Jump to content

Trebåttråden

Wasco

Recommended Posts

Kan prøve på trebåten. Vet ikke noe om hvilket prisnivå de har der i firhold til evnt Faanesen i Bergen :smiley:

Flott fartøy :cheers:

Noen som vet hvor en kan handle rimelig båtsøm og roer? Trenger ganske mye, så tenkte å lete litt. Finnes det kanskje utenlandske nettbutikker eller liknende? Helst kobber, men stål kan også være aktuelt.

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Det er virkelig noen flotte båter dere har, har selv ett prosjekt på gang, en del arbeid, men ser absolutt overkommelig ut, selv for en helt ny optimist når det gjelder trebåt ( båt). har meldt meg inn i båtklubb og satser på vannet neste sommer. Jeg har kagt ut bilder av båten på åpent forum for å finne ut mer om båten/båttypen,men der var det lite respons, etter hva jeg har vet skal det være en Hardanger også kallt Bjoasnekke fra første halvdel av 60 tallet. Håper det er mer å finne ut om båten her, er glad for alle opplysninger.

Kan noen fortelle meg hvordan denne båttypen er i sjøen, hvor den er bygget, om overbygget er originalt eller hjemmelaget osv.

Den har en Saab 2 g som skal overhalles til vinteren, regner med etter hva jeg har lest her en fart på 6-8 knop.

Håper på noe respons her.img_0238.jpgbaat_1.jpgbaat_2.jpgimg_0239.jpg

Hei..

Ser ut som om trebåtfolket er inne i en sløv periode for tiden - meg selv innkludert.

Ikke sløv med båten, den får all oppmerksomhet nå om dagen. Men det er ikke blitt så mye tid inne på forumet.

Flott at du har tatt på deg oppgaven å få denne båten på sjøen igjen.

Hvis jeg ikke husker helt feil, så ble denne båten diskutert her på forumet i fjor sommer/høst.

Da husker jeg at det var noen som kommenterte den spesielle hekken på båten. Men jeg kan ikke huske om de kom med noen konklusjon om opphavs sted.

Men det vil du sikkert finne ut av etter hvert.

Det som imiddlertid er enda mer intresant er å få høre hva du har tenkt å gjøre med båten.

Hvis de bildene du her har lagt ut er av nyere dato, synes jeg båten ser veldig fin ut.

Men er et noe råte i spant eller skrog som du må bytte ut?

Hvis ikke, kan jeg ikke se noe i veien for at du kan få denne båten på sjøen i løpet av et par uker.

Hei..

Ser ut som om trebåtfolket er inne i en sløv periode for tiden - meg selv innkludert.

Ikke sløv med båten, den får all oppmerksomhet nå om dagen. Men det er ikke blitt så mye tid inne på forumet.

At det er sløvt på forumet på denne tiden, er vel egentlig en naturlig konsekvens av nettopp årstiden og dens praktiske sysler :yesnod:

Jeg for min del sitter her og jobber (skjønt man lurer seg innom forum titt og ofte), mens man venter på at ettermiddagen gjør sitt inntog. Sol er forøvrig IKKE velkommen om dagen ...rett ved der båten står (1,5 meter fra akterstevnen), soltørkes det nemlig klippfisk ...og jeg blir neppe populær om eieren får fisken dekket av slipestøv :nonod:

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Ingen tvil om at dette er en travel tid for trebåt folket. Ja båtfolk i det hele tatt.

Jeg har laget meg en del ekstra jobb :o)

Fant ut at jeg skulle male fenderlista grønn, og så ville jeg også ha litt hvitt under lista.

Da måtte jeg først skrape lista rein for 20 lag med hvitmaling. Så var det i gang med en liten pensel og male og male så forsiktig som det gikk ann :o)

Og nå er jeg i ferd med å gi Sophie de siste strøkene med kokt linolje. Etter at jeg først hadde gitt henne 60-70 strøk med kaldpresset linolje.

Men nå begynner hu' å bli fin :o)

HVORFOR får jeg ikke satt inn bilde ???????

Takk for svaret Wasco, jo bten ble diskutert litt her i fjor høst, den lå på Finn.no gies bort, og jeg var den heldige.

Skroget er helt strøkent, det er overbygget som må skjeines opp, blir spennende det, nemlig vår første båt. Det lå glassfiber på cabinen, den er nå fjernet, og det skal legges nytt tak, var inne på tanken å bruke kalesje over styrhuset å fjerne bakveggen, men det blir helt tak, er ikke helt sikker på bakveggen enda, men tror den blir stående, har lyst til å ha den som den er, er vel ikke så mange av denne typen ettersom det er så vannskelig å finne ut noe om den.

Vi har bestemmt oss for å bruke sommeren på å få den så strøken vi bare kan, har heller ikke noen båtplass før neste sommer litt med hensikt, hadde vi båtplass ville det nok bli hastverk arbeid, ikke like bra bestandig.Motoren skal også gåes over så alt skal være tipp topp til sommeren

Flott å se jobben du holder på med Bartesam. Litt av en tolmodighetsprøve, men resultatet kommer til å bli kjemefint. VESTNORD Jeg er enig med det i at du MÅ beholde bakveggen, eller "skottet" som det heter på en båt :o) Innebygd styrhus er det beste. Det har jeg på båten min, og kunne aldri tenke meg å bytte det med "telt" Har du innebygd styrhus kan du jo bruke båten hele året. Skulle lagt ut noen bilder, men sliter med å få det til å fungere med dette nye oppsettet her på BP... Hvorfor forandre på noe som fungerte perfekt???????? :O((((

Salamander, ett annet alternativ er å kjøpe deg hvitt bunnstoff og få malingsbutikken til å blande den til ønsket turkis slik som det blir gjort med alle andre hus malingstyper. Da slipper du å irritere deg hver gang du skal blande en ny runde med bunnstoff og ikke treffer helt på fargen.

Mvh

Champagne

Redigert av Champagne (see edit history)

Salamander, ett annet alternativ er å kjøpe deg hvitt bunnstoff og få malingsbutikken til å blande den til ønsket turkis slik som det blir gjort med alle andre hus malingstyper. Da slipper du å irritere deg hver gang du skal blande en ny runde med bunnstoff og ikke treffer helt på fargen.

Mvh

Champagne

aiai kaptein, der har vi en bra løsning, takk!

SALAMANDER

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...