Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Det putrer da noen FM (Fredrikstad Motorfabrikk) også rundt enda. Jeg hadde en slik ensylindret i snekka en gang. Man kan enda få deler til disse.

Hvorfor lever noen slike norske motorer evig? Jeg tror at den enkle og grovbygde konstruksjonen er hovedårsaken. Man gamblet ikke med materialkostnader og lettere vekt. Alt var overdimensjonert dengang for å holde i mange år. Det enkleste er ofte det beste.

Men når man snakker om lyden, så er jo det noe av sjarmen i dag. I alle fall for de som står på land og hører slike båter gå forbi. Da vinkes det gjerne fra land.

En kar her satte moderne lyddemper på Sabben sin. Det ble utrolig mye mindre lyd. Gamlekara på Verven likte ikke dette noe særlig, og det falt mange kommentarer om slikt jåleri. "Skal du snika deg innpå fisken no då, Olafen?".

Link to post
Share on other sites

Snekkemotor må ha strakt rør. Tror at dagens motorer som det er tatt alt for mye ut av i forhold til vekta, ikke holder i det lange løp slik gamle motorer gjør :yesnod:

enig med du bartesam!

min sabb 2g ca 22 hk veier nemlig 390kg! ja, du hørte riktig.

og det er uten aksel og propell :yesnod:

jernkladd, evighetsmaskin. en flott maskin, absolutt!

jeg bare antydet at dunken kan være slitsom i lengden da jeg bruker båten som ren tur og feriebåt.

men da den var ny, var den begregnet i fiske :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Samme motor i snekka mi, 2GZ på 22 hester og 390 kg. Får ikke slitt ut noe slikt, den må skytes :lol::smiley:

 

enig med du bartesam!

min sabb 2g ca 22 hk veier nemlig 390kg! ja, du hørte riktig.

og det er uten aksel og propell :yesnod:

jernkladd, evighetsmaskin. en flott maskin, absolutt!

jeg bare antydet at dunken kan være slitsom i lengden da jeg bruker båten som ren tur og feriebåt.

men da den var ny, var den begregnet i fiske :yesnod:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Snekkemotor må ha strakt rør. Tror at dagens motorer som det er tatt alt for mye ut av i forhold til vekta, ikke holder i det lange løp slik gamle motorer gjør :yesnod:

Motorer har jeg ikke så veldig mye greie på enda.

Vet bare at min en sylindra Marna diesel fra 1963 går som ei klokke. Alle som har litt mer greie på båtmotorer sier at motoren går utrolig fint.

 

Men så til min uvitenhet...

Hva betyr "strake rør"...?

Er det snakk om eksos anlegget?

Link to post
Share on other sites

Ting tok litt lenger tid før i tiden da de "putra" rundt med dissa små motorene.

Har selv vært med på mang en tur i bestefars 23 fots sjark utafor frøya i sør trøndelag.

 

Husker spesielt en gang vi var ute og fiska utafor et sted som heter for Kya. Da så vi noen svarte skyer som nærma seg. Vi drøyde litt for lenge før vi dro opp snørene og satte kursen mot Humlingsværet som var vår hjemme havn. Kan vel trygt si at sjarken og sabben fikk seg en real kamp i mot natur kreftene og turen hjem tok ca dobbelt så lang tid da det blåste opp til storm i løpet av veldig kort tid.

 

Så nå da jeg selv har kjøpt meg trebåt så var det et møst med sabb diesel :yesnod:

 

Har vært på tur med bestefar sjark hver sommer i ca 20år så det var ingen tvil om hva jeg skulle ha...

 

Den går ikke fortere enn den må ;)

Link to post
Share on other sites

dersom de såg en båt utpå havet, og mannen sto med reva i været, så hadde han besinmotor !!!

Og her sier vi at dersom du hører båten en time før du ser den er det en Sabb.

 

Dessuten er det lyddpotte på eksosanlegget

Det kan du med Marna. Sabb tåler lyddemper dårlig. Var en del episoder med det i den tiden folk heiv på land en Sleipner, FM eller Marna og satte inn en Sabb og koblet på det gamle eksosanlegget. For høy eksostemperatur og brente ventiler.

Har selv hatt Marna (MD5C) og maken til stillegående og vibrasjonsvak motor har jeg aldri vært borti.

Link to post
Share on other sites

Wasco: Krybba så bra ut den!, Støtt opp båten slik du sa du ville gjøre, så tåler den vinterstormene bedre enn amundsen... :flag:

 

Sabb ja... Selv om det ikke ble"plass" til den i nybåten, var savnet etter sabben stort da jeg endelig fikk den på vann.

Har hatt en sabb 6-8 nå i 12 år i gammlebåten. Den har aldri sviktet, og startet med ei gang....( med hjelp av litt olje da :lol: )

 

Det fikk meg til og tenke på at den kanskje er til salgs... Men som sagt er denne hakket mindre en de "normale" 8-10hk motorene som går rundt for bi. Det er faktisk en sabb hvor stempelet beveger seg!!!! :eek::cheers:

Så tror jeg jeg har en magnet til 2 syl marna liggende i garasjen. Den er ikke god å få tak i lengre, (selv ikke hos marna), men om en som virkelig er entusiast og trenger den, kan jeg lete og se om jeg finner den. Har ikke sett den på 12 år.... :lol: (skal få den for en fair pris..

 

Gamlebåten skal skrotes, og er ikke brukenes i barnehager engang...

Link to post
Share on other sites

Marna er fine greier. Din er ekte nok, Wasco. Marna var tidlig ute med ferskvannskjøling. De var kjent for å gå finere enn Sabb og FM, og var foretrukket i lystbåtene. I notbåtene på 50-tallet sto det kraftige Marna'er. Marna lages enda og ingen problemer med deler. I Mandal overhales og bygges gamle motorer opp og blir som ny. Jeg hadde en 1966 mod. 2 cyl. Marna diesel på 16 Hk i en båt fra 1922 for mange år siden. Dette var en herlig motor med utvendig kjøleslynge. Til å være diesel gikk den svært mykt og stille. Da båten ble kondemnert, ble motoren gitt til Maritimt Museum her på Stord. Der kan jeg gå og klappe'n. Dette museumet er forresten virkelig verdt et besøk. Har bl.a. mange fine og unike skipsmodeller og en stor motorsamling.

Link to post
Share on other sites

Wasco: Krybba så bra ut den!, Støtt opp båten slik du sa du ville gjøre, så tåler den vinterstormene bedre enn amundsen... :flag:

Ja, krybba ser solid og fin ut. Men jeg er redd for at jeg har underdimmensjonert litt. Burde nok brukt 2x6 tommer i stedet for 2x4.

Så jeg skal sette opp 6 ekstra støttet opp under ripa for at jeg skal kunne sove godt om natta med tanke på hørststormene.

Bedre med for mye en for lite støtte

sttter.jpg

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, krybba ser solid og fin ut. Men jeg er redd for at jeg har underdimmensjonert litt. Burde nok brukt 2x6 tommer i stedet for 2x4.

Så jeg skal sette opp 6 ekstra støttet opp under ripa for at jeg skal kunne sove godt om natta med tanke på hørststormene.

Bedre med for mye en for lite støtte

sttter.jpg

 

Ville heller ha laget ett par med bukker og brukt fremme eller heller helst kanskje forsterket og forlenget den eksisterende krybben din.

 

Slik punktvis belastning på ripa kan være litt skummelt..

 

Mvh

Champagne

Redigert av Champagne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter hva jeg kan se har du ikke lasker mellom de små støttestagene, og selve skråstagene som står mot skutesiden? I så fall kan dette være litt skummelt, om båten beveger seg litt i vinden kan disse skli. Jeg foreslår en lask på hver side av de korte, slik at de danner et hakk som skråstaget står nedi. I tillegg ville jeg kilt oppunder kjølen forut, synes overhenget virker litt stort her.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Etter hva jeg kan se har du ikke lasker mellom de små støttestagene, og selve skråstagene som står mot skutesiden? I så fall kan dette være litt skummelt, om båten beveger seg litt i vinden kan disse skli. Jeg foreslår en lask på hver side av de korte, slik at de danner et hakk som skråstaget står nedi. I tillegg ville jeg kilt oppunder kjølen forut, synes overhenget virker litt stort her.

Dette med lasker mellom det korte støttestaget og selve skråstaget har jeg diskutert med Champagne, og vi kom vel til at dette burde komme på plass. Men på orginalen (som jeg har prøvd å kopiere) er det ingen lasker på dette punktet.

Jeg har satt en kile (etter at bildet ble tatt) under baugen, akkurat i overgangen mellom stemmet og kjølen.

Men nå kommer jeg til å forlenge selve krybben og får da et tverrgående bord på dette kritiske punktet. Men må alikevell legge en liten kile, slik at baugen kommer noen ekstra cm opp, for å motvirke kjølspreng

Link to post
Share on other sites

Så er det motoren jeg lurer på... :giggle:

Glemte selvsagt å ha på frostveske før jeg satte båten på land.

 

Nå lurer jeg på om det er greit å starte motoren mens båten står på land. Selvsagt uten at propellen er tilkoblet. Vet jo at det er mange som viser fram gamle motorer og lar dem stå å gå på land. Men jeg lurer på dette med avkjøling av motoren.

På min båt er det kjølesløyfe, og den kjølesløyfa er jo ikke lenger i kontakt med vann. Så da lurer jeg på om motoren blir for varm hvis jeg kjører den mens jeg står på land.

 

Kunne selvsagt tømt motoren for vann, og dermed unngått faren for frost, men det er jo greit å kunne starte opp motoren av og til.

En anne ting er jo om krybba er sterk nok til å tåle ristelsene når motoren er i gang.

Link to post
Share on other sites

Har du ikke frostvæske på motoren når du bruker den? Det må du ha, ellers gror den til av rust! Siden du har kjølesløyfe, burde det gå greit å starte den på land. Ikke kjør den for lenge, eksosen blir veldig varm uten kjøling. Du kan eventuelt sette slangen til sjøvannspumpa i en bøtte vann slik at du får kjølt eksosen.

 

Angående det med å starte av og til, frarådes dette. Trebåter bør ikke startes på land da naglene lett slipper taket på grunn av vibrasjonene. Det går nok greit nå, når den er trutnet. Men når den har stått og tørket en måned eller to er den såpass løs i skroget at en start kan gjøre ubotelig skade! Så tapp den tørr eller fyll på frostvæske, men ikke start den mer enn denne ene gangen. Både motoren og båten har faktisk mye bedre av at du ikke starter....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei og takk for et utfyllende svar...

Dette med at naglene kunne slippe taket hadde jeg ikke tenkt på. Godt for alt nytt en kan lære.. :yesnod:

Grunnen til at jeg ikke har frostveske på motoren nå, er fordi jeg kjørte noe rensesystem gjennom kjølesystemet i sommer. Da tømte jeg ut alt det gammle kjølevannet hvor det var kjøleveske.

Hvor lenge mener du at motoren bør gå for at frostveska skal få gå gjennom hele systemet?

 

En anne ting, hvis jeg velger å tappe den tørr, er det da nok å åpne bunnventilen. Jeg tenker da på det vannet som ligger i slynga og andre deler av kjølesystemet, det renner jo ikke ut, selv om jeg åpner bunnventilen.

Hvordan får jeg ut alt vannet?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...