Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Som Wasco skriver har jeg møtt på en del råte i noen av spantene. Blir alt for omfattende for meg å skifte dem nå, så jeg tar bort det som er løst av tre, behandler dette veldig godt og i tillegg tenkte jeg å legge på en forsterkning lags siden på spantene som trenger forsterkning.

 

På skøyta mi har tidligere eier tette noen sprekker over vannlinja med sikaflex.

Vil tro det er en praktisk og enkel løsning, men er jo ikke sikkert finishen blir like bra.

Skal ikke uttale meg mer om disse viftene, tror uansett ikke dette vil bli montert i min båt. Den har klart seg i 60 år ute, så da får jeg håpe det holder i noen år til.... :yesnod:

 

Elles synes jeg salamander heller skulle gjøre som etape90 har gjort med spantet sitt. Forsterk det med en lask på hver side.

 

Anngående sikaflex, så er det en del trebåteiere som mener at sikaflex er fy-fy på trebåter. Men det finnes ingen regel uten unntak....

Kjør på med hva som helst bare båten blir tett... :giggle:

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skal heller ikke ha noen vifter siden jeg har garnering med 1 cm glipe, så blir nok god nok lufting :smiley:

Men vil tro det er verdt å teste ut for dem som har tett garnering og er redd for liten luftsirkulasjon.

Slik jeg har forstått det er sika og lignende fyfy under vannlinja, men over vannlinja kan jeg ikke forstå det har noe betydning.

Nå har ikke jeg stor peiling eller erfaring med dette så skal si at det går helt fint og bruke sika eller lignende, for jeg vil ikke være den "skyldige" om det ikke skulle fungere bra :rolleyes:

Redigert av etape90 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joda! Vifte for å lufte i trebåt er prøvd. En 30' nybygd trebåt ble innrettet slik at det var full luftgjennomgang under dørken fra for til akter og opp under garnering. Det ble montert vifte for å sirkulere luften i disse hulrommene. Jeg mener å huske at vifta sugde ut lufta nedentil og ut i det fri, og at ny luft hadde naturlig tilgang fra innredningen og de ventiler som måtte finnes der. Det var sagt at båtbyggeren gjorde dette av bitter erfaring med første båten han laget, der det var mye kondensproblemer fordi den var for tett. Hvordan dette har virket vet jeg ikke, da jeg aldri så mere til båten, som jeg mener var bygd på Møre.

Jeg synes dette høres fornuftig ut. Alle skjønner at lufting av trange rom er nødvendig, (f.eks. for- og akterpigg hvor det ofte råtner først), men ikke mange gjør noe spesifikt for å få det til. Det er ikke alltid at luften i trange små avlukker lufter seg selv. Da kan avsugsvifte være løsningen.

Det er (var) imidlertid kjent at luften vil bevege seg under dørken når båten beveger seg. Dette har jo vært tatt hensyn til i gamle dagers trebåtbygging, men er vel gått i glemmeboken etter hvert. Nå lages det ofte helt tette skott helt ned til bunnen. Da sirkulerer ikke luften lenger. (Men man kan jo si som en kar her i havna: "Berre da held i mi ti, så e da godt nok for meg"). :smiley:

Link to post
Share on other sites

ang. pc vifter.

Ideen er god den. Men kvaliteten på ei slik vifte er ikke alverden, og den saltholdige lufta er jeg redd vil ta knekken på dem rimelig fort.

Men det er noe som heter ziel edm eller noe snt, som leverer et utall forskjellige vifter. har ikke sett, men jeg ville prøvd der...

Som trikkeren sier, ville jeg nok satset på en løsning som kvitter seg med sekundærlufta...

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

På skøyter er det lurt å bruke svanehalser på skandekket mellom rekkestøttene. Det sikrer god sirkulasjon uansett om det blåser eller ikke :yesnod::drink:

Noe for deg dette etape90...

Uten at jeg vet hverken hva skandekk eller svanehalser er for noe :giggle:

 

PS - Jeg vet hva en svanehals er...alså halsen på ei svane, men regner med at det ikke er det Bartesam tenker på her.

Link to post
Share on other sites

hehe jeg blir i bedre å bedre humør av dette her!

 

Men for å si det sånn, er SB side full av gammel lakk, men dette er lett å skrape bort + at bunnstoffet på SB side er allerede skrapt bort, så planen blir å skrape ned hele BS + skrape bunnstoffet til BB, grunnen til at jeg vil fjerne bunstoffet til BB er at det ser ut som at det er gjort en dårlig jobb når den forge eieren har smurt det på..det er flere steder bunnstoffet er smurt inn mellom bordgangen ol.

 

Så burde jeg ikke hamre inn tjæredrev + kitt under vannlinjen, skal jeg bare bruke eks fek Roof7?

 

Eller skal jeg bruke fek Roof7 bare over vannlinja?

 

hehe det er dere jeg hører på

 

 

kapish :cheers_wine:

Redigert av salamander (see edit history)

SALAMANDER

Link to post
Share on other sites

Dette er et dillema salamander....

Tjæredrev eller ikke?

 

La meg bare tenke litt høyt - så ikke ta dette som en konklusjon.

Skroget er nå veldig tørt, og derfor har det en del sprekker. Hvis du kjører på med tjæredrev vil dette på en måtegjøre disse sprekkene permanente. Det vil si at når båten kommer på vannet og begynner å truttne - hva vil da skje med de stedene du har tjæredrevet?

Etter min mening vil disse sprekkene da bare bli enda større.

 

Hvis du derimot tetter dette med Roof7 eller det Asfalt/tjære produktet det var snakk om litt tidligere. Da vil båten truttne og etter som båten truttner, vil dette stoffet bli presset ut fordi det er elastisk.

Neste gang du da får båten på land kan du prøve å fjærne det eleastiske stoffet og erstatte det med tjæredrev. Fordi da vet du at det ikke vil sprenge opp sprekkene mer en de var.....(huff dette begynner å bli komplisert) :giggle:

 

Men det kan jo også være at du bare kan fortsette med de samme stoffene, og glemme hele tjæredrevet.

Utfordringen med tjæredrev, er at det helst bør utføres av en fagmann - og dem er det ikke mange igjen av.

Faren er nemlig at du kan kjøre drevet for hard, og da kan du gjøre vondt verre.

 

Snakket med en fyr som sto på slipp for noen uker siden.

Han hadde tettet under vannlinjen med Roof7, og sa at han var veldig fornøyd med resultatet.

 

For å være helt på den sikkre siden kan du jo, som tidligere nevnt legge maskerings tape over sprekkene, etter at du har fylt dem med ett eller annet.

Til slutt dekker du denne tapen med bunnsmøring.

 

Vel - tror jeg kommer til en konklusjon like vell..... :giggle:

Glemm tjæredrev i første omgang.

Gjør det enkelt.

 

For å forvirre eg enda litt mer...

Snakket med en trebåtbygger her på stedet. Han har også restaurert og fikset mange større skøyter. Han sa at det beste middelet som finnes til å tette trebåter med er ren sement blandet med vann og tretjære..... :eek::eek:

Men dette gjorde han vell og merke etter først å ha tjæredrevet båten.

 

Anngående skraping.

Grunnen til at det er kommet bunnsmøring mellom bordene må jo være fordi det ikke er noe tettningmiddel der.

Men hvordan har du tenkt å få ut bunnsmøringen som har sneket seg inn mellom bordgangene?

Og hva har du tenkt å gjøre når du har fått ut denne bunnsmøringen?

Skal du tett igjen disse stedene?

Uansett, må du bruke primer før du gjør noe annet. Husk at bunnstoffet i seg selv ikke har noen beskyttene effekt. Det er primeren som beskytter treverket mot pelemark og annen styggedom. Bunnsmøringens oppgave er å forhinde algevekst og groe.

 

Skraping av fribord.

Hvis du vil ha fribordet litt finere, er det jo ingen ting i veien for at du kan male i steden for å lakke/olje.

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg solgte en oselverfæring jeg hadde jobbet masse med - fordi jeg fikk en annen - og dét var åvenikjøpet en halvromsfæring - "verdens eneste oselver halvromsfæring", sier nå jeg!

 

091106_skogen.jpg

 

På bildet ser man at to av banda sitter bare 55 cm fra hverandre; dette gjør at keipeparene kommer hele 1,40 fra hverandre, hvilket gir forreste roer et hav av plass (det mangler forresten en keipe i framrommet - det må jeg også lage)!

 

En detalj med halvromsfæringen jeg har fått, er at den mangler kjøl; tidligere eier fjernet denne fordi den var dårlig. Så nå har jeg planer om å sette senkekjøl i halvrommet, siden det skal lages ny kjøl likevel. Og selvsagt motorbrønn!!

 

I de rare hullene i bunnbordet i halvrommet sto det messingspunser, fordi halvrommet var innredet til fiskepark med sjøvann, ikke uvanlig her på Agder. Jeg tipper at opprinnelige eier bestilte båten med halvrom, nettopp for å ha plass til parken!

Link to post
Share on other sites

Jeg solgte en oselverfæring jeg hadde jobbet masse med - fordi jeg fikk en annen - og dét var åvenikjøpet en halvromsfæring - "verdens eneste oselver halvromsfæring", sier nå jeg!

Alltid morro å lese innleggene dine roeren...

Det oser av entusiasme, kjærlighet og kunnskap i alt det du skriver. Selv om jeg må innrømme at det er en del uttrykk som jeg ikke er helt kjent med.

Keip, hva er det?

Trodde først det var der årene skulle ligge, noe tilsvarende tålepinner. Men så skriver du at det mangler en keip i fram rommet. Men ut fra hva jeg kan se på bildet, mangler det vel også en i mittrommet..eller hva det heter.

Så snakker du om fiskepark!

Har hørt om dyre park, men det er vel noe helt annet.

Regner med at det er hva vi på disse kanter kaller en fiksebrønn. Båten min ble opprinnelig bygget med fiskebrønn, og disse båtene ble ofte bare omtalt som "brønna båtar"

 

 

Wasco, faktisk så har jeg 2 eller er det 3 svanehals ventiler fra før :smiley:

Kjenner god trekk i dem, så tror rett og slett jeg skal montere en form for åpne/lukke mekanisme på den som kommer ned i soverommet hvertfall, for å kunne justere ned trekken litt ved overnatting :smiley:

Ja, nå har jeg forstått hva en svanehals er. Har selvsagt sett slike mange ganger - viste bare ikke at det het svanehals... :giggle:

Link to post
Share on other sites

Hvis du derimot tetter dette med Roof7 eller det Asfalt/tjære produktet det var snakk om litt tidligere. Da vil båten truttne og etter som båten truttner, vil dette stoffet bli presset ut fordi det er elastisk.

Neste gang du da får båten på land kan du prøve å fjærne det eleastiske stoffet og erstatte det med tjæredrev. Fordi da vet du at det ikke vil sprenge opp sprekkene mer en de var.....(huff dette begynner å bli komplisert) :giggle:

 

 

God lørdags kveld!

 

jeg er enig, jeg vil gjøre det så enkelt som mulig denne gangen.

 

Jeg vil gjærne sitere at det ikke er mange sprekker i selve bordene, det er Sprik mellom bordgangen jeg snakker om

 

Når det gjelder under vannlinjen, så er det vel disse stedene det er viktigst å tette med asfalt eller Roof7...??

 

Bunnsmøringen har ikke kommet så langt inn mellom burdene, har prøvd å skrape litt der allerede, og med malings skrape å stål børste får jeg bort bunnstoffet mellom bordene.

 

...så jeg tenkte å grov skrape ned bunnstoffet, få det ut av bordgangene..tette med asfalt eller roof7 og pensle på med primer, og derretter pensle på nytt bunnstoff?

 

eller burde jeg kansje tette sprikene med asfalt etc etter jeg har malt på ny primer å bunnstoff?

 

takker for svar

 

poh..! :crazy:

SALAMANDER

Link to post
Share on other sites

Som de sier på Rema - det enkleste er ofte det beste :yesnod:

Men du kan jo se hva du gjør neste gang du har båten på land.

 

Har også forstått det slik at det i hovedsak er sprik mellom bordgangene det er snakk om.

 

Primer skal du pensle på før du tetter med asfalt eller Roof7. Men bunnsmøringen stryker du på til slutt. Etter at du har tettet. Ellers får du jo bunnstoff inn i disse sprekkene som du har skrapet bunnstoffet ut av.

Og selvsagt er det aller viktigs å tette under vannlinja.

Men det er også viktig å tette de sprekkene som er over vannlinja. Dette for å hindre at regnvann lekker inn og skaper grobunn for råte. Så dette bør du faktisk gjøre først.

 

Husk at regnvann er en av trebåtens fiender.

Saltvann derimot konserverer og beskytter treverket mot råteanngrep.

Derfor ser du oftest råteanngrep på steder der regnvann har fått komme til.

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter min mening er de liten tvil her.

Skrap bort bunn stoffet og tett alle glip mellom borene med asfalt lim eller lignende.

Om de er så store gliper at du kan trykke ( ikke drive)inn litt drev/hamp eller en bommuls tåd sammen med asfaltlimet eller hva du vil bruke , er dette bare lekkert...

 

Over vannlinjen ville eg skrapet mellom borene og lagt linolje kitt. Dette kittet herder ikke på dei 3-4 første månedene , og vil bli presset ut når bordene trutner. Olj etter beste evne.

IKKE BRUK SIKAFLEX .Silikon er ikke tilatt ombord en båt!!!! Bruk linoljekitt eller asfaltlim eller noe sånt til og tette med om du har smålekasjen fra oven. Bruk noe med olje i om du skal olje eller lakke båten.

 

Når de gjelder ventilasjon mellom garnering ol.Vifter er lite og satse på.Trebåt eller plast..

Sett inn ventiler, vifter og svanehalser.Kjenner du "god trekk" burde du sikkert sette inn noen til istedenfor og stenge noen...

Er det tørt ombord , er de nok ventilasjon...

Kjør på få båten på vannet neste år og kos deg!!!!

 

PS. Og drive en båt med 1" bord og over er ikke så vanskelig. Du skal drive meget hardt for og skade båten. Drev og tjære blir konprimert når båten trutner , de er kjempe krefter i sving når tre trutner.Men de er jo mye jobb...Og litt teknikk er de jo :wink:

Link to post
Share on other sites

Stemmer det, Wasco. Min bestefar var malermester og blandet kitt selv. Men linoljekitt blir etter en tid hardt og sprøtt, så man får ikke beholde den seige evnen lenge. Vi har nå bedre stoffer i dag, da.

Jeg ville nå ikke gå så langt i "original restaurering" at jeg ikke bruker moderne midler som er bedre selv i trebåter. Jeg er sikker på at Tek7 / Sikaflex og lignende hadde vært brukt av alle båtbyggere i gamle dager hvis det hadde vært oppfunnet da. Selv om det er noe griseri så synes jeg at Tek7 er et kjempestoff til all slags tetting og liming. Klipper man passe stort hull i spissen kan man lage flotte fuger med våt finger. Og det holder seg garantert mykt ved trutning.

Link to post
Share on other sites

Linoljekitt ble jo også fra gamle dager brukt som natemasse i dekk og liknende. Skjønner ikke helt hva du mener med "hjemmeblanda guffe" for man kjøper det jo ferdig på boks i butikk. Linoljekitten herder som det blir sagt her ikke umiddelbart, men holder seg bløt i månedsvis. Når den derimot er ferdig herdet blir den knallhard.

 

Jeg har hele dekket mitt natet med Linoljekitt, og vet at det ble mye brukt som natemasse på blandt annet fiskeskøyter. Det er et godt produkt å jobbe med, lukter dritt og man blir feit på hendene av det, så feit at du ikke klarer å vaske bort fettet med det første :smiley:

 

Forøvrig blir Linoljekitt fremdeles brukt til å kitte vinduer, dette vet jeg ettersom jeg kjenner godt til både vindu og byggebransjen. Faktisk kittet jeg vinduer på skolen da jeg gikk på bygglinjen for 10 år siden, det er fremdeles del av pensum, og man bruker ikke sika.

Redigert av PIPaulsen (see edit history)

Med vennlig hilsen

PIP

Link to post
Share on other sites

Det vil selvsagt være uenighet omkring dette som alt annet... :yesnod:

 

Men med tanke på vår gode venn salamander og hans prosjekt, mener jeg at bruk av linolje kitt ikke er det beste.

Grunnen til dette er at dette kittet herder etter noen mnd.

Salamander har nå båten på land, og skal etter hva jeg har forstått ikke sjøsette den før til våren. Det betyr at hvis han nå fyller sprekkene med dette kittet, så vil det være herdet den dagen han setter båten på vannet. Hva skjer da når båten begynner å truttne?

 

Hvis han derimot bruker asfaltlim, Tek7 eller Roof7, så vil dette fremdeles være elastisk den dagen han setter båten på vannet. Når båten da begynner å truttne, vil dette stoffet bli presset ut etter som trevirket truttner.

 

Skal han bruke kitt, må han i hvert fall vente med dette, til en mnd eller så før sjøsetting.

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg ble anbefalt å prøver spørsmålet mitt her i denne tråden.

- Jeg har en 10 hk sabb diesel, med vridbar propellsystem. Motoren er saltvannskjølt type G. Motoren er montert i en åpen Hardangeresnekke 22".

- Hva kan gjøres for å få båten til å bråke mindre? Jeg har bygget en god motorkasse, men båten rister fremdeles litt vel mye. Hvilke triks finnes, er det noen som har noen gode tips?

Link to post
Share on other sites

- Hva kan gjøres for å få båten til å bråke mindre? Jeg har bygget en god motorkasse, men båten rister fremdeles litt vel mye. Hvilke triks finnes, er det noen som har noen gode tips?

Hei og velkommen til trebåt tråden.

Jeg har dessverre ikke så veldig mye kunnskap om motorer.

Men det jeg vet er at dette med voldsomme vibrasjoner og risting nettopp er noe av det som kjennetegner disse Sabb motorene.

Har lest en del innlegg omkring akkurat dette med Sabb. Og de fleste er nok enige om at disse motorene rister mer en fek Marna (som jeg har i snekka mi)FM, Sleipner og andre av de eldre motorene

 

Men jeg håper det er noen her inne som kan gi deg litt mer utfyllende svar.

Ellers er det en ung kar som kaller seg Sleipner som har ganske mye kunnskap om Sabb motorer.

Han pleier å dukke opp her i trebåttråden av og til.

 

Om ikke noe annet skjer, så kunne du kanskje prøve å sende han en IM.

Link to post
Share on other sites

Dere mener vel ikke at de bør brukes sikaflex eller asfalt lim mellom bordene på skutesiden ? :confused:

Under vannlinjen anbefaler eg jo asfaltlim eller lignende...

Linoljekitt er ikke hjemmelaget guffe lenger. Du kjøper det på i boks eller tube.Er også mulig og blande farge i dette kittet..

Når du bruker dette på skutesiden , får du fine hvite nat , overflaten tørker etter noen uker , men oljer / lakker du vil kjernen vere myk veldig lenge , da de jo ikke kommer luft til...

Men kan jo også lavere og tette mellom bordene over vannlinjen , vil sikkert trutne etter en stund... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...