Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Hvis du ikke klarer å bytte olje gjennom peilepinnen, kan du skru av lokket til veivhuset og bytte den veien.

Etter du har byttet olje ville jeg tatt noen obligatoriske runder med sveiva, sjekke om det er gnist, kompresjon, lukter det bensin fra forgasseren?

Ikke uvanlig at tanken tetter seg her og der.

Tilføre fett til alle fettnipler, ikke minst i propellen! fylle opp alle fettkopper og ta en turn eller så.

 

Så bare deilig ut den maskinen som sitter der. JEg har en fm8-12 i min, den er litt for stor for båten, men det gjør jo at den stort sett bare putrer på tomgang hele sommeren.

 

Er forøvrig spent på hvor din båt er laget, den ligner meget på min, men jeg har ikke skjerm.(lenger?) Men størrelse på for/akterdekk og utførelse så likt ut.

 

Er det forøvrig en mengde vann jeg ser inni båten?

Dette bør ut asap-zulu-zip-zap-pil-og-bue. trebåter er ikke laget for å ha vann inni uten motvekt fra utsiden som utligner.

Har det stått slik i vinter er det fort at det fryser til og sprenger ut bordene langs stevnen.

_alltid_ ved opptak, enten bor et hull ved laveste punkt eller trekk ut vinkorken du satte inn ifjor:=)

 

Ellers: Tenkte jeg skulle ut og pusse litt på min båt idag, bare for å våkne til dette:

 

 

20120505_102611.jpg

 

 

 

God sommer!

Link to post

Hei 21sjekte! Jeg har selv restaurert en C2, og har litt kjennskap til den motoren. Olje fylles på gjennom en luke på andre siden av motoren. Denne sitter festet med 4 skruer. For å tappe av den gamle oljen må du pumpe den ut med en oljepumpe. Og vær obs på å ikke fylle den med for mye olje. Veiven skal stikke maks en centimeter nedi olja, ellers vil motoren gå tungt. Oljen inni motoren skal kun smøre noen tannhjul, alle lagerene blir smørt med vekesmøreapparatet (som skal ha samme olje som resta). Pass på at denne har olje til ennhver tid, ellers kan motoren skjære seg!

 

Ellers knallfin båt :thumbsup:

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Link to post

La båten ligge ute en uke før du starter motoren, ellers kan du riste løs saker og ting.

Veldig viktig å ikke starte motoren mens båten er på land.

 

Første gangen jeg hørte dette, var her på BP. Jeg har spurt litt rundt blant eldre trebåtfolk, slike som har hatt trebåt en mannsalder, men ingen har hørt om dette. Jeg har tildels blitt møtt med en lett humring, hvor det ligger i luften at dette var et artig spørsmål fra en uvitende trebåtfersking :rolleyes:

 

Jeg var med en som kjøpte seg en Skorgenes-snekke for noen uker siden. Den båten hadde ligget på land i 3 år, pga sykdom hos eieren. Han hadde startet motoren med jevne mellomrom for å tørne den. Det pleide han alltid å gjøre når båten lå på land vinterhalvåret.

 

Og jeg kan jo også huske fra min barndom, at når vi var på et trebåtbyggeri i Tresfjord for å kikke på fremgangen på et nybygg, så begynte ting og nærme seg ferdigstillelse, og de startet motoren for å demonstrere.

 

Så at det er skummelt å starte motoren i en trebåt i normalt god tilstand som ligger eller har lagt på land ...det er ihvertfall en sannhet de lærde strides om.

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Link to post

Ombord har jeg en 4-sylindret Yanmar, som gir beskjedent med risting i skroget. Er overhodet ikke redd for å starte den på land. Når det gjelder vann oppi båten, så er det selvsagt rett som det skrives lenger opp i tråden at trebåter er konstruert for å har trykk fra utsiden, ikke innsiden. Dog ville ikke jeg reist utpå med en båt som ikke tåler å ha vann til litt over nederste bordgang på innsiden. Det er en ypperlig måte å trutne overgangen mellom kjøl og kjølbord, som ofte trutner seint. Likeså får man avslørt ev lekkasjer her. Jeg angrer på at jeg ikke hadde vann i båten i år. Det kunne ha forhindret et litt trøblete utsett.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post

Helt enig, Ludde! Jeg prøvestarter BMC'en hver vår mens båten er på land, og jeg fyller vann opp til nederste bordgang for å trutne kjølen. Legger også noen gamle filleryer fra kjølen og oppover sidene for å holde bordene fuktige. Disse fungerer nesten som veiker, og holder seg fuktige så lenge det er vann nederst i kjølen. Funker ypperlig...

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post

Det er jaggu ikke greit... sånne som meg burde ha forbud mot finn.no! :giggle:

 

Har nå kjøpt meg en Vestfjorden 19' Mahogny speedbåt fra 64. Usett.... Forutsetningen er selvfølgelig at beskrivelsen fra selger (som er ganske grundig) stemmer med virkeligheten. Det er bygd ca 30 stykker av disse, og de ble konstruert og bygget av Preben Jansen.

 

Båten skal hentes på søndag, og så skal guttungene få noe å pusse på over vinteren. Eldstemann har et par år til han får båtførerbeviset, men han skal ta kurs og prøve nå. Viktig med litt motivasjon! :yesnod:

 

38_593111128_xl.jpg

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Wow, der har du lettbåten sin tenker jeg :giggle:

 

Tja, hvorfor ikke?? :wink: Det er mulig det blir litt rart med 4 fot stikkende ut på hver side når den henger i davitene.... forresten, davitene tåler vel bare 250 kg.

 

Men, du verden for en vakker båt!

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Det er jaggu ikke greit... sånne som meg burde ha forbud mot finn.no! :giggle: Har nå kjøpt meg en Vestfjorden 19' Mahogny speedbåt fra 64. Usett.... Forutsetningen er selvfølgelig at beskrivelsen fra selger (som er ganske grundig) stemmer med virkeligheten. Det er bygd ca 30 stykker av disse, og de ble konstruert og bygget av Preben Jansen. Båten skal hentes på søndag, og så skal guttungene få noe å pusse på over vinteren. Eldstemann har et par år til han får båtførerbeviset, men han skal ta kurs og prøve nå. Viktig med litt motivasjon! :yesnod:38_593111128_xl.jpg

 

Gratulere :) denne blir fin, da kan jo guttungen gi meg noen gode tips etterhvert:))

Link to post

Gratulere :) denne blir fin, da kan jo guttungen gi meg noen gode tips etterhvert:))

Takk! :thumbsup:

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Wow, der har du lettbåten sin tenker jeg :giggle:

 

Woody; hvorfor har du montert på en sort plate under lanterna? Er det for å unngå blending?

 

Det stemmer, jeg har hvitt lugartak og skinner topplanterna fra toppen av "Doghouse" ned på dette taket tror jeg det vil bli skinn fra det. Dette er noe jeg tror, men jeg har sett Sandøy har montert denne når de har levert båt.

 

Denne likte jeg Nautilus222. Utrolig fin båt. Forsto jeg det slik at det er junior som skal bli skipper på den? I så fall har han et smykke å ta vare på. :thumbsup:

Redigert av Woody (see edit history)

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post

Ut fra det du skriver, så tror jeg du skriver om den nye båten min... :saint: Forøvrig har nautilus222 en Riva-kopi, og den er ikke borte den heller.

 

Når det gjelder spørsmålet, så kommer det an på egeninnsats og hvorvidt han består båtførerprøven og Pappa's praktiskebåtførertest. Den siste er definitivt tøffest! :yesnod:

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Absolutt ingen problem! :) Forøvrig er jeg helt enig i at den er vakker, egentlig har jeg nok båter, men klarte ikke å motstå fristelsen :giggle:

 

Skal til Fredrikstad i morgen og hente båten, GLEDER MEG! :clap:

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Hei båtfolk!

 

Jeg trenger noen råd her, jeg skal lakke sjarken min med owatrol d2 nå i de nermeste dager. I fjord høst oljet jeg båten med 10-11 lag med owatrol d1, men det var et par småsteder som aldrig ville slippe olje (det fortsatte å suge i det uendelige) Så spørsmålet mitt er folgende:

 

Burde jeg påføre ny olje før jeg lakker med D2? Er det ikke slik at oljen nå har laget seg en hinne på treverket, og isåfall må jeg pusse bordgangen før jeg legger på olje på ny?

 

Ps: Kan jeg vanne båten med hageslage før jeg lakkerer?

 

Takk for alle svar!

SALAMANDER

Link to post

Hei :)

 

nelly.jpg

 

Mammas samboer og en kompis til han kjøpte en 33 fots (?) plattgatter ifjor, som trenger mye arbeid før den blir klar til årets sesong. ''Nelly'' som hun heter er så vidt vi vet en av få plattgattere i trøndelag og området rundt her.

 

Båtpussen har også starta for vår del. Været har vært ufyselig både igår og idag, men lakkeringa innvendig har vi allerede begynt med. Vi har også pusset og slipt bort det som trenger ny lakk helt ned til selve treverket. Som mange av dere her i trebåttråden har skjønt tar det tid å få disse skjønnhetene fine og i god stand. Mye skal pusses ned og lakkeres på nytt, det elektriske må være i orden og sist men ikke minst: motoren må fungere.

 

Målet, etter mange timer med forberedelser er båtferie langs trøndelags og mørekysten i midten av juli.

Redigert av Svaksynt (see edit history)

Ingenting er som en varm sommerdag i sola og en iskald pils

Link to post

Hei Salamander. Jeg tror ikke det er nødvendig å olje mer med D1, selv om det er noen områder som kanskje kan suge til seg litt til. D1 er mest som en inpregneringsolje, og etter 10-11 lag bør treverket være mer enn godt nok innpregnert. D2 danner som du sier en hinne som bør slipes vekk for at treverket skal suge skikkelig. Jeg tror det er godt nok hvis du matter skroget og gir det to nye strøk med D2. Men det er kanskje ande som har andre erfaringer med dette?

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Link to post

For og akterstavn sprekker opp.

Har ikke noe bilde her akkurat nå, så jeg skal forsøke å forklare: Både for- og akterstavn har masse små og mellomstore sprekker under vannlinja. Sprekkene går i "åre-retningen" på treet(eik), og har en avstand på alt fra noen millimeter til et par centimeter. Svekker dette stavnen nevneverdig, og hva kan/bør gjøres med det? Tenkte på å tape på sidene, for så å fylle opp sprekkene med tynn epoxy. Etterpå frese et dypt spor på sidene og felle inn frisk ved. Innspill mottas med takk.

Redigert av Trond Østli (see edit history)

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...