Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Der ordnet du jo det problemet! Fint pussevær for tiden også. Går det framover? :smiley:

Nå for tiden gjelder foret kjeledress, øreklafflue og thermos med varm kaffe. Har vært under 0 grader om nettene.

Ja, samme her. Uvanlig at det er så kaldt på denne tiden av året - i hvert fall på disse kanter.

Men som du sier, det er fint pussevær. Og her går det i skraping og pussing.

Det er mye maling som skal fjernes på båten, så jeg har nok jobb noen dager framover.

Kjempekoselig når trevirket kommer fram i all sin skjønnhet. Selv om mye av det er befengt med en del blåmann, så vil det bli flott etter hvert..

Link to post
Share on other sites

Ja, det er mast, og jeg har også bommen, selv om den ikke er motert på dette bildet.

Båten er blitt seilt, men jeg har aldri prøvd på det. Da jeg kjøpte båten fulgte fram-seilet med, men hoverdseilet mangler.

Har planer om å få seilrigget henne etter hvert. Masten er ikke høy så det blir jo ikke store seilflaten, men det kunne jo vært morro å prøve

Link to post
Share on other sites

Så over til neste problemstilling :giggle:

Når du skal legge deg til kai, hva gjør du da med slepejolla?

Må du da ha en mulighet til å dra jolla ombord?

Hvist ikke blir det vel vanskelig å få legge til kai med ei jolle på slep.

 

Dette går greit hvis du har ei lita oppblåsbar jolle som ikke veier for mye. Men det er vel noen som har små trejoller på slep også. Eller er det helt slutt på det?

Link to post
Share on other sites

Noen som har noen gode råd for "frostsikring" av trebåter. Tenker da på det lille vannet som ikke renner ut gjennom bunnpluggen. Selv bruker jeg svamp, og tømmer den helt, men kom til og tenke på om det finnes andre metoder for dette?

Vasket forøvrig båten med godt fortynnet husvask i år. Det ser ut til å være en suksess... bare ikke forveksl med "kraftvask" ettersom den også matter overflatene...

 

Er det noen som har noen fine løsninger til badeplattform og badestige, som de kunne legge inn noen bilder av? Vil lage noe slikt i løpet av vinteren...

Link to post
Share on other sites

Jeg har endelig rotet meg til å gå inn og lest litt mer om "Sophie", Wasco, og da ser jeg at båten har vært seilt, så spørsmålet tidligere var helt unødvendig!

 

Denne båten kan helt opplagt få en spririgg (firkantet seil bak masten, trekantet foran). Det vil også være en sikkerhet ved motorstopp, selv om jeg er usikker på om du kan "ta høyde" med den (seile på skrå mot vinden) Hvis du har høyere og smalere rigg enn bildene viser, kan du lettere ta høyde, men så blir masten mer besværlig å ta opp og ned. Men det finnes metoder for dette også!

 

Når det gjelder slepejolle, så har Bragdøya Kystlag utviklet et byggesett for "Lyngørputt", en flatbunnet, lett robåt som er spiss i forstevnen, og veier kun 40 kg (påstår de!) Men kanskje Leirong Kystlag i Nedstrand eller Kormt Kystlag kan hjelpe her?

 

Overlevingsdrakt er absolutt noe å tenke på, ikke minst med tanke på hard pålandsvind og motorstopp utenfor Karmøy!

Redigert av roeren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, jeg er enig i at det selvsagt bør være en trejolle bak en trebåt.

Men - altså, hva gjør mann når en skal legge til kai med en slik jolle på slep?

 

man trekker jolla opp på motsatt side av den man skal legge inntil og surrer'n fast sånn at den ikke er i veien, enig med Bartesam mht taufendring av ripa. Dog hadde jeg ikke orket å ha trejolle.. galskapen må stoppe ett eller annet sted..

Mvh

Champagne

Link to post
Share on other sites

Det er slik det skal gjøres ja...

Håper at det ikke kommer noen andre og vil legge seg utforbi meg da.

Eller så kan jo akkurat det å ha ei jolle liggende slik være en grei måte å forhindre at andre legger seg på utsiden.

 

Ei jolle på slep etter en Furuholmen....nei det stemmer liksom ikke. Så der er jeg enig med deg Champagne.

Men ei lita jolle på slep etter ei snekke eller ei skøyte, det er jo riktig så søtt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...