Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

bare en liten komentar til krybben din wasco.

Den ser veldig bra ut!

Men jeg syntes den så litt "kort" ut med tanke på støtte der hvor stemmene møter kjølen. Etter det jeg hvet skal trebåter støttes opp rett innenfor disse punktene, og med en støtte på midten. Den på midten skal være litt kortere enn de andre for å sikre at kjølen beholder den lille "buen" som normalt er på kjølen.

 

5.jpg

 

Som du ser av bildet, står en "stokk" rett forran den midterste bunnstokken. Denne er der for og presse ned midten av kjølen under bygging, resten av kjølen er kjilt opp med en stigning, slik at midten av kjølen er ca 2,5cm lavere enn ved kjølsvinet.

Redigert av killmeister (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei killmeister, og takk for tilbakemeldingen...

Nå vet jeg at du er båtbygger, og du omgir deg med en et fagspråk som jeg ikke klarer å følge helt med på.

Du skjønner at selv om jeg er en av de mest rødglødende trebåt entusiastene her på BP, så er jeg helt ny på dette området. Så du må gå sakte frem, tegne, peke og forklare for at jeg skal forstå.

 

Trenger litt nermee forklaring på et par ting

med tanke på støtte der hvor stemmene møter kjølen

Hva er stemmene?

Mener du at jeg kan løse dette problemet ved å forlenge avstanden mellom de to støttene?

Mener du også at det bør være en tredje støtte mitt på?

Dette vil i så fall ikke være noe stort problem å løse.

 

Så får vi komme tilbake til det problemet med buen på kjølen etter hvert

Link to post
Share on other sites

Hei Wasco.

Har brukt samme type krybbe på Trøbbel og er velig fornøyd. har bare savnet en lettvindt mulighet til å løsne litt på støttene ved vårpuss. Til nå har jeg ikke hatt problemer med at støttene "glir av" ved bevegelse, men krybba har blitt litt slækkere med åra så jeg tror jeg må til med noe ekstra i vinter.

 

Jeg vil anta at killmeister tenker på problemet med at tre er mykt og at vekta av båten vil i løpet av vinteren presse kjølen ned der den ikke har støtte. Jeg har bare puttet litt plankebiter her og der under kjølen etter at båten var satt i krybba, men vet ikke om kill... mener det er godt nok??

 

Denne er der for og presse ned midten av kjølen under bygging, resten av kjølen er kjilt opp med en stigning, slik at midten av kjølen er ca 2,5cm lavere enn ved kjølsvinet.

Killmeister: gjelder det for alle typer trebåter dette? Vet det bør være en kurve på små ro/seil båter, men trodde det ikke gjalt for større? Hvorfor skal det være bøy :confused:??

Link to post
Share on other sites

Jeg vil anta at killmeister tenker på problemet med at tre er mykt og at vekta av båten vil i løpet av vinteren presse kjølen ned der den ikke har støtte. Jeg har bare puttet litt plankebiter her og der under kjølen etter at båten var satt i krybba, men vet ikke om kill... mener det er godt nok??

Men slik jeg forstår killmeister, er det akkurat dette som skal til. At kjølen ikke skal hvile mot en helt plan overflate. Fordi dette ikke vil gi rom for kjølens "bue"

Men som du også skriver. Er dette virkelig et problem for større trebåter?

Når båtene står på slipp, blir de jo støttet opp av en plan støtte langs kjølen

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vell, får håpe killmeister kommer innom og gir oss en "forlesning" omkring denne problematikken.

Champagne påpekte at jeg burde legge noen flere støttepunkt slik at kjølen ikke bare hadde de to tverrbjelkene på krybben som støttepunkt.

 

Men enten har jeg missforstått killmeister, eller så mener han at dette ikke bør gjøres....

Link to post
Share on other sites

Har brukt samme type krybbe på Trøbbel og er velig fornøyd. har bare savnet en lettvindt mulighet til å løsne litt på støttene ved vårpuss.

Problemet med å komme til der støttene er i kontakt med skroget, vil selvsagt bli et problem.

Hvordan løste du det problemet?

 

Har tenkt meg muligheten av å sette noen kraftige horrisontale lekter under dollbordet, mens jeg løsner den ene støttearmen.

Noe slik som er blitt gjort her

02_1911822976.jpg

Spørsmålet er om dollbordet er sterkt nok til å klare den vekten det da blir utsatt for.

Kan eventuelt legge et kraftig bord. eller en jern eller stål skinne horisontalt under dollbordet som de vertikale støttene presser mot. På den måten kan vektfordelingen spres over en større flate

 

PS. Har du kjøpt krybben din ferdig, eller snekkret den sammen selv?

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal prøve og forklare litt nærmere.

Som du ser av skissen min under, ser du at jeg har tegnet kjølen med en liten bue. Denne buen skal sørge for at båten "slipper" vannet og at det ikke står luftlommer under båten. Det kan godt være konstrukssjonsmessige årsaker ut over de jeg nevner, men så godt kjenner jeg ikke detaljene. På sørlandet er det værtfall ikke uvanlig at det blir laget slik, men om alle båtbyggere gjør det vet jeg ikke. Mine sjekter til nå 6 stk, har alle hatt denne "finurligheten", og da jeg sjekket på diverse dokumentasjon etter han som i sin tid laget malene til min båt, gjorde han dett konsekvent.

 

baat.jpg

 

Jeg sier ikke det er nok med to støtter. selv har jeg altid 3 stk. disse plassert som på bildet, men den på midten er ca 3 cm kortere enn de to andre. (med utgangspunkt i plant underlag).

 

Det jeg sier mange gjør feil er å sette trebåter på to støtter, og trekke disse for langt mot midten av båten. Da vil du "strekke" båten i løpet av vinteren, om du skjønner hva jeg mener.

Link to post
Share on other sites

når det gjelder og støtte båten oppunder dollborder så er ikke det noe problem. (går ut ifra du mener å sette lekta opp under fenderlista.)

Dersom båten står helt rett er det heller ikke noen krefter som jobber mot disse lektene. jeg gjør dette hele tiden når jeg skal arbeide der støttene er. Men jeg lar den aldri stå sånn når jeg sitter her på bp, for det er litt kjedlig om den skulle kante....

Link to post
Share on other sites

Det jeg sier mange gjør feil er å sette trebåter på to støtter, og trekke disse for langt mot midten av båten. Da vil du "strekke" båten i løpet av vinteren, om du skjønner hva jeg mener.

Takk for forklaringen, nå skjønner jeg hva du mener...

Altid lettere å forstå ved hjelp av litt visualisering.. :yesnod:

Jeg pratet med en båtkar i dag som kom og tok en titt på krybben min. Jeg nevte da denne problematikken som du skisserte.

Han mente at dette problemet lett kunne løses ved å plassere en kile under baug og akter stem.

Slik det er gjort fek på denne båten

29_497295197.jpg

Link to post
Share on other sites

Når trebåter settes på land skal man gjerne prøve å "gjøre bot" for kreftene som virker på skroget når de ligger på vannet. Det er der hvor båten er romsligst inni at skroget bærer mest når den flyter. - Da blir gjerne endene "hengende" siden det ikke er like mye oppdrift der som midt på båten, - resultatet over tid blir gjerne det vi kaller en "oppseilt" eller "kjølsprengt" båt. Derfor kiler man gjerne litt ekstra opp under lotene (eller ved stevnene om man vil), dette for å bevare båtens opprinnelige form. Ellers kan stråkjølen godt stå på et plan eller flere punkter- ett punkt synes jeg imidlertid virker som litt lite. Bordbikkjer/krakker skal støttes mot partier hvor det er styrkedeler på innsiden, som beter, spant eller band. Disse sidestøttene bør også plasseres likt ovenfor hverandre, ellers kan man lett vri skroget ut av form i løpet av en vinter

 

Legger ved et bilde av en veldig oppseilt/kjølsprengt båt. Den heter Fuglø, og ble bygd i 1877 og har stort sett gått i fraktefart langs norskekysten siden da og frem til 1997. I utgangspunktet hadde nok dette skroget spring (bue fra baug til hekk), men etter lang og tro tjeneste har endene på båten seget ned. Når båten ble slipsatt ved Nordnorsk Fartøyvernsenter var det 25 cm klaring under midten av kjølen og ned til den rette slippvogna.

 

fugloe.jpg

Redigert av hengefjes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for denne orienteringen omkring fenomenet oppseilt, eller kjølsprengt.

Hva mener du er grunnen til at Fuglø er blitt så kjølsprengt?

Er det fordi den har stått lenge på land, uten tilstrekkelig støtte.

Eller er dette noen som kan skje over tid, selv om båten ligger på sjøen?

Det er når båter ligger på sjøen at de blir kjølsprengt/oppseilt. Det er derfor man skal støtte de ekstra opp under baug og hekk ved vinterlagring. Da kompenserer man for fenomenet, og bevarer den opprinnelige skrogforma - det gjelder såvel store som små trebåter. Spesielt klinkbygg hvor baug og hekk er relativt tunge konstruksjoner som feks. nordlandsbåten.

 

Ved baug og hekk er det gjerne lite bæring/oppdrift i forhold til vekta i områdene. På midten er som regel bæringa/oppdriften stor. Baug og hekk siger derfor ned over tid. Tre er et levende materiale, og forandrer form etter hvordan det påvirkes.

 

Fuglø var ekstrem mht. kjølspreng, - men så er den da også 132 år nå.

Redigert av hengefjes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er det vel også slik at disse større fiske skøytene ikke står på land lenger en høyst nødvendig.

Jeg har jo ellers hørt at trebåter helst ikke skal overvintre på land.

Men med tanke på at båten ikke skal bli kjølsprengt, så mener du at det er en fordel at også trebåter tilbringer en del tid på land.

 

Dette er et helt ny tanke for meg. Har aldri hørt om dette fenomenet før. Men jeg tar imot all den kunnskap jeg kan om våre kjære trebåter :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Takk for disse råda Killmeister og Hengefjes. Skal plukke opp "skuta" snart og skal ta hensyn til dette i år :yesnod: Og takk til Wasco som er flink til å spørre om alt mulig :lol: Veldig verdifullt :cheers:

PS. Har du kjøpt krybben din ferdig, eller snekkret den sammen selv?

Krybba fulgte båten. Synes jeg har litt grovere dimensjoner på den enn hva det ser ut som om du har og sidestøttene springer ut mere fra midten av ramma. Har mao litt flatere vinkel enn deg. Vet ikke om det har noe å si?? Killmeister?? :lol:

Redigert av Trøbbel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...