Brodern Svart 14.Juni.2010 Del på Facebook Svart 14.Juni.2010 Ja den flyter jo, og motoren går jo. Så bare det er jo kult :) Skroget er fikset for ikke lenge siden, og det ser fint ut. Fram og akterdekk samt vindskjerm trenger litt stell for å se bedre ut :) Oppi ser det ok egentlig. Så jeg tror dette blir kult jeg. Dorge etter gjedde med en kald pils i denne blir fint :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Ipanema Svart 14.Juni.2010 Del på Facebook Svart 14.Juni.2010 Anbefaler Marelon gjennomføringer og kuleventiler på det varmeste. Monterte fire stk i båten før sjøsetting nylig. Særlig kuleventilene virker svært overbevisende. Koster litt, men Marelon er en god forsikring mot korrosjon i metall og lut-trøbbel som en trebåteier kan komme ut for. Håper tiden snart er slutt da trebåteiere er skeptiske til det meste som er funnet opp for mindre enn hundre år siden :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 15.Juni.2010 Del på Facebook Svart 15.Juni.2010 (redigert) Begynner å gå rette veien nå.....fått malt vannlinjen 2. strøket, og malt akter på begge sider. Resten for tur i morgen og torsdag. Freddag på vannet Redigert 15.Juni.2010 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Svaap Svart 16.Juni.2010 Del på Facebook Svart 16.Juni.2010 Looking good, Bartesam!! Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Bartesam Svart 16.Juni.2010 Del på Facebook Svart 16.Juni.2010 Godt vær i dag oxo...jippiii. Ut å male hele skuta ett strøk. Skal ta av presenning på båten også Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Dalton Svart 16.Juni.2010 Del på Facebook Svart 16.Juni.2010 Et lite jubileum , ser jeg. Trebåt-tråden har rundet 100 sider Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
index Svart 16.Juni.2010 Del på Facebook Svart 16.Juni.2010 Spørs på oppsettet ditt det! Hos meg er den på 60 sider... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bartesam Svart 16.Juni.2010 Del på Facebook Svart 16.Juni.2010 (redigert) Her er det 150 sider Redigert 16.Juni.2010 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Dalton Svart 16.Juni.2010 Del på Facebook Svart 16.Juni.2010 Da tar vi et jubileum på 3000 innlegg. Nærmer seg det og... Må jo prøve å finne grunner til feiring Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Wasco Svart 16.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2010 (redigert) Samma det hvor mange sider det er Men fint er det at det fremdeles er liv i trebåtfolket, og at det også er liv i trebåtttråden. Men vi kan snart feire poster nr 3000 på trebåttråden, og det står det respekt av Bartesam - den skuta di kommer til å bli en fare på sjøen. Jeg tenker da på alle misunnelige plastbåtredere som kommer til å vri hode ut av ledd og glemme å føre egen skute når de ser deg kruse avgårde Redigert 16.Juni.2010 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
kvistadbonden Svart 16.Juni.2010 Del på Facebook Svart 16.Juni.2010 Noe spesielt man bør huske på ved montering av Marelon? Ser det anbefales en plate i tre som støtte på innsiden av skroget ved montering av selve gjennomføringen. Den danske ventilatoren var jammen en gode ide. Burde jo være mulig å lage selv. Er det noen som har noen grunnleggende tips for oppsett av ventilasjon? Det er en dekksventil i forpiggen, men jeg trenger å montere et par ventiler for å få bedre gjennomtrekk når jeg ikke er i båten. Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 16.Juni.2010 Del på Facebook Svart 16.Juni.2010 Passer ikke med alu bermudarigg der. Skulle i det minste vært i tre, men helst en gaffelrigg Joda, Bemudarigg på alumast er gode greier! Kjenner en som har Colin Archer-etterligning; han hadde gaffelrigg (av tre, selvsagt!) men det ble alt for tungt å heise gaffelen etterhvert, så han gikk over til Bermuda. Masten er nok høyere, men riggen både enklere og lettere - og seiler bedre! Bare nostalgi at ikke alumast og Bernmudarigg passer på sånne båter! Behold rolig riggen, du, Kvistadbonden! Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 16.Juni.2010 Del på Facebook Svart 16.Juni.2010 Du Hengefjes; den båten på bildet er ikke en Myra sjark?? Sitér dette innlegget Link to post
hengefjes Svart 17.Juni.2010 Del på Facebook Svart 17.Juni.2010 (redigert) Du Hengefjes; den båten på bildet er ikke en Myra sjark?? Hehe.. - nei, det er nordlandsfembøringen Grytir. Jeg var høvedsmann på den noen år, før jeg ble lei av leilendingstilværelsen og kjøpte egen båt. Se linken i signaturen min. Grytir er den med hvit mastetopp, - vi ble filmet under et råseilseminar i Ofoten. Redigert 17.Juni.2010 av hengefjes (see edit history) Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
hengefjes Svart 17.Juni.2010 Del på Facebook Svart 17.Juni.2010 Har du lyst å bli trebåtbygger? Nordnorsk Fartøyvernsenter håper å kunne ta inn 1-2 lærlinger i trebåtbyggerfaget, fra høsten 2010. Di søker etter personer med interesse for fartøyvern. Læretiden vil primært foregå på trefartøy under restaurering. Formelle kvalifikasjoner er videregående utdanning fra båtbyggerfag (Vg 2), alternativt VK I/VK II fra trebåtbygger/snekker/tømrer reform -94. Praksis fra disse eller beslektede fag vil også bli tatt i betraktning. Eventuell erfaring fra båtrelatert arbeid/kurs/skole vil også kunne vektlegges. Læretid avhenger av godskrevet utdanning/praksis. For nærmere informasjon om Nordnorsk fartøyvernsenter ta kontakt med Fartøyvernleder Ronny Grindstein 40604703, eller Opplæringsansvarlig Nils M. Johansen 40604710. Søknadsfrist er 1 august 2010. Søknad leveres elektronisk til Ronny. Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
trikkern Svart 17.Juni.2010 Del på Facebook Svart 17.Juni.2010 Har du lyst å se Christian Radich, Sørlandet og Statsraad Lehmkuhl samtidig ved kai? Det kan du på Leirvik, Stord i tiden 25. - 28. juni. Sjekk ut www.stordfest.no Sitér dette innlegget Link to post
Woody Svart 19.Juni.2010 Del på Facebook Svart 19.Juni.2010 Er det noen som vet ca tørketid på rå kaldpresset linolje? Er det to uker, eller fem uker? "Träbåtsakuten" sier faktisk at hvis man har det travelt kan man "mase" inn ufortynnet lakk med en gang. Noen som har erfaringer? Evt. kokt linolje: hvor lang tid etter rå? Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Wasco Svart 20.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2010 Hvis jeg ikke har missforstått hele konseptet, er vel hemmeligheten med linoljen at den ikke skal "tørke" Jeg ventet 5 dager til overflaten var tørr, så la jeg på 4 strøk med kokt linolje, lot denne herde 4-5 dager og toppet det hele med 6 lag D2. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Woody Svart 20.Juni.2010 Del på Facebook Svart 20.Juni.2010 Er ikke poenget med den kokte at den tørker og "låser" inn den rå, slik at man kan begynne å lakkere? Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Moas-ark Svart 20.Juni.2010 Del på Facebook Svart 20.Juni.2010 Er det noen som vet ca tørketid på rå kaldpresset linolje? Er det to uker, eller fem uker? "Träbåtsakuten" sier faktisk at hvis man har det travelt kan man "mase" inn ufortynnet lakk med en gang. Noen som har erfaringer? Evt. kokt linolje: hvor lang tid etter rå? Det spørs hva du skal. Hvis du skal olje for siden å lakke f.eks fribordet lar du det trekke et par dager, nå med sommertemperatur trekker det inn ganske fort, vask med rødsprit og lakker, kan eventuelt avslutte med et par strykninger med kokt for å lukke den rå. Flere ukers tørketid vil jeg tro er hvis du skal bygge opp lag med linolje eller oljer vintertid. Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
MrEbbesen Svart 20.Juni.2010 Del på Facebook Svart 20.Juni.2010 Skal legge nytt tredekk i båten. Det har vert maling på dekket før. Har tengt å bruke olje eller lakk etter nating og pussing. Men blir ikke det veldig glatt vis det kommer vann på dekket. Er en 28 fots åpen "snekke" så det blir værhardt på dekket regn osv. Noen erfaringer med dette. bilder osv. Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 20.Juni.2010 Del på Facebook Svart 20.Juni.2010 Jo det blir speilglatt, men du kan tilsette antiskli i siste laget, så hjelper det litt i tillegg til ordenlige båt sko! http://www.zett.no/b%C3%A5t__til_salgs.html?objectId=1832581 Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Bartesam Svart 20.Juni.2010 Del på Facebook Svart 20.Juni.2010 Jippiiiiiii, konvall sjøsettes i morgen Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Svaap Svart 20.Juni.2010 Del på Facebook Svart 20.Juni.2010 Lykke til Bartesam -ser virkelig flott ut der hun står!! Hva slags skøyte står til høyre på bildet? Prosjekt? Håper på minimale lekkasjer når hun treffer vannet Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Geir Hel Svart 20.Juni.2010 Del på Facebook Svart 20.Juni.2010 Jippiiiiiii, konvall sjøsettes i morgen Venter masse med bilder da Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.