Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Ja, dorryer ble i en periode da sildefisket var på topp på Vestlandet masseprodusert. Fort og gæli ble de bygget. Hard medfart fikk de i dette eventyrlige fisket, og flere ble vraket etter hvert som de ble oppbrukt.. Ikke rart at man etter en tid begynte å gå over til ståldorryer. Men noen av tredorryene har da overlevd som fritidsbåter mot alle odds.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Som jeg skrev i et tidligere innlegg så er Trebåtakutten et godt sted å begynne når man vil vedlikeholde en dlitt trebåt.

 

Det med renskraping var kun nevnt som et eksempel.

Eks. lakken flagner av i store flak. Behandle det området som er bart men la resten sitte på. Da jevner du flaten og lar den bestå lik.

Der lakken slipper i år, slipper den sannsynlig igjen om få år. Det er i treverket eller miljøet innead i båten feilen ligger.

 

Men igjen spør du 3 stk får du 5 svar.

 

MVH Rolf-Eigil

Link to post
Share on other sites

Veldig stor forskjell om en båt er klinkbygget eller klavert. Klaverte båter har mye tykkere hud. Klinkbygde båter har "selvbærende" skrog.

 

 

Bill

 

Ja, klinkbygging er meget sterkt; derfor heter det ikke "spant" i en robåt, men band, og de blir lagt inn etter at bordgangene er satt fast. Bordgangene holdes i riktig stilling med stenger - skorer - ned fra taket og opp fra golvet. Banda er noen ganger ganske tynne (men ikke som riktig tynne sveip), og lages best av sjølgrodde, krumme emner. Da de etter 1940-50-årene etterhvert gikk over til å skjære ut nedre dele av banda av rette planker, ble de også gjort tykkere - men revner likevel! Men siden det klinkbygde skroget er så sterkt, og fritidsrobåter ikke utsettes for særlige påkjenninger, går det likevel.

Link to post
Share on other sites

Hvis du alikevell skal garnere, så er det ikke så viktig å skrape vekk gammel maling eller hva det er. Som du ser på det andre bilde fra forpiggen min, etter at garneringen er fjernet, så ser det ikke særlig pent ut. Her har jeg bare skrapt vekk det som var løst.

 

Dette høres jo veldig flott ut, jeg sparer nakkeproblemer og maange timers jobb på og bare skrape vekk det som er løst, av maling og skitt etc.

 

Jeg har trodd hele veien at det var en nødvendighet å skape ned hele skroget innvendig for å kunne behandle det med olje el..nå kan jeg jo faktisk bare skrape rent de ommroder som skal være synelige.

 

Har tatt noen bilder, men desværre bare med mobiltelefon.

 

Her ser du kjølen i front, jeg er heldig med å ha en veldig solid metallskinne langs bunnen.

Her i spissen har man ikke skrudd inn nye skruer, de gamle spikerne sitter fortsatt.

kjoel.jpg

 

 

Forrpiggen, har begynt å skrape vekk maling, har sjekket hele båten for råte, ingen spant høres hule ut..men hvist man ser godt etter på bildet har det vært råteanngrep på det fremste spantet til venstre, der er 1/4 del av toppen råtnet bort, men det er tørt nå. har planer om å skifte det ut men vet ikke om det er helt nødvendig før neste sesong..

forrpigg.jpg

 

her har jeg skrapt bort gammel maling...

05112009.jpg

 

 

Her ser mann litt av de sprikene jeg snakker om, men lettere og se innenfra hvor lyset virkelig lyser gjennom sprikene..

enkelte steder har det vært tettet med en hard hvit/grå masse som har sprukket opp, vet noen hva det kan være?

05112009013.jpg

 

Her er et bilde av rompa, ting virker ganske groft, ser også ut som det er malt bunnstoff inn mellom bordene, og etter som jeg har forstått kan dette hemme at bordene klemmes ordentelig sammen ved truttning.

05112009012.jpg

 

håper disse bildene hjelper til på å vurdere sitvasjonen!

:smash:

SALAMANDER

Link to post
Share on other sites

Hei Salamander...

Fint å få noen bilder av båten din. Litt lettere å danne seg et bilde da.

 

Bartesam kommenterte at det kunne se ut som om kjølbordet har begynt å slippe kneet mellom stevn og kjølstokk.

Det er nok disse gjennomføringene han tenker på. Det ser jo litt merkelig ut...

kjoel.jpg

 

Ellers skriver du at båten har en solid metall skinne langs bunnen. Denne ligger vel som en "klave" rundt kjølstokken, og er en fin beskyttelse.

 

 

Forpiggen din er jo ganske liten, men du har jo et mye større styrhus en hva jeg har på båten min.

Ser at den øverste delen av forpiggen er garnert. Det er vel denne delen som utvendig er av aleminium.

Du nevner at det ene stevne på BB side er råttent. Dette bør selvsagt byttes etter hvert, men som du sier, det er ikke noe du må gjøre for å kunne kose deg med båten neste sommer.

Det du bør gjøre nå, så fort som mulit er å få dynket dette området som er anngrepet med antiparasitt. Gjerne flere ganger over 2-3 dager.

 

Du nevnte at du skulle legge noe skinn i forpiggen. Skjønner ikke helt hva du mener med det. Skal du legge skinne rett mot innsiden av skroget, eller hvordan vil du gjøre det?

Uansett må du ikke lage det slik til at du ikke kommer til den dagen du skal reparere det råteangrepne spantet.

Når den tid kommer, behøver du ikke bytte hele spantet, bare den delen som er råtten.

 

Men jeg ser at det er en eller annen form for støtte/forsterkning på SB spant også. Hva er dette?

forrpigg.jpg

 

 

05112009013.jpg

Dette ser ut som rester etter sikaflex, men er ikke helt sikker.

Dette er jo over vannlinja, så dette vil jo ikke truttne heller.

 

Men jeg er mer bekymra for de to skruene til høyre for eksos røret.

Disse skruene har begynt å ruste. Her er det muligens brukt "rustfrie" skruer. Problemet med rustfrie skruer er at de ikke er rustfrie i møte med salt vann.

Da må det brukes syre faste skruer

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da var det en kar her og tok en titt på trebåten, han ble ikke helt avskrekket ihvertfall.

Han har jo en en trebåt fra før så han vet hva han går til, hvis han skulle ta den.

 

Noen som vet om noen jeg kan donere båten til hvis jeg ikke får gitt den bort?

Forening eller noe lignende

Link to post
Share on other sites

Wasco, inne i den sirkelen du har tegnet ved kneet under forstevnen ser det ut som det er to gjennomgående klinkede bolter. Stemmer det jeg sier, så er det nok dårlig hold for spikeren akkurat der :yesnod:

Nå skal vi ikke ta sorgene på forskudd....men som du sier, det må være en grunn til at de har valgt å bolte på denne måten.

I verste fall er kneet i så dårlig fordattning at det ikke finnes spiker feste der.

Link to post
Share on other sites

Heihei!

 

offoff håper dette går bra, jeg har revet vekk den gamle garneringen som var gamle sponplater med pute vegger, de lå inntil sidene i hele forpiggen.

den forsterkningen på SB side er ikke en forsterkning men støtter til en safe som var montert der, disse skal jeg fjærne.

 

Men tenkte jeg skulle sette noen forsterkninger fra BB til SB spant i dette området, siden den ene er råten i toppen.

 

Er det noen antiparasitt dere anbefaller, og hvor kjøpes dette?

 

Når det gjelder de boltene i kneet så vet jeg ikke hva jeg skal si, men de går inn i en aliminiums forsterkning på innersiden av skroget, dette på begge sider.

 

Jeg skal forsøke å skru ut de rustene spikerne ved eksosen + de andre jeg finner, er det noe jeg burde behandle hullene med før jeg skrur inn de nye?

Redigert av salamander (see edit history)

SALAMANDER

Link to post
Share on other sites

Håper den forsterkningen i kneet som du skriver om er holdbart...

 

Ellers var det bra at du fikk fjernet den garneringen som var der fra før. Etter hva jeg kan forstå har den vært ganske tett. Husk bare på at når du legger ny, så må det være godt mulighet for luft å sirkulere.

 

Du skriver; Men tenkte jeg skulle sette noen forsterkninger fra BB til SB spant i dette området, siden den ene er råten i toppen

Tenker du da på å legge et bord som du fester i begge spant?

 

En av de beste antiparasittene du kan få tak i er INTERTOX.

Denne er forholdsvis dyr, men bra.

Den får du kjøpt på Trebåten, som holder til på Vinterbro.

http://www.trebaten.no/component/option,co...tpage/Itemid,1/

 

Men du kan jo forhøre deg hos andre forettninger som fører maling.

Elles kan du også bruke andre former for antiparasitt.

 

Det er ikke sikkert du behøver å skifte de skruene med en gang.

Det er jo litt avhengig av hvor mye du har tentk å gjøre med skroget - rent estetisk. Ser på bildet at det er en del blåmann/blåved i skroget. Har du tenkt å ta jobben med å bleke dette?

Hvis du skal i gang med deg, vil du vel også fjerne de svarte merkene som har dannet seg rundt der skruene sitter.

I så fall synes jeg du skal ta jobben med å erstatte de nåværende skruene med syrefaste skruer. Etterpå dekker du hullet med formtre.

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke noe å utsette på prisen....

Bortsett fra at akkurat det at den er så billig gjør at jeg blir veldig misstenksom...

 

Men jeg kan jo ta feil.

Uansett - ingen burde gå i gang med et slikt prosjekt før de vet hva de begir seg ut på.

Hvis du må til med å skifte hud og spant, så er ikke det noe en kan fikse i løpet av noen dugnads timer.

 

Men hvem vet - kanskje dette er årets kupp!!!!

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for svar!

 

Den forsterkningen med boltene virker veldig solid..når jeg snakker om forsterkning mellom BB og SB spant i front, tenkte jeg å felle inn en solid stokk mellom de to, for å få det ekstra stabilt, men vet ikke om det er nødvendig.

 

Og når det gjelder garnering, så vet jeg hva jeg skal gjøre, og det er også godt med luft nede i setegang.

Kunne det vert mulig å montere små PC vifter bak garneringen for å få sirkulert luft?? ..morsom tanke.

 

Jeg liker at skroget er litt "rustikt" i utrykk,så om det er noen flekker eller lignende så gjør ikke det noe rent estetisk, jeg vil bare ha en båt som fungerer ordentelig, en som ikke lekker å en som er solid og god :sailing:

 

Håper ikke dette prosjektet virker dødkjørt!

SALAMANDER

Link to post
Share on other sites

Hehe...tror nok denne ideen med PC vifte vil få mange garva trebåt eiere til å riste på hodet.

Men for å være ærlig...jeg aner ikke om dette har noen effekt. En slik vifte trekker vel ikke inn "ny" luft, den får bare den gamle lufta til å bevege seg...

Men her skal jeg ikke uttale meg bombastisk. Men jeg har aldri hørt om noen som har prøvd dette.

 

Du skriver; når jeg snakker om forsterkning mellom BB og SB spant i front, tenkte jeg å felle inn en solid stokk mellom de to, for å få det ekstra stabilt, men vet ikke om det er nødvendig.

Min kommentar til det er at jeg ikke helt kan se at en slik bjelke skulle være nødvendig. Båten er vel stabil nok som den er. Da burde du heller tenke på å få erstattet den delen av BB spant som er råttent.

 

Hvis du leser prosjek tråden til etape 90, så hadde han et ubehagelig møtet med råte i spantet på sin båt.

 

Så vil jeg si at prosjektet ditt ikke virker dødkjørt i det hele tatt.

Når jeg ser på bildene du har lagt ut, kan det se ut som flere av de sprekkene du har snakket om befinner seg over vannlinja.

Hvis du ikke er så nøye på at båten skal se flott ut, kan du tette disse med fek Roof7, eller noe lignende elastisk stoff.

 

Så har jeg et avgjørende spørsmål til deg.

Hvis du ikke er opptatt av at båten skal være så fin - hvorfor vil du da ta deg bryet med å skrape båten helt ned?

Det er jo en stor jobb.

I ditt tilfelle hadde jeg bare sørget for å få tettet de sprekkene som er, og så satt båten på vannet.

Sørg bare for at du har nok pumpekapasitet.

Ser på bildet at båten din ikke stikker veldig dypt, og at det derfor ikke bør være så stor jobb å få tettet skikkelig alt som er under vannlinja....

Det aller beste ville selvsagt vært om du hadde mulighet til å la båten henge i stroppene de første timene for å se hvor mye vann båten tok inn.

Blir det for ille - så får du heise båten opp igjen...

 

PS. Legger ut et bilde her av båten din for de som ikke har sett den

baat_2.jpg

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan være viftene blåser en retning også, så ved montering av 2 vifter på forskjellig plasser og montert motsatt vei av hverandre (altså en som blåser og en som suger luft) kan det være det hadde blitt sirkulasjon :smiley:

Er jo ikke så veldig kostbart å teste ut heller da :wink:

 

Som Wasco skriver har jeg møtt på en del råte i noen av spantene. Blir alt for omfattende for meg å skifte dem nå, så jeg tar bort det som er løst av tre, behandler dette veldig godt og i tillegg tenkte jeg å legge på en forsterkning lags siden på spantene som trenger forsterkning.

 

På skøyta mi har tidligere eier tette noen sprekker over vannlinja med sikaflex.

Vil tro det er en praktisk og enkel løsning, men er jo ikke sikkert finishen blir like bra.

 

Likte utsenet på båten din og personlig synest jeg det er supert med stort styrhus! :smiley:

Redigert av etape90 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...