Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Gammelnaustet som tilhørte grunneierene ved hytta vår var plassert helt i vannkanten så når det var stor flo kom vannet opp på veggen innimellom. planken var ikke behandla med noen verdens ting, men pga plassering var det gjennomtrekt av salt som sjøen og sjørokket hadde påført det. tror naustet var rundt 100år hadde dette stått i innlandet ubehandla hadde det vært oppråttna for mange år siden!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
hadde dette stått i innlandet ubehandla hadde det vært oppråttna for mange år siden!

 

Nja, nå er det jo slik at treverk tåler vann, selv om det er ubehandlet. Så lenge det får sjanse til å tørke opp, så råtner det ikke. Det er når det blir stående fuktighet at moroa begynner. Det finnes jo "et par" ubehandlede tømmerkoier rundt om i innlandet som har stått ubehandlet i hundrevis av år.....

 

Når det er sagt, så kan det nok hende at herremannen har et poeng med saltet, spesielt kanskje siden båten er plastet utvendig. Saltet vil hjelpe til med å hindre råte.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Da vasker jeg kjølsvinet forsiktig med litt lunkent grønnsåpevann også fyller jeg på med grovsalt!

 

Bruk Zalo, det er mer effektivt, spesielt hvis det er litt gammel oljemoro.

 

tenker jeg legger rundt 3-5kg mellom hvert spant.

 

Det hørtes umiddelbart mye ut... Tror ikke det er nødvendig med så mye....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Bare sånn for at jeg lurer.. vil ikke saltet ha bedre virkning hvis det er blandet ut i vann? lurer på å noe gjøre noe innvendig i min også siden den står utsatt til for vind (mtp uttørking) Blande salt i vann og la stå i båten,er det dumt eller vil det ha noe virkning?

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
lurer på å noe gjøre noe innvendig i min også siden den står utsatt til for vind (mtp uttørking) Blande salt i vann og la stå i båten,er det dumt eller vil det ha noe virkning?

 

Man bør ikke fylle i noe særlig vann på innsiden, og da blir effekten ikke så stor mtp uttørking. Jeg har lest om endel som pakker inn skroget utvendig som et lite badebasseng og fyller da med salt i vannet.

Forøvrig er jeg usikker på hvor bra det er for skroget å bli pakket inn i is, som det jo kan bli på våre breddegrader....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Jeg tenkte å bruke Magnesiumklorid, uten å blande inn vann

magnesiumklorid.png

Opprinnelse: Magnesiumklorid forekommer løst i sjøvann, i saltsjøer (eks. Dødehavet) og avsatt i jordskorpen som mineralet karnalitt. Saltet er svært hygroskopisk; noe som betyr at det trekker ut fuktigheten fra luften og annet det kommer i kontakt med. Oppbevares i tett og lukket emballasje.

Bruksområder: Som støvdempingsmiddel, på for eksempel grusveger, anleggsområder, parkeringsplasser, idrettsanlegg, travbaner etc. Til effektiv snø/is fjerning ned til -15C, men er virksom ned til -32C. Det kan også brukes til å trekke ut fuktighet fra fuktige rom, kjellere o.l.

Redigert av Bodehode (see edit history)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Jeg tenkte å bruke Magnesiumklorid, uten å blande inn vann

 

Saltet er svært hygroskopisk; noe som betyr at det trekker ut fuktigheten fra luften og annet det kommer i kontakt med.

 

 

Det er vel ikke uttørking du trenger hjelp til..... Det tror jeg ikke er så bra, da vil alt av skjøter begynne å glipe og du får en heftig jobb ved sjøsetting.... Jeg ville vasket som du sa, skylle godt og la det være igjen noen cm med vann og strø på vanlig salt/havsalt. En kilo eller to totalt....

 

Men, har ikke noe vitenskapelig å slå i bordet med hverken for eller i mot.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

I gamle treskuter brukte man ofte ask til dekksbjelker fordi ask har høy bruddstyrke. Men ask er lite råtebestandig, og for å bøte på det, grov man ut en litt romslig fure i bjelkens overside og fylte den med salt. Når dekket ble svabret med sjøvann, trakk saltet sakte men sikkert inn i virket og beskyttet det. Det har også vært vanlig å fylle rommene mellom hud og garnering med salt. Råtesopp liker ikke salt, men det gjør heller ikke jern. Var hudbordene spikret i stedet for plugget til spantene, risikerte man naturligvis betydelige korrosjonsskader, og hvis man har sett hva rust også gjør med treverk, vet man at det ikke er bedre enn råte. Jeg har sett at noen bruker glykol, altså vanlig frostvæske i bunnen. Glykolen skal jo, teoretisk sett, beskytte mot både råte, rust og frostsprenging, men jeg vet ikke om den også har uønskede bivirkninger. Men det vet kanskje andre her? Også diesel har vært helt vanlig på mine kanter å bruke i bånn av trebåter som råtebeskyttelse. Furu tåler diesel nokså bra, men det gjør ikke eik. Lukta blir man kvitt med noen strøk med linolje på toppen.

Redigert av gon (see edit history)
Link to post

Vi har vel en badestige liggende som kan passe på denne. Kommer fra denne båten:

img_1577liten.jpg

 

Du ser den på hekken på bildet hvis du ser godt etter. Dette er en todelt hengslet stige.

 

Har ingen badeplattform.

 

Send en IM om det er interessant.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
og kraftig bøyle opp og ned i dekket.

 

Sånn som dette? :)

 

img_20130110_172354.jpg

 

Stigen er i syrefast men med plastbelagte trinn, men kan jo godt frese til noen teaktrinn som kan skrues på....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Kjøp plastbåt! Så slipper du dette saltstyret...

 

Kjeder du deg nå..... :)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Vurdert plast mange ganger,men synes at ikke noe er penere på sjøen en godt stelte trebåter :smiley: og ikke minst lukta og atmosfæren som blir i en trebåt.. Er verdt de ekstra timene med vedlikehold synes jeg :thumbsup: Oppvokst med tresnekker,og vil at mine barn også forhåpentligvis arver interessen,er alt for lite trebåt å se på vannet synes jeg da :giggle:

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Da vasker jeg kjølsvinet forsiktig med litt lunkent grønnsåpevann også fyller jeg på med grovsalt!

Det kan jo ikke bli feil, tenker jeg legger rundt 3-5kg mellom hvert spant.

Er det ikke nok salt i treverket fra sjøvannet? Å tilføre så mye mere salt vil vel føre til rust i klink og andre ting. Mener at en del trebåtbyggere sier man skal holde det så tørt og rent som mulig i kjølen, eller å sause inn med linolje kan være et alternativ.

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Jeg skal male min nyinnkjoepte colin archer seilskute til vaaren. Anbefales paint stripper til aa fjerne bunnstoff og maling over vannlinjen? Eller maa jeg slipe?

 

Varmluftpistol og skrape er det beste og enkleste over vannlinjen. Under vannlinjen er det mer kaldskraping eller pussing/stripping som gjelder, varmluft funker ikke noe særlig på bunnstoff.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Også diesel har vært helt vanlig på mine kanter å bruke i bånn av trebåter som råtebeskyttelse. Furu tåler diesel nokså bra, men det gjør ikke eik. Lukta blir man kvitt med noen strøk med linolje på toppen.

 

Har du eller noen andre erfaring med diesel behandling av treverk?

Hvorfor tåler furu diesel nokså bra, men ikke eik?

Ser på enkelte amerikanske sider at spillolje og diesel er en del brukt som råtemiddel.

Der har jeg også lest en del om glykol på treverk og har ikke funnet ut om noen negative virkninger enda.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...