Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Jeg har ikke fått tid til å sette med så grundig inn i alt på denne siden.

Men som du skriver vivvi, så fant jeg mye informasjon omkring ting som jeg har lurt på.

 

Som trebåteier, er det vist ikke grenser for hvor mye nytt en kan lære.

Dessuten blir en innspirert til selv å fortsette med det en holdder på med når en ser hva andre får til... :yesnod:

Link to post
Heldiggris. Flott båt, forresten. Satte opp båten forrige helg så nå har den berømte "depressive perioden" fra oktober til april startet. :cryin:

Skal olje skroget i løpet av vinteren , så det er stadig noe å holde på med likevel når en har trebåt. :cheers:

Ingen grunn til å bli depressiv fordi om båten står på land.

Det er jo nå du virkelig får tid til å ta deg av "dama" di.

Nå er det ikke noe press om at en "må" en tur ut på sjøen, eller på turer......It's just you and your lady :yesnod:

Link to post
Har en del ejg skal gjøre i løpet av vinteren jeg også. Pusse opp akterlugaren, skru inn syrefaste skruer inn mellom den gamle spikeren gjennom kjølbord og inn i kjølstokk og forstevn...

Du er sikkert klar over det, men dette er "risikosport". Dersom saumen blir for tett kan bordene sprekke langs den, bordene blir også svakere for påkjenninger.

Redigert av hengefjes (see edit history)
Link to post

Hele kjølen kan vel også kløyves ved overdreven bruk av spiker/skruer?

 

Når saumen skal byttes er det vel heller ikke så ofte at det er så veldig mye å dra ut... :crazy:

 

Men nå vet ikke jeg om det er grunnen til at han skal bytte ...

 

Rustfrie/Syrefaste skruer med store skiver er ifølge mange gode greier, til og med en båtbygger anbefalte meg dette.

Link to post
Fint at du ville presentere skøyta de her i trebåttråden.

Det er ei flott skøyte, som jeg har tatt i nermere øyesyn...riktig nok bare fra utsiden.

Jeg var ikke klar over at skøyta var såpass gammel.

 

Har fulgt med i prosjekttråden din, og ser at det har dukket opp en del uforusette problemer. Men tatt skøytas alder i betraktning, er de råteskadene du har funnet i noen av spantene, for ingen ting å renge.

 

Men her skulle du nok vært ute med "kniven" før du kjøpte.

Hadde en liten debatt omkring dette med å bruke kniv ved innspeksjon av trebåter, og det var ulike meninger omkring dette.

Selvsagt går en ikke løs på friskt tre med kniv. Men hadde du tatt en nøye innspeksjon på spant og også denne luka du nå holder på å skifter ut, så hadde du oppdaget disse skadene og hatt god grunn til å få prute ned prisen en del.

 

Vell - det er alltid lett å være etterpåklok...

ære være deg asco som har løsninger på problemene dine men syns etape e kjempe flink og veit han får en kjempe båt uansett .han kan bruke mange år fremover. litt skuffet over deg over det inlegget ditt,enten er det skjøyte sjalusi eller vet jeg ikke,så till noe hyggeligere,. skal hente gamlebåten min til bake viss alt går som det skal

Redigert av frank marthinsen (see edit history)

du vet hva du har men vet aldri hva du får

Link to post
Men trekker du ut de gammle naglene først?

 

Nei, de tør jeg ikke røre. Vanligvis er dette galvanisert skipsspiker som etter mange år er rustet bort. Treverket (Eika i kjølen) som de er spikret i er ofte blitt porøs der hvor spikeren har stått, så det er liten vits i å sette i ny spiker eller skrue på samme sted. Jeg har lagt merke til at spikerne som fester kjølen er spikret inn vannrett, ikke 90° på bordgangen slik de er gjort på bordgangene over. Jeg antar det er gjort for at ikke spikeren skal komme opp innvendig i kjølen med mulighet for lekkasje.

 

Jeg borer og skrur på samme måte - vannrett

 

I utgangspunktet er vel en vanlig tresnekke spikret med ca 15 cm mellom hver skippspiker i kjølen, og da går det greit å sette inn syrefaste skruer med store skiver imellom. Men hvis det allerede er spikret imellom de originale, slik at de står tett fra før, så bør man være forsiktig, det kan som nevnt tidligere i tråden, sprekke opp enten i bordgangen eller i kjølen.

 

Det bør jo helst brukes syrefaste treskruer som ser slik ut:wood.screw.jpg(OBS! skruene på bildet er treskruer, men er ikke syrefaste!

men de er ikke lett å få tak i, så ofte ender man opp med denne typen:

self.tapping.screw.jpg

og da må man gjøre ting litt annerledes.

 

I begge tilfeller bør man bore med enten et kont bor som er tilsvarende skruens maks og min diameter, eller bore med tynt bor først (som tilsvarer minste diameter på skruen) og deretter med større bor (som tilsvarer største diameter), men dette må bare bores gjennom bordgangen, ikke inn i kjølen. Hvis det brukes den siste typen skrue, blir det dårlig sideveis hold mot bordgangen fordi gjengene vil lett kunne presse seg inn i treverket. Da bør det benyttes en sjøvannsbestandig fugemasse på den del av gjengene som går igjennom bordgangen.

Link to post
ære være deg asco som har løsninger på problemene dine men syns etape e kjempe flink og veit han får en kjempe båt uansett .han kan bruke mange år fremover. litt skuffet over deg over det inlegget ditt,enten er det skjøyte sjalusi eller vet jeg ikke,så till noe hyggeligere,. skal hente gamlebåten min til bake viss alt går som det skal

Jeg synes også etape er kjempeflink...

Det med etterpåklokskap var ment som et spark til meg selv og andre, som gjerne kritiserer andre for hva de har gjort. Så det var ikke ment som en kritikk mot etap - men en kritikk mot egen og andres selvgodhet...

Håper du forstår hva jeg mener.

Link to post

Ved riktig forborring sprekker ikke hverken bordgangen eller spant/kjøl/stevn. Under vannlinja er det ikke noe problem å skru. Det som er en bakdel med skruer er der hvor dette blir synlig (f.eks. i stevn). Hvis det er tynne bord er det vanskelig å skjule skruer med plugg. Ikke så pent med skruehoder som viser. Hvordan gjør dere dette for å skjule skruene hvis bordgangene er tynne? Er klar over at på malte båter kan skruene skjules med sparkel, men tenker på oljete eller lakkerte skrogsider.

Redigert av trikkern (see edit history)
Link to post

Jeg har tenkt mye på dette med naglene i båten min.

Til neste år er det 60 år siden båten ble bygget, og det er aldri blitt gjort noe med naglene. Noen har fortalt meg at den type skipsnagler som ble brukt den gangen vanligvis holder i 30-40 år.

Men nå går altså Sophie snart inn i sitt 60 år.

 

Problemet er hvordan jeg skal få sjekket kvaliteten på disse naglene. Båten er kravellbygget, og naglene er senket og proppet.

Skal jeg fjerne noen av disse proppene og se hvordan det står til med naglene?

Skal jeg i så fall prøve å få trekke ut noen av naglene for å se hvordan det står til?

 

Det er vel litt risikabelt å bare vente til skrogbordene begynner å løsne :nonod:

Link to post

Jo, det er en ting å ha oppmerksomhet på, men naglene løsner nå ikke alle på en gang uten at du kjører i kaia med god fart (ikke anbefalt). Men om du finner en som begynner å løsne kan du sjekke den. Det er i hvert fall risikabelt å prøve å få ut gamle skipsspiker i stevn, og det setter ofte stygge merker i treverket å prøve. Ofte henger naglen godt i treverket men kan være tæret av akkurat mellom bord og spant, og om du pirker ut den ytre delen vil det ofte være rusttæringer i hullet. Hvis du inspiserer innsiden så kan det kanskje være at bordene har gliper mot spantet der naglen har løsnet. Du har jo skrapet bort malingen innvendig så du kommer til å inspisere der. Enkelte mener å kunne høre på lyden ved å banke på naglene, men da skal man nok ha en del erfaring. Jeg kjenner ikke til noen bombesikker måte å sjekke dette på. Det er vel derfor man lar de gamle naglene sitte og setter inn nye mellom. Der du finner lekkasje er et sted å starte. Kanskje noen andre har et råd?

Redigert av trikkern (see edit history)
Link to post

Vet du om båten er naglet med kobbernagler, jernnagler eller bare spikret inn i spant og stevn med skipsspiker? Kobber og jernnagler er gjerne gjennomgående med roer på baksiden som klnket med kulehammer :smiley:

 

 

 

Jeg har tenkt mye på dette med naglene i båten min.

Til neste år er det 60 år siden båten ble bygget, og det er aldri blitt gjort noe med naglene. Noen har fortalt meg at den type skipsnagler som ble brukt den gangen vanligvis holder i 30-40 år.

Men nå går altså Sophie snart inn i sitt 60 år.

 

Problemet er hvordan jeg skal få sjekket kvaliteten på disse naglene. Båten er kravellbygget, og naglene er senket og proppet.

Skal jeg fjerne noen av disse proppene og se hvordan det står til med naglene?

Skal jeg i så fall prøve å få trekke ut noen av naglene for å se hvordan det står til?

 

Det er vel litt risikabelt å bare vente til skrogbordene begynner å løsne :nonod:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post

Hei! Noen som har erfaring av bart treverk stående over vinteren? Jeg har skrapet og pusset rent dekk, dollbord og overbygg tidligere i år. jeg hadde håpet jeg skulle være ferdig med lusing, beising, oljing og lakking føre høsten kom, men ei! :rolleyes: Det jeg nå er redd for er at det skal sette seg jordslag i treet. :confused: Vil det holde å sette treet inn med Boracol eller finnes det andre tips. Båten står lagret i et presseninghus, den har ikke vært på sjøen på et par år, så den er tørr, overbygget holder fuktprosent på 15-16, er det i heletatt fare for jordslag eller bekymrer jeg meg i "onödan"?

Link to post
Vet du om båten er naglet med kobbernagler, jernnagler eller bare spikret inn i spant og stevn med skipsspiker? Kobber og jernnagler er gjerne gjennomgående med roer på baksiden som klnket med kulehammer :smiley:

Båten ble opprinnelig bygget som fiskebåt, så det er nok brukt skipsspiker.

Jeg er ikke helt sikker, men etter å ha forhørt meg med noen gammle fiskere, så mener de at det helt sikkert er brukt skipsspiker.

Ut fra din beskrivelse av hvordan kobber og jernnagler er klinket med kulehammer på baksiden, kan jeg også trekke den samme sluttningen.

Det er ikke mulig å se sømmen hverken fra utsiden av skroget eller innsidene av spantet.

Link to post

Da må du få ut pluggene og sjekke spikeren på den måten. Er spikeren borte, så må du slå inn en ny spiker i samme hullet, men det må vel være en større en hvis spikeren er helt borte. Mot kjøl og stevn er det lettere og bare bruke syrefaste treskruer mellom spikeren som er der fra før av. :smiley:

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post

Det hørtes litt merkelig ut, at du i det minste ikke kan se roer på innsiden??. En tresnekke som er klinket med kobber fra 50-70 tallet har normalt kobber i bordgangene, og galvanisert jern i kjøl og stevn der hvor det spikres, og ikke klinkes. Noen klinkbygde på 50 tallet brukte jernklink i spant og kobber i resten av sømmen, da de ikke stolte på at kobber holdt for spantene. Men er du sikker på at du ikke har treplugger? Ofte brisk, med Furu som låsing på innsiden?

 

Har du noen nærbilder?

Link to post

Her er det en ting jeg lurer på når jeg leser innleggene deres.Jeg står selv oppi dette med sikring av kjølplanken på en gammel båt på 36 fot.Det ser ikke ut til at dere er redd for å blande metaller med ulik plass i spenningrekka.Det anbefales syrefast inn i båter med både gammel jernspiker og kobbersøm.Skruene vil nok klare seg men hva med det som er der fra før????????

 

Hilsen Gutek

Link to post

Ut fra bildene så er din båt spikret med skipsspiker og plugget. Det er helt vanlig byggemåte. Det er svært sjelden at det brukes gjennomgående klink i spantene. Derimot klinkes stringerne (bånd) mellom spantene vanligvis. Men stringere har kanskje ikke din båt?

Du må finne ut hva slags spiker som er brukt, jern eller kobber, og da må en plugg ofres. Jeg tipper jern.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...