Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Hallais.

 

Det er jo lagt ut så mange fine båt bilder her at jeg må slenge med noen av Trøbbel og. Noen som vet noe i det heletatt om denne båten?? Så vidt jeg vet er den registert første gang i Agder ( I-nr). Skuta har gitt meg mye trøbbel i våre 4 år sammen, men jeg liker ho for det :smiley:

troebbel.jpg

002.jpg

 

PS! Fotografen suger :giggle:

Link to post
Share on other sites

styrbord.jpg

 

Relativt ny her på båtplassen. Brukte hegen på å kjøre hjem et nyervervet prosjekt fra Risør til Søgne. 12-14 timer i motvind, men mektig imponert over saaben (18), og farten var stabil på 6-6,5 knop, enten det var flatt vann innaskjærs eller grov sjø utasjærs. Det er bare jeg som er mørbanka nå, sjarken lekker en liter eller to i timen i baugen, men ikke bekymringsverdig etter den medfarten. Nå har jeg endel spørsmål jeg trenger hjelp til. Bilde av båten ser dere her, men det dreier seg om en 24 fots tresjark fra sekstitallet med en saab 18.

 

Jeg skal rive av fordekk og hytta og erstatte det med aluminium. Har funnet en flott sjarkhytte som passer perfekt, som jeg får gratis. Jeg trenger råd til hvem som kan utføre arbeidet, og hvor mye skal jeg godta som anbud på jobben med å legge nytt fordekk, montere det ferdige huset, samt gjøre klart for innsett av skott og dør (aluminimsprofiler). Ligger det noen erfaringer fra liknende prosjekter her på båtplassen?

Link to post
Share on other sites

Hallais.

Det er jo lagt ut så mange fine båt bilder her at jeg må slenge med noen av Trøbbel og. Noen som vet noe i det heletatt om denne båten?? Så vidt jeg vet er den registert første gang i Agder ( I-nr). Skuta har gitt meg mye trøbbel i våre 4 år sammen, men jeg liker ho for det :smiley:

Hallo Trøbbel, og takk for at du delte bildene av båten din med oss.

Kan ikke si så mye om båttypen, annet en at det er er fin båt.

Håper vi kan finne ut litt mer om typen etter hvert.

Men hvilke problemer er det du har hatt med båten din?

Er det maskin, eller er det andre ting?

 

 

Relativt ny her på båtplassen. Brukte hegen på å kjøre hjem et nyervervet prosjekt fra Risør til Søgne. 12-14 timer i motvind, men mektig imponert over saaben (18), og farten var stabil på 6-6,5 knop, enten det var flatt vann innaskjærs eller grov sjø utasjærs. Det er bare jeg som er mørbanka nå, sjarken lekker en liter eller to i timen i baugen, men ikke bekymringsverdig etter den medfarten. Nå har jeg endel spørsmål jeg trenger hjelp til. Bilde av båten ser dere her, men det dreier seg om en 24 fots tresjark fra sekstitallet med en saab 18.

 

Jeg skal rive av fordekk og hytta og erstatte det med aluminium. Har funnet en flott sjarkhytte som passer perfekt, som jeg får gratis. Jeg trenger råd til hvem som kan utføre arbeidet, og hvor mye skal jeg godta som anbud på jobben med å legge nytt fordekk, montere det ferdige huset, samt gjøre klart for innsett av skott og dør (aluminimsprofiler). Ligger det noen erfaringer fra liknende prosjekter her på båtplassen?

 

Hei Fjeldal og velkommen til Båtplassen og velkommen til trebåttråden.

Grattulerer med fin snekke, håper du får mye glede av den.

 

Dessverre kan jeg ikke hjelpe deg med spørsmålet omkring pris på det arbeidet du har tenkt å utføre på sjarken din.

Jeg kjenner heller ikke til noen som har fått utført et lignende arbeid.

Kanskje du kunne starte en ny tråd hvor du spør spessefikt om dette. Det kan jo hende at det er noen som ikke besøker trebåttråden, men som har kjennskap til dette

Link to post
Share on other sites

Sommeren er over og det blir kaldere i sjøen og i luften... :nonod:

 

jeg tenkte å ha båten utpå i vinter og da dukker det opp noen spærsmål igjen. :confused:

 

hva gjør vi med motor og kjølevannet når gradestokken kryper mot null? har saltvannskjøling.

 

og er det lurt å henge en "havnepressenning" over båten når den ikke er i bruk? tenker da en kraftig pressening på et stativ over båten.

 

så var det en ting jeg plutselig kom på her om dagen.... jeg har ikke noen sinkanoder på båten.... :eek: glemte det rett og slett i sommer.... skulle jo bare ligge utpå i en måned... men er sinkanoder så bra for trebåt?

 

Ellers vil jeg bare ønske alle en god båthøst :cheers:

Link to post
Share on other sites

blitt så dyr denne sikaen syntes jeg så jeg lurte på om jeg skulle bruke noe polyester istedenfor!!! disse plastbåtene går jo aldri i stykker må jo være smart det!!!

 

pic_0985_cmb.jpg

 

(spøker selvfølgelig, har bare støpt en plugg av hva jeg skal erstatte av eik..)

Redigert av Champagne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sommeren er over og det blir kaldere i sjøen og i luften... :nonod:

 

jeg tenkte å ha båten utpå i vinter og da dukker det opp noen spærsmål igjen. :confused:

 

hva gjør vi med motor og kjølevannet når gradestokken kryper mot null? har saltvannskjøling.

 

og er det lurt å henge en "havnepressenning" over båten når den ikke er i bruk? tenker da en kraftig pressening på et stativ over båten.

 

så var det en ting jeg plutselig kom på her om dagen.... jeg har ikke noen sinkanoder på båten.... :eek: glemte det rett og slett i sommer.... skulle jo bare ligge utpå i en måned... men er sinkanoder så bra for trebåt?

 

Ellers vil jeg bare ønske alle en god båthøst :cheers:

 

Skal du bruke båten daglig i vinter eller skal den stort sett ligge stille?

hvis stille: hell på noe konsentrert frostveske i saltvannskjøleanlegget og få

noen runder på motoren til det har blandet seg. (mål deretter kjølevesken om den tåler -10 til -15)

Sinkanoder er smart det så lenge du ikke henger på for mange.

Tenk på om du kommer til å ha noe varme ombord. 220V ombord kan være litt spennende mht trebåt, anoder og en skilletrafo er noe jeg ville ha hatt dersom jeg skulle ligge med konstant landstrøm.

Skal du ligge i boble anlegg eller er ikke det noe problem med is der du holder til?`

 

God båthøst!!

Link to post
Share on other sites

Godt å se at det ikke bare er meg som har noe å pussle med...

Er det forresten noen båteiere, og da trebåteiere i særdeleshet, som ikke har noe å pussle med?

 

Her har det vært så mye regn de siste ukene at lite er blitt gjort.

Kunne jo gå i gang med forpiggen, men har vært litt daff i det siste...er det høstdepresjonen som er i annmarsj?

Men i dag har det endelig vært såpass vær at jeg har fått på plass noen trestykker som erstattning for litt råte som jeg måtte skjære bort i styrhus skottet.

 

Men nå begynner jeg å bli bekymret for hele skottet. Nå står det nedskrapet og klart til å bli olje behandlet. Men det har regnet hver dag i to uker, og det er jo ikke mulig å olje mens skottet er vått.

Så nå følger jeg med på værmeldingen hver dag for å se om det er noe sol i vente. Men det ser ikke bra ut.

 

I dag har jeg måttet løpe inn og ut mellom regnbygene.

Typisk vestlandsvær. Sola skinner, og et minutt etterpå er det pøsregn, så sol og så regn....

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte å bruke båten så mye som mulig.

 

det er ikke mye is på sjøen her hvor jeg bor. mildt hele vinteren nesten... men mye regn...

 

jeg tenkte å bruke en liten sinkanode og en ledning fra anoden og inn på akselhuset. men bør jeg få båten opp og satt på anoden nå eller kan jeg vente til våren?

Link to post
Share on other sites

Wasco, er det ikke noe båthus eller no i nærheten som du kan leie deg inn i for en billig penge i vinter som gjør det litt mer trivelig for deg å jobbe?

Nei, jeg har undersøkt og det er ikke et eneste lite naust å oppdrive.

Men jeg har planer om å lage en improvisert kalesj..

 

Planene er å sette på seilbommen (som fulge med da jeg kjøpte båten) Og så feste en lekter med slik sterk tape til bommen.

Så lager jeg en støtte annordning på akterdekket og legger en hvit presenning over dette "stativet. Den må jo være hvit da for at det ikke skal bli helt bekmørkt der inne.

Da kan jeg i hvert fall stå tørt og nogen lunde komfortabelt når jeg jobber "ute"

 

Utfordringen blir å finne ut hvordan jeg skal feste presenningen til båtripa.

Har sett at noen henger plastdunker med vann eller sand...i hver hempe på presseningen.

Men vet ikke om det holder når stormkastene setter inn her på vestlandet

presenning.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...