thomi Svart 1.Juli.2010 Del på Facebook Svart 1.Juli.2010 Takk for svar Wasco:) Jeg er forsåvidt klar over dette med at treet må få puste osv.. Men jeg tror jeg vil velge å satse på at diffusjonsåpen maling funker sånn noenlunde... Det er viktig for meg at skroget er hvit på innsiden:P Men vil det være nok om jeg sauser inn lag på lag med olje fra utsiden heller? En annen ting jeg lurte på var hva som var best for å tette lekasje mellom bordgangene? Sikaflex? Eller en slags blanding av vannfast lim og sagspon? Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 1.Juli.2010 Del på Facebook Svart 1.Juli.2010 Kjøp et stoff som heter Roof 7 som er et tjærebasert stoff med glassfibertråder i. Dette er å få på patroner slik at det går rett inn i en håndpistol som en bruker til silikon og annet. Stoffet er mykt, og det sprenger ikke ut veden slik som Sikaflex. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Wasco Svart 4.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2010 Roof7 er bra greier.. Bruk for all del ikke sikaflex Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
thomi Svart 4.Juli.2010 Del på Facebook Svart 4.Juli.2010 Wasco.. du nevnte noe om at jeg absolutt burde olje innsiden av skroget først.... vil det gjøre det vanskeligere for malingen å feste etterpå? Sitér dette innlegget Link to post
rakator Svart 4.Juli.2010 Del på Facebook Svart 4.Juli.2010 Hei. Jeg driver og setter i stand ei 22fots sørlandssnekke furu på eik, klink med sabb g. Dekk, dollbord, spantetopper og en del innredning er nybygd. Dekkene er for øvrig i mahogny med nater i furu. Alt sammen er mettet med rå linolje og terpentin og deretter dekket med owatrol 1 og 2. Jeg har pusset treverket ned med 320korning før oljing. Problemet mitt er at owatrolen koker og danner områder dekket av bobler og vorter i finishen. Det ser nesten ut som appelsinhud etter silikonsøl. Er det noen åpenbar forklaring på denne kokingen? Jeg har vasket flatene med rødsprit før påføring av owatrolen. Bilder kommer. Biter i det sure eplet og sjøsetter med "ruskete finish" uansett denne uka da jeg har lyst til å være på sjøen i ferien. Må tett innpå for å se det som skjemmende, men det er jo tråkig å ha nylagt finish med lyter. Får pusse det ned igjen når oljen har blitt hardere. Sitér dette innlegget Link to post
OTRA Svart 5.Juli.2010 Del på Facebook Svart 5.Juli.2010 Hei. Jeg driver og setter i stand ei 22fots sørlandssnekke furu på eik, klink med sabb g. Dekk, dollbord, spantetopper og en del innredning er nybygd. Dekkene er for øvrig i mahogny med nater i furu. Alt sammen er mettet med rå linolje og terpentin og deretter dekket med owatrol 1 og 2. Jeg har pusset treverket ned med 320korning før oljing. Problemet mitt er at owatrolen koker og danner områder dekket av bobler og vorter i finishen. Det ser nesten ut som appelsinhud etter silikonsøl. Er det noen åpenbar forklaring på denne kokingen? Jeg har vasket flatene med rødsprit før påføring av owatrolen. Bilder kommer. Biter i det sure eplet og sjøsetter med "ruskete finish" uansett denne uka da jeg har lyst til å være på sjøen i ferien. Må tett innpå for å se det som skjemmende, men det er jo tråkig å ha nylagt finish med lyter. Får pusse det ned igjen når oljen har blitt hardere. Du skulle ha lagt på ett par strøk med kokt linolje før Owatrolen, og da kun D2, D1 er unødvendig for dette er en annen form for oljing enn linolje-behandling... Snekka di må nok skrapes ned, og så påføres den kokte før du bygger opp lakksjikt. Blir en del blærer også fremover, når båten ligger i sola Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Juli.2010 Del på Facebook Svart 5.Juli.2010 Owatrol oppå linolje er en god oppskrift for blærer, desverre... Jeg ville ha skrapt bort Owatrolen, og lagt på kokt linolje i stedet. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
rakator Svart 6.Juli.2010 Del på Facebook Svart 6.Juli.2010 Owatrol oppå linolje er en god oppskrift for blærer, desverre... Jeg ville ha skrapt bort Owatrolen, og lagt på kokt linolje i stedet. Takker for svar Fikk et "felttips" av en gammel mann med hvitt skjegg om å legge D1 og deretter D2 oppå linolja. Han var visst ikke så etterrettelig som han ga seg ut for å være. Approps kokt linolje, vil benaroje være et alternativ? Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 6.Juli.2010 Del på Facebook Svart 6.Juli.2010 Benarolje går fint! Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Dalton Svart 6.Juli.2010 Del på Facebook Svart 6.Juli.2010 Owatrol oppå linolje er en god oppskrift for blærer, desverre... Benarolje går fint! Blærer seg den også. Amalie har linolje på innsiden og Benar på utsiden. Der linolja trenger igjennom, oppstår det blærer. Spesielt når sola står og "baker" treverket. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Champagne Svart 6.Juli.2010 Del på Facebook Svart 6.Juli.2010 Jeg hadde skrapt vekk alt overskytende herdet owatrol D1/D2, Pusset lett med 240 papir vasket rent med masse rødsprit, ført på 3 strøk med kokt linolje, latt denne tørke godt, vasket på nytt med rødsprit for så å lakke med en god 1 komponent lakk. mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post
OTRA Svart 6.Juli.2010 Del på Facebook Svart 6.Juli.2010 Noen som har erfaring med dette? Min bedre halvdel har tatt på seg å pusse opp en 17 fots åpen påhengsbåt i furu og med vindskjerm i mahogney,.. Skrapa ren, pusset og masse blåved som ble fjernet med Ferro-bet og Klorin, deretter ble den oljet med en miks av like deler Owatrol-I, Xylamon, Terpentin, og 15% Lys tretjære. Topplaget ble Benar Blank da forrige eier mente det var dette som hadde blitt brukt tidligere, uten å være helt sikker Nå viser det seg at den ikke vil tørke, og fikk en hinne på overflaten, ble som ett seigt tynt belegg... :( Jaja, den er nå skrapet ren med små vindus-biter for å dra av dette belegget, og vasket med rødsprit, og ser ut som om den er "tørr" igjen i overflaten, så da er spørsmålet om hva hun bør bruke som toppstrøk i neste forsøk..? :) Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 6.Juli.2010 Del på Facebook Svart 6.Juli.2010 Ville prøvet Epifanes lakk jeg....den er veldig fin å stryke ut, og blir utrolig flott finish Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Moas-ark Svart 6.Juli.2010 Del på Facebook Svart 6.Juli.2010 Blærer seg den også. Amalie har linolje på innsiden og Benar på utsiden. Der linolja trenger igjennom, oppstår det blærer. Spesielt når sola står og "baker" treverket. Okey! Da Miranda var ny fikk hun ca 300 liter linolje i skroget og ble behandlet med benar de to første åra, det kokte aldri på den. Men det koster jo lite, både i penger og jobb, å legge på et par strøk med kokt for å være sikrere! Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Champagne Svart 6.Juli.2010 Del på Facebook Svart 6.Juli.2010 (redigert) Enig med Bartesam om Epifanesen, den er nok den letteste lakken å jobbe med. MEN du trenger å legge på ett strøk i ny og ne (annet hvert eller hvert år hvis lakken er veldig sol utsatt) da den har en tendens til å overflate krakelere dersom den ikke har ett ferskt toppstrøk når sola trenger seg på. Dersom du velger å gå for Epifanes så bruk gjerne OWATROL rustolje som innblanding ca 10% som erstatning for white-spirit\tynner, den gir lakken ennå bedre egenskaper da rustoljen inneholder mye kinesisk treolje. (OWATROL rustolje er ikke det samme som OWATROL D1 og D2, disse kan ikke brukes som innblanding\tynner erstattning!) Ellers kan du bruke alle andre 'gode' en komponent lakker, ravilakk, clipper, schooner (hold deg unna schooner gold den er ett helv.. å jobbe med!), brava rylard, tokinois, etc. Trikset er å få på mange nok strøk. planlegg for 15 strøk, fortynn de første 2 strøkene med 50%, ca 10 % på resten (finn den viskositeten du liker å jobbe med) mellomslip samtlige strøk og begynn å jobbe for å få til strøken finish etter 7nde strøket, treffer du skikkelig og får til ett skikkelig bra resultat i mellom 7 og 15 så sier du til deg selv.. Det holder for i år! Så ser du til høsten når du er ferdig på sjøen, om du bør legge på noen flere strøk i løp av høsten\vinter\vår. Men ikke gi deg før tidligst 7 gode strøk med lakk. mvh Champagne Redigert 6.Juli.2010 av Champagne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 6.Juli.2010 Del på Facebook Svart 6.Juli.2010 Forrige dagen tok jeg og renset teaken på akterdekket, og det hjalp betraktelig I går gikk jeg over til steg to i prosessen, og fikk bleket dekket med oxalsyre. Var nesten komisk, for dekket ble blekere like fort som det var å framkalle et bilde Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
cecilie brandt Svart 7.Juli.2010 Del på Facebook Svart 7.Juli.2010 Er det noen som hvet om det går ann å redde en gammel og stiv kalesj ? Om ikke, hva kan jeg gjøre for å få den myk igjen så jeg kan ta mal av den i såfall ? Hilsen Cecilie Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 7.Juli.2010 Del på Facebook Svart 7.Juli.2010 Kan jo prøve å bløtlegge den, og kanskje vaske den hvis den er i såppas bra stand. Må sette den på båten igjen etterpå og la den tørke der. Hvis den er vasket, så må den impregneres igjen. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Champagne Svart 7.Juli.2010 Del på Facebook Svart 7.Juli.2010 Bartesam, dekket ditt, var det oljet teak som du brukte oxsalsyre på for så å etterbehandle med noe greier, sluttresultatet ser jo ennå oljet ut, dog lysere enn utgangspunktet? Mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 7.Juli.2010 Del på Facebook Svart 7.Juli.2010 (redigert) Er vått ennå på det bildet etter skylling av dekket. Var ikke oljet på mange år dette dekket. Tenker det er blekere når jeg kommer ut i båten etter jobb i dag. Skal ta bilde av det og legge det inn. Effekten av oxalsyre var bare rå å se på. Redigert 7.Juli.2010 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Champagne Svart 7.Juli.2010 Del på Facebook Svart 7.Juli.2010 Så de bildene var våte både før og etter? gleder meg å se resultatet av jobben når det er tørt. Mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 7.Juli.2010 Del på Facebook Svart 7.Juli.2010 (redigert) Kjøpte dette stoffet på Maritim, og det kostet ca. 100 spenn for kanna. Ikke noe å si på den prisen nei Brukte denne først Redigert 7.Juli.2010 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Bartesam Svart 7.Juli.2010 Del på Facebook Svart 7.Juli.2010 Slik så dekket ut etter at det hadde tørket siden i går. Ble fint dette Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Dalton Svart 7.Juli.2010 Del på Facebook Svart 7.Juli.2010 Hva slags båt er det som ligger ved siden av deg på bildet? Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Bartesam Svart 7.Juli.2010 Del på Facebook Svart 7.Juli.2010 Tror det er en C.G. Petterson fra rundt 1912-15. Eieren er ikke helt sikker. Restaurert over mange år. Hele skuta er bygget i eik utenom dekket som er i furu Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.