Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Hei og velkommen til trebåttråden.

 

Det er en flott båt du har fått tak på. Men jeg kan jo se at det er behov for å gjøre noe med taket. :yesnod:

Når det kommer til behandling av skroget, ser jeg at du har fått en del forslag i den andre tråden din. Som en av deltagerne i den tråden skrev, så er det alltid best å finne ut hva forrige eier gjorde da han behandlet skroget.

Men det er heller ingen ting i veien for at du kan bruke en annen teknikk en det som er blitt brukt fra før. Du skal bare være klar over hva du gjør, og hvordan det skal gjøres. Og som jeg nevnte i min kommentar i den andre tråden, så er det et spørsmål om økonomi.

Hvordan er skroget? Er det mye blåmann/blåbukk/blåved? I så fall, har du tenkt å gjøre noe med dette? Det er heller ikke lett å se fra bildet, men er båten klingbygget, eller kravell? Hvis den er klinkbygget, hvordan er det med naglene? Er de senket og proppet eller ikke?

 

Spørsmålet omkring hva du skal gjøre med taket.

For det første så reagerer jeg på den karmen som går rundt styrhus taket. Er det noen form for drenering, slik at regnvannet har avløp?

Ellers er spørsmålet om hva du bør gjøre til syvende og siste er spørsmål om hva du er villig til å sattse av tid og penger.

De aller fleste tresnekker har malte finertak. Disse er vel vanligvis epoxy belagt før de ble malt.

Men det finnes også noen få unntak, hvor både hytte taket og styrhustaket består av staver som er natet, på samme måte som fordekket.

Eller som på denne båten, hvor styrhustaket er finer, og hyttetaket er av tre

60_407053208.jpg

 

Som sagt, her er det til syvende og sist et spørsmål om hvor mye arbeid og penger du vil legge ned i båten din.

Trestaver er jo flott, men finer er enklest og rimligst.

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:flag:Hurra for oss, og gratulerer med dagenforumvimpel_anima.gif

 

I dag har trebåttråden vært aktiv i en mnd, og det er grunn til å feiere oss selv

I løpet av denne mnd har vi hatt 931 postinger og over 16200 "besøkende"

 

Selv om båtsessongen nå er på hell, og det sikkert kommer til å medføre at noen ikke lenger er så aktive, heller ikke her på BP. Så håper jeg alikevell at trebåttråden ikke går i glemmeboka.

Om ikke annet, så får vi bruke tråden til å mimmre og kose oss med båtprat utover høsten og vinteren.

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, Wasco! Gratulerer! :smiley:

Det var lurt å samle trebåtstoff i en tråd. Vi skal nok finne emner å prate om utover vinteren. Trebåter er et utømmelig emne.

 

Har du hatt tid til å sjekke det jeg skrev om i innlegg 914 om Furuholmen byggesett? Det var interessant. Et firma som heter NT Yachs ved Mjøsa kan levere byggesett av 30' klassisk Furuholmen til kr 149.000. Finn kode er 180 68 780.

Så kan man jo diskutere om dette er å regne som Furuholmen da. Den bygges etter originaltegninger, men med modifiserte metoder tilpasset dagens teknologi. Jeg synes det er spennende, og kanskje akkurat det som skal til for at trebåter skal bli moderne igjen.

Link to post
Share on other sites

Ja jeg har sett den annonsen om det byggesettet.

Hadde tenkt å skrive litt om dette for en tid tilbake da jeg oppdaget annonsen. Men så ble en del andre ting å skrive om, så jeg glemte det hele.

Men det var bra du brakte dette på bane.

 

Synes dette ser veldig spennende ut, og det kan bli et veldig bra utgangspunkt for en flott båt.

En ekte Furuholmen blir det jo ikke, men som det står i annonsen, en replika.

Ekte Furuholmen entusiaster vil sikkert rynke litt på nesen, men hva gjør det.

 

Det er jo det samme med biler. Det finnes jo replika av både Ferari og Lamborgini.

For ikke å snakke om klokker. Replika av Rolex og andre dyre merker.

En replika er jo ikke det samme som en forfalskning.

 

Uansett, en flott båt kan dette bli

Link to post
Share on other sites

Her er to flotte videosnutter som Drammens Tidene har liggende på sine hjemmesider.

Det skal finnes 8 eller ni av disse 10 minuttters programmene. Men jeg har bare klart å lokalisere 3 og 4.

 

Disse som jeg fant handler om trebåter, så det passer jo godt for oss.

Hvis noen klarer å finne flere av videoene fra denne serien, så legg dem ut.

 

http://dt.no/section/VIDEO/1216&id=7279

http://dt.no/section/video/1216&id=7188

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne tråden må vel være rett sted og få et fornuftig svar i. Sitter og kikker på skøyter av en eller annen grunn og har utrolig nok fått lyst til å bytte ut plasten med tre, selv om jeg leser om allslags styggedom :headbang: og problemer med trebåt :smash:

Hvis nå galskapen skulle ta overhånd og jeg går for å kjøpe meg arbeid, hva er det jeg bør være mest oppmerksom på og hva er det som er viktigst å ta hensyn til :confused:

Link to post
Share on other sites

hei igjenn wasco

gratulere med flott tråd-

taket har drenering 2 stk , tror vel kansje jeg går for malet tak da det blir rimligere. har litt annet utstyr å kjøpe inn også. må tenke litt på valg av d1 eller linolje, sannsynligheten er vel størst for at det er linolje som er brukt tidligere !!?

Link to post
Share on other sites

Svar til Westcruiser 32

Hyggelig å høre at det er noen som tenker på å konvertere fra plast til tre... :yesnod:

 

Hva du skal tenke på?

Tusen og en ting, pluss litt mer.

For det første bør du ikke kjøpe ei skøyte eller trebåt uten at du er fullstendig enig med deg selv om hva det er du vil gå for.

De fleste som gir seg i kast med trebåter, som det "bare er litt småfikks" på, finner snart ut at det er mye mer å gjøre, en de kunne forestille seg.

Vi har hatt et par slike sørgelige tilfeller innom forumet her.

Derfor gjør du veldig klokt i å først komme innom BP, og særlig her i båttråden før du eventuelt kjøper deg trebåt. Dessverre dukker de fleste opp her på forumet, etter at de har kjøpt båten.

 

Spessielt hvis det er snakk om å kjøpe ei skøyte opp mot 50 fot, må du være klar over at da snakker vi om en stor båt.

Må du til å skifte spant, eller hud på en slik båt, da er det snakk om dimmensjoner og en jobb som krever kunnskap om tresorter og ikke minst behandling av disse.

 

Det beste er å få kontakt med en erfaren trebåteier, og ta med deg han når du skal se på båten.

Det du først og fremst må være på utkikk etter er selvsagt råte.

Ta med deg en sylkvass kniv og stikk og bank i skrog, spant og andre bærende ellementer.

Vær også klar over at det er forskjell på hvordan eik og furu råttner.

Furu som vanligvis er brukt i skroget på de fleste skøyter, råttner fra utsiden, og er lett å avsløre ved å stikke i veden.

Eik derimot, råttner fra innsiden, og er ikke synlig før det er for sent. Men det gåt ann å avsløre det ved å banke på eik veden. En hul lyd er et faresignal.

 

Så må du være oppmerksom på hvordan garneringen er innvendig i båten.

Er det helt tett garnering, må du være oppmerksom på at manglende luftilførsel kan føre til råte. Så da er spørsmålet hvordan det ser ut bak garneringen.

 

Mange eldre skøyter ble behandlet med blymønje. Dette er noe av det beste som finnes, men er ikke lenger så lett å få tak i.

Hvis dette er brukt, kan spant og andre bærende elemeter være like bra etter 60-70 år.

 

Vell, dette var bare en liten introduksjon... :lol:

Håper ikke jeg har skremt deg helt av.

 

Men vi får ta noen flere gjennomganger etter hvert.

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hei igjenn wasco

gratulere med flott tråd-

taket har drenering 2 stk , tror vel kansje jeg går for malet tak da det blir rimligere. har litt annet utstyr å kjøpe inn også. må tenke litt på valg av d1 eller linolje, sannsynligheten er vel størst for at det er linolje som er brukt tidligere !!?

Det skroget ser jo kjempeflott ut. ikke anntydning til blåved på dette bildet i hvert fall.

Ser at båten er klinket, og at sømmen er senket og proppet. Det er jo også det vanligste på såpass store båter.

 

Ville nok også gått for finer til taket. Det blir kjempefint på på denne båten.

 

Er ikke så sikker på at det er linolje som er brukt på båten din. Det er jo ikke så mange som bruker det lenger. Og det blir oftest brukt på eldre båter, slik som min, som ble bygget i 1950.

 

Men det jeg lurer på er hvorfor du vil skrape skroget helt ned, hvis resten av skroget er like fint som det på bildet.

Å skrape en båt helt ned, er noe en skal gjøre så sjeldent som mulig. Husk at hver gang du skraper og sliper båten din helt ned, så sliper du bort litt av båten din.

 

Men er det noen spessiel grunn til at du vil skrape den helt ned?

Link to post
Share on other sites

takker for raske svar

er noen sår/oppskrapning i treverket på sb side ellers ser det greit ut over vannet under kommer jo frem nå når den kommer opp. kansje jeg skal revurdere dette? å heller bare pusse/matte ned?før en setter på nytt lag med lakk? båten tar inn litt vann når vi er ute på tur men er ellers "tett" tenkte kansje at det lille som kommer inn av vann ville forsvinne når treet ble metta med olje eller tilsvarende. ellers mangeler det vel bare en bit av lista der dollbordet slutter (tror det heter dollbord)

Redigert av eschri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alle dere som liker trebåter kjenner sikkert nettstedet maritimstart.no (og snart kommer en ny: trebåt.net)

Likeledes er det en svensk side: trebatsakuten.nu som er fantastisk bra. Her finner du bilder av mange klassiske trebåter, og alt om Pettersonbåtene, bilder med båtenes navn og tegninger. Timevis med underholdning. Ren båtporno! Anbefales!

Link to post
Share on other sites

Søkte på gule sider etter "erfaren trebåteier" fordi jeg ikke kjenner noen, men fikk ingen treff :nonod:

 

Men du hadde jo noen gode tips så vi får se.

 

Vi har jo vennetjenesten her. Der er det sikkert noen som kan være behjelplige på den kanten av landet du finner ei skøyte du vil kikke nærmere på :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ta med deg en sylkvass kniv og stikk og bank i skrog, spant og andre bærende ellementer.

Denne må jeg bare kommentere...

Kommer det en bevæpnet person for å sjekke Skjæløa mi så må vedkommende være klar over at jeg vil fotfølge ham/henne og følge med på hva som skjer. Noen stikker vilkårlig kniven inn her og der bare for å se hvordan veden er, for dette har alle sagt at slik sjekker en trebåt..

 

Kniv kan greit brukes der en ser eller har god mistanke om råte for bekreftelse og for å finne hvor dypt den stikker. Her må noe gjøres uansett og det spiller ikke noen rolle. At noen derimot skal stikke vilkårlig rundt om i skroget og ikke engang ha lakkboksa klar for å tette etter seg er IKKE aktuelt. Resultatet blir en mengde knivstikk av varierende dybde der vann trenger inn og skaper ugreie etterhvert.

 

Da vi vurderte Skjælø første gang, så vi at hun hadde noen knivstikk her og der. En måned etterpå da vi kom tilbake for å ta enda en kikk og den endelige beslutning, var det mange flere "hull" i henne. Til og med innvendig i den friske mahognyen hadde de stukket med kniv på rad og rekke bortover for å teste og de hadde stukket hardt også for i det hele tatt å få kniven inn. Slik gjør en bare ikke etter mitt syn!

 

Ta gjerne kniv med, men bruk den med forsiktighet og fornuft. Tett hullene med olje/lakk om du stikker og finner frisk ved!

 

Det høres kanskje litt paranoid ut dette, men hvor mange av dere hadde godtatt at en kjøper av f eks de flotte teak-utemøblene deres hadde stukket uhemmet rundt i dem litt sånn her og litt sånn der for å sjekke veden, og hvordan tror dere de hadde sett ut etterpå?

( ...stakkars potensielle kjøper av Skjælø, jeg skremmer sikkert vedkommende vekk før han får begynt :rolleyes::lol: )

Link to post
Share on other sites

God morgen alle trebåtentusiaster.

Her følger en rekke kommentarer.

 

La meg først få kommentere den siste posten til Skjælø

Jeg var selvsagt litt vel kategorisk i min beskrivelse av knivbruk ved innspeksjon av trebåter.. :giggle:

Det er selvsagt ingen som går å stikker i flater som er lakket eller oljet.

Kniven skal som du sier, brukes der det er misstanke om råte, og der en ser tegn på råte.

Så for all del, kjære trebåt kjøpere - ikke gå løs med kniv uten å utvise skjønn og aktsomhet.

 

 

takker for raske svar

er noen sår/oppskrapning i treverket på sb side ellers ser det greit ut over vannet under kommer jo frem nå når den kommer opp. kansje jeg skal revurdere dette? å heller bare pusse/matte ned?før en setter på nytt lag med lakk? båten tar inn litt vann når vi er ute på tur men er ellers "tett" tenkte kansje at det lille som kommer inn av vann ville forsvinne når treet ble metta med olje eller tilsvarende. ellers mangeler det vel bare en bit av lista der dollbordet slutter (tror det heter dollbord)

Kunne du tatt noen nærbilder av de sårene det er snakk om?

Det er jo ingen ting i vegen for at du kan skrape ned akkurat det området hvor disse skadene er.

Men er disse skadene såpass overfladiske at du mener de forsvinner bare ved å pusse?

Du snakker om å påføre et nytt lag lakk.

Er du sikker på at det er lakk som er brukt på båten, og ikke olje. Med olje mener jeg Owatrol eller Clipper. Det er ikke vanlig å bruke lakk på denne type trebåter. Men det er mange meninger om dette. Her er detsnakk om blandingsforhold og ulike produkter. Dette er en hel videnskap :yesnod:

Anngående lekkasjen.

Hvis båten din lekker, så er det nok ikke mangel på olje som er problemet. Husk at den delen av skroget som er i kontakt med vannet er gjennomtrukket av vann, båten har truttnet som vi sier.

Siden båten din nå befinner seg på vannet og sannsyligvis er ferdig truttnet, må du nok til med noe tettnings middel. Detaljer omkring dette får vi komme tilbake til etter hvert.

En annen ting er at det hjelper lite på lekkasjen å skrape og olje den delen av skroget som er over vannlinja. Lekkasjen er jo under vannlinja.

Du skriver at det mangler en bit av fenderlista. Er det snakk om å bytte ut hele lista, eller vil du prøve å erstatte den biten som er borte?

 

 

Alle dere som liker trebåter kjenner sikkert nettstedet maritimstart.no (og snart kommer en ny: trebåt.net)

Likeledes er det en svensk side: trebatsakuten.nu som er fantastisk bra. Her finner du bilder av mange klassiske trebåter, og alt om Pettersonbåtene, bilder med båtenes navn og tegninger. Timevis med underholdning. Ren båtporno! Anbefales!

Ja, Maritim start kjenner jeg til, og her legger jeg ut en direkte link

http://maritimstart.no/

Her en direkte link til Trebåtsakuten

http://www.trabatsakuten.nu/tipsotrix.htm

 

Søkte på gule sider etter "erfaren trebåteier" fordi jeg ikke kjenner noen, men fikk ingen treff :nonod:

Men du hadde jo noen gode tips så vi får se.

Nei du finner nok ikke det oppført som egen yrkesgruppe. Men som nevnt, her er det om å gjøre å knytte kontakter.

Ser forresten av profilen din at du bor på verdens fineste plass, Karmøy :yesnod:

Eg bur på Åkra

Ellers bør du ta kontakt med Kystlaget Kormt som holder til på Avaldsnes. Her er det sammlet en gjeng med eldre trebåt entusiaster. Det de ikke vet om trebåter, er ikke verdt å vite.

http://www.kystlaget-kormt.com/

 

 

 

Hei!

Jeg har lenge vurdert trebåt (snekke/sjekte mellom 24' og 30') og vil bare si at dette er en flott tråd, i et fantastisk forum, for trebåtnybegynnere. Har lært utrolig mye nyttig på den korte tiden det tok å lese den!

Hei og velkommen til Båtplassen.

Hyggelig at du går å tenker på å skaffe en trebåt.

Er det en båt av den typen som er avbildet i avataren din som er drømmen?

Er det en Furuholmen?

Ser også at du bor i Akershus. Har jo en kar her på båtplassen som kaller seg Champagne. Han bor på de kanter og er eier av en Furuholmen. Det han ikke vet om disse båtene er ikke verdt å vite.

Hvis det er en slik båt du drømmer om, kan jo CMB hjemmesider være et sted det kan være verdt å se litt nærmere på

http://www.cmbweb.no/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...