Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

da var sabben skrudd 100%løs og klar for å løftes ut av båten for en god service, sandblås og lakkering i løpet av vinteren :yesnod:

under 2timer, så var motoren frostvæskekjørt, aksel av, motorbolter av, alle slanger til salt- og ferskvann av, all strøm koblet fra, kaffen drukket opp og båten rydda fin :yesnod: overraskende fort :flag:

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med et vakkert fartøy, bartesam!

Får prøve å få lagt inn gode gamle m/k Eir i denne

utrolig fine tråden. Med unntak av en skøyteperiode

i yngre år har det gått på plast for min del.

Men nå er det altså trebåt for alle penga.

Og det er en helt annen båtfølelse ombord i en

trebåt, ingen tvil om det.

 

Nå håper jeg at jeg får til dette med bilder da--

mvh

JanS

 

joel_090726_0015.jpg På tur inn til Walter S i Kjøkøysundet i sommer:

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Uff, får abstinens når trebåttråden sakker ned på side 2. :sleep:

Fredivar, skal du kjøpe'n?

Ingen grunn til panikk...

Vi kommer nok ikke til å forsvinne i glemmeboka så lenge det finnes trebåter

 

 

Men nå er det altså trebåt for alle penga.

Og det er en helt annen båtfølelse ombord i en

trebåt, ingen tvil om det.

Lyder som vakker musikk i mine ører.... :yesnod:

 

 

Så har jeg endelig fått Sophie på land.

Måtte legge ned masta for at kranbilen skulle få komme til med løftestroppene.

Ja, jeg vet at det ser ut som hun holde på å tippe framover, men det er ingen fare.

Men jeg kommer til å legge noen støtter under baugen, der stemmen møter kjølen.

Tror også at jeg kommer til å sette opp noen vertikale støtter fra under ripa og ned, bare for å være sikker.

land.jpg

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

men poenget er at motoren ikke er særlig sprek. det gjelder jo marna og alle andre saktegående motorer.

Begrepet "sprek" er ikke eksisterende når det er snakk om snekkemotorer

Det avgjørende med en snekkemotor er ikke farten men lyden... :yesnod:

 

Er det ikke det alle sier...... "Hør på den koselige lyden a'"

Link to post
Share on other sites

delvis enig med deg der, men jeg er mer typen som drar på båtferie i gjerne tre uker, drar langt avgårde, nedover sverige og norske sørland med båten full av pergass og jolle på slep. i en slik feriebåt hadde nok de fleste ønsket seg en 4syl. dieselmotor kontra 2 syl sabb diesel.

i sterk motvind sakker båten bråkk et par knop, og jeg sliter virkelig med å holde følge med de som har alminnelige plastsnekker. blir bare jævlig stilten i huet av dunkingen...

hvis man likson kjører en 5/6 timer i strekk, under kaleskjen.. :nonod:

Link to post
Share on other sites

Enig med deg der. Det er så sett en forferdelig motor. Sabben får båten og alt i den til å riste og skake noe forj----- . Det blir hevdet at det eneste som står stille i en båt med Sabb er stempelet.

haha stemmer bra mulligan :lol:

men dæven, makan til pålitelig motor skal man lete lenge etter!

i sommer kjørte jeg fra stavern og hjem (sarpsborg) i sterk motvind. det tok 11timer!!

i øsende regn og tåke, da var jeg sinnsykt dritt lei p4, kaffe og den forbanna sabb-dunkingen..

den samme turen tok mellom 6 og 7 timer andre veien, da vinden var med oss, eller rettere sagt ingen vind.

da var full gass på sabben 4,1 knop! off.. hehe

Link to post
Share on other sites

nei har ikke det. men helt ærlig tar jeg ikke plage av det. er koselig å høre på den sabben rundt på helgeturene, er bare på lengre sommerferie (med mye vind) som jeg syns den er litt vel spe.. men jeg tar den da ikke ut av båten, pakker den om og justerer den, sandblåser den og lakkerer den i vinter, om jeg ikke hadde vært fornøyd :yesnod:

nå er det ut i garasjen og lage motorbedding. i morra skal sabben ut av båten, for noen måneder :flag:

Link to post
Share on other sites

Hei Wasco !

Ang Sabben er jeg kraftig uenig med deg når du antyder at den var bygget for å "putre litt rundt i skjærgarden". For en liten mannsalder siden satt det Sabb i omtrent alt som fantes av mindre fiskebåter langs vår værharde kyst.Det var såvisst ikke putring de drev med når de skulle redde føda for seg og familien.Små båter fra mørekysten gikk til Lofoten på fiske midt på verste vinteren,i noen tilfelle med kjerringa som mannskap.Jeg tror neppe de klaga på dunkinga.De var glad fo a ha en sikker motor slik at de kom levende fram i allslags vær.I stedet for å putre så var de ofte ute i vær som ville fått de fleste på båtplassen til å falle på kne og be til høyere makter.

Men,disse motorene tilhører en forgangen generasjon.Det var synd at norske motorfabrikker ikke greide å fornye seg og fortsette.Det gjelder ikke bare Sabben men alle de andre også.Nå er det vel bare Marna som lager noen få motorer som noen nostalgidyrkere snobber seg med !

Hilsen Gutek

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...