Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Og takk til Wasco som er flink til å spørre om alt mulig :lol: Veldig verdifullt :cheers:

Ja, jeg av den typen som graver og spør om alt og ingen ting. Enten det er her på BP, eller hvis det er en trebåtkar jeg møter...

Det er jo så utrolig mange ting å tenke på. Dette med kjølspreng som hengefjes her skriver om har jeg aldri hørt om før. Men i dag snakket jeg med en eldre båtkar, og joda - det var noe han kjente godt til

 

Krybba fulgte båten. Synes jeg har litt grovere dimensjoner på den enn hva det ser ut som om du har og sidestøttene springer ut mere fra midten av ramma. Har mao litt flatere vinkel enn deg. Vet ikke om det har noe å si?? Killmeister?? :lol:

Det er ikke så lett å se fra bildet. Men jeg har flere hull bortover tverrstokkene, slik at jeg kan flytte både sidestøttene og de korte støttearmene. På den måten kan jeg regulere både avstanden mellom støttearmene, og også vinklingen på disse.

Men siden det er første gangen jeg skal ha båten opp i en krybbe, så får jeg stå klar til å justere, før heisebilen slipper taket.

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vanskelig å si. Bør jo følge med historikk på den båten hvis det er en original Furuholmen :smiley:

Det burde jo ikke være et stort problem siden båten bare er 25 år.

"Bare" til å være en Furuholmen mener jeg

 

Hadde gavlabåten vært nærmere hadde den garantert havna i Sagvåg. Der samler de på sånne. :lol:

Srakkars, de har veis mer en nok å ta tak i.

Men den ligger ikke så langt unna. Rett utenfor Bergen

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel også slik at disse større fiske skøytene ikke står på land lenger en høyst nødvendig.

Jeg har jo ellers hørt at trebåter helst ikke skal overvintre på land.

Men med tanke på at båten ikke skal bli kjølsprengt, så mener du at det er en fordel at også trebåter tilbringer en del tid på land.

 

Dette er et helt ny tanke for meg. Har aldri hørt om dette fenomenet før. Men jeg tar imot all den kunnskap jeg kan om våre kjære trebåter :yesnod:

Jeg mener at så lenge praksisen er vinteropplag på land, kan man godt kile opp litt ekstra under endene for å motvirke fenomenet :yesnod:

 

Eksempelet med Fuglø var bare et forsøk på å forklare kjølspreng - og at dette gjelder mindre trebåter også. Om trebåter bør tilbringe tid på land, eller ikke, har jeg ingen formening om. Det sier seg selv at det er uøkonomisk å sette større fartøy på land bare for å motvirke kjølspreng. Kjølpreng har stort sett bare utseendemessige konsekvenser, fordi linjene i båten blir stygge.

Link to post
Share on other sites

nytt tak på hyttesnekke

 

Så kommer tida for å ta opp snekka som ble kjøpt i sommer. skal pusses opp dvs skrapes helt ned og oljes å lakkes opp igjenn. kom gjerne med innspill om linolje kontra owatrol el.likn.

Det skal også byttes tak på hytta da dette ikke er bra (må rives helt råte osv.) vegger osv er bra og skal derfor legge nye stendere med nytt tak oppå, her kommer min uviten. skal det legges marinfiner og så males hvit evnt legge epoxy på før maling?

Eller legge staver sånn som dekket er ellers. setter pris på tilbakemeldinger som gjør mitt valg enklere.

 

la denne ut som eget emne tydligvis! selv om meninga var at den skulle hit. beklager dette admin for slette den egne tråden for jeg fikk det ikke til..... :crazy:

 

hilsen ny brukttrebåt eier

:wflag:

Link to post
Share on other sites

nytt tak på hyttesnekke

 

Så kommer tida for å ta opp snekka som ble kjøpt i sommer. skal pusses opp dvs skrapes helt ned og oljes å lakkes opp igjenn. kom gjerne med innspill om linolje kontra owatrol el.likn.

Det skal også byttes tak på hytta da dette ikke er bra (må rives helt råte osv.) vegger osv er bra og skal derfor legge nye stendere med nytt tak oppå, her kommer min uviten. skal det legges marinfiner og så males hvit evnt legge epoxy på før maling?

Eller legge staver sånn som dekket er ellers. setter pris på tilbakemeldinger som gjør mitt valg enklere.

 

la denne ut som eget emne tydligvis! selv om meninga var at den skulle hit. beklager dette admin for slette den egne tråden for jeg fikk det ikke til..... :crazy:

 

hilsen ny brukttrebåt eier

:wflag:

Velkommen til trebåttråden...

Hva du skal og bør gjøre med skroget på båten din finnes det selvsagt mange meninger om

Jeg er selv forholdsvis ny båteier, og har ikke så mye erfaring. Men jeg har deltatt i mange diskusjoner her på forumet omkring dette emne.

 

Det er to ting du må tenke igjennom. Hva er viktigst for deg, økonomi eller tid?

Det enkleste er å mette skroget med Owatrol D1 og toppe det med Owatrol D2, eller Owatrol Edelolje.

Det samme kan du gjøre med Clipper

 

Du kan også bruke den metoden som bartesam beskrev i sitt svar.

 

Jeg har tenkt å skrape ned skroget på min båt i vinter.

Jeg kommer til å bruke Rå linolje/amerikansk terpentin ispedd litt rødkjære. Og til slutt Owatrol edelolje.

Dette er en prosses som tar lengere tid, men det blir rimligere, og jeg synes det er den rette måten på min båt som er 60 år gammel.

 

 

Det hadde vært kjempefint om du kunne legge ut noen bilder av båten din

Link to post
Share on other sites

Da er det den som ligger til salgs på FINN.

Den har vært til salgs en god stund.

Og nå står det følgende i annonsen..

SKØYTA SANK RETT FØR SALG NATT TIL FREDAG, ETTER ANTATT HÆRVERK (TATT UT TRYKKET PÅ

PAKKBOKSEN ) SELGESS TIL DEN SOM FÅR DEN OPP OG TAR DEN MED SEG FOR KR 20000 SOM DEKKER VÅRE KOSTNADER FOR FORSØKT BERGINGN IDAG.

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18430569

 

Dette er tragisk

Link to post
Share on other sites

det må jo være den. vet at brannvesenet har vært og lenset den en gang tideligere, uansett trist når slikt sjer. men tror ikke d blir en lett oppgave å få noe penger for den slik som den ligger nå, skal vel egentlig litt til å klare å gi den vekk også. tror ikke det er noe enkel oppgave å heve den.

Gir max og auke itte kvart

Link to post
Share on other sites

De kan bare glemme å få igjen noe penger - dessverre.

De må være hoppende glad hvis noen vil ta den slik den ligger. Selv om jeg tror det også vil bli veldig vanskelig.

Hvis ingen tar båten, vil jo dagens eier få store utgifter med å få hevet båten og eventuelt satt den på land. Skal han kondemnere den, vil jo det også bety store utgifter.

 

Men det er jo en tragedie hvis den flotte Colin Archer skøyta skal bli kondemnert.

Men å redde ei slik skøyte er jo ikke noen enmannsjobb. her må det et team med entusiaster til.

Link to post
Share on other sites

Ingen tvil om at disse skøytene er et flott syn.

Ei Colin Archer skøyte som heter Sjøheksa, pleier å ligge det meste av sommeren til kai, her rett utenfor huset hvor jeg bor.

 

Men akkurat denne skøyta har nok en del andre problemer også. Har snakket med en som kjenner litt til akkurat denne båten. Han mente den hadde vært utsatt for en krafig grunnstøting tidligere i sommer.

Og jeg forsto det slik at den også har forlist en gang tidligere i vår/sommer.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet i alle fall at jeg hadde vært helt knust hadde jeg kommet og funnet Skjælø eller Sandefjord slik! Brrrr, vil ikke tenke på det!!!!

Det er vel ingen fare, slik som du passer på båtene dine...

Er nemlig ikke helt sikker på om det med hærverk som årsak til forliset er den hele og fulle sannhet.

Link to post
Share on other sites

når brannvesenet var å lenset den så fikk de ikke tak i eieren, han som eier kaien viste heller ikke hvem d var. tror ikke denne båten er utsatt for noe herverk, lå i lenge full i vann sist gang, ble reddet rett før den sank den gangen, var begynt å legge seg over på ene siden.

Gir max og auke itte kvart

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...