Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

her ser vi dalton med sprekker i dollbordet.

ikke vet jeg om dette er limt sammen av to dele, men det er et typisk resultat av skjøting av dollbord.

kjenner faktisk et par som har gått på den smellen.

Fosna: båten min er helnatet med arbocol av forrige eier for 5-6 år siden. enestående resultat!

jeg har nytta noen staver og dollbord, og brukt sikaflex (290dc till nating)...

de fleste steder har holdt seg helt fine, men ser noen få plasser som den dritten begynner å slippe taket...

har som regel bruk noe garn å legge ned i sporet, penselt det ned med primer etter grundig avfetting.

natetape har jeg ikke fått tak i, og å stå og klyve taperemser har jeg ikke giddet hehe..

enn du da? vet om noe bedre enn sika?

arbocolen er jo ikke å fa tak i lengre... :nonod:

Link to post
Share on other sites

Ooooh, jeg er så enig med deg Nedgård! :smiley:

 

Et skjøtet dollbord er nødt til å sprekke. Derfor har jeg vært så imponert over de båtene som har laminert lekter til dollbord. Det er hel ved over alt, og umulig å få sprekk eller lekkasjer. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Da er vi i gang igjen... :yesnod:

Det er alikevell et faktum at laminerte dollbord er svært sjeldent, i hvert fall på eldre båter.

Hva kan grunnen være til dette?

Forøvrig ser jeg jo at også lamminerte dollbord kan ha skjøter i lekterne

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er vi i gang igjen... :yesnod:

Det er alikevell et faktum at laminerte dollbord er svært sjeldent, i hvert fall på eldre båter.

Hva kan grunnen være til dette?

:lol: Du spør om grunnen, og grunnen er vel at lim var noe annet før og nå?

Når det gjelder skjøter i lekter, så er epoxyskjøter å regne som hel ved. Det brekker i veden og ikke i limet. Den som ønsker kan komme og prøve å knekke noe av det jeg har laminert :smiley:

 

Svoger laminerte dollbord i hele lengden på en 30 fot vadbåt. For det første ble det vakkert etter sliping, og styrken helt utrolig. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Hva kan grunnen være til dette?

 

Ikkeno' annet enn at det er tidkrevende og dermed dyrt.

Og det er ikke noen grunn til å bygge slik hvis båten ellers er stivet godt av tverrskips. Den originale Oslojolla hadde dollbord av skårne tjukke bord fordi den hadde grove spant og mange tofter.

 

Det er jo samme teknikken som blir brukt ved stripplanking. Disse skrogene er så stive at det er ikke nødvendig med spant unntatt der tverrskips krefter skal tas opp.

Link to post
Share on other sites

Vil følge i Daltons fotspor og dele med dere litt av det jeg har tenkt å holde på med i vinget...

 

aaaa105.jpg

Gjøre meg ferdig med å skrape både SB og BB side ren for maling, blymønje og Black Varnich

 

olje.jpg

Gjøre meg ferdig med skottet til styrhuset. Her har jeg skrapet og pusset og oljet og pusset og skrapt igjen, og her er det blitt bleket med alle tilgjenglige middler.

Nå venter jeg bare på litt opphold i regnet, så dette kan bli så tørt at jeg kan gå i gang med mettin, beisin og lakkering.

Skal også sette inn et nytt vindu her og så skal jeg fikkse en del på den gamle døra før den kommer på plass.

 

tegning123.jpg

Så er det å få legge ny garnering og lage et skott i forpiggen...

også skal dette beises og lakkeres

 

aaaa057z.jpg

Dette skottet skal også skiftes ut med et nytt.

 

Utover dette har jeg planer om å skrape vekk all hvitmalingen på dollbord og akterdekk.

Hvis det viser seg at trevirket er pent nok, pusser jeg det fint, metter det og lakker.

Hvis ikke maler jeg det hvitt igjen.

Uansett mener jeg det kan være greit å få vekk den gamle malingen som har bygget seg opp lag på lag over mange år.

 

Planen er også å få båten på land tidlig på nyåret. Vild da skrape ned hele skroget og gi det en skikkelig god behandling fra bunnen av.

Vill også se om det er mulig å foreta en innspeksjon av naglene i båten, for å se om de fortsatt er i brukbar stand.

 

Ja, og da har jeg enda ikke nevnt at hele el-anlegget må legges om.

Men det er uansett ikke store opperasjonene. Det er minimalt strøm jeg trenger ombord.

Link to post
Share on other sites

Til dere råte/trebåteiere.

 

Hulda var innom Gjennbruket Moss i dag for å kjøpe noen forskalingsplater. Disse er 2400X600X15 mm av den vannfaste og belagte typen. Pris pr. plate er kr. 200. Jeg har tenkt å bruke dem til kledning/dørker rundt motorerrommet der vekt er av det gode for støydemping. Det er også andre plater der.

 

I tillegg ligger det et par lastebillass med furu båtbord. Tykkelsen er forskjellig, men hovedsaken så ut til å kunne bli ca. 25 mm tykkelse etter høvling. For enkelte bord (løs vekt) tar de kr. 59 pr. løpemeter, uansett bredde. De som skal ha mer enn en lengde har lov å prute.

 

Det ligger mye annet rart der også, eldorado for en skrotnisse. Og skal madamen ha dere med inn i en eller annen antikk/bruktsjappe, ta en tur til Gjenbruket. Alt fra gammeldags, vedfyrt bryggerpanne til vinballonger. Mye skrot for enhver smak

Link to post
Share on other sites

Kan sanitærvæske ødelegge treverk? Ser ut som om PortaPotti'en har "skvalpet" over i forpiggen, og treverket i et par av bordene inn i mot forstevnen "løse" i konsistensen. De har løsnet litt i fra stevnen, i tillegg til at de har delt seg opp lagvis. OK, dårlig forklart, men det ser nesten ut som ødelagt finer. Trodde først de var råtne, men det er ikke tilfelle.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Offf... da var det siste innspurt på sesongen... Nå reiser jeg ut i et par timer, for og nyte siste rest av sommer. Så står oljepumpa m.m. klart på brygga når jeg kommer inn :sad:

Da er det på land til onsdag og resten av motorkonserveringa samme kveld.

 

Blir spennende og se hvordan innendørs lagring blir, med tanke på arbeid til våren. Har ikke gjort det før, men når båten er spell ny så får jeg koste på meg de kronene det koster.

Link to post
Share on other sites

Når en har et slikt smykke av en båt som du har, så må en vel ta på seg de ekstra kostnadene det innebærter med å passe skikkelig på henne.

 

Skulle ønske jeg selv hadde hatt mulighet til å ha båten under tak i vinter.

Det er vanskelig å få gjort så mye på båten når det regner og blåser så mye som det gjør her på vestlandet om høsten og vinteren

Link to post
Share on other sites

Trebåteiere skulle absolutt hatt tak over prosjektene sine, ellers mister man store deler av vintersesongen til arbeidsinnsats.

En nabo har satt snekka si inn i partyteltet til kona. Han lurte henne til å kjøpe partytelt 6 x 3 m i sommer. Nå står det inntil garasjeveggen. Han skal skrape, pusse og olje snekka i vinter. Lur kar! :cheers:

Link to post
Share on other sites

Det står følgende i innledningen av denne tråden; Ingen spørsmål er for dumme, og ingen spørsmål er for små.

Så da kan jeg bare spørre om det jeg lurer på.

 

Hva er det egentlig som gjør at treverket i skroget på en trebåt råtner; ferskvann (regn), sjøvann, kondens etc.

Tenker følgende at i en trebåt med et tett overbygg (tett dekk over hele treskroget)i feks aluminium e.l. vil det vel kun være kondens som kan skape problemer. Eller er ikke råte i skroget på en tett båt noe tema. :confused::confused:

 

En ting til, har sett at det noen ganger står at skroget er coatet utvendig med epoxy, er det en bedre løsning en de tradisjonelle måtene å behandle et skrog på :confused:

Redigert av Westcruiser 32 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å, jo! Kondens i trebåt, plastbåt, alum.båt eller stålbåt er en fiende for alt treverket ombord. Så "tettest mulig" er ikke nok til å hindre råteangrep. God utlufting er like nødvendig i alle typer båter slik at kondens kan unngås. I tidligere tiders trebåtbygging hadde man hundrevis av år med erfaring i dette. I dag kler vi gjerne inn skutesidene innvendig med tett stoff uten luftespalter for vi har glemt tradisjonelle metoder. Det er derfor viktig å ta vare på båtbyggertradisjonene og bringe det videre. Jeg synes jeg ser at plastbåter bygget på 60-70-80-tallet stadig må fornyes i treverk og skottbelegning pga. fuktangrep. Og de er da tett for regnvann og sjøvann, men ikke for kondens. Så slipp luften til! Plenty med luftespalter, spjeld og ventiler må til. Og gjerne vifter i trange lukkede rom.

Link to post
Share on other sites

Så hvis jeg forstår det rett så er mye gjort hvis det er tilstrekkelig lufting bak garneringen.

Det blir vel heller ikke så mye kondens i en trebåt som i båter av eks stål, alu og glassfiber :confused:

 

Er det materialer som er å foretrekke foran andre når det gjelder motstandsdyktighet mot råte :confused:

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har erfaringer med Coelan Båtbelegg? (Tysk).

Dette er et slitesterkt en-komponent belegg som blir påført med kost/rulle eller sprøyte. Det er i følge produsenten UV-bestandig, har høy elastisitet (340%), tåler røff behandling og skal være diffusjonsåpent. Produktet fås i glassklar, blank og 12 standard farger. Det påføres forholdsvis tykt lag (0,9 til 1,0 mm).

En bekjent brukte dette over vannlinjen på sin tresjark for et par år iden, og jeg må si at resultatet ser bra ut enda, så jeg er spent på varigheten.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har erfaringer med Coelan Båtbelegg? (Tysk).

Kjenner ikke til produktet, men er selvsagt opptatt av alle produkter som kan bevare våre kjære trebåter på best nulig måte. :yesnod:

Har søk litt på nettet og lest om produktet. Det jeg har lest gir grunn til å ta dette produktet nermere i øyensyn.

Nå skrives det blandt annet om at dette produktet er elastisk i motsettning til båtlakk.

Dette vet vi, men det er vel ikke så mange av oss som lakker trebåtene våre.

De fleste bruker oljer som Owatrol eller lignende. Nettopp fordi disse er elastiske i motsettning til lakk.

Så har vi dette med at produktet er diffusjonsåpent. Den vanlige tanken er som kjent at den ene siden av skroget (innsiden) skal behandles med diffusjonsåpne produkter.

Men ved bruk av dette produktet på utsiden av skroget, åpnes det for muligheten til å behandle innsiden av skroget på en annen måte en det som har vært vanlig. Eller i beste fall bruke dette produktet både på utsiden og innsiden.

 

Reklamen for produktet virker lovende, Coelan

 

Så gjennstår det bare å finne ut hva denne herligheten koster.

Regner med at dette ikke er det billigste produktet på markedet... :yesnod:

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Coelan er dyrt i innkjøp, men hvis det blir påført på riktig måte så holder det også lenge slik at en sparer inn kostnadene. Jeg har spurt om dette produktet på forumet her tidligere i forbindelse med Skjælø, samt lest endel om det.

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...6&hl=coelan

 

Vi har ikke våget bruke det da usikkerheten på om vi kan få treverket tørt nok har vært for stor.

Link to post
Share on other sites

Takk for denne tråden Skjælø...

Her fikk vi litt mer innsikt i en del ting som er viktig å ta med i betraktningen.

Særlig dette med at trevirket må være skikkelig tørt før behandling, kan jo bli en utfordring for oss som ikke har mulighet til å ha båten stående innendørs over lengere tid.

 

Det er en av posterne i denne tråden som sier at resultatet ser bra ut etter 6 år, men da snakkes det om plastbåt og ikke tre

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har også hørt at det er dyrt. Så da skulle man tro at produktet i første rekke er bra på nybygg der man har kontroll med fuktighet og temperatur ved utførelsen. Men det reklameres for produktet også for vedlikehold og renovering av gamle båter. Jeg husker å ha lest i et båtblad for lenge siden at det ble brukt på en stor skøyte som var renovert og slipt blank. Men det er jo først etter noen år man får vite om det er så holdbart som det hevdes. Vel, alle leter jo etter "vidundermiddelet", men den finnes vel ikke. Det sikre er jo hva Wasco beskriver som mettet med mye olje.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...