Jump to content

Trebåttråden

Wasco

Recommended Posts

Hm.

Ligner litt på min ja. Men lurer på om ikke din er bittelitt breiere. vindskjermen er ikke helt den samme men ellers ligner de fryktelig.

Uansett en veldig pen båt!! Kan jo være samme bygger ja. Vet du noenting om din i det heletatt?? Arsmodell osv?

Ps. Nå forsvinner jeg fra dataens verden til etter påske om en time. God Påske Alle Sammen!

Hei Tuborg og Flisa2:

Dere har begge to vakre båter.

Tuborg sin minner veeeeldig om båten jeg hadde før jeg ble skøyte-eier.

Har ikke digitale bilder av den, men skal se om jeg får scannet inn noen for utlegg.

Min båt var relativt smal (smalere enn Flisa2 sin skute).

Den hadde 2 delt frontrute -både på hytta og "vindskjermen".

Sistnevnte var mer lik Flisa2 sin...

Jeg var rimelig sikker på at båten min var bygget enten i Fevik eller Grimstad området, men der var det på den tiden flere båtbyggerier så det er ikke

lett å vite hvilket... (Ta en besøks-runde på neste ferietur til det "Glade Sørland" og spør litt...

Flotte båter!

:seeya:

Det ligger to snekker ut til salgs på FINN som begge kalles Grimstad snekker.

De har begge en del til felles med snekka til Tuborg.

Men særlig den ene av dem har mye mindre spring i baugen. Men det var sikkert forskjellige båtbyggere i Grimstad området så det er jo ingen selvfølge at alle Grimstad snekkene såg helt like ut.

Her et par bilder av de to som er til salgs på FINN

55_1090462112.jpg

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=21525855

41_1994081621.jpg

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=21598641

I dag har jeg fått med dama ned i snekka for å pusse! For et opplegg :lol:

men ho var jammen flink, jeg skrapa bunnstoff og ho gitt etter med primer, grundig og flink:)

også har vi faktisk sammen, olja båten innvendig med en god dose linolje og terpentin, lukta bra av oss i butikken etterpå! hehe..

Det er herlig med vår! :yesnod:

tross regnværet...

God påske alle sammen:)

Nydelig båt prippa..

Skulle gjærne blitt litt bedre kjent med den flotte damen.

Har du flere bilder?

Flere opplysninger om alder og historie?

Hvor lenge har du vært eier av denne flotte damen?

Hva har du gjort med båten mens den har vært i ditt eie?

Hvordan vedlikeholder du denne flotte båten.

Ja du skjønner, her er det mange spørsmål.... :lol:

ror.3.jpg

Det er for meg med trebåt som med kvinner... -Du får se litt og skjønner resten...

Undervannsskroget er ofte det som interesserer meg mest (så kan dere tenke dere paralellen til kvinner..), og bildet av båten til Wasco er et

glimrende eksempel på hvordan det skal se ut etter min smak:

Her kan man tydelig se at vi snakker om en yrkesbåt -den er mye dypere i hekken enn det som vi finner på de fleste snekker, noe som gir en mer stabil og sjødyktig skute. Minner meg litt om Kjøpstad-båtene i undervannsprofilen.

Lekkert!

Har du fått på det nye roret Wasco?

:seeya:

Nydelig båt prippa..

Skulle gjærne blitt litt bedre kjent med den flotte damen.

Har du flere bilder?

Flere opplysninger om alder og historie?

Hvor lenge har du vært eier av denne flotte damen?

Hva har du gjort med båten mens den har vært i ditt eie?

Hvordan vedlikeholder du denne flotte båten.

Ja du skjønner, her er det mange spørsmål.... :lol:

Takk mann!

Flere bilder og andre fine båter/trebåtfolk kan ses på facebook gruppen jeg har startet om kosterbåter: http://www.facebook.com/group.php?gid=98500586877&ref=ts

Kan hende jeg sier noe feil her, men såvidt jeg husker er båten bygd i 1969 eller 1967 som en lystbåt. (De er smalere som regel enn de breiere mer yrkesbåt-aktige Kosterne)

Han som bestilte båten var forlovet med Anette, og båten skulle stå ferdig til deres bryllup. Tre uker før bryllupet skulle funnet sted fant eieren av båten sin Anette i seng med en annen mann. Bryllupet ble avlyst, og han fant også ut at båten ikke kunne hete Anette som planlagt. Så man snudde rundt på bokstavene og båten fikk navnet Ettena. Båten skulle være hans trofaste fru gjennom livet.

Vi kjøpte båten av noen nordmenn august 2008. Da hadde verken jeg eller min far seilt en meter, så denne ferden har vært morsom og lærerik sålangt:)

Tidligere eiere av båten er de vi kjøpte båten av, goksøyr brødrene i sverige (Legendariske kosterseilere og mastebyggere) en annen nordmann og en gjeng med svensker.

Vi har bare hatt en vårpuss på båten hittill og har nettopp begynt med vårpuss nr to nå. Det vi har gjort er pusse ned og omlakkere hele masten, luse opp små sprekker i skroget og felle inn ny mahogny, installere sailor vhf, bytte seil, og lage en bedre pentry løsning. Renovere luken på piggen har vi også gjort.

I år står følende på pers; reparere skade i baug, luse sprekker (disse kommer hvert år og er helt normalt) lage en fin løsning til girspak som er koblet på påhengsmotoren.

montere lader til batteri og bygge løsning som gjør at batteri står stødigere.

bytte ledninger i masten og lanterner.

ny vhf antenne

lage ny bomnedhal.

åpne opp vinsj og smøre denne.

bytte toalett(pakningene er gåene)

Båten har totalt 9 lag med lakk, og vi bruker International til dette.

Bruker selvpolerende bunnstoff fra Hempel.

Båten har vinteropplag på Lysaker, så hvis noen har opplag i nærheten er det bare hyggelig med en trebåt prat:)

Her kan man tydelig se at vi snakker om en yrkesbåt -den er mye dypere i hekken enn det som vi finner på de fleste snekker, noe som gir en mer stabil og sjødyktig skute. Minner meg litt om Kjøpstad-båtene i undervannsprofilen.

Lekkert!

Har du fått på det nye roret Wasco?

Hei og takk for de rosende ord om Sophies "underliv"

En dame på hennes alder (fyller 60 år til sommeren) er det jo en stor ære å få høre slike ord :smiley:

Sophie er som du sier stabil og fin i sjøen. Og ja, hun ble bygget som firskebåt, og fungerte som sådann de første 20 årene av sitt liv.

Nei jeg har ikke fått satt på roret enda.

Venter på linolje som jeg har bestilt. Vil jo sørge for at roret er god satt inn med olje før jeg setter beslagene på.

Takk mann!

Flere bilder og andre fine båter/trebåtfolk kan ses på facebook gruppen jeg har startet om kosterbåter: http://www.facebook.com/group.php?gid=98500586877&ref=ts

Takk for oppdateringen og ikke minst takk for linken til faceboka.

Regner med at du får en del kommentarer og ikke minst en del missunelige blikk når du kommer seilende med denne flotte damen.

WOW- skal si du legger lista høyt ..

Ha ha! Ja det kan du si, alt er relativt, men den er jo ihvertfall liten, så man kunne bygd den hjemme! Skulle det gå til dundas, så har man heller ikke brukt så alt for mye plank! :giggle: Hadde jo vært moro å prøvd seg en gang da! Men som jolle er nok gummijolla den mest praktiske ja!

Redigert av thomsped (see edit history)

Jeg skal snart skifte fenderlist av den halvrunde typen, så jeg lurer på om noen har erfaringer med hensyn til tetning mellom dollbord og list? Det ser ut som noen bruker å pusse slett mellom øverste bordgang og dollbord, og så bare legge på tetningsmasse, og skru sammen.

En annen måte er å frese natespor i fenderlista, men da vil det vel oppstå problemer i det man skrur fast lista. Det vil tyte opp tetningsmasse i natesporet så man ikke får lagt inn bunnfyllingslist på skikkelig vis, for senere fylling av natemasse.

Å frese sporet etter montering er bortimot umulig, og byr på store problemer mot for-og akterstevn.

HJELP! :cryin:

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...