Wasco Svart 6.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 Ok..jeg trodde SeaSea var svensk, med priser i svenske kroner. Men prisene er oppgitt i norske kr, og da er prisene de samme som en kan finne mange andre steder Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Bartesam Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 SeaSea har utsalg på Ruud Hauger litt nord for Sandvika Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
trikkern Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 Gratulerer, Bartesam! Rå skute! Kommer vel snart flere bilder håper jeg? Wasco: Takker for dataundervisningen. Skal begynne å trene i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
nedgård Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 da var sabben skrudd 100%løs og klar for å løftes ut av båten for en god service, sandblås og lakkering i løpet av vinteren under 2timer, så var motoren frostvæskekjørt, aksel av, motorbolter av, alle slanger til salt- og ferskvann av, all strøm koblet fra, kaffen drukket opp og båten rydda fin overraskende fort Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 Sabben er en grei motor den. Har ikke sviktet meg i alle fall. Har en 2GZ fra 1969 i snekka mi som ligger på land Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Bartesam Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 (redigert) Tusen takk. Skal i alle fall ta noen bilder av opptakelsen av båten til lørdag Gratulerer, Bartesam! Rå skute! Kommer vel snart flere bilder håper jeg? Redigert 6.Oktober.2009 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
nedgård Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 sabben er unikt rå, men døv som bare det. 19år og jobber/skole 50/50 så blir det nok ikke noe nyere og flottere heller:=) Konvall er også unikt, virkelig flott:) Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 7.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 (redigert) sabben er unikt rå, men døv som bare det. Unnskyld min uvitenhet... Men hva betyr det at en motor er "døv".....er det en skrivefeil, og det skulle vært sløv? Redigert 7.Oktober.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
fredivar Svart 7.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 28 fot m/18 Hk Sabb 6000,-(Halden) Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 7.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 Uff, får abstinens når trebåttråden sakker ned på side 2. Fredivar, skal du kjøpe'n? Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 7.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 Gratulerer med et vakkert fartøy, bartesam! Får prøve å få lagt inn gode gamle m/k Eir i denne utrolig fine tråden. Med unntak av en skøyteperiode i yngre år har det gått på plast for min del. Men nå er det altså trebåt for alle penga. Og det er en helt annen båtfølelse ombord i en trebåt, ingen tvil om det. Nå håper jeg at jeg får til dette med bilder da-- mvh JanS På tur inn til Walter S i Kjøkøysundet i sommer: Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Wasco Svart 7.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 (redigert) Uff, får abstinens når trebåttråden sakker ned på side 2. Fredivar, skal du kjøpe'n? Ingen grunn til panikk... Vi kommer nok ikke til å forsvinne i glemmeboka så lenge det finnes trebåter Men nå er det altså trebåt for alle penga.Og det er en helt annen båtfølelse ombord i en trebåt, ingen tvil om det. Lyder som vakker musikk i mine ører.... Så har jeg endelig fått Sophie på land. Måtte legge ned masta for at kranbilen skulle få komme til med løftestroppene. Ja, jeg vet at det ser ut som hun holde på å tippe framover, men det er ingen fare. Men jeg kommer til å legge noen støtter under baugen, der stemmen møter kjølen. Tror også at jeg kommer til å sette opp noen vertikale støtter fra under ripa og ned, bare for å være sikker. Redigert 7.Oktober.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
nedgård Svart 7.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 Døv er annet ord for død. kanskje "døvv" blir mer riktig? mulig det er en østlandsk slang, men poenget er at motoren ikke er særlig sprek. det gjelder jo marna og alle andre saktegående motorer. men snekka siger godt de, marser i ca 6knop med gummijolla etter.. Sitér dette innlegget Link to post
nedgård Svart 7.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 men da funker jo den berømte bukken din da wasco Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 7.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 men poenget er at motoren ikke er særlig sprek. det gjelder jo marna og alle andre saktegående motorer. Begrepet "sprek" er ikke eksisterende når det er snakk om snekkemotorer Det avgjørende med en snekkemotor er ikke farten men lyden... Er det ikke det alle sier...... "Hør på den koselige lyden a'" Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Wasco Svart 7.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 men da funker jo den berømte bukken din da wasco Den fungerer som bare det... Og ikke nok med det, men jeg har innspirert andre til å bygge den samme krybben... https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=60999 Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
nedgård Svart 7.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 delvis enig med deg der, men jeg er mer typen som drar på båtferie i gjerne tre uker, drar langt avgårde, nedover sverige og norske sørland med båten full av pergass og jolle på slep. i en slik feriebåt hadde nok de fleste ønsket seg en 4syl. dieselmotor kontra 2 syl sabb diesel. i sterk motvind sakker båten bråkk et par knop, og jeg sliter virkelig med å holde følge med de som har alminnelige plastsnekker. blir bare jævlig stilten i huet av dunkingen... hvis man likson kjører en 5/6 timer i strekk, under kaleskjen.. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 7.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 Joda, kan godt skjønne det... Disse motorene ble jo ikke bygget med tanke på "langfart" Det var med tanke på å puttre litt rundt i skjærgården Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Mulligan Svart 7.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 blir bare jævlig stilten i huet av dunkingen... Enig med deg der. Det er så sett en forferdelig motor. Sabben får båten og alt i den til å riste og skake noe forj----- . Det blir hevdet at det eneste som står stille i en båt med Sabb er stempelet. Sitér dette innlegget Link to post
JMS Svart 7.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 Fant dette bilde på nette , her er det snakk om SOPP hvertfall Dette fant de i hekken på en båt. JMS Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 7.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 Fant dette bilde på nette , her er det snakk om SOPP hvertfall Dette fant de i hekken på en båt. Det er slike bilder som får det til å klø i fingrene på en trebåt entusiast.... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
nedgård Svart 7.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 Enig med deg der. Det er så sett en forferdelig motor. Sabben får båten og alt i den til å riste og skake noe forj----- . Det blir hevdet at det eneste som står stille i en båt med Sabb er stempelet. haha stemmer bra mulligan men dæven, makan til pålitelig motor skal man lete lenge etter! i sommer kjørte jeg fra stavern og hjem (sarpsborg) i sterk motvind. det tok 11timer!! i øsende regn og tåke, da var jeg sinnsykt dritt lei p4, kaffe og den forbanna sabb-dunkingen.. den samme turen tok mellom 6 og 7 timer andre veien, da vinden var med oss, eller rettere sagt ingen vind. da var full gass på sabben 4,1 knop! off.. hehe Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 7.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 Men har du ikke tett styrhus da, hvor du kan lukke døra og unngå all dunkingen? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
nedgård Svart 7.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 nei har ikke det. men helt ærlig tar jeg ikke plage av det. er koselig å høre på den sabben rundt på helgeturene, er bare på lengre sommerferie (med mye vind) som jeg syns den er litt vel spe.. men jeg tar den da ikke ut av båten, pakker den om og justerer den, sandblåser den og lakkerer den i vinter, om jeg ikke hadde vært fornøyd nå er det ut i garasjen og lage motorbedding. i morra skal sabben ut av båten, for noen måneder Sitér dette innlegget Link to post
Gutek Svart 7.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 Hei Wasco ! Ang Sabben er jeg kraftig uenig med deg når du antyder at den var bygget for å "putre litt rundt i skjærgarden". For en liten mannsalder siden satt det Sabb i omtrent alt som fantes av mindre fiskebåter langs vår værharde kyst.Det var såvisst ikke putring de drev med når de skulle redde føda for seg og familien.Små båter fra mørekysten gikk til Lofoten på fiske midt på verste vinteren,i noen tilfelle med kjerringa som mannskap.Jeg tror neppe de klaga på dunkinga.De var glad fo a ha en sikker motor slik at de kom levende fram i allslags vær.I stedet for å putre så var de ofte ute i vær som ville fått de fleste på båtplassen til å falle på kne og be til høyere makter. Men,disse motorene tilhører en forgangen generasjon.Det var synd at norske motorfabrikker ikke greide å fornye seg og fortsette.Det gjelder ikke bare Sabben men alle de andre også.Nå er det vel bare Marna som lager noen få motorer som noen nostalgidyrkere snobber seg med ! Hilsen Gutek Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.