Jump to content

Trebåttråden

Wasco

Recommended Posts

Hei baatfolk.

Bruker mitt første innlegg her på baatplassen i trebåttråden, som jeg snart er kommet halvveis igjenom.

Jeg har liggende en "sørlandssnekke" etter min far som jeg i mange år har villet ha på vannet, men hvor tiden og motet mitt ikke har strukket til. Båten har stått på land inne i en tørr og luftig låve i alt for mange år, og jeg har derfor vært veldig usikker på hvordan skroget har taklet dette med tanke på tørking og sprekker. For ett par uker siden var det to båtbyggere fra Nord-norsk fartøyvernsenter innom og så på og vurderte båten. Konklusjonen deres var egntlig ganske grei: sett den på en vogn og trill den på sjøen og la den trutne under godt tilsyn. De kunne ikke finne noe som skulle tilsi at det trengtes en omfattend restaurering for å få båt av den igjen. Det var sprekk i ett bord like under vannlinja midtskips, men det var fullt mulig denne ville trutne etter noen dager i sjøen. Utover dette var det egentlig bare skraping, pussing og olje som skulle til.

Etter denne oppløftende konklusjonen, og oppdagelsen av dette meget flotte forum fullt av folk med tonnevis med kompetanse, har jeg vel kommet frem til at jeg skal gjøre et forsøk på å få båten dit den hører hjemme, på sjøen.

Jeg har ingen bilder å dele med dere for øyeblikket, men jeg lover å få tatt noen når jeg får den ut fra låven. Tanken min er å prøve å sjøsette den om ikke alt for lenge og se hvordan det går og gjøre en vurdering av hvor mye arbeid som må gjøre etter det. Er det slik de drevne båtbyggere sier så blir det mest sannsynlig båtpuss på meg gjenom vinteren.

Redigert av Ludvigsen (see edit history)

:flag_bp:

:Er ivrig lesr av denne tråden - selv om jer "kun " eier en bowrider av det der plaststoffet som noen er så glad i --- ( ironi)

Men - er "gammel trebåtmann" - og nyter derfor denne tråden i lange drag.

My interessant lesning - ogmang flotte båter - og mange modige prosjekter.

Men lurer litt på hvor Wasco er blitt av ? Savner hans trivelige statusrapporter om sin kjære "Sofie".

Håper alt er bra med han ?

Ha en fin trebåtsommer alle dere terbåteiere .

:cheers:

Hei, Ludviksen.

I utgangspunktet skal det som regel være mulig å få båten flytbar igjen hvis den har blitt helt uttørket, men ta med en skikkelig pumpe som går på landstrøm før du sjøsetter hun. Og del gjerne noen bilder med oss fra prosessen :yesnod: Hvor mye arbeid det blir ut av dette prosjektet kommer helt ann på hvilken tilstand du ønsker å ha båten din i. Men det lønner seg å gi ho en skikkelig oppussing nå den første vinteren. Da får du både en penere båt og så blir det mindre arbeid de senere åra. En pen trebåt i god stand krever som regel ikke noe annet enn vårpussen :smash:

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

M/S Karoline:

Jeg har vært bortom låven nå i kveld og studert båten igjen, og jo mer jeg ser på den jo mer sikker blir jeg på at dette prosjektet har livets rett. Båten ser uforskammet pen ut under alt støvet som har lagt seg gjenom årene, og den er nesen komplett. Det enesete som jeg fant ut manglet var bøylene til presseningen.

Det står en 10 hk SABB med vridbar propell i båten, og så vidt jeg kan huske så gjorde den faktisk imponerende god fart den tid den var på sjøen. Motoren har ikke vært startet på mange år, men jeg forventer egentlig at den kommer til å snurre etter litt kjærlig pleie.

Så snart jeg får den ut i dagslys og får plass til å ta bilder skal jeg dele de med dere. Jeg tenker å løfte ut motoren og gjøre et forsøk på å sette den ut. Pumper har jeg stående klar, det er egentlig bare en vogn som mangler på at jeg kan starte i morgen.

Redigert av Ludvigsen (see edit history)

Hei

Jeg må skifte nytt rør/slange system for bensintilførselen på min Marna R1. Nå er det brukt noe kobber vvs rør fra bensintanken til vannutskiller. Kunne gjerne tenkt meg å skifte over til noe gummislanger heller.. vil det være lurt? Eller er det bedre med kobber rør? Akkuratt nå lekker det over alt i festene rundt vannutskilleren slik at motoren stopper i ny og ne...

Er det noen som har erfaring med avbrudd i nateprosessen, slik at neste nating vil skje etter makstiden for primeren(6 timer)? Må jeg prime på nytt? (Har allerede primet to ganger.) Eller holder det å vaske over med lynol? Tre strøk primer kan kanskje bli for mye? Bruker Simson natemasse og primer på teakdekk.

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Er det noen som har erfaring med avbrudd i nateprosessen, slik at neste nating vil skje etter makstiden for primeren(6 timer)? Må jeg prime på nytt? (Har allerede primet to ganger.) Eller holder det å vaske over med lynol? Tre strøk primer kan kanskje bli for mye? Bruker Simson natemasse og primer på teakdekk.

Ingen som har vært borti problemet?

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Motorkassa har fått seg et lag panel som jeg har beiset med valnøttbeis fra Liberon. Nytt lokk skal jeg lage selvfølgelig. Det blir antagelig svart blankt med utvendige lister under som holder lokket på plass. Disse skal beises i samme farge som motorkassa. Skal også ha slike slingrelister oppå lokket (fordi det også er et bord) som også skal beises i valnøtt. Blir sikkert fint :)

Det skal selvfølgelig settes på hjørnelister på motorkassa, blir kaaanskje svarte, men heller mer mot å beise de som kassa.

motorkassa.jpg

motorkassa2.jpg

motorkassa3.jpg

motorkassa4.jpg

Føkk deg...

Da er motorkassa ferdig. Holder på med et bord fremme i samme stilen, men med hull til pilsbok.... eh, kaffekrus... :cheers_wine: Bordet er til å fjerne slik at det ikke blir klønete å komme ut av båten framme.

sidene på kassa er beiset med Liberon spritbeis i valnøtt 1 strøk. Listene på hvert hjørne har fått 2 strøk slik at de blir litt mørkere, og listene på lokket/bordet har også fått 2 strøk. Lokket/bordet er svart.

Senere skal jeg gjøre kassa enda litt "eldre" slikat den ikke ser så ny ut :)

motorkassany.jpg

Føkk deg...

Hobbyplate i Furu :)

Den kan lakkes og beises etc etc. på primes med olje eller lakk før man maler for å få det veldig blankt og fint. Skal man beise bruker man treolje først ev.

Bøyer seg kjempefort pga fuktighet ute, så man må bruke lekter for å stive den av. Kantene oppå får da 4 funksjoner

Stive av plata

se fint ut

holde glass/div på plass når det gynger litt

sørge for at glasser tipper skikkelig rett ned i bjellene, veldig godt med varm kaffe :)

Men det er greit å stive av med lekter. Vil man ha clean plate/lokk skrur man de under :) Jeg har under også

Men jeg ser jeg skulle ha laget et hull til i plata. kom på at det hadde vært greit med boksnedkasthull :) Rett i en pose under. Hvis jeg lager en kul listing kan jeg jo borre ut et hull midt i :)

Et bilde fra pussinga

28072010474.jpg

Redigert av Brodern (see edit history)

Føkk deg...

Og slik ble det i båten. under er det 4 kroker som man henger opp en bærepose i, og tomgodset går rett oppi posen.

Skal beise litt og snase opp litt så kommer det kanskje et bilde, kanskje . ingen særlige kommentarer på innlegga mine

så da betyr vel at det jeg gjør bare er snodig :) Men det er ok :) da slutter jeg her og fortsetter i bloggen min :)

31072010497.jpg

Føkk deg...

Tenkte jeg skulle være litt politisk riktig. Båtfyll er jo et omdiskutert emne :) Men båtfyll med båten fortøyd er jo lov :)

Men Colaboksen var den som sto nærmest. Tuborg og noe Hollandske ølbokser sto akter, og jeg gadd ikke gå så langt :)

Men jeg tror resten av oppdateringa kommer i bloggen min. Så slipper jeg å legge ut dobbelt hele tiden. Så ingen blir gærne på meg pga det :)

Føkk deg...

Næh :)

Det er lite sjøgang på innsjøen hvor jeg har båten. når det blåser MYE er det kanskje 40cm bølger her :) Og det er bølger fra andre båter, men det er jo ikke så store her.

Og folk skal ikke røre rundt i fylla på min båt :)

Men motorkassa var jo firkanta, og skulle jeg runda bordet hadde jeg fått litt pes med listene slik som de er nå. da mått jeg avslutta slik som de som står oppå motorkassa.........................hmmm, kanskje jeg må lage meg et bord til :)

Siste bilde og resten går i bloggen min.

Greit at det er "fint" under også når det ellers ville ha vært trehvitt. Beinet til bordet er selvfølgelig til å slå ut eller inn. kunne vel kjøpt et ferdig bein, men synes ikke det passer med for mye nytt i en gammal trebåt. Det ser litt skjoldete ut, men spritbeisen har nettopp blitt påført så den er våt et par steder.

ubder.jpg

Redigert av Brodern (see edit history)

Føkk deg...

Halloen alle sammen, jeg har et par spørsmål ang dollbord og spant.

På båten min er det litt råte rundtomkring på dollbordet, så dette når jeg fjernet fenderlisten. Lurer på om noen har noen utbedringsforslag? Har ikke så veldig lyst til å bytte ut alt heller, da det er av teak. Lurer på om det kan freses/skjæres ut stykker og felles inn nyttt, el evt fjerne de 2 ytterste tommene av dollbordet hele veien rundt og felle inn nytt ferskt treverk.

Noen av småspantene/bandene/ellerhvadetnåheter er ganske dårlig. Lurer på hva som er beste måten å fonrnye disse og hva material som er greiest å jobbe med.

Har desverre ikke bilde av disse tingene her jeg sitter, men skal ta noen og legge ut når jeg kommer hjem fra jobb om en ukes tid. Men sånn ser altså båten ut. Håper de ka gi en liten pekepinn på hvorda ting er.

dscn3423.jpg

dscn3425.jpg

Jeg er endelig ferdig med å skrape båten ...håper det er adskillige år til neste gang :sweat:

Men når alt ble skrapet, så var det uunngåelig at det ble en del "ullent" og lett oppfliset treverk, spesielt der treverket har vært helt bart.

Å pusse dette med sandpapir er nesten umulig, da treverket ikke er tørt. Hva gjør jeg?

Jeg regner med at det vil se fælt ut om jeg bare oljer og ferdigbehandler slikt treverk. Pleier dere å slipe vått? Med maskin?

Vil det ikke ta ufattelig lang tid å pusse dette med vanlig våtslipepapir? Har ikke slikt papir korning på 600 og oppover? :crazy:

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...