Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Når trebåtene (robåter) ble dratt på land for noen dager,

var det på mine kanter vanlig å ta ut nugla.

Da ble båten tømt for bunnvann og kunne tørke litt,

og eventuelt regnvann ble også borte. Ferskvann

i trebåt er fy-fy. Far og bestefar brukte gjerne en

tvistdott som nugle, og naturligvis satt i fra innsiden.

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

For å bli tatt på alvor i båtmiljøet, er det jo viktig å bruke de rette uttrykkene.

Jeg lurer på om "å felle inn" og "å luse" egentlig er det samme.

 

Som her på bildet hvor jeg skal felle inn litt fristk trevirke etter å ha fjernet litt råte.

Heter det da "å felle inn" eller "å luse"

raate10.jpg

Link to post
Share on other sites

tja.. sånt kan man vel velge litt hva man vil si. vet ikke noe fasit-svar på det, jeg hvertfall. sier vel å felle inn sjøl trur jeg. men luse inn er kanskje ikke feil det heller?

men om jeg spør deg hva du kaller saga di som ligger innerst i bilde? noe fornuftig navn på denne? :confused:

altså ikke bosch multiverktøyet ditt

Link to post
Share on other sites

men om jeg spør deg hva du kaller saga di som ligger innerst i bilde? noe fornuftig navn på denne? :confused:

altså ikke bosch multiverktøyet ditt

Det har jeg da alltid kalt stikksag

 

Luse er det rette ordet hvis du tenker på å frese et spor mellom hudplankene og lime inn en list i det sporet :yesnod:

Ok, så det jeg holder på med på dette bilde er ikke lusing, men å felle inn... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Her kaller vi det "bunnpluggen" og den blir tatt ut vær vinter, slik at man er 100% sikker på at det blir stående vann som kan fryse i løpet av vinteren.

Om det er vanlig eller ei, kjenner jeg ikke til, og merker jeg ikke bryr meg heller :giggle: Men jeg liker tanken på at om det skulle komme inn regn eller snø, kan dette renne ut. Grunnen til at det kan komme inn er fordi jeg aldri tetter preseningen i "endene" ettersom det er ønskelig med god sirkulasjon.

Link to post
Share on other sites

stikksag er også annet ord for vanlig håndsag. nikkesag, vippesag, stikkesag eller elektrisk stikksag er ting på hva har hørt. på jobben sier mange vippesag, men i boka til biltema står det stikksag. dette hevnder de på jobben er feil. (jeg er snekker)

en lærer jeg hadde på tømrerlinja konkluderte med at han ikker visste hva det egentlige navnet var :confused:

ting skal ikke være lett.. men stikksag er vel noe de fleste skjønner..

Link to post
Share on other sites

Nedgård, vi kaller den stikksaga for "rotterumpe", vi. Det er egentlig klengenavnet på en smal og tynn håndsag, men navnet ble med videre når den ble "elektrifisert". Flere som kaller den for det?

 

Ellers finnes det mye spesialverktøy for båtbygging med navn som er ukjent for de fleste. Jeg har tatt vare på noen fashøvler med forskjellige utforminger. Gamlekara her kan navn på alt dette verktøyet enda, og Kystlaget og museumet har visstnok skrevet ned mye.

 

Wasco: Ja, nugla (nuglo her) ble tatt ut hver gang for å få ut vannet, da båter som ble dradd på land og hvelvet ble tørr og lakk mye. Et godt ausekar var helt nødvendig.

Link to post
Share on other sites

Trodde ikke det var "lov" å snakke om panel på en båt :giggle:

Gjennfør med debatten om å ikke omtale garnering som panel...

 

Kall det for hva du vil, poenget må jo være å gjøre seg forstått, eller?

 

Felle inn deler av skottet, skifte \lappe på panelet i skottet, skifte no plank i akterveggen av styrhuset, det du driver med "baki der" kan kalles så mangt..

 

Styrkemessig hvordan vil du forsikre deg om at panelet tar opp vertikal belastning dersom du bare bytter ut de delene du har skåret ut?

 

mvh

Champagne

Link to post
Share on other sites

Nedgård, vi kaller den stikksaga for "rotterumpe", vi. Det er egentlig klengenavnet på en smal og tynn håndsag, men navnet ble med videre når den ble "elektrifisert". Flere som kaller den for det?

 

haha rotterumpe er nå kommet til skjeberg også :yesnod:

nugla er det samme som bunnpropp eller?

Link to post
Share on other sites

Hvorfor blir ikke nuglå satt i fra utsiden? Da vil jo trykket hjelpe til med å holle den på plass.

 

Det trykket er såpass lite en halvmeter under vannlinjen at en løs nygle vil løsne og flyte bort i første sjøgang. Da er den lettere å finne igjen inne i båten, enn ute i det store havet...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kall det for hva du vil, poenget må jo være å gjøre seg forstått, eller?

 

Felle inn deler av skottet, skifte \lappe på panelet i skottet, skifte no plank i akterveggen av styrhuset, det du driver med "baki der" kan kalles så mangt..

 

Styrkemessig hvordan vil du forsikre deg om at panelet tar opp vertikal belastning dersom du bare bytter ut de delene du har skåret ut?

 

mvh

Champagne

Enig med deg i at det viktigste er å gjøre seg forstått..

Derfor mener jeg at det er greit å bruke allmenne betegnelser, også på båter. Men det er jo noen som mener at det er "tabu" å bruke samme uttrykk på land og på sjø... dem om det

 

Styrkemessig forsikring...

Jeg feste den delen jeg feller inn med solide skruer nede i den tverrgående bjelken under styrhuset.

Skjøyten limer jeg med epoxy, og limer også fast en lask på baksiden...

Vet ikke om dette er rette måten å gjøre det på. Men håper det holder noen år, til jeg skal i gang med å bygge om hele overbygget

Link to post
Share on other sites

det er fortsatgt panelering det er snakk om wasco? panel er pynt, ikke noe som bærer noe. derfor er det ingen vits i å lime panel for å få "styrke" i det. man får vel ingen styrke i panel uansett.

Da vet ikke om dette kan kalles panel

Det er jo disse bordene som holder hele styrhus konstruksjonen oppe.

Det er ingen bærebjelker på innsiden av dette skottet

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.

Det er ingen bærebjelker på innsiden av dette skottet

 

 

Og da er det heller ikke dobbelt?

Men en "vegg som bærer" laget av "stående bord uten noe inni " ?

 

Da er det et skott - og bytter du/ reparerer du det - så reparerer du skottet -

og bærer skottet - så må reparasjonen utføres med tanke på det.

 

:wflag: gudd løkk

 

ang den lange tynne sagen -( smalt blad som ender i en spiss )

så heter det rotterumpe her på vestsiden og

og nuglo? den heter nyggel :-)

:lol:

Link to post
Share on other sites

Og da er det heller ikke dobbelt?

Men en "vegg som bærer" laget av "stående bord uten noe inni " ?

 

Da er det et skott - og bytter du/ reparerer du det - så reparerer du skottet -

og bærer skottet - så må reparasjonen utføres med tanke på det.

 

Som du kan se av dette bilde så er det ikke dobbelt.

Men det er brukt ganske grove bord

raate10.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...