JanS/EIR Svart 19.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 Når trebåtene (robåter) ble dratt på land for noen dager, var det på mine kanter vanlig å ta ut nugla. Da ble båten tømt for bunnvann og kunne tørke litt, og eventuelt regnvann ble også borte. Ferskvann i trebåt er fy-fy. Far og bestefar brukte gjerne en tvistdott som nugle, og naturligvis satt i fra innsiden. mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Wasco Svart 19.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 For å bli tatt på alvor i båtmiljøet, er det jo viktig å bruke de rette uttrykkene. Jeg lurer på om "å felle inn" og "å luse" egentlig er det samme. Som her på bildet hvor jeg skal felle inn litt fristk trevirke etter å ha fjernet litt råte. Heter det da "å felle inn" eller "å luse" Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
nedgård Svart 19.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 tja.. sånt kan man vel velge litt hva man vil si. vet ikke noe fasit-svar på det, jeg hvertfall. sier vel å felle inn sjøl trur jeg. men luse inn er kanskje ikke feil det heller? men om jeg spør deg hva du kaller saga di som ligger innerst i bilde? noe fornuftig navn på denne? altså ikke bosch multiverktøyet ditt Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 19.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 Luse er det rette ordet hvis du tenker på å frese et spor mellom hudplankene og lime inn en list i det sporet Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Wasco Svart 19.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 men om jeg spør deg hva du kaller saga di som ligger innerst i bilde? noe fornuftig navn på denne? altså ikke bosch multiverktøyet ditt Det har jeg da alltid kalt stikksag Luse er det rette ordet hvis du tenker på å frese et spor mellom hudplankene og lime inn en list i det sporet Ok, så det jeg holder på med på dette bilde er ikke lusing, men å felle inn... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
MagneO Svart 19.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 I øygarden der mine slektninger stammer fra ble det kalt "nygle". Min far benytter også en twist-dott. Mvh Sitér dette innlegget Link to post
killmeister Svart 19.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 Her kaller vi det "bunnpluggen" og den blir tatt ut vær vinter, slik at man er 100% sikker på at det blir stående vann som kan fryse i løpet av vinteren. Om det er vanlig eller ei, kjenner jeg ikke til, og merker jeg ikke bryr meg heller Men jeg liker tanken på at om det skulle komme inn regn eller snø, kan dette renne ut. Grunnen til at det kan komme inn er fordi jeg aldri tetter preseningen i "endene" ettersom det er ønskelig med god sirkulasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Champagne Svart 19.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 Det har jeg da alltid kalt stikksag Ok, så det jeg holder på med på dette bilde er ikke lusing, men å felle inn... eller å skjøte panel... Sitér dette innlegget Link to post
nedgård Svart 19.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 stikksag er også annet ord for vanlig håndsag. nikkesag, vippesag, stikkesag eller elektrisk stikksag er ting på hva har hørt. på jobben sier mange vippesag, men i boka til biltema står det stikksag. dette hevnder de på jobben er feil. (jeg er snekker) en lærer jeg hadde på tømrerlinja konkluderte med at han ikker visste hva det egentlige navnet var ting skal ikke være lett.. men stikksag er vel noe de fleste skjønner.. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 19.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 eller å skjøte panel... Trodde ikke det var "lov" å snakke om panel på en båt Gjennfør med debatten om å ikke omtale garnering som panel... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Wasco Svart 19.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 men stikksag er vel noe de fleste skjønner.. "Ekspertene" skal jo alltid prøve å gjøre ting vanskelig... Men stikksag er i hvert fall en betegnelse som "alle" vet hva er... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
nedgård Svart 19.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 jeg prøvde ikke å være ekspert. men jeg syns folk kaller den saga forskjellige ting hele tida Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 19.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 Hvorfor blir ikke nuglå satt i fra utsiden? Da vil jo trykket hjelpe til med å holle den på plass. Har aldri hatt ut nuglå i min båt så jeg har igrunnen ikke tenkt over om den er satt i fra inn eller utsiden. Sitér dette innlegget Link to post
MagneO Svart 19.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 De gamle strilene gadd vel ikke krype under båten. Mvh Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 19.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 Nedgård, vi kaller den stikksaga for "rotterumpe", vi. Det er egentlig klengenavnet på en smal og tynn håndsag, men navnet ble med videre når den ble "elektrifisert". Flere som kaller den for det? Ellers finnes det mye spesialverktøy for båtbygging med navn som er ukjent for de fleste. Jeg har tatt vare på noen fashøvler med forskjellige utforminger. Gamlekara her kan navn på alt dette verktøyet enda, og Kystlaget og museumet har visstnok skrevet ned mye. Wasco: Ja, nugla (nuglo her) ble tatt ut hver gang for å få ut vannet, da båter som ble dradd på land og hvelvet ble tørr og lakk mye. Et godt ausekar var helt nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Champagne Svart 19.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 Trodde ikke det var "lov" å snakke om panel på en båt Gjennfør med debatten om å ikke omtale garnering som panel... Kall det for hva du vil, poenget må jo være å gjøre seg forstått, eller? Felle inn deler av skottet, skifte \lappe på panelet i skottet, skifte no plank i akterveggen av styrhuset, det du driver med "baki der" kan kalles så mangt.. Styrkemessig hvordan vil du forsikre deg om at panelet tar opp vertikal belastning dersom du bare bytter ut de delene du har skåret ut? mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post
nedgård Svart 19.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 Nedgård, vi kaller den stikksaga for "rotterumpe", vi. Det er egentlig klengenavnet på en smal og tynn håndsag, men navnet ble med videre når den ble "elektrifisert". Flere som kaller den for det? haha rotterumpe er nå kommet til skjeberg også nugla er det samme som bunnpropp eller? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 Hvorfor blir ikke nuglå satt i fra utsiden? Da vil jo trykket hjelpe til med å holle den på plass. Det trykket er såpass lite en halvmeter under vannlinjen at en løs nygle vil løsne og flyte bort i første sjøgang. Da er den lettere å finne igjen inne i båten, enn ute i det store havet... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Wasco Svart 19.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 Kall det for hva du vil, poenget må jo være å gjøre seg forstått, eller? Felle inn deler av skottet, skifte \lappe på panelet i skottet, skifte no plank i akterveggen av styrhuset, det du driver med "baki der" kan kalles så mangt.. Styrkemessig hvordan vil du forsikre deg om at panelet tar opp vertikal belastning dersom du bare bytter ut de delene du har skåret ut? mvh Champagne Enig med deg i at det viktigste er å gjøre seg forstått.. Derfor mener jeg at det er greit å bruke allmenne betegnelser, også på båter. Men det er jo noen som mener at det er "tabu" å bruke samme uttrykk på land og på sjø... dem om det Styrkemessig forsikring... Jeg feste den delen jeg feller inn med solide skruer nede i den tverrgående bjelken under styrhuset. Skjøyten limer jeg med epoxy, og limer også fast en lask på baksiden... Vet ikke om dette er rette måten å gjøre det på. Men håper det holder noen år, til jeg skal i gang med å bygge om hele overbygget Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Champagne Svart 19.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 Høres bra ut mht styrkemessig. Tabuer er til for å brytes Mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post
nedgård Svart 19.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 det er fortsatgt panelering det er snakk om wasco? panel er pynt, ikke noe som bærer noe. derfor er det ingen vits i å lime panel for å få "styrke" i det. man får vel ingen styrke i panel uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 19.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 Høres bra ut mht styrkemessig. Slik ble resultatet... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Wasco Svart 19.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 (redigert) det er fortsatgt panelering det er snakk om wasco? panel er pynt, ikke noe som bærer noe. derfor er det ingen vits i å lime panel for å få "styrke" i det. man får vel ingen styrke i panel uansett. Da vet ikke om dette kan kalles panel Det er jo disse bordene som holder hele styrhus konstruksjonen oppe. Det er ingen bærebjelker på innsiden av dette skottet Redigert 19.Oktober.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Nils1 Svart 19.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 .Det er ingen bærebjelker på innsiden av dette skottet Og da er det heller ikke dobbelt? Men en "vegg som bærer" laget av "stående bord uten noe inni " ? Da er det et skott - og bytter du/ reparerer du det - så reparerer du skottet - og bærer skottet - så må reparasjonen utføres med tanke på det. gudd løkk ang den lange tynne sagen -( smalt blad som ender i en spiss ) så heter det rotterumpe her på vestsiden og og nuglo? den heter nyggel :-) Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 19.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 Og da er det heller ikke dobbelt?Men en "vegg som bærer" laget av "stående bord uten noe inni " ? Da er det et skott - og bytter du/ reparerer du det - så reparerer du skottet - og bærer skottet - så må reparasjonen utføres med tanke på det. Som du kan se av dette bilde så er det ikke dobbelt. Men det er brukt ganske grove bord Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.