Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

En ensylidret motor vil riste en del uansett. I tillegg har du en tobladet propell som også gjør at det rister litt ekstra. Viktig å kle motorkassen godt med matter slik at det kveler en del av lyden. Har selv en 2 GZ i snekka, og den er ikke ille med godt dempet motorkasse. Du må også sjekke hylsegangen og slitehylsa som er loddet fast på utsiden av propellakselen. Da dette var nytt, så var det 1/10 mm klaring mellom hylsegang og slitehylse. Hvis dette er en 40-50 år gammel båt som det kanskje er sluntret unna med smøring av hylse og propell, så er det ikke umulig at det er for stor slark der. Da vil du få ekstra vibrasjoner pga det også :smiley:

 

 

Hei, jeg ble anbefalt å prøver spørsmålet mitt her i denne tråden.

- Jeg har en 10 hk sabb diesel, med vridbar propellsystem. Motoren er saltvannskjølt type G. Motoren er montert i en åpen Hardangeresnekke 22".

- Hva kan gjøres for å få båten til å bråke mindre? Jeg har bygget en god motorkasse, men båten rister fremdeles litt vel mye. Hvilke triks finnes, er det noen som har noen gode tips?

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Hvilke triks finnes, er det noen som har noen gode tips?

 

Det sies om disse motorene at de er de eneste som finnes der stempelet står i ro, og hele båten i stedet går opp og ned :lol::lol:

 

Ellers er det vel noe av det mest pålitelige man kan ha i en båt, så lenge man hoolder ut lydnivået. Jeg for min del synes det er den lyden en gammel tresnekke skal ha, og da blir det helt feil med noe annet. Alternativet er en FM eller Marna bensinmotor, men disse er på langt nær like pålitelige og krever mer stell for å holdes i gang. Bensinmotorer med magnettenning er noe sårbart i en åpen trebåt, der det alltid er mer eller mindre fuktig. Så jeg ville beholdt Sabben, og heller kjøpt meg noen skikkelige hørselvern...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det er riktig, det var ikke du Skøy som foreslo å bruke kitt under vannlinja...

Men det var et annet innlegg her i tråden hvor det ble annbefalt å bruke linolje kitt som forsegling, over områder som var tjæredrevet.

 

Over vannlinja vil jeg ikke ha problem med kitt. Særlig da med tanke på at hvis du lakker/oljer over dette, så vil det holde seg elastisk over lang tid.

 

Salamander la ut et bilde av en av sprekkene over vannlinja. Han spurte om noen av oss kunne si hva som er blitt brukt her.

Ikke lett å si, men det er tydelig vis noe som har herdet.

05112009013.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg vet at disse motorene er veldig ømfintlige i forbindelse med dieselpumpa. Kjenner ikke dette veldig godt, men på en motor jeg kjenner til ble motorvibrasjonen mye bedre etter at det ble lagt inn "skims" mellom pumpa og motoren. Jeg tror du bør finne en som virkelig kan disse motorene, og lufte spørsmålet ditt. Kan jo starte i tråden "alt om sabb". Det er det mest fornuftige jeg kan komme på....

Som det sies rister disse motorene ganske godt, men en vedlikeholdt sabb med riktig gange og en god motorkasse er ikke så ille som mange skal ha det til. Selv har jeg altid vært fornøyd med disse motorene!

Link to post
Share on other sites

 

Salamander la ut et bilde av en av sprekkene over vannlinja. Han spurte om noen av oss kunne si hva som er blitt brukt her.

Ikke lett å si, men det er tydelig vis noe som har herdet.

 

 

De kan vere kitt som er brukt her...Om de er sikaftex lignende stoff er de fortsatt mykt....

En test som kan gjøres er og ta en flis av stoffet og sette fyr på. Brenner det og lukter gummi , er de nymotens stoff...

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg ble anbefalt å prøver spørsmålet mitt her i denne tråden.

- Jeg har en 10 hk sabb diesel, med vridbar propellsystem. Motoren er saltvannskjølt type G. Motoren er montert i en åpen Hardangeresnekke 22".

- Hva kan gjøres for å få båten til å bråke mindre? Jeg har bygget en god motorkasse, men båten rister fremdeles litt vel mye. Hvilke triks finnes, er det noen som har noen gode tips?

 

Har selv hatt 3 båter med denne motoren. Mener den er de beste som er laget...

Men rister den alvorlig mye ....?

Er fundament boltene ok ?

Har du nok skjering på propellen ? Denne motoren liker endel motstand..

Har du kast i propell akslingen ? Kan du kjenne at denne vibrerer ?

Satte engang en bil lyd demper og isolerte motorkassen på en 20 fots snekke ekstremt godt , ble nesten ikke lyd... Men husk at den må ha luft :smiley:

Link to post
Share on other sites

De heter vel søm fordi de "syr" bordene sammen? Bordgangene i en kravelbygget båt er vel festet med skipsspiker, eventuelt skruer i nyere skrog. Er det brukt nagler, vil du se roene på innsiden. Men det har i alle fall jeg aldri sett i en kravellbygget båt....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har selv hatt 3 båter med denne motoren. Mener den er de beste som er laget...

Men rister den alvorlig mye ....?

Er fundament boltene ok ?

Har du nok skjering på propellen ? Denne motoren liker endel motstand..

Har du kast i propell akslingen ? Kan du kjenne at denne vibrerer ?

Satte engang en bil lyd demper og isolerte motorkassen på en 20 fots snekke ekstremt godt , ble nesten ikke lyd... Men husk at den må ha luft :smiley:

 

Lyddemper? Hvordan gjør man det? Finnes det noe som er tilpasset båt?

Link to post
Share on other sites

Nesten alle dempere på maritim kan brukes til sabben. Eneste våt /tørr eksos...Er ikke noe problem med motstand i eksosen osv, som på "nyere" motorer.

Er som regel litt problemer med plass , den eg laget til ble de brukt en lydemper ( tror de var en til en WW golf) som bare ble klent inn på eksosrøret som låg opp etter skutesiden..

Er også små rustfrie dempere og få...

Har du ikke demper i dag ? da blir de jo endel støy...

Link to post
Share on other sites

Har vel ikke noe bilde av akkurat det.

Plaser den der de passer best , bruker du stål potte , blir jo den varm , så må jo plaseres der den kan beskyttes.

Synest potten som Grønningen anbefalte ser fin ut.

har du våt eksos, eller går kjølingen for seg selv ?

http://maritim.no/product.aspx?id=4221&amp...upkey=006003021

Denne fra maritim er vel for tør eksos. Rustfritt og gummi holder lenge det...

Link to post
Share on other sites

......Keip, hva er det?

Trodde først det var der årene skulle ligge........ut fra hva jeg kan se på bildet, mangler det vel også en i mittrommet......

 

Så snakker du om fiskepark....Regner med at det er hva vi på disse kanter kaller en fiksebrønn...

 

Du har rett i at keip er årefeste. Båten på bildet har ikke fullt midtrom, bare et halvt; det er derfor dette er en halvromsfæring (veldig vanlig størrelse på robåttypene nord for Bergen) og derfor det ikke skal være keipe her (jeg skal altså sette senkekjøl og motorbrønn her!)

 

Joda, fiskepark er det samme som fiskebrønn, ganske vanlig på robåter her på Agder. Det var sikkert en sørlending som fikk en oselverbygger til å lage dette halvrommet til fiskeparken.

 

 

....På en klinkbygget båt omtales de klinka naglene som "søm"...

 

Index er inne på svaret; man mener at søm (eller saum) skriver seg fra den gang for 1200 - 1500 år siden da det var vanligst å sy båtene sammen med snor i suene i stedet for jernsaum. Da jern-nagler ble vanlig, gikk navnet over på dem.

 

Men folk flest holdt lenge på med svært mange teknikker som "offisielt" regnes som gammeldagse i en tidsperiode, så det kan godt tenkes at en del båter ut over i middelalderen fortsatt ble sydd. I alle fall drev samene - som ellers var anerkjente båtbyggere - og sydde båter helt til 1800-tallet!

 

Visste du forresten at helt opp til 1800-årene sanket folk jernmalm i myrer, og smeltet ut jernet i små jernmiler hjemme på gården, lenge etter at denne metoden "for lengst var forlatt". Jernet brukte de til hjemmesmiing. Kanskje noe av myrjernet ble til båtsaum som står i riktig gamle båter? Og det er kanskje derfor disse står så merkelig godt mot rust? Noe av myrjernet inneholder nemlig noen sporstoffer som er rustbeskyttende!

 

I alle fall sa gamle båtbyggere at hjemmesmidd saum var mye hardere enn den "nye" kjøpesaumen (f. eks. fra Mustad), som de syntes var latterlig blaut!

Link to post
Share on other sites

Det vil selvsagt være uenighet omkring dette som alt annet... :yesnod:

 

Men med tanke på vår gode venn salamander og hans prosjekt, mener jeg at bruk av linolje kitt ikke er det beste.

Grunnen til dette er at dette kittet herder etter noen mnd.

Salamander har nå båten på land, og skal etter hva jeg har forstått ikke sjøsette den før til våren. Det betyr at hvis han nå fyller sprekkene med dette kittet, så vil det være herdet den dagen han setter båten på vannet. Hva skjer da når båten begynner å truttne?

 

Hvis han derimot bruker asfaltlim, Tek7 eller Roof7, så vil dette fremdeles være elastisk den dagen han setter båten på vannet. Når båten da begynner å truttne, vil dette stoffet bli presset ut etter som trevirket truttner.

 

Skal han bruke kitt, må han i hvert fall vente med dette, til en mnd eller så før sjøsetting.

 

Hei folkens!

 

 

 

jeg vet ikke hva jeg skal si, jeg takker for alle gode råd så langst..

 

så etter hva jeg har inntrykk av, siden jeg ikke burde bruke silikon burde jeg bruke asfalt lim under vannlinja siden dette hoder seg lenge bløtt, det høres jo også veldig båtaktig ut hehe.

 

..Så burde jeg bytte til et annet tetningsmiddel over vannlinja? og da skal jeg vel bruke kitt..eller kan jeg bare smøre ALLE sprekker å sprik med asfaltlim?

 

men uansett, nå er jeg i full gang med skraping av skroget, har skrapt bort alt av løs maling innvendig og skal nå gå ut å skrape på skroget.

 

Det har også vært mye diskusjon om oljing av båten, å etter jeg forstår skal jeg bare olje etter at båten har trutnet, men kan jeg olje innvendig nå, hvist jeg holder meg over vannlinjen?

SALAMANDER

Link to post
Share on other sites

Store sprekker må fylles med tjæredrev, både over og under vannlinjen. Små sprekker under vannlinjen kan du bruke Farm på. Mindre sprekker over vannlinjen ville jeg bare rett og slett fylt med linoljekitt. Bruk ikke Farm eller asfaltlim over vannlinjen, dette er noe svart kliss du aldri får vekk igjen!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei salamander...

 

Håper ikke du blir helt forvirra av alle meningene her. Men slik er det bare når trebåt folk kommer samme. Ulike meinger og ulike oppfattninger.

 

Her er hva jeg ville gjort.

Skrap ned hele båten.

Under vannlinja tetter du med asfalt lim. Hvis sprekkene er ekstra store kan du stikke litt tjæredrev eller bommulstrå først, og så forsegle dette med asfalt lim.

 

Over vannlinja tetter du med linolje kitt

 

Før du går i gang med Linolje/terpentin, bør du sette inn hele skroget med antiparasitt. Gjerne tre-fire ganger.

Vent minst to dager, så går du i gang med rå linolje/amerikansk terpentin 50-50

Vil du spare penger er det også mulig å blande linolja med diesel i stedet for terpentin. Men dette lukter ikke så godt.

 

Jeg mener at du kan sette inn hele skroget med olje. Også under vannlinja. Hvis ikke må du jo skrape av all bunnsmøring og primer neste år for å få komme til med olje behandlingen.

Det eneste som kommer til å skje er at det vil ta litt lenger tid før båten din truttner.

 

Men for at det ikke trevirket skal bli for mettet, kan du vente med å olje innsiden av skroget (under vannlinja) til neste år.

 

Husk at oljen skal føres på vått i vått. Det er viktig at det ikke går for lenge mellom hvert strøk, for da danner oljen en hard hinne som forhindrer at mer olje trekker inn i trevirket.

Du vet at trevirket er mettet hvis du ser at det ligger en fuktig hinne med olje etter 2-3 timer

 

Når du ser denne hinnen vet du at du er ferdig.

Nå vasker du hele skroget godt med rødsprit. Ikke spar på spriten.

 

2-3 dager etterpå påfører du 2 lag med kokt linolje, blandet med terpentin.

Etter 2 dager vasker du på ny med rødsprit.

 

Så er det klart for overflate behandling.

Det får vi komme tilbake til etter hvert.

Om du velger lakk eller fek Owatrol D2, det får vi snakke om etter hvert.

 

Under vannlinja fører du på rpimer, og til slutt bunnsmøring

Link to post
Share on other sites

2-3 dager etterpå påfører du 2 lag med kokt linolje, blandet med terpentin.

Etter 2 dager vasker du på ny med rødsprit.

 

Så er det klart for overflate behandling.

 

Hvorfor vil du påføre noe annet over den kokte linoljen? Kokt linolje er jo overflatebehandling god som det meste den! Å etterbehandle denne med Owatrol D2 eller lakk vil bare øke faren for flassing i ettertid, og er derfor ikke noe jeg ville anbefalt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...