Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Coelan skal ha en pris på ca 500-600 kr/m2 hvis man følger oppskriften! Men jeg har blitt tipset om at man kan bruke Coelan på vanlig lakk over sprekker og nater, inntil og rundt f.eks hyttesargen. Når Coelan har herdet kan man matte og lakke over igjen. Man får da et usynlig tettende lag der man pleier å ha lekkarsjer og man kan behandle båten på den gamle måten. Det blir heller ikke store m2- prisen. Har ikke testet dette selv enda, men kommer til å gjøre et forsøk til våren!

Link to post
Share on other sites

Men jeg har blitt tipset om at man kan bruke Coelan på vanlig lakk over sprekker og nater, ...., Man får da et usynlig tettende lag der man pleier å ha lekkarsjer og man kan behandle båten på den gamle måten......, men kommer til å gjøre et forsøk til våren!

 

Interessant! Ikke glem å si hvordan dette fungerer. Er det andre som har testet dette?

Link to post
Share on other sites

Prøver å dra i gang et lite tema her som jeg har diskutert i en annen tråd..

 

Blanding av Linolje og Owatrol

Her har jeg to utfordringer.

Båten min er i følge tidligere eier blitt behandlet i "alle" år med Owatrol.

Men nå har jeg lyst til å skrape ned skroget og mette det med Linolje.

 

Så kommer spørsmålet.

Hva vil skje når jeg begynner å bruke linolje på trevirke som i "alle" år er blitt satt inn med Owtrol?

Nå vet ikke jeg hvor lenge Owatrol har vært på markedet. Men selv om forrige eier sier at de har brukt Owatrol i alle år, så var det neppe dette som ble brukt da båten var helt ny. (Bygget i 1950)

 

Så til neste spørsmål.

Jeg har forstått det slik at det er greit å sette inn skroget med linolje, for så å avslutte med D2 for å få en blank og hardere overflate.

Men så er det noen som mener at dette ikke skal eller bør gjøres.

 

Hvis jeg ikke skal avslutte med D2, hva skal jeg da ha som topplag?

Kan selvsagt bruke kokt linolje. Men den vil vel bli matt..eller tar jeg feil?

Link to post
Share on other sites

Da vi renskrapte Skjælø sine skrogsider, oljet vi med linoljeblanding og avsluttet med owatrol edelolje. Dette var vår 2007 og vi har vært fornøyd med resultatet.

 

Det er i hovedsak linoljeblanding vi har benyttet til å mette på de forskjellige områder i Skjælø og deretter har vi eksperimentert med diverse toppstrøk. Med unntak av den mahognyhistorien jeg nevnte har dette gått greit så lenge linoljen har fått god tørketid.

Link to post
Share on other sites

OBS Bygg har i alle fall Edelolje! Jeg brukte denne på benkeplata i byssa for nesten to år siden, og det har fungert over all forventning! Ser ut som lakk, men er litt smidigere. Men tåler greit slitasje på slike arbeidsflater som hos meg. Jeg tror kanskje ikke jeg ville brukt den på dekk, men andre plasser er den suveren!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det har fungert bra på Skjælø og vi er godt fornøyd med resultatet, men som jeg skrev i en annen tråd...fargehandleren sa vi ikke måtte blande disse :wink:

Var en tur innom den lokale malerbutikken og leste på baksiden av Owatrol Edelolje. Der står det tydelig og klart at den kan brukes over alle typer olje og lakk!!

Merkelig at forhandleren ikke viste hva som står bakpå boksen

Link to post
Share on other sites

Hadde den skuta vært i nærheten her på Vestlandet hadde jeg løpt fort for å sikre meg den. Flott skute og litt av et prosjekt! "Tennene løper i vann". :sweat:

Enig med deg...

Selv om dette prosjektet ville tatt 10 år på å bli ferdigstilt, så hadde jeg gått for det.

Men å slepe denne skøyta fra Oslo til Vestlandet er selvsagt ikke noe alternativ

Link to post
Share on other sites

Lurte litt på å legge nye dørker i vinter, da jeg ikke synes at vannfast kryssfiner er det peneste i en båt. Hvordan er det å bruke smal gulvplank, og bare olje den skikkelig? En massivt furudørk vil jo både bli pen, solid og lyddempende.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Tjaaa, nei! Da måtte forsikringssummen vært bra høy. :cool::diving:

Denne skøyta har vært til salgs på FINN siden tidlig i sommer. Prisen var opprinnelig 90.000 og gikk etter hvert ned til 75.000. Husker også at det sto i annonsen at eieren hadde en motor til salgs som kunne passe i skøyta.

Men nå kan en altså få denne skøyta gratis.

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kommer nok til å bruke litt farge i olja for å få en litt mørkere glød i treverket. "Hyttepreg" har jeg ikke nøe ønske om å ha, selv om jeg har trebåt. :lol:

Helt enig med deg...

Trehvite furu innteriør hører liksom ikke hjemme i en trebåt

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kommer nok til å bruke litt farge i olja for å få en litt mørkere glød i treverket. "Hyttepreg" har jeg ikke nøe ønske om å ha, selv om jeg har trebåt. :lol:

 

Kan du vurdere teak Dalton? hellimt 20mm homogen teakplank er hva jeg har som dørk i cockpit'n ombord i Champagne.

 

Jeg valgte å sette mine dørker inn med bivoks (selacean teak polish) har hatt det slik siden 1996 ombord, og når dørkene virker tørre så går jeg bare på med en fille med denne polishen.

Ca to til tre ganger i sesongen for å holde de pene i matt finish uten å måtte olje de.

 

Mvh

Champagne

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...