M/S Bastard Svart 21.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2009 Slik panel har jeg Wasco, en hel båt følger med Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2009 Delebåt!! Det hadde vært noe! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Wasco Svart 21.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2009 Ellers så synes jeg lappingen din var helt OK, så strengt tatt behøver du ikke gjøre noe som helst.... Er enig med deg i at jeg strengt tatt ikke behøver å gjøre noe. Men det er ikke bare de reprasjonene jeg har gjort som er problemet her. Det er flere skjøter som ikke er så veldig vakkre. Se på bildet Ikke så dumt kanskje å legge ny panel utenpå. Kvikt gjort også. Da ville jeg gått for slik smal styrehuspanel. Styrhuspanel ja - det hadde jeg ikke tenkt på.... Men det må det da være mulig å få tak i på dissekanter av landet. Får ta meg en tur ned til en lokal båtbygger jeg er blitt kjent med ikke langt fra her jeg bor. han må da ha noe slikt. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Wasco Svart 21.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2009 (redigert) Prøvde å finne noen skøyter på FINN med styrhuspanel. Men det er ikke så mange igjen av dem lenger. Fant bare disse to, og ingen av dem er det jeg forbinder med typisk styrhuspanel. Skal ikke den være enda smalere? Denne var litt fin da. Ser ut som det er hvite nater, men dimmensjonen er vel ikke den rette Her er dimmensjonen nermere den rette, men litt for mørkt. Kanskje det er mahogny eller teak Er det noen som har flere bilder av skøyter med styrhus panel? Redigert 21.Oktober.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
trikkern Svart 21.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2009 Jeg går ut fra at de fleste kjenner Jon Winges bok "Norske trebåter". Den kom ut i 2002. Jeg fikk den til bursdan hos kona for en del år siden. Til de som ikke har sett den: Boka tar for seg utviklingen av trebåter fra Halsnøybåten til Dolvik. Kjempeflotte bilder av alle båttypene opp gjennom tidene og med informativ tekst. kan anbefales. Er et must for trebåtfolk som bør ha greie på vår stolte båtbyggerarv. Den kan lånes på bibliotek hvis utsolgt. Sitér dette innlegget Link to post
nedgård Svart 21.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2009 Den boka fikk jeg til jul for noen år siden, virkelig fin og senere har jeg fått en svensk bok som heter "träbåtar" den tar for seg noen bestemte svenske, nydelige plattgattere! er ca samme størrelse som "norske trebåter". også vært å ta en titt i Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 22.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2009 Høres spennede ut disse bøkene Har sjekket på nettet, og den norske boka har de på biblioteket. Ellers får jeg ønske meg den til jul... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Aloha II Svart 22.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2009 (redigert) Angående smal panel, heter den jernbanepanel 12x45 Finns på billingstad trelast, men det vel litt langt unna deg Wasco. Jernbanepanel Redigert 22.Oktober.2009 av Aloha II (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Henrik Nygaard Link to post
Wasco Svart 22.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2009 (redigert) Ja, det er litt langt unna. Men nå vet jeg i hvert fall at det finnes Men et sprøsmål. Du skriver 12x45, men på hjemmesiden står det 12x045 Redigert 22.Oktober.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Dalton Svart 22.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2009 Anngående do, så har jeg allerede en slik løsning som du skisserer nedgård, med en lem som fjernes framme i piggen. Dette er jo en løsning som blir brukt i mange mindre båter, så det kan jeg leve med.Men det kan jo hende jeg forandrer mening.. Amalie har en løsning med dassen i forpiggen. Ligger under en lem rett bak trappa opp på dekk, så den må tas vekk hvis dassen skal brukes. Litt brysomt, men overkommelig. Har nok tenkt på andre løsninger, men det funker bra sånn det er. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Wasco Svart 22.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2009 Har bestemt meg nå for ikke å bygge ut styrhuset, så da får jeg klare meg med den Porta pottien jeg har framme i forpiggen. Nå er jeg stort sett alene i båten, så det er jo ikke noe problem. Forstår at familier med kone og barn som skal på lange turer selvsagt vil ha et skikkelig toalett. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Woody Svart 22.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2009 (redigert) Her er det bilde av styrehuset på skøyta jeg hadde før. Jeg brukte teakpanel fra Haave Listefabrikk. De sendte listene i posten, så det gikk greit å få de, men de er svindyre. Redigert 22.Oktober.2009 av Woody (see edit history) Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Wasco Svart 23.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2009 Hei Woody. Det spørs vel om ikke det var teak som var det vanligste å bruke til dette formålet på skøytene. Det blir nok ikke under noen omstendigheter aktuelt å bruke teak i mitt tilfelle. Men nå har jeg et annet spørmål. Jeg leste i en bok om bygging av trebåter, at det ofte ble brukt gran og ikke furu ved bygging av styrhus på gamle fikesbåter. Jeg har ikke nok erfaring på dette området til å kunne se forskjell på gran og furu. Det eneste jeg vet er at det ikke går blåmann/blåved i gran. Nå var det en del blåmann i dette styrhusskottet mitt, så da regner jeg med at det må være furu. Er det noen av dere som har erfaring med bruk av gran i trebåter. De gamle Dorryene ble vel bygget av gran hvis jeg ikke husker feil. Gran har ikke den samme evnen til å trekke til seg olje eller annen form for impregnering. Men er det alikevell et fullverdig materiale til bruk i båter? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
killmeister Svart 23.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2009 WOODY: FY feite for ei FANTASTISK rose!!!! Du må gjerne komme og felle inn maken på motorkasselokket mitt! Det er den fineste jeg noen gang har sett!!! Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 23.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2009 Flott rose ja. Det var teaklister foran på styrhuset på skjøyta mi også. Var not og fjær. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Woody Svart 23.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2009 (redigert) Det er en fin kompassrose ja, men det er Sandöy Båtdekk som har laget den. Sendte luka dit og fikk det gjort. Nesten 4000,-. Redigert 23.Oktober.2009 av Woody (see edit history) Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
roeren Svart 23.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2009 Er det noen av dere som har erfaring med bruk av gran i trebåter...... Gran har ikke den samme evnen til å trekke til seg olje eller annen form for impregnering. Men er det alikevell et fullverdig materiale til bruk i båter? Robåter fra Trøndelag (Åfjordsbåter) og noen av Nordlandsbåtene er bygd av gran. Dette handler først og fremst om hva slags tre som er tilgjengelig. Men granbåter er lettere enn furubåter, og de trekker ikke så mye vann. Og Åfjordsbåtene kan bli "hønngamle", så gran er visst fullgodt, dét! Når robåter trekkes på land stadig vekk, nærmest etter hver tur, spiller ikke dette med å trekke vann så stor rolle, men ligger de ute i månedsvis, øker vekten på furubåter kolossalt; jeg tror med mer enn halvparten! I gamle dager ble jo robåter stadig satt på land, men slik er det ikke lengre. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 23.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2009 Det er en fin kompassrose ja, men det er Sandöy Båtdekk som har laget den. Sendte luka dit og fikk det gjort. Nesten 4000,-. Kan jo se at dette ikke er laget av en amatør... Og skjønnhet koster. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
killmeister Svart 23.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2009 sendte akkurat mail til dem... Ikke meningen og herme, men sånn vil jeg og ha.... Men vil se de andre typene de har før jeg bestemmer meg. Noen som vet om disse selges som "hel ved" eller om det er byggesett? Sitér dette innlegget Link to post
Hallais Svart 23.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2009 Litt O.T. Wasco. http://www.webkameraerinorge.com/webcams.php Rogaland Åkrahamn kai Der kan vi følge med om Wasco jobber på Sophie. Sitér dette innlegget Krokede ror gjere lang fjord. Mvh, "Minitrawler" Hallais Link to post
Wasco Svart 23.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2009 (redigert) Hehehe..ja, nå vil jeg nok bli overvåket av hele BP Her er direkte link http://www.h-avis.no/section/WEBCAM/1615&WID=11 Redigert 23.Oktober.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Woody Svart 23.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2009 Kan jo se at dette ikke er laget av en amatør...Og skjønnhet koster. Jasså, mener du jeg er amatør? Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
killmeister Svart 23.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2009 (redigert) hehe... mye frekke folk her...spes. han wasco Redigert 23.Oktober.2009 av killmeister (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
etape90 Svart 23.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2009 Hehe liveshow når wasco skal jobbe med båten jo! Da kan jo hele gjengen sitte å følge med når han jobber å se til at han ikke gjør noe feil Kommer til å få prestasjons angst du nå wasco Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 23.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2009 Og godt arbeidslys har'n også. Lyktestolpe betalt av kommunen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.