Ludde30 Svart 3.Juni.2010 Del på Facebook Svart 3.Juni.2010 Ingen trebåter bør startes opp før skroget har trutnet minst 3 dager, og en uke er kanskje litt overforsiktig men likevel bra for båten. Syns du tar i litt hardt her index. Det avhenger mye av motorinstallasjonen. Selv startet jeg opp på land i år for å sjekke at alt var i orden. Vi er en gjeng med trebåteiere her som setter ut, starter opp og er klare for sesongen. Men alle har vi motorer som og installasjoner av disse som gir lite vibrasjoner i skroget. Tidlig utsett, samt å ha på presenningen omtrent fram til dagen båten skal på vannet, gjør underverker mht å unngå at treverket tørker. Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
index Svart 3.Juni.2010 Del på Facebook Svart 3.Juni.2010 Mulig jeg tar litt hardt i ja. Men en tørr trebåt er "lealaus" i skroget, uavhengig av om sømmen er i god stand eller ei. Og vibrasjoner i skroget da fører til øket belastning på naglene, samt at tetningen mellom bordene (som regel en bomullstråd eller stry) lett kan forskyve seg eller falle ut. Og har du da fått en lekkasje på grunn av dette, er det bortimot umulig å få den skikkelig tett igjen. Så selv om det naturligvis kan gå bra, synes jeg det er unødvendig å utsette skroget for slike belastninger før skroget er skikkelig trutnet. Men som du sier, så lenge skroget ikke har tørket opp så er ikke dette problemet like stort. Det er verre for de som ikke sjøsetter før nå i juni, da er skroget tørt som knusk... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Champagne Svart 3.Juni.2010 Del på Facebook Svart 3.Juni.2010 Er enig med Index, smart å vente ett par tre dager for å la ting sette seg dersom man har mulighet, det kan iallefall ikke gjøre skade å vente! Jeg har altid måtte fyre maskinene rett etter sjøsetting da det er for klønete å buksere båten for hånd fra sjøsettingsplassen og bort til båsen den ligger i. Samtidig kan det sies at ved å fyre igang rett etter sjøsetting så kan man fremprovosere potensielle svaketer\lekasjer og det kan i og for seg være greit, da det er bedre å finne det ut i det du setter båten på sjøen, i umiddelbar nærhet av en kran, enn å oppleve at en bordgang gir seg på grunn av slitne sømmer\nagler\skruer\råte o.l i 10-15 sek\m i det du nærmer deg klokkebøya på rakkebåene.. Mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post
Woody Svart 6.Juni.2010 Del på Facebook Svart 6.Juni.2010 (redigert) Har tenkt å skifte fenderlist, og i den forbindelse lurer jeg på om noen har tips til rekkefølge for montering, oljing osv. Skal jeg sette inn skrog og dollbord med linolje før jeg montetrer lista (halvrund mahogny)? Eller skal jeg få impregnert under lista først? Tenkte å bruke Simson mellom list og dollbord/ripebord. Skal også montere sparkelist på dollbordet, og lurer på om jeg skal gå for epoxy eller Simson her også siden den kanskje må byttes før eller senere. Noen som har erfaringer i så måte? Rekkefølge her også: sparkelist, beis og impregnering før lakkering eller hva? Er usikker på hva som sitter på hva? Redigert 6.Juni.2010 av Woody (see edit history) Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Woody Svart 7.Juni.2010 Del på Facebook Svart 7.Juni.2010 Ingen som har gjort dette før? Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Bartesam Svart 7.Juni.2010 Del på Facebook Svart 7.Juni.2010 Det er viktig å bruke Sikaflex eller annen god fugemasse mellom ripbord, skandekk og fenderlist. Det går nok an å impregnere med olje, men det er viktig å tørke av etter siste strøk slik at oljen trekker seg inn slik at Sikaen sitter og tetter godt i underlaget. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Champagne Svart 7.Juni.2010 Del på Facebook Svart 7.Juni.2010 (redigert) Woody, har du kjøpt inn halvstaff mahogany ennå? hvis ikke vurder om du kan leve med utseende hvis du bruker teak. (Jeg tror det hadde blitt pent på din båt da det er en brekkfarge mellom beiset dollbord og de lysere bordgangene dine. Grunnen til jeg sier dette er fordi dersom du får skader i beiset mahogany fenderlist, så kommer du til å slite med å få evt. reperasjonssteder til å matche i farge mot resten av fenderlisten, mens på teak er det enkelt å få det pent da det ikke er noe vits å beise teak som skal lakkeres. Enig med Bartesam, bruk en sika eller tilsvarende fugelim + treskruer (under spuns)for innfestning av fenderlist. husker ikke nummeret på den vi brukte på lista, tror det var 296, brun gugge. Jeg ville ikke brukt epoxy på fenderlist da du risikerer å få mikro brudd i limflaten dersom båten dunker inn i brygger o.l. da øker risiko for vanninntrengning bak fenderlisten. Jeg tror jeg hadde latt være å olje annleggsflaten til fenderlisten da jeg ville ønsket at sikaen hadde max vedheft dersom du skal ha båten på sjøen i år. Mvh Champagne Redigert 7.Juni.2010 av Champagne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 7.Juni.2010 Del på Facebook Svart 7.Juni.2010 Teak er greit det, men det er hyldyrt Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Woody Svart 7.Juni.2010 Del på Facebook Svart 7.Juni.2010 (redigert) Takk for tips. Jeg har allerede saget og frest fenderlist i mahogny, så jeg går nok for den. Da blir det nok å montere alle lister, for så å olje. Sandøy bruker mahogny orginalt, så jeg kjøpte meg en plank, og laget selv. Blir det skade så får jeg heller felle inn ny, og beise. Har ca 35 meter list, så jeg har i reserve. Redigert 7.Juni.2010 av Woody (see edit history) Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Moas-ark Svart 7.Juni.2010 Del på Facebook Svart 7.Juni.2010 Vil minne om Mat og Trebåtfestivalen i Halden 25-27 juni! Selv møter jeg nok opp uten båt, men håper jeg får se noen andre båtplassen medlemmers båter! www.visithalden.com Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
bjorn666 Svart 7.Juni.2010 Del på Facebook Svart 7.Juni.2010 Er det noen som har noen fine løsninger til badeplattform og badestige, som de kunne legge inn noen bilder av? Sitér dette innlegget Link to post
sabbdiesel Svart 8.Juni.2010 Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 Hei. Er helt ny er på Baatplassen. Har lest en del på forumet her, men har ikke skrevet så mye. Tenkte jeg skulle hive meg med på tråden her, ettersom jeg er eier av en flott(?) 20 fots tresjark. Båten er bygget i Steigen i 1958, og har en 10 hk Sabb Diesel, som har stått i siden båten var ny. Båten ble brukt som fiskebåt helt fram til min farfar kjøpte den på begynnelsen av 80-tallet. Det ble bygget på en bordgang helt rundt, og enda en bordgang i baugen. Det gamle styrhuset ble revet og det ble bygget et nytt, litt bredere med større plass inne. Min far overtok båten på 90 tallet, og i de siste 3-4 årene har jeg vært eier! Skal prøve å få lagt ut noen bilder av farkosten etterhvert. For tiden driver jeg på å pusler med litt motorombygging, som det kan leses om i tråden her; Prosjekt ferskvannskjøling Sabb Diesel Sitér dette innlegget Link to post
OTRA Svart 8.Juni.2010 Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 ... Blir det skade så får jeg heller felle inn ny, og beise. Har ca 35 meter list, så jeg har i reserve. Senk listene ned i sjøvann hvis du ikke har tilgang på Steam, 7-8 meter eller mer over natta gjør dem veldig føyelige.. ;) Sitér dette innlegget Link to post
nedgård Svart 8.Juni.2010 Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 Vil minne om Mat og Trebåtfestivalen i Halden 25-27 juni! Selv møter jeg nok opp uten båt, men håper jeg får se noen andre båtplassen medlemmers båter! www.visithalden.com Uten båt du... jaja, lov å håpe til neste år da eller? Du får komme bort og slå av en prat i M/B Andungen da se Sitér dette innlegget Link to post
nedgård Svart 8.Juni.2010 Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 (redigert) Til ØRNEN Ser på hjemmesidene dine, fine sider, og herlige bilder! Fikk nok huska dere bra på jomfrutruen. Men forstår ikke hvordan du tørte og kjøre i det uværet med en båt som var sjøsatt dagen før! i det kalde vannet også, sinker jo trutningsprosessen drastisk. Ble det noe større lekasje etter turen eller? Og så ser jeg skriver at skroget er i orgonpine, men det er da kjær norsk kvistfri, tettvokst FURU Ha en god sommer :) Redigert 8.Juni.2010 av nedgård (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mikimor1 Svart 8.Juni.2010 Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 Hei. Her er mitt påbegynte prosjekt Hun er 23 fot å har selvlensende aluoverbygg. Bytta henne til meg mot ei gammel campingvogn. Er d noen som har noen som helst anels om hvilken type båt dette er? Er ikke sikker på om dett ble helt rett. Er ikke så flink me Pc Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 8.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 Hei. Her er mitt påbegynte prosjekt Hun er 23 fot å har selvlensende aluoverbygg. Bytta henne til meg mot ei gammel campingvogn. Er d noen som har noen som helst anels om hvilken type båt dette er? Er ikke sikker på om dett ble helt rett. Er ikke så flink me Pc Hei og gratulerer med flott trebåt.. Kan dessverre ikke hjelpe deg stort med hva slags type båt dette er, men det viktigste er at det er en trebåt Fortell og gjerne litt mer om båten. Du sier at det er et prosjekt. Hva har du tenkt å gå i gang med å gjøre? Fortell...fortell... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Woody Svart 8.Juni.2010 Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 Senk listene ned i sjøvann hvis du ikke har tilgang på Steam, 7-8 meter eller mer over natta gjør dem veldig føyelige.. ;) Hvordan blir det å få lim til å sitte da? Lim sitter dårlig på fuktig treverk. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
OTRA Svart 8.Juni.2010 Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 PL-400 eller lignende hvis du er opptatt av dêt,.. Eg har aldri brukt annet enn Sikaflex, og ca 18-19cm mellom syrefaste skruer som blir plugget, la listen stå til den er tørr, eller bruk trekkfast-olje om det haster. Så oljes og lakkes lista ilag med overbygg, aldri sett problemer pga å bruke Sika, og når eg har fått på det tredje strøket lakk, går eg over eventuelle småsprekker mellom list og dollbord med blank epoksy-lim i en 20mm engangs-sprøyte fra apoteket, da står lista i mange år. Hvis du ikke har planlagt hvordan treet "går" i mahogney'n før du freste den til, kan den lettere knekke under bøyning hvis du forborer før den monteres, best å være to, en som holder/bender lista inntil, mens den andre borer og skruer.. Lykke til! :) Sitér dette innlegget Link to post
mikimor1 Svart 8.Juni.2010 Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 Det har seg slik at båten har vert under vann en tur for 2 år siden, var under i 4 timer. Å stådd på land siden da. Så jeg må vel til me total oppussing innvendig + alt elekrtrisk å moter. Er foresten en Perkins 4 - 107 som skal stå i Den er skrudd i atomer for total overhaling Ellers har d hvert et par trebåtentusuaster å sett på skråget, å de sier at d ser bra ut- Så jeg får stole må dem Har vell mer enn nok å holde på med :) Men første pri blir å få båten "tett" å satt tilbake motoren . Båten er kjørt hjem med lastebil.( 40 mil) Her er noen bilder til Sitér dette innlegget Link to post
Woot Svart 8.Juni.2010 Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 (redigert) Har nå tatt fri fra jobben for å få gjort det jeg vil og det jeg mener bør gjøres med båten! Må si jeg er fornøyd med dagens innsats!! Skrapt, primet og stoffet bunnen, mattet skroget og lakket ett strøk, pusset og lakket alle dørkplater og malt i skutebunn!! Nå blir hun lekker og presentabel for de som tar over stafettpinnen! Da skal jeg ned og beskue Regina i slutten av uken. Vokste mer eller mindre opp på en perle av en trebåt, men har ikke satt mine bein i en de siste 30 årene. Jeg skjønner vel ikke helt hva som venter meg av jobb fremover, men dersom vi blir enige er det vel bare å brette opp arma og begynne nederst i næringskjeden. Kjenner i hvert fall at hjertet mitt banker vilt når jeg ser bildene av båten, så det må jo være en god start, eller hva? Redigert 8.Juni.2010 av Woot (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 9.Juni.2010 Del på Facebook Svart 9.Juni.2010 Du får komme bort og slå av en prat i M/B Andungen da se Det skal jeg gjøre Nedgård! Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Wasco Svart 9.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2010 Det har seg slik at båten har vert under vann en tur for 2 år siden, var under i 4 timer. Å stådd på land siden da. Så jeg må vel til me total oppussing innvendig + alt elekrtrisk å moter. Er foresten en Perkins 4 - 107 som skal stå i Den er skrudd i atomer for total overhaling Ellers har d hvert et par trebåtentusuaster å sett på skråget, å de sier at d ser bra ut- Så jeg får stole må dem Har vell mer enn nok å holde på med :) Men første pri blir å få båten "tett" å satt tilbake motoren . Båten er kjørt hjem med lastebil.( 40 mil) Her er noen bilder til Hei igejn At båten din har vært en tur under vann i fire timer er ingen katastrofe. Båter er jo bygget for å tåle vann. Det som er problemet er at det ikke ble gjort noe med båten med en gang. Tenker da særlig på motoren. Men nå er jo motoren plukket fra hverandre, så jeg regner med at den blir bra etter hvert. Så skal du prøve å få båten tett... Ja det er en utfordring. Hvordan er tilstanden pr i dag? Er det synlige glipp mellom bordgangene? Hvordan står det til med klinkene? Hva har du tenkt å gjøre med skroget? Skal du gå for "gamlemåten" med liolje og amerikansk terpentin, eller skal du bruke Owatrol eller lignende? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
mikimor1 Svart 9.Juni.2010 Del på Facebook Svart 9.Juni.2010 Hallo igjen Jeg har begynt behandlingen på gamlemåten med trekkfast, linolje og terpentin. Har rensket båten for gammelt elektrisk annlegg og begynt såvidt med nytt. Skal heve rekken litt på dekk m/alu og lage en Mesanmast. E d noen som har tegninger på mesanmast. Hvilket tegneprogram var d som ble brugt tiligere i trebåttråden til tegning av styrhus og innredning osv?? :) Jeg blir vel en hyppig gjest innpå her for å få tips og råd. Lærer meg vel dette me pc også etterhvert ;) Noen her på tråden har vel kansji en utransjert autopilot de kansje kunne solgt til meg :)??(har pumpen:) Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 10.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2010 Hallo igjen Jeg har begynt behandlingen på gamlemåten med trekkfast, linolje og terpentin. Trekkfast, linolje og terpentin - det er vakker musikk i min ører Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.