har jeg tenkt å impregnere med bare rå kaldpresset linolje, uten terpentin, og uten å avslutte med kokt linolje. Så får vi se da, om Epifanes- lakken

fester til dette. Har man det travelt kan man også stryke på ufortynnet lakk ennå før linoljen er tørr, men da må man bruke kosten litt brutalt, og nærmest presse lakken inn i treet.

Mener å huske det var Thomsped som tipset om dette innlegget. :cheers:

Jeg har brukt 3 liter antiparasitt til min 26 foter.

Men jeg tror det er litt høyere fribord på snekka di, så da går det nok litt mer.

Hvis jeg ikke husker feil, så annbefaler Trebåtsakutten å gå over skroget 3-4 ganger med noe "giftig" Men da snakker han om å blandet giftstoffet med terpentin.

Selv valgte jeg å blandet giftstoffet inn i linolje-terpentin suppa. Skal du sette inn med antiparasitt først, skal du vel helst vente 2-3 dager før du går i gang med oljinga.

Link to post
Jeg har brukt 3 liter antiparasitt til min 26 foter.

Men jeg tror det er litt høyere fribord på snekka di, så da går det nok litt mer.

Hvis jeg ikke husker feil, så annbefaler Trebåtsakutten å gå over skroget 3-4 ganger med noe "giftig" Men da snakker han om å blandet giftstoffet med terpentin.

Selv valgte jeg å blandet giftstoffet inn i linolje-terpentin suppa. Skal du sette inn med antiparasitt først, skal du vel helst vente 2-3 dager før du går i gang med oljinga.

Blir det ikke grønt etter antiparasitt? Finnes den som klar, og er den like effektiv som Boracol?

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...