Jump to content

Trebåttråden

Wasco

Recommended Posts

Ja, du har en utrolig nydelig båt KaramellGubben :yesnod: Hva slags tybe/båtbyggeri er den?

Tja si det du. Den er bygget av en lokal kar (husker ikke navnet hans, men det står på todo lista å få ringt forrige eier for å grave det frem) på Engelsviken (utenfor Fredrikstad). Den er byggd i 1981. Jeg ble fortalt at det var den siste i en serie på 3 eller 4 båter som ble bygd av samme man.

Natekniven fra Fein funker kjempe bra til å fjerne nater med.BILDE Hvis du får tak i den gamle typen med et helt rundt hull i passer den også på Bosch PMF 180E Multi !

Tusen takk for svar :) Og for en blogg du har !!!! Akkurat det jeg trenger for å få ideer og inspirasjon til min båt, for ikke å snakke om kunnskap :) Denne bloggen kommer jeg GARANTERT til å følge mye, da du jobber med akkurat de samme problemene og skadene jeg har på min båt, forskjellen på oss er at jeg ALDRI har hatt en båt før og ikke aner forskjell på gran og furu engang :D

Hei alle sammen, så har vi fått oss nok et prosjekt, 27 " Plattgatter, en båt med VELDIG bra potensiale. Er ikke noen båtmann fra tidligere, men denne skal bli fin. Så prosjektet med "Hardagersnekka" som jeg tror det er, blir stående inntill videre. I Plattgatteren er det en 10 HK Saab, med vridbart propellanlegg, kunne tenke meg litt mer fart på denne og ser for meg motorbytte, en jeg snakket med sa det lønte seg med fast propell for å få noe mer fart. Regner med det er noen her som vet det, og hvor stor motor, har jo Saab 22 til den andre båten, men det gjør vel ikke noe på farten ??

Er det noen som kjenner til denne typen båtbygg, tidligere eier kunne ikke si noe om hvor den var bygd, men trodde den var fra 1970.

85_38984195.jpg85_798745697.jpg

85_798745697.jpgimg_0036.jpg85_38984195.jpg

Hallo M/S Karoline, her er flere bilder av Plattgatter`n, som du ser står det en Saab 10 hk midt i kahytten, denne skal ut og ny motor settes inn under dekk, plenty plass der, og enda kan vi senke dørken ute med 20 - 30 cm. Så det blir kjempeplass, den er veldig bra i skrog, er som det er greit innredet, men har egne ideer på hvordan det skal bli.

Motoren som står i er etter hva vi har fått opplyst i god stand, bla ny starter, så den skal selges med hele drivlinja.

så hører du om en fornuftig motorløsning til oss, da med gear og propell og aksel gi oss en melding

Da er det bare og begynne og lete etter ny motor.

Hilsen Vstnord

Her er min første trebåt :) Fikk den i i fjor, men den kom desverre ikke på vann. Og har vært så mye i år at jeg ikke fikk satt i gang før sist søndag. Dette er tredje sesong den står på land så det begynner å haste med å få den på vann. Men det er selvfølgelig noen problemer som må fikses før den kan på vann. Sist den var på sjøen så sveiv motoren som en klokke, men den lakk litt. Men ikke mengder som skapte problemer.

Slik ser den ut nå.

cimg5205.jpg

cimg5206.jpg

cimg5207.jpg

cimg5208.jpg

cimg5209.jpg

cimg5210.jpg

cimg5211.jpg

cimg5212.jpg

cimg5213.jpg

cimg5214.jpg

Problem 1.

Den ene ventilen sitter fast. motoren sveiv så vidt i fjor. Hvordan løsne det enkelt hvis det går ann uten å demontere?

Problem 2.

Nedre feste til roret er rustet i stykker. Noen gode løsninger for å få fikset det enkelt?

Problem 3. Som vist på et av bildenen har jeg en sprekk rett over vannlinja. hvordan tette dette?

Utvendig over vannlinja vil jeg ikke gjøre noe i år, men hvordan går jeg frem under vannlinja utvendig. Hva bruker jeg til sprekker, bør jeg ha på bunnstoff selv om den ikke skal ligge ute så lenge. den må opp igjen i september/oktober. Hva slags bunnstoff evt.

Skal bunnstoffet på tørt ved eller bør jeg fukte først og så legge på stoff før jeg tar den ut?

Mange spørsmål jeg kommer med her men er somsagt min første trebåt :)

Løsne fjæren på undersiden av ventilen som henger og se om du kan bruke en stor skrutrekker på det sporet i ventiltallerkenen og vri rundt. Bruk gjerne en nøkkel på skrutrekkeren for å få mere makt på den. :smiley:

Lage et feste i syrefast stål og bolt det gjennom flyndra.

Sprekken kan du luse inn ved å lime inn en list etter at sprekken er frest opp, eller bare fylle den med farm eller noe annet inntil høsten kommer. Kan hende den trutner når det blir fuktighet rundt den sprekken også. Det samme under båten, men det er bedre å bruke Roof7 under den :smiley:

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...