Jump to content

Trebåttråden

Wasco

Recommended Posts

Ja den flyter jo, og motoren går jo. Så bare det er jo kult :)

Skroget er fikset for ikke lenge siden, og det ser fint ut. Fram og akterdekk samt vindskjerm trenger litt stell for å se bedre ut :) Oppi ser det ok egentlig. Så jeg tror dette blir kult jeg.

Dorge etter gjedde med en kald pils i denne blir fint :)

Føkk deg...

Anbefaler Marelon gjennomføringer og kuleventiler på det varmeste. Monterte fire stk i båten før sjøsetting nylig. Særlig kuleventilene virker svært overbevisende. Koster litt, men Marelon er en god forsikring mot korrosjon i metall og lut-trøbbel som en trebåteier kan komme ut for. Håper tiden snart er slutt da trebåteiere er skeptiske til det meste som er funnet opp for mindre enn hundre år siden :-)

Samma det hvor mange sider det er :flag_bp:

Men fint er det at det fremdeles er liv i trebåtfolket, og at det også er liv i trebåtttråden.

Men vi kan snart feire poster nr 3000 på trebåttråden, og det står det respekt av

Bartesam - den skuta di kommer til å bli en fare på sjøen.

Jeg tenker da på alle misunnelige plastbåtredere som kommer til å vri hode ut av ledd og glemme å føre egen skute når de ser deg kruse avgårde :cheers_wine:

Redigert av Wasco (see edit history)

Noe spesielt man bør huske på ved montering av Marelon? Ser det anbefales en plate i tre som støtte på innsiden av skroget ved montering av selve gjennomføringen.

Den danske ventilatoren var jammen en gode ide. Burde jo være mulig å lage selv.

Er det noen som har noen grunnleggende tips for oppsett av ventilasjon? Det er en dekksventil i forpiggen, men jeg trenger å montere et par ventiler for å få bedre gjennomtrekk når jeg ikke er i båten.

Passer ikke med alu bermudarigg der. Skulle i det minste vært i tre, men helst en gaffelrigg :yesnod:

Joda, Bemudarigg på alumast er gode greier! Kjenner en som har Colin Archer-etterligning; han hadde gaffelrigg (av tre, selvsagt!) men det ble alt for tungt å heise gaffelen etterhvert, så han gikk over til Bermuda. Masten er nok høyere, men riggen både enklere og lettere - og seiler bedre!

Bare nostalgi at ikke alumast og Bernmudarigg passer på sånne båter! Behold rolig riggen, du, Kvistadbonden!

Du Hengefjes; den båten på bildet er ikke en Myra sjark??

Hehe.. - nei, det er nordlandsfembøringen Grytir. Jeg var høvedsmann på den noen år, før jeg ble lei av leilendingstilværelsen og kjøpte egen båt. Se linken i signaturen min. Grytir er den med hvit mastetopp, - vi ble filmet under et råseilseminar i Ofoten. Redigert av hengefjes (see edit history)

Har du lyst å bli trebåtbygger?

Nordnorsk Fartøyvernsenter håper å kunne ta inn 1-2 lærlinger i trebåtbyggerfaget, fra høsten 2010. Di søker etter personer med interesse for fartøyvern. Læretiden vil primært foregå på trefartøy under restaurering. Formelle kvalifikasjoner er videregående utdanning fra båtbyggerfag (Vg 2), alternativt VK I/VK II fra trebåtbygger/snekker/tømrer reform -94. Praksis fra disse eller beslektede fag vil også bli tatt i betraktning. Eventuell erfaring fra båtrelatert arbeid/kurs/skole vil også kunne vektlegges. Læretid avhenger av godskrevet utdanning/praksis.

For nærmere informasjon om Nordnorsk fartøyvernsenter ta kontakt med Fartøyvernleder Ronny Grindstein 40604703, eller Opplæringsansvarlig Nils M. Johansen 40604710.

Søknadsfrist er 1 august 2010. Søknad leveres elektronisk til Ronny.

Er det noen som vet ca tørketid på rå kaldpresset linolje? :confused: Er det to uker, eller fem uker? "Träbåtsakuten" sier faktisk at hvis man har det travelt kan man "mase" inn ufortynnet lakk med en gang. Noen som har erfaringer? Evt. kokt linolje: hvor lang tid etter rå?

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Er det noen som vet ca tørketid på rå kaldpresset linolje? :confused: Er det to uker, eller fem uker? "Träbåtsakuten" sier faktisk at hvis man har det travelt kan man "mase" inn ufortynnet lakk med en gang. Noen som har erfaringer? Evt. kokt linolje: hvor lang tid etter rå?

Det spørs hva du skal. Hvis du skal olje for siden å lakke f.eks fribordet lar du det trekke et par dager, nå med sommertemperatur trekker det inn ganske fort, vask med rødsprit og lakker, kan eventuelt avslutte med et par strykninger med kokt for å lukke den rå. Flere ukers tørketid vil jeg tro er hvis du skal bygge opp lag med linolje eller oljer vintertid.

Skal legge nytt tredekk i båten. Det har vert maling på dekket før. Har tengt å bruke olje eller lakk etter nating og pussing.

Men blir ikke det veldig glatt vis det kommer vann på dekket. Er en 28 fots åpen "snekke" så det blir værhardt på dekket regn osv.

Noen erfaringer med dette. bilder osv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...