Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Her mener jeg det går et klart skille mellom trebåteiere og plastbåteiere.

Uten å ha noe videnskaplig belegg for min påstand, mener jeg å kunne hevde at trebåteiere er mye mer moderate i sitt forhold til dyre tekniske innstalasjoner.

 

For det første er trebåteiere, stort sett ikke opptatt av at båten skal ha store dyre motorer. De fleste av oss har en gammel Sabb, Marna, FM eller lignende. Disse motorene er som kjent "uslitlige" og utgiftene til vedlikehold er forholdsvis beskjedne.

Vider forbruker disse motorene lite drivstoff, slik at denne utgiftsposten også er beskjeden.

 

Når det kommer til alle disse digetale dubbedittene, så passer liksom disse ikke inn i en gammel trebåt. Her mener jeg å kunne hevde at plastbåteiere er mye mer kåte på den slags. Så her er det også penger å spare.

 

Hva går så utgiftene til?

Som du nevner, utskiftning av litt trevirke her og der. Men dette er jo beskjeden utgifter. Videre er det utgifter til diverse vedlikeholds produkter. Her er det mange valgmuligheter for oss trebåteiere. Vi kan gå for rimlige, men fullgode allternativ som linolje og terpentin i stedet for dyre produkter som Owatrol og Clipper. De fleste trebåteiere velger nok Owatrol, Clipper eller lignende produkter, fordi dette er enklere, men det finnes alternativ.

 

Summa sumarium - trebåt er best :yesnod:

 

Du kan bli glad i en plastbåt, men ekte kjærlighet og henngivenhet kan du bare føle for en trebåt. :wink:

Link to post
Share on other sites

Skal være visst.

Trebåteiere debatterer den siste reparasjonen de gjorde på båten.

Plastbåteiere debatterer det siste stedet de var med båten.

Akkurat - det er snakk om ulike livsstiler.

En veteranbil eier snakker heller ikke om alle de lange turene harn har kjørt, eller hvor fort bilen går.

That's life :yesnod:

 

 

Flott at du er trebåtentusiast men blir å dra det litt langt med slike formuleringer som nevnt over.

Kjærlighet gjør blind veit du.. :giggle:

Og som nevt i innlegget ovenfor. Jeg hører plastbåteiere snakke om turer og opplevelser på sjøen, og det er flott.

Men en trebåteier snakker om båten, og er mer opptatt av den som et objekt. Dessuten er det veldig mye nostalgi i luften når trebåtfolk snakker sammen. Og det er få ting som rører ved våre følelser, slik nostalgien gjør.

 

Plasbåt eiere snakker ofte om mororer og tekniske innstalasjoner. Men jeg savner den store passionen når det kommer til selve båten.

 

Men for all del - dette er min svært subjektive forståelse av virkeligheten.

Link to post
Share on other sites

Skal være visst.

Trebåteiere debatterer den siste reparasjonen de gjorde på båten.

Plastbåteiere debatterer det siste stedet de var med båten.

Tja, vet ikke om jeg er helt enig. I tillegg til reparasjoner og vedlikehold så har vi nå også hatt stor glede av å bruke skøyta. Både på småturer og litt lengre turer. Det er jo da vi har det som finest når vi seiler langs kysten. Det eneste som blir feil er at ferien blir for kort og en ønsker bestandig at den skulle vart lenger slik at vi kunne bodd enda lenger i båten.

Link to post
Share on other sites

Så er jeg i gang igjen med varmepistol og malingskrape.

Da jeg skrapte skroget åpenbarte det seg et lag med et orange stoff under malinga. Dette fikk jeg bekreftet at var blymønje.

Men nå har jeg begynt å skrape på en del andre steder, og da åpenbarer det seg et hvitt stoff under malinga.

Er det dette som kalles "Sinkhvitt"?

Har hørt at dette blir eller ble brukt en del som grunning på trebåter.

Noen som kan stille "diagnose" ut fra bildet :giggle:

aaaa_085.jpg

Link to post
Share on other sites

Tror jeg begynner å bli susete i hode... :crazy::crazy:

Har holdt på å skrape maling, blymønje og Black Varnish i dag, og selv om jeg bruker både maske og visir, så er nok hjernecellene angrepet.

Etter en del skraping skulle jeg i gang med eksentersliperen, og jeg pusset og pusset. Men syntes at sliperen tok ekstra dårlig i dag, så jeg la på litt ekstra tyngde.

Etter å ha holdt på en god stund, skulle jeg sjekke rondellen og oppdaget da at jeg hadde glemt å sette på slipepappir :headbang:

 

Det var ikke det verste. Problemet er at nå er borrelåsen på slipeplata helt nedslitt, så sliperondellene sitter ikke fast....

Jeg vet at til Bosch kan du få kjøpt ny slipeplate. Men det er neppe mulig til min billigmodel.

JA DA - jeg vet det - det lønner seg å kjøpe kvalitet.

 

Har jeg lært?

Neppe... :lol:

En ny slipeplate fra Bosch koster nemlig mer enn en ny sliper fra JULA eller BT :giggle:

Link to post
Share on other sites

Hvis du klarer å rive av den gamle borrelåsen (eller slipe den helt slett, kanskje du allerede har gjort det..), selger Clas Ohlson løs selvklebende borrelåstallerken i forskjellie størrelser. Jeg fikk i alle fall tak i til en 150mm eksentersliper der. Riktignok uten hull i tallerken, men jeg pleier likevel ikke å bruke støvposen så det gjorde ikke noe for meg. Koster kun noen tiere, så det er verdt et forsøk i det minste!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

I en annen tråd kom jeg over begrepet bjelkebukt og spurte hva dette var.

Fikk et svar, men vil gjærne ha litt mer utdypning, og også analyse av min egen båt :yesnod:

 

På båten min ser jeg at styrhustaket er buktet. Men hyttet taket og fordekket ser jo ganske rett ut.

Er dette feil?

sophieaakra.jpg

 

Er dette et eksempel på "gal" måte å gjøre det på?

87_1651430868.jpg

Link to post
Share on other sites

Etter gammel skipsbyggertradisjon ( trebåt) skulle ingen "flater" være plane - pga av vann ikke skulle legge seg/samle seg.

Etter som matrialene forandrer seg opp igjennom årene - har den praktiske verdien med dette avtatt ( glassfiber o.l.)

Men - fortsatt er det viktig på en trebåt - fortsatt legger vannet seg på plane flater - og fortsatt er det MYE penere med bjelkebukt enn uten.

Syns jeg :wflag:

 

Og så er det noe som heter bjelkeveier :yesnod:

Kommer i netse utgave :seeya:

Link to post
Share on other sites

Men en annen tanke som har slåttmeg er at jeg kanskje kan lime på noen slike borrelås strimler som er å få kjøpt

 

Jeg prøvde det først på min! Ikke til å anbefale! Og det blir uansett dyrere enn å kjøpe den på Clas Ohlson jeg snakket om. Tror jeg betalte 29,- for en på 150mm. Ligger i hyllene til høyre før du kommer til kassen (de på tvers).

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...