Jump to content

Trebåttråden

Wasco

Recommended Posts

Ellers så synes jeg lappingen din var helt OK, så strengt tatt behøver du ikke gjøre noe som helst....

Er enig med deg i at jeg strengt tatt ikke behøver å gjøre noe.

Men det er ikke bare de reprasjonene jeg har gjort som er problemet her.

Det er flere skjøter som ikke er så veldig vakkre.

Se på bildet

skjoeter.jpg

Ikke så dumt kanskje å legge ny panel utenpå. Kvikt gjort også. Da ville jeg gått for slik smal styrehuspanel.

Styrhuspanel ja - det hadde jeg ikke tenkt på....

Men det må det da være mulig å få tak i på dissekanter av landet.

Får ta meg en tur ned til en lokal båtbygger jeg er blitt kjent med ikke langt fra her jeg bor.

han må da ha noe slikt.

Prøvde å finne noen skøyter på FINN med styrhuspanel.

Men det er ikke så mange igjen av dem lenger.

Fant bare disse to, og ingen av dem er det jeg forbinder med typisk styrhuspanel. Skal ikke den være enda smalere?

Denne var litt fin da. Ser ut som det er hvite nater, men dimmensjonen er vel ikke den rette

60_1783371788.jpg

Her er dimmensjonen nermere den rette, men litt for mørkt. Kanskje det er mahogny eller teak

75_2032540592.jpg

Er det noen som har flere bilder av skøyter med styrhus panel?

Redigert av Wasco (see edit history)

Jeg går ut fra at de fleste kjenner Jon Winges bok "Norske trebåter". Den kom ut i 2002. Jeg fikk den til bursdan hos kona for en del år siden. Til de som ikke har sett den: Boka tar for seg utviklingen av trebåter fra Halsnøybåten til Dolvik. Kjempeflotte bilder av alle båttypene opp gjennom tidene og med informativ tekst. kan anbefales. Er et must for trebåtfolk som bør ha greie på vår stolte båtbyggerarv. Den kan lånes på bibliotek hvis utsolgt.

Anngående do, så har jeg allerede en slik løsning som du skisserer nedgård, med en lem som fjernes framme i piggen. Dette er jo en løsning som blir brukt i mange mindre båter, så det kan jeg leve med.

Men det kan jo hende jeg forandrer mening..

Amalie har en løsning med dassen i forpiggen. Ligger under en lem rett bak trappa opp på dekk, så den må tas vekk hvis dassen skal brukes. Litt brysomt, men overkommelig. Har nok tenkt på andre løsninger, men det funker bra sånn det er.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Hei Woody.

Det spørs vel om ikke det var teak som var det vanligste å bruke til dette formålet på skøytene. Det blir nok ikke under noen omstendigheter aktuelt å bruke teak i mitt tilfelle.

Men nå har jeg et annet spørmål.

Jeg leste i en bok om bygging av trebåter, at det ofte ble brukt gran og ikke furu ved bygging av styrhus på gamle fikesbåter.

Jeg har ikke nok erfaring på dette området til å kunne se forskjell på gran og furu. Det eneste jeg vet er at det ikke går blåmann/blåved i gran. Nå var det en del blåmann i dette styrhusskottet mitt, så da regner jeg med at det må være furu.

Er det noen av dere som har erfaring med bruk av gran i trebåter.

De gamle Dorryene ble vel bygget av gran hvis jeg ikke husker feil.

Gran har ikke den samme evnen til å trekke til seg olje eller annen form for impregnering. Men er det alikevell et fullverdig materiale til bruk i båter?

Er det noen av dere som har erfaring med bruk av gran i trebåter.

.....

Gran har ikke den samme evnen til å trekke til seg olje eller annen form for impregnering. Men er det alikevell et fullverdig materiale til bruk i båter?

Robåter fra Trøndelag (Åfjordsbåter) og noen av Nordlandsbåtene er bygd av gran. Dette handler først og fremst om hva slags tre som er tilgjengelig. Men granbåter er lettere enn furubåter, og de trekker ikke så mye vann. Og Åfjordsbåtene kan bli "hønngamle", så gran er visst fullgodt, dét!

Når robåter trekkes på land stadig vekk, nærmest etter hver tur, spiller ikke dette med å trekke vann så stor rolle, men ligger de ute i månedsvis, øker vekten på furubåter kolossalt; jeg tror med mer enn halvparten! I gamle dager ble jo robåter stadig satt på land, men slik er det ikke lengre.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...