Moas-ark Svart 9.Juli.2010 Del på Facebook Svart 9.Juli.2010 Natekniven fra Fein funker kjempe bra til å fjerne nater med.BILDE Hvis du får tak i den gamle typen med et helt rundt hull i passer den også på Bosch PMF 180E Multi ! Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
KaramellGubben Svart 9.Juli.2010 Del på Facebook Svart 9.Juli.2010 Ja, du har en utrolig nydelig båt KaramellGubben Hva slags tybe/båtbyggeri er den? Tja si det du. Den er bygget av en lokal kar (husker ikke navnet hans, men det står på todo lista å få ringt forrige eier for å grave det frem) på Engelsviken (utenfor Fredrikstad). Den er byggd i 1981. Jeg ble fortalt at det var den siste i en serie på 3 eller 4 båter som ble bygd av samme man. Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 10.Juli.2010 Del på Facebook Svart 10.Juli.2010 Da ligger snekka mi ved brygga :) Som jeg sa til selgeren : veit ikke om jeg skal si takk :) Men artig med trebåt, det er noe nytt for meg :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Brodern Svart 10.Juli.2010 Del på Facebook Svart 10.Juli.2010 Bilde er jo greit, det glemte jeg før i dag. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
cecilie brandt Svart 10.Juli.2010 Del på Facebook Svart 10.Juli.2010 Natekniven fra Fein funker kjempe bra til å fjerne nater med.BILDE Hvis du får tak i den gamle typen med et helt rundt hull i passer den også på Bosch PMF 180E Multi ! Tusen takk for svar :) Og for en blogg du har !!!! Akkurat det jeg trenger for å få ideer og inspirasjon til min båt, for ikke å snakke om kunnskap :) Denne bloggen kommer jeg GARANTERT til å følge mye, da du jobber med akkurat de samme problemene og skadene jeg har på min båt, forskjellen på oss er at jeg ALDRI har hatt en båt før og ikke aner forskjell på gran og furu engang :D Sitér dette innlegget Link to post
vestnord Svart 11.Juli.2010 Del på Facebook Svart 11.Juli.2010 Hei alle sammen, så har vi fått oss nok et prosjekt, 27 " Plattgatter, en båt med VELDIG bra potensiale. Er ikke noen båtmann fra tidligere, men denne skal bli fin. Så prosjektet med "Hardagersnekka" som jeg tror det er, blir stående inntill videre. I Plattgatteren er det en 10 HK Saab, med vridbart propellanlegg, kunne tenke meg litt mer fart på denne og ser for meg motorbytte, en jeg snakket med sa det lønte seg med fast propell for å få noe mer fart. Regner med det er noen her som vet det, og hvor stor motor, har jo Saab 22 til den andre båten, men det gjør vel ikke noe på farten ?? Er det noen som kjenner til denne typen båtbygg, tidligere eier kunne ikke si noe om hvor den var bygd, men trodde den var fra 1970. Sitér dette innlegget Link to post
Wartsila Svart 11.Juli.2010 Del på Facebook Svart 11.Juli.2010 Hvis du skal ha litt mer hurtighet er ikke de gamle tungbygde båtmotorene veien å gå. En plattgatter på 27 fot kan med fordel ha 70hk+, Men det kommer selvfølgelig ann på hvor rask du vil ha den. Men har du et bilde av skjønnheten? Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
vestnord Svart 11.Juli.2010 Del på Facebook Svart 11.Juli.2010 Takk for svaret, det skulle være med bilder, men de kom ikke med, så den er lagt ut på nytt med ett par bilder, motoren sitter i dag foran under dekk, men skal flytte den bakover, så cabinen foran bli motorfri, håper på en fart på 10 - 12, vet ikke hva som er realistisk Sitér dette innlegget Link to post
vestnord Svart 11.Juli.2010 Del på Facebook Svart 11.Juli.2010 Meldingen med Bilder havnet visst på forumet, med navn Nytt Plattgatterproskt, så jeg gjør nytt forsøk her Sitér dette innlegget Link to post
vestnord Svart 11.Juli.2010 Del på Facebook Svart 11.Juli.2010 Meldingen med Bilder havnet visst på forumet, med navn Nytt Plattgatterproskt, så jeg gjør nytt forsøk her Sitér dette innlegget Link to post
tjaldur Svart 11.Juli.2010 Del på Facebook Svart 11.Juli.2010 (redigert) Vil gjerne være med i trebåttråden med denne: Redigert 11.Juli.2010 av tjaldur (see edit history) Sitér dette innlegget http://binnaseiler.blogspot.com/ Link to post
Bartesam Svart 11.Juli.2010 Del på Facebook Svart 11.Juli.2010 Du som ligger i bøye ved Killingen Fått syret dekket en gang, og det ble ikke så verst. Skal gå over en gang til Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
vestnord Svart 11.Juli.2010 Del på Facebook Svart 11.Juli.2010 Hallo M/S Karoline, her er flere bilder av Plattgatter`n, som du ser står det en Saab 10 hk midt i kahytten, denne skal ut og ny motor settes inn under dekk, plenty plass der, og enda kan vi senke dørken ute med 20 - 30 cm. Så det blir kjempeplass, den er veldig bra i skrog, er som det er greit innredet, men har egne ideer på hvordan det skal bli. Motoren som står i er etter hva vi har fått opplyst i god stand, bla ny starter, så den skal selges med hele drivlinja. så hører du om en fornuftig motorløsning til oss, da med gear og propell og aksel gi oss en melding Da er det bare og begynne og lete etter ny motor. Hilsen Vstnord Sitér dette innlegget Link to post
T_R Svart 12.Juli.2010 Del på Facebook Svart 12.Juli.2010 Her er min første trebåt :) Fikk den i i fjor, men den kom desverre ikke på vann. Og har vært så mye i år at jeg ikke fikk satt i gang før sist søndag. Dette er tredje sesong den står på land så det begynner å haste med å få den på vann. Men det er selvfølgelig noen problemer som må fikses før den kan på vann. Sist den var på sjøen så sveiv motoren som en klokke, men den lakk litt. Men ikke mengder som skapte problemer. Slik ser den ut nå. Problem 1. Den ene ventilen sitter fast. motoren sveiv så vidt i fjor. Hvordan løsne det enkelt hvis det går ann uten å demontere? Problem 2. Nedre feste til roret er rustet i stykker. Noen gode løsninger for å få fikset det enkelt? Problem 3. Som vist på et av bildenen har jeg en sprekk rett over vannlinja. hvordan tette dette? Utvendig over vannlinja vil jeg ikke gjøre noe i år, men hvordan går jeg frem under vannlinja utvendig. Hva bruker jeg til sprekker, bør jeg ha på bunnstoff selv om den ikke skal ligge ute så lenge. den må opp igjen i september/oktober. Hva slags bunnstoff evt. Skal bunnstoffet på tørt ved eller bør jeg fukte først og så legge på stoff før jeg tar den ut? Mange spørsmål jeg kommer med her men er somsagt min første trebåt :) Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 12.Juli.2010 Del på Facebook Svart 12.Juli.2010 (redigert) Løsne fjæren på undersiden av ventilen som henger og se om du kan bruke en stor skrutrekker på det sporet i ventiltallerkenen og vri rundt. Bruk gjerne en nøkkel på skrutrekkeren for å få mere makt på den. Lage et feste i syrefast stål og bolt det gjennom flyndra. Sprekken kan du luse inn ved å lime inn en list etter at sprekken er frest opp, eller bare fylle den med farm eller noe annet inntil høsten kommer. Kan hende den trutner når det blir fuktighet rundt den sprekken også. Det samme under båten, men det er bedre å bruke Roof7 under den Redigert 12.Juli.2010 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Svaap Svart 13.Juli.2010 Del på Facebook Svart 13.Juli.2010 Hei Bartesam. Dekket ditt ble rålekkert etter rens! Jeg visste ikke hvor du holdt til, men så deg på båten i forrige uke i forbindelse med at jeg inspiserte en båt for en "Båtplassen-kollega". Flott plass du ligger på Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Bartesam Svart 13.Juli.2010 Del på Facebook Svart 13.Juli.2010 Feide over dekket med oxalsyre i går også, men vet ikke om det er noe dekk igjen etter den regnskuren i natt.....har vel kanskje fått pels i stedet for? Hvilken båt var du innom for å kikke på da? Oslo Motorbåtforening er en flott brygge å ligge på.... Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Svaap Svart 13.Juli.2010 Del på Facebook Svart 13.Juli.2010 Det var en båt som lå på bøye. Nevnt her tidligere. Du skiftet jo bord i dekket ditt.. Har denne behandlingen med syre noen fremskyndende effekt for å få teaken grå? Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Bartesam Svart 13.Juli.2010 Del på Facebook Svart 13.Juli.2010 Får i alle fall bleket det andre slik at det blir mere likt på farge. Skal bruke grønnsåpe på det etter hvert slik at det holdes lysebrunt. Bedre dette enn å slipe det ned. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Svaap Svart 13.Juli.2010 Del på Facebook Svart 13.Juli.2010 Akkurat! Har du/tidligere eiere ellers hatt noen strukturelle utfordringer på "damen", eller har hun holdt sin ungdom godt? Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Bartesam Svart 13.Juli.2010 Del på Facebook Svart 13.Juli.2010 Har begynt å skifte uit alle spikeren under vannlinjen. Begynte i våres med kjølbord mot sponing i kjøl. Til neste vår blir det a skru inn 4-600 skruer mellom spikeren i spantene. Det er eikespant og to stringere før neste spant kommer. Stringerne er kobberklinket, mens spantene og støtene er spikret. Lite spiker igjen Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Svaap Svart 13.Juli.2010 Del på Facebook Svart 13.Juli.2010 Hørtes ut som en stor jobb -trekker du ut de gamle spikerne? (Er vel ikke de som bare spretter ut av seg selv vil jeg tro.... ) Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Bartesam Svart 13.Juli.2010 Del på Facebook Svart 13.Juli.2010 De lar jeg bare være...spiker i eik går ikke bra det....garvesyra i eiken spiser opp spikeren. Skrur mellom spikeren med 6X60 syrefaste skruer, og det bør holde Hørtes ut som en stor jobb -trekker du ut de gamle spikerne? (Er vel ikke de som bare spretter ut av seg selv vil jeg tro.... ) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Svaap Svart 13.Juli.2010 Del på Facebook Svart 13.Juli.2010 Ja, eika er tøff mot metaller.... Har du en god forbindelse på skruer (koster jo en del..)? Selv har jeg brukt A4, 316 kvalitet med torx-spor. Veldig fornøyd med disse (bortsett fra prisen) Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Bartesam Svart 13.Juli.2010 Del på Facebook Svart 13.Juli.2010 (redigert) Fikk tak i skruer fra Tyskland til litt undre 3 spenn for stykket pluss mva.....6X60mm Pozidrive 3 Hvor har du kjøpt skruer hen? Redigert 13.Juli.2010 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.