valvolainen Svart 5.Mai.2012 Del på Facebook Svart 5.Mai.2012 Hvis du ikke klarer å bytte olje gjennom peilepinnen, kan du skru av lokket til veivhuset og bytte den veien. Etter du har byttet olje ville jeg tatt noen obligatoriske runder med sveiva, sjekke om det er gnist, kompresjon, lukter det bensin fra forgasseren? Ikke uvanlig at tanken tetter seg her og der. Tilføre fett til alle fettnipler, ikke minst i propellen! fylle opp alle fettkopper og ta en turn eller så. Så bare deilig ut den maskinen som sitter der. JEg har en fm8-12 i min, den er litt for stor for båten, men det gjør jo at den stort sett bare putrer på tomgang hele sommeren. Er forøvrig spent på hvor din båt er laget, den ligner meget på min, men jeg har ikke skjerm.(lenger?) Men størrelse på for/akterdekk og utførelse så likt ut. Er det forøvrig en mengde vann jeg ser inni båten? Dette bør ut asap-zulu-zip-zap-pil-og-bue. trebåter er ikke laget for å ha vann inni uten motvekt fra utsiden som utligner. Har det stått slik i vinter er det fort at det fryser til og sprenger ut bordene langs stevnen. _alltid_ ved opptak, enten bor et hull ved laveste punkt eller trekk ut vinkorken du satte inn ifjor:=) Ellers: Tenkte jeg skulle ut og pusse litt på min båt idag, bare for å våkne til dette: God sommer! Sitér dette innlegget Link to post
Woody Svart 5.Mai.2012 Del på Facebook Svart 5.Mai.2012 (redigert) La båten ligge ute en uke før du starter motoren, ellers kan du riste løs saker og ting. Redigert 5.Mai.2012 av Woody (see edit history) Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
glalaksen Svart 5.Mai.2012 Del på Facebook Svart 5.Mai.2012 Veldig viktig å ikke starte motoren mens båten er på land. Sitér dette innlegget Link to post
Wartsila Svart 8.Mai.2012 Del på Facebook Svart 8.Mai.2012 Hei 21sjekte! Jeg har selv restaurert en C2, og har litt kjennskap til den motoren. Olje fylles på gjennom en luke på andre siden av motoren. Denne sitter festet med 4 skruer. For å tappe av den gamle oljen må du pumpe den ut med en oljepumpe. Og vær obs på å ikke fylle den med for mye olje. Veiven skal stikke maks en centimeter nedi olja, ellers vil motoren gå tungt. Oljen inni motoren skal kun smøre noen tannhjul, alle lagerene blir smørt med vekesmøreapparatet (som skal ha samme olje som resta). Pass på at denne har olje til ennhver tid, ellers kan motoren skjære seg! Ellers knallfin båt Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Sunnmøringen Svart 9.Mai.2012 Del på Facebook Svart 9.Mai.2012 La båten ligge ute en uke før du starter motoren, ellers kan du riste løs saker og ting. Veldig viktig å ikke starte motoren mens båten er på land. Første gangen jeg hørte dette, var her på BP. Jeg har spurt litt rundt blant eldre trebåtfolk, slike som har hatt trebåt en mannsalder, men ingen har hørt om dette. Jeg har tildels blitt møtt med en lett humring, hvor det ligger i luften at dette var et artig spørsmål fra en uvitende trebåtfersking Jeg var med en som kjøpte seg en Skorgenes-snekke for noen uker siden. Den båten hadde ligget på land i 3 år, pga sykdom hos eieren. Han hadde startet motoren med jevne mellomrom for å tørne den. Det pleide han alltid å gjøre når båten lå på land vinterhalvåret. Og jeg kan jo også huske fra min barndom, at når vi var på et trebåtbyggeri i Tresfjord for å kikke på fremgangen på et nybygg, så begynte ting og nærme seg ferdigstillelse, og de startet motoren for å demonstrere. Så at det er skummelt å starte motoren i en trebåt i normalt god tilstand som ligger eller har lagt på land ...det er ihvertfall en sannhet de lærde strides om. Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
Ludde30 Svart 9.Mai.2012 Del på Facebook Svart 9.Mai.2012 Ombord har jeg en 4-sylindret Yanmar, som gir beskjedent med risting i skroget. Er overhodet ikke redd for å starte den på land. Når det gjelder vann oppi båten, så er det selvsagt rett som det skrives lenger opp i tråden at trebåter er konstruert for å har trykk fra utsiden, ikke innsiden. Dog ville ikke jeg reist utpå med en båt som ikke tåler å ha vann til litt over nederste bordgang på innsiden. Det er en ypperlig måte å trutne overgangen mellom kjøl og kjølbord, som ofte trutner seint. Likeså får man avslørt ev lekkasjer her. Jeg angrer på at jeg ikke hadde vann i båten i år. Det kunne ha forhindret et litt trøblete utsett. Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
Dalton Svart 11.Mai.2012 Del på Facebook Svart 11.Mai.2012 Helt enig, Ludde! Jeg prøvestarter BMC'en hver vår mens båten er på land, og jeg fyller vann opp til nederste bordgang for å trutne kjølen. Legger også noen gamle filleryer fra kjølen og oppover sidene for å holde bordene fuktige. Disse fungerer nesten som veiker, og holder seg fuktige så lenge det er vann nederst i kjølen. Funker ypperlig... Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
glalaksen Svart 12.Mai.2012 Del på Facebook Svart 12.Mai.2012 Ok dette høres bra ut. Jeg har også lært det er inne. Har en hjemmelagd snekke på 14,5 fot stående bak garasjen med en Jap motor. Det er visst ombygde vinsjmotorer fra England. Har jo hatt veldig lyst å prøve å starte denne. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 13.Mai.2012 Del på Facebook Svart 13.Mai.2012 Kan noen fortelle meg hvorfor det er et bord på langs like ved vannlinjen på skroget? Båten er ifra 1903 foresten Sitér dette innlegget Link to post
Gutek Svart 13.Mai.2012 Del på Facebook Svart 13.Mai.2012 Dette er sikkert en våt båt i motesjø.Disse bordene er sikkert påsatt for å slå sjøen ut til sidene. Sitér dette innlegget Link to post
Woody Svart 19.Mai.2012 Del på Facebook Svart 19.Mai.2012 Endelig ferdig med lanternemast til skuta. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
egilwh Svart 22.Mai.2012 Del på Facebook Svart 22.Mai.2012 Det er jaggu ikke greit... sånne som meg burde ha forbud mot finn.no! Har nå kjøpt meg en Vestfjorden 19' Mahogny speedbåt fra 64. Usett.... Forutsetningen er selvfølgelig at beskrivelsen fra selger (som er ganske grundig) stemmer med virkeligheten. Det er bygd ca 30 stykker av disse, og de ble konstruert og bygget av Preben Jansen. Båten skal hentes på søndag, og så skal guttungene få noe å pusse på over vinteren. Eldstemann har et par år til han får båtførerbeviset, men han skal ta kurs og prøve nå. Viktig med litt motivasjon! Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Wartsila Svart 22.Mai.2012 Del på Facebook Svart 22.Mai.2012 Wow, der har du lettbåten sin tenker jeg Woody; hvorfor har du montert på en sort plate under lanterna? Er det for å unngå blending? Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
egilwh Svart 24.Mai.2012 Del på Facebook Svart 24.Mai.2012 Wow, der har du lettbåten sin tenker jeg Tja, hvorfor ikke?? Det er mulig det blir litt rart med 4 fot stikkende ut på hver side når den henger i davitene.... forresten, davitene tåler vel bare 250 kg. Men, du verden for en vakker båt! Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Nautilus222 Svart 25.Mai.2012 Del på Facebook Svart 25.Mai.2012 Det er jaggu ikke greit... sånne som meg burde ha forbud mot finn.no! Har nå kjøpt meg en Vestfjorden 19' Mahogny speedbåt fra 64. Usett.... Forutsetningen er selvfølgelig at beskrivelsen fra selger (som er ganske grundig) stemmer med virkeligheten. Det er bygd ca 30 stykker av disse, og de ble konstruert og bygget av Preben Jansen. Båten skal hentes på søndag, og så skal guttungene få noe å pusse på over vinteren. Eldstemann har et par år til han får båtførerbeviset, men han skal ta kurs og prøve nå. Viktig med litt motivasjon! Gratulere :) denne blir fin, da kan jo guttungen gi meg noen gode tips etterhvert:)) Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 25.Mai.2012 Del på Facebook Svart 25.Mai.2012 Gratulere :) denne blir fin, da kan jo guttungen gi meg noen gode tips etterhvert:)) Takk! Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Woody Svart 26.Mai.2012 Del på Facebook Svart 26.Mai.2012 (redigert) Wow, der har du lettbåten sin tenker jeg Woody; hvorfor har du montert på en sort plate under lanterna? Er det for å unngå blending? Det stemmer, jeg har hvitt lugartak og skinner topplanterna fra toppen av "Doghouse" ned på dette taket tror jeg det vil bli skinn fra det. Dette er noe jeg tror, men jeg har sett Sandøy har montert denne når de har levert båt. Denne likte jeg Nautilus222. Utrolig fin båt. Forsto jeg det slik at det er junior som skal bli skipper på den? I så fall har han et smykke å ta vare på. Redigert 26.Mai.2012 av Woody (see edit history) Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
egilwh Svart 26.Mai.2012 Del på Facebook Svart 26.Mai.2012 Ut fra det du skriver, så tror jeg du skriver om den nye båten min... Forøvrig har nautilus222 en Riva-kopi, og den er ikke borte den heller. Når det gjelder spørsmålet, så kommer det an på egeninnsats og hvorvidt han består båtførerprøven og Pappa's praktiskebåtførertest. Den siste er definitivt tøffest! Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Woody Svart 26.Mai.2012 Del på Facebook Svart 26.Mai.2012 Beklager misforståelsen. Uansett, en meget vakker båt. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
egilwh Svart 26.Mai.2012 Del på Facebook Svart 26.Mai.2012 Absolutt ingen problem! :) Forøvrig er jeg helt enig i at den er vakker, egentlig har jeg nok båter, men klarte ikke å motstå fristelsen Skal til Fredrikstad i morgen og hente båten, GLEDER MEG! Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
SALAMANDER Svart 28.Mai.2012 Del på Facebook Svart 28.Mai.2012 Hei båtfolk! Jeg trenger noen råd her, jeg skal lakke sjarken min med owatrol d2 nå i de nermeste dager. I fjord høst oljet jeg båten med 10-11 lag med owatrol d1, men det var et par småsteder som aldrig ville slippe olje (det fortsatte å suge i det uendelige) Så spørsmålet mitt er folgende: Burde jeg påføre ny olje før jeg lakker med D2? Er det ikke slik at oljen nå har laget seg en hinne på treverket, og isåfall må jeg pusse bordgangen før jeg legger på olje på ny? Ps: Kan jeg vanne båten med hageslage før jeg lakkerer? Takk for alle svar! Sitér dette innlegget SALAMANDER Link to post
Kalle H Svart 28.Mai.2012 Del på Facebook Svart 28.Mai.2012 (redigert) Hei :) Mammas samboer og en kompis til han kjøpte en 33 fots (?) plattgatter ifjor, som trenger mye arbeid før den blir klar til årets sesong. ''Nelly'' som hun heter er så vidt vi vet en av få plattgattere i trøndelag og området rundt her. Båtpussen har også starta for vår del. Været har vært ufyselig både igår og idag, men lakkeringa innvendig har vi allerede begynt med. Vi har også pusset og slipt bort det som trenger ny lakk helt ned til selve treverket. Som mange av dere her i trebåttråden har skjønt tar det tid å få disse skjønnhetene fine og i god stand. Mye skal pusses ned og lakkeres på nytt, det elektriske må være i orden og sist men ikke minst: motoren må fungere. Målet, etter mange timer med forberedelser er båtferie langs trøndelags og mørekysten i midten av juli. Redigert 28.Mai.2012 av Svaksynt (see edit history) Sitér dette innlegget Ingenting er som en varm sommerdag i sola og en iskald pils Link to post
Woody Svart 28.Mai.2012 Del på Facebook Svart 28.Mai.2012 Kanskje vi treffes hvis du skal innover i Trondheimsfjorden en gang? Dette blir det båt av skal du se. Jeg har holdt på i fire år og pusset og flikket, og blir aldri fornøyd, men en dag blir den nok ferdig. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Wartsila Svart 28.Mai.2012 Del på Facebook Svart 28.Mai.2012 Hei Salamander. Jeg tror ikke det er nødvendig å olje mer med D1, selv om det er noen områder som kanskje kan suge til seg litt til. D1 er mest som en inpregneringsolje, og etter 10-11 lag bør treverket være mer enn godt nok innpregnert. D2 danner som du sier en hinne som bør slipes vekk for at treverket skal suge skikkelig. Jeg tror det er godt nok hvis du matter skroget og gir det to nye strøk med D2. Men det er kanskje ande som har andre erfaringer med dette? Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Dalton Svart 29.Mai.2012 Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 (redigert) For og akterstavn sprekker opp. Har ikke noe bilde her akkurat nå, så jeg skal forsøke å forklare: Både for- og akterstavn har masse små og mellomstore sprekker under vannlinja. Sprekkene går i "åre-retningen" på treet(eik), og har en avstand på alt fra noen millimeter til et par centimeter. Svekker dette stavnen nevneverdig, og hva kan/bør gjøres med det? Tenkte på å tape på sidene, for så å fylle opp sprekkene med tynn epoxy. Etterpå frese et dypt spor på sidene og felle inn frisk ved. Innspill mottas med takk. Redigert 29.Mai.2012 av Trond Østli (see edit history) Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.