Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

(Delvis svar til Index innlegg.)

 

Å få igjen det som er invistert av tid, peng og arbeid som en legger ned i en kjøpt trebåt med trengende reparasjoner, er de aller fleste av oss klar over er lite sannsynlig :lol: Det er en hobby dette, hobbier koster som regel penger og er vanligvis ikke noe invisteringsobjekt. Det er noe en holder på med så lenge en har glede av det.

 

Etter min mening får en heller aldri det for dem som de er verdt og en kjøper dem ofte tilsvarende rimeligere. Et nybygg av en trebåt er en dyr sak og bruktutgavepris på en i god stand står ikke i forhold til hva den burde ha kostet. Jeg kjenner blant annet til en nydelig motorskøyte der det er invistert rundt to million for å få den i en svært god stand. Den fremstår som virkelig bra, gjennomført, ny maskin, alle fasiliteter inkl vaskemaskin og nydelig fasong. Den ligger til salgs for rundt halvparten og jeg tviler dessverre på at vedkommende får dette for den. Skøyta er, i mine øyne, verdt både prisen og mer til.

 

At trebåter i dårlig stand bør selges svært rimelig er jeg helt enig i, men jeg har et inntrykk av at disse dårlige skøytene/trebåtene skaper en utgangspris for at "dette skal en trebåt koste for det er jo så mye arbeid med dem" og de fleste (ikketrebåtfolk?) rister på hodet når en setter pris etter tilstand/byggemåte. Det bør jo være aksept for at en båt som er i pussen skal være adskillig høyere i pris enn en der det forventes store kostnader og innsats for å få den i tilsvarende tilstand selv om den er av tre?

 

Så til det Index skriver...når en er kommet dit at båten er blitt en belastning pga arbeid/tilstand så må en kunne legge fra seg det en har lagt ned av tid og penger og heller fokusere på alle de fine stundene en har hatt ombord. Kommer den dagen at jeg ikke lenger gleder meg til det som skal gjøres, men derimot kjenner det hele som et stort press så er det på tide å gi seg. Ikke noen enkel sak, men absolutt nødvendig når det er kommet så langt.

 

Det er tross alt for fornøyelse og glede vi holder på med båtene våre samme hva type båt det er.

Link to post
Share on other sites

(Delvis svar til Index innlegg.)

Kommer den dagen at jeg ikke lenger gleder meg til det som skal gjøres, men derimot kjenner det hele som et stort press så er det på tide å gi seg. Ikke noen enkel sak, men absolutt nødvendig når det er kommet så langt.

 

Joda, den er grei nok den. Problemstillingen jeg ville frem til er at man kanskje vil bytte til noe annet, dvs større, mindre eller annerledes. Man får da ofte betydelig mindre igjen for de pengene man har lagt i en trebåt kontra om man hadde lagt ut det samme på en plast båt. Desverre. Har man for eksempel lagt ut 150.000,- til ny motor i plastbåten for to-tre år siden, kan dette kanskje forsvare at man legger salgsprisen 100.000,- over tilsvarende båter med 30 år gammel motor i markedet. Gjør man det samme med en trebåt, kan man bare drømme om å få igjen såpass mye. jeg kjenner faktisk en som nettopp hogget opp en flott råtefri 30 fots kombisjark med aluminiumsoverbygg på grunn av at den ikke lot seg selge i nærheten av motorens markedsverdi. Så nå er i stedet motor og aksling til salgs, og resten levert til gjenvinning. Trist sak, men når ingen er interessert må man gjøre noe.

 

Ellers så synes jeg ikke byggematerialet betyr så allverden, båtgleden er like stor om den er laget av tre, plast, stål eller ferrocement. Det å ha en båt å stelle med, og iblant ta seg noen turer på sjøen for fiske eller rekreasjon er det viktigste for min del i alle fall. Jg tror ikke det er så store forskjeller på de følelser man har for båten og båtlivet om den er laget av det ene eller det andre. Ethvert byggemateriale har sine pluss og minus, sånn er det bare. Og så er det bare å velge de egenskaper man selv setter størst pris på...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jg tror ikke det er så store forskjeller på de følelser man har for båten og båtlivet om den er laget av det ene eller det andre. Ethvert byggemateriale har sine pluss og minus, sånn er det bare. Og så er det bare å velge de egenskaper man selv setter størst pris på...

Jeg har alikevell et inntrykk av at trebåt eiere er mer opptatt av båten som objekt. Ikke først og fremst hva den kan brukes til - men hva den er.

Link to post
Share on other sites

Jeg har alikevell et inntrykk av at trebåt eiere er mer opptatt av båten som objekt.

 

Mulig det. Men det er ikke mitt inntrykk. Jeg har inntrykk av at flertallet av de som kjøper trebåt gjør dette fordi det er billig, "mye båt for pengene". Mange av disse har aldri hatt båt før, og blir overrasket over hvor mye vedlikehold en trebåt, og da særlig en gammel og billig sådan, krever. Disse ser vi flere av rundt i de fleste havner, gjerne eid av folk som har mer eller mindre gitt opp vedlikeholdet. Så har vi en del som "alltid" har hatt trebåt, og som holder båten i sånn passe bruksstand. Til sist har vi de max 10% som er skikkelig hekta på trebåt, som legger ned all fritid de har i dette og kan fremvise de reneste smykkeskrin av noen båter. Men jeg vil påstå at disse er nesten unntakene, og at de er de med bruksbåter som utgjør majoriteten. Mye likt som blant stål- og plastbåteiere, med andre ord...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen!

For litt over en uke siden gikk jeg i innkjøp av en Brødr. Kjøpstad snekke.

Vi tok turen ned til Tønsberg på Onsdag for å se på den og på Fredag var den på vei

til Oslo i et nydelig høstvær. Lørdagen var den allerede oppe på land.

Båten er bygd i 1970 i Tresfjord og har hatt 3 eier siden den gang. Siste eieren

har eid den i de siste 20 år og solgte den med tungt hjerte. Motoren er en 18-20 SABB.

Det virker som båten er godt tatt vare på så jeg tror ikke det blir noen store overraskelser

til våren, men det er jo alltids nok å ta tak i.

 

Legger ved noen bilder også (tatt med dårlig mob-kamera).

siden.jpg

 

skrtt-foran.jpg

 

Har lest litt rundt-om-kring og da fikk jeg tips til denne boken (fant den hos "bokhulen"

på nordstrand:

Photo-0085.jpg

 

Kan også legge ut et bilde av min gamle snekke....

16579.jpg

 

Torstein

Link to post
Share on other sites

...Der de står på slippen og driver og luser og smører Farm nr. 80.

Mens vi med plastbåt er utpå og nyter båtlivet.

 

Liksom! Vi med tre-ro-båter har sesong fra 1. januar til 31. desember, og liker ikke å stelle båt i det vide og brede!

 

Nygle innenfra eller utenfra: I robåter brukes aldri annet enn nygle innenfra. Eneste gang jeg har hørt om nygle som kom ut av hullet, var da en leirskoleelev greide å "øse" nyglen løs. Ellers betrakter vi dette med nygle som løsner som et ikke-problem.

Link to post
Share on other sites

I robåter brukes aldri annet enn nygle innenfra.

 

Det er det jeg også er vant til! Om nyglå skulle løsne vet man i det minste hvor den er, nemlig inne i båten! I større båter skjønner jeg ikke helt hvorfor man vil ha nygle i det hele tatt. Hvorfor ha noe slikt som kan løsne, når man i stedet kan ha en tett båt? Eventuelt vann etter opptak kan jo suges opp med pumpe eller våtstøvsuger...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Vær forsiktig med det. Når du setter i nugla neste gang, så bare trykk den inn med lett håndmakt. Både nugla og bordet den sitter i trutner når båten blir sjøsatt, og er presset for stort, så revner bordet i lengderetningen :diving::yesnod:

 

Jeg lager min egen nugle og den er akkurat litt for stor, så den må slåes i av all kraft.

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen!

For litt over en uke siden gikk jeg i innkjøp av en Brødr. Kjøpstad snekke.

Vi tok turen ned til Tønsberg på Onsdag for å se på den og på Fredag var den på vei

til Oslo i et nydelig høstvær. Lørdagen var den allerede oppe på land.

Båten er bygd i 1970 i Tresfjord og har hatt 3 eier siden den gang. Siste eieren

har eid den i de siste 20 år og solgte den med tungt hjerte. Motoren er en 18-20 SABB.

Det virker som båten er godt tatt vare på så jeg tror ikke det blir noen store overraskelser

til våren, men det er jo alltids nok å ta tak i.

Hei og velkommen til trebåttråden, og gratulerer med flott båt.

Håper du får mye glede av denne båten, og håper at du kommer innom oss her på BP og deler sorger og gleder med oss :giggle:

Link to post
Share on other sites

Til sist har vi de max 10% som er skikkelig hekta på trebåt, som legger ned all fritid de har i dette og kan fremvise de reneste smykkeskrin av noen båter. Men jeg vil påstå at disse er nesten unntakene, og at de er de med bruksbåter som utgjør majoriteten. Mye likt som blant stål- og plastbåteiere, med andre ord...

Det er mye sant i det du skriver...

Ser jo dessverre alt for mange trebåter som er dårlig vedlike holdt.

Men det er vel stort sett de 10% jeg har kontakt med - og tror jeg våger å innbefatte med selv i denne prosenten.... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg har alikevell et inntrykk av at trebåt eiere er mer opptatt av båten som objekt. Ikke først og fremst hva den kan brukes til - men hva den er.

selvfølgelig har du 110% rett her wasco. folk kjøper da ikke trrbåt for at det er billig i våre dager, da enhver kan låne seg til plast.

dessuten er det sjeldent du finner en f.eks 30fot trebåt fullt turrustet i god stand. ved mindre du gjør den slik selv.

og det er jo gjerne slike båter folk vil ha, småsnekker er for kos og sjarm. ikke store turer.

sa da middelaldrene folk kjøper seg en snekke på eks 30 fot i god stand fullt rigget for tur, tror jeg det går på ren interesse :yesnod:

ikke prisen...

man kan rett og slett ikke ha trebåt uten å være interessert i den, og i å stelle med den! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

selvfølgelig har du 110% rett her wasco. folk kjøper da ikke trrbåt for at det er billig i våre dager, da enhver kan låne seg til plast.

dessuten er det sjeldent du finner en f.eks 30fot trebåt fullt turrustet i god stand. ved mindre du gjør den slik selv.

og det er jo gjerne slike båter folk vil ha, småsnekker er for kos og sjarm. ikke store turer.

sa da middelaldrene folk kjøper seg en snekke på eks 30 fot i god stand fullt rigget for tur, tror jeg det går på ren interesse :yesnod:

ikke prisen...

man kan rett og slett ikke ha trebåt uten å være interessert i den, og i å stelle med den! :yesnod:

Men vi har jo hatt noen "gjeste opptredner" her på båtplassen av folk som har kommet over en billig trebåt, og de har trodd de har gjort et kjempe kupp. Men etter hvert har de funnet ut at det ble for mye jobb, og så har de gitt opp hele prosjektet.

 

At det også finnes folk som har trebåt og ikke er videre opptatt med å stelle dem, er det også eksempler på. Vet om snekker som ikke har vært oppe for bunnsmøring og vårpuss på mange år. De ser ut der etter, men det virker som om eieren ikke bryr seg.

 

Men heldigvis finnes det de som virkelig lever og ånder for trebåten sin.

Link to post
Share on other sites

Vær forsiktig med det. Når du setter i nugla neste gang, så bare trykk den inn med lett håndmakt. Både nugla og bordet den sitter i trutner når båten blir sjøsatt, og er presset for stort, så revner bordet i lengderetningen :diving::yesnod:

Har aldri hørt ordet 'nugla' før, men skjønner jo at det er bunnpluggen det er snakk om. på Amalie satt det en helt vanlig kork som var slått inn fra utsiden. Syns det virker som en smart løsning, da korken jo også trutner uten å være hard nok til å sprekke bordet den sitter i.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Har aldri hørt ordet 'nugla' før, men skjønner jo at det er bunnpluggen det er snakk om.

Mulig at begrepet nugla, eller "nuglå" som det heter her jeg bor, er et lokalt begrep. Har aldri hørt noen bruke begrepet bunnplugg på disse kanter.

Kanskje bunnplugg er et østlands uttrykk.

 

Men jeg er enig med det som ble skrevet i en tidligere post om at det ikke er nødvendig å fjerne nugla hver gang en har båten på land.

Det vannet som måtte befinne seg i båten din går det ann å kvitte seg med på andre måter.

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slik var det, Hebbe. Husker vi hadde ei eike på hytta i barndommen. Vi unger brukte denne hele tiden. Det hendte at vi dro eika utpå og glemte nugla (var en kork ja). Men det oppdaga vi fort når spruten sto. Da var det å leite etter korken som fløt rundt et sted bak der, mens en satt med fingeren i hullet. (Dette var dagens nostalgiske innslag). :lol:

 

Eike, eke, pram - Butt snute og flat bak, rund i bunnen. Finnes det flere navn på denne båttypen? Roeren, hva sier du?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...