Wasco Svart 9.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2009 (redigert) Det er jo en smak sak. Vil du ha en blank overflate må du til med Owatrol, Clipper eller lakk. Grunnen til at det kan begynne å flasse av er nok fordi det ikke er blitt påført nok lag med olje eller lakk Jeg har snakket med flere som mener at dette er uproblematisk Redigert 9.November.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
index Svart 9.November.2009 Del på Facebook Svart 9.November.2009 Jeg har snakket med flere som mener at dette er uproblematisk Ja, lykke til... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jon48 Svart 9.November.2009 Del på Facebook Svart 9.November.2009 Etter dei 2 siste lagene med linolje , er båten overflate behandlet..... Sitér dette innlegget Link to post
etape90 Svart 9.November.2009 Del på Facebook Svart 9.November.2009 Når dere snakker om asfaltlim til tetting mellom bord under vannlinja, er det asfaltlim som feks dette som blir brukt da? http://www.byggmax.com/no-no/Prod/PID-17310.aspx Sitér dette innlegget Link to post
Jon48 Svart 9.November.2009 Del på Facebook Svart 9.November.2009 Jepp. kjøp dette på tube , da er de lettere og få på... http://www.byggmax.com/no-no/Prod/PID-17303.aspx Sitér dette innlegget Link to post
A.Chr Svart 9.November.2009 Del på Facebook Svart 9.November.2009 Asfaltlim hørtes smart ut, har alltid brukt farm, men er jo klart enklere med patroner. Asfaltlimet har vel samme konsistens som farm det da eller? og samme virkning? er av de som for noen år siden måtte erfare at silikon som tech7 og sika er livsfarlig for trebåter. Har nå begynt å høre på de med erfaring og hatt stor glede av det de siste båtene. Har nå nylig kjøpt meg en liten skøyte som det er brukt sika under vannlinja på for å tette sprekker, så her er det vel bare å få den på slipp og bytte ut dette med asfaltlim da. Anders Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.November.2009 Del på Facebook Svart 9.November.2009 JEg har ikke brukt asfaltlim til dette selv, men jeg tviler litt på om dette virkelig er en særlig mye bedre løsning enn Sikaflex i så måte. Min erfaring med asfaltlim til takbruk er at det tørker og blir hardt, og det er vel nettopp det man vil prøve å unngå her? Rart at ikke Farm selges i tuber, forresten... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
M/S Bastard Svart 9.November.2009 Del på Facebook Svart 9.November.2009 Er det ikke bedre og ta jobben med og dreve på nytt, i stedet for en masse lurium Sitér dette innlegget Link to post
Jon48 Svart 9.November.2009 Del på Facebook Svart 9.November.2009 (redigert) Er stor forskjell mellom asfalt lim og lignende smørjer og sikaflex / Teck7 osv. Asfalt luriom tørker ikke noe serlig når de er brukt under vann. Er jo "nesten" som tjære. De fine med sånne stoff , medregnet linolje kitt er at de vil hefte til tre , og fortrenge vann selv når de er tørre , selv om de i visse tilfeller tørker ut , som når båten står på land osv. Om sånne stoffer blir harde og de blir glipper når båten står på land og tørker , er de ikke så nøye..båten trutner jo tilbake til de den var.. Blir jo bunn stoff utenpå dette , bunn stoff er ikke tett.. Med sika stoff vil de ligge vann melom stoffet og treet om stoffet slipper..Gummi mot tre.. Se bare hvor nøye du må gjøre det ved fex. nating med sika 290 eller var de 292 ? . Rene fuger , bunn list , primer etc.Som forøvrig gir ok nat er ikke det.... Skal ikke si at du bør få båten på slipp og bytte rulle1 , men vurder og bruke annet stoff neste gang du er på slipp om du ser noe som henger og slenger Men ingen regel uten unntak , alle må gjøre sine valg Sika stoffer er suverene til sitt bruk Redigert 9.November.2009 av Skøy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.November.2009 Del på Facebook Svart 9.November.2009 Godt sagt, Bastard! Jeg ville ikke gått på sjøen med en båt der store sprekker kun var klint inn med taklim før sjøsetting. Gjør det skikkelig, så kan du stole på båten også i dårlig vær! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Wasco Svart 9.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2009 Etter dei 2 siste lagene med linolje , er båten overflate behandlet..... Men vil du ha glans så må det noe mer til... Linoljen er jo matt Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Jon48 Svart 9.November.2009 Del på Facebook Svart 9.November.2009 Da bør du droppe de siste 2 strøkene , og bruke lakk eller d2... Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 9.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2009 Er det ikke bedre og ta jobben med og dreve på nytt, i stedet for en masse lurium Det jeg foreslo for salamander var å vente med tjæredrev til neste gang båten kom på land. For da var båten truttna. Jeg har nemlig hørt av hvis du tjæredriver en båt som er tørr, vil dette resultere i at båten ikke truttner skikkelig. Men Skøy var av den meningen at når båten hadde bord på 1" og mer, var det så mye kraft i dette treveket når det begynte å truttne - så det var ikke noe problem. Men en annen ting er jo at jeg mener at ikke hvem som helst bør gå i gang å tjæredrive en båt. Du bør ha litt kjennskap til prosessen Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Wasco Svart 9.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2009 Da bør du droppe de siste 2 strøkene , og bruke lakk eller d2... Hadde en debatt omkring dette for en tid tilbake. Og da var det flere som mente at Owatrol eller lakk ikke festet seg hvis skroget bare var behandlet med rå linolje. Ser også at Båtakuten annbefaler kokt linolje før lakk/olje Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Jon48 Svart 9.November.2009 Del på Facebook Svart 9.November.2009 Som sagt ingen regel uten unntak Personlig bruker eg bare D1 og D2 utvendig sammen med litt lakk hist og her linolje mix invendig. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 9.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2009 Ingen regel uten unntak... Også er det vel slik at vi lærer ikke av andre en våre egne feil Så vi får prøve og feile og se hva som er best for oss. Men det er jo greit å utveksle meninger. Har lært mye av det Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
M/S Bastard Svart 9.November.2009 Del på Facebook Svart 9.November.2009 Men en annen ting er jo at jeg mener at ikke hvem som helst bør gå i gang å tjæredrive en båt. Du bør ha litt kjennskap til prosessen Det er klart, men trebåtgutta bør jo prøve seg på dette. Tenkt så kjekt når potta er tett da gitt. Ikke noe som er bedre enn det, bortsett fra plastbåt selvfølgelig Sitér dette innlegget Link to post
Jon48 Svart 9.November.2009 Del på Facebook Svart 9.November.2009 Mye god lærdom i bøker og på nettet. Bare og drive det er ingen hekse kunst... Selv bruker eg bek når eg nater dekket , ikke akkurat romfarts teknologi de heller Har større problemer med og forstå alt dette elektronikk greiene...GPS med interfase og kom port her og der på toppen av dette kan du vel kople til noe usb dupeditter med diverse greier osv osv... kjekt når de virker... men de er vanskelig , trebåt er arbeid og koooooos Sitér dette innlegget Link to post
Trulte37 Svart 9.November.2009 Del på Facebook Svart 9.November.2009 Men om skroget er malt utvendig og det brukes linolje/terpentin/antiparasitt-blanding med avsluttende strøk med kokt linolje innvendig, blir dette da for tett med påfølgende økt risk for råte? Sitér dette innlegget Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post
Wasco Svart 10.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2009 Hei Trulte Jeg skal ikke uttale meg for skråsikkert om kokt linolje. Men den rå oljen er i hvert fall diffusjonsåpen, så den kan du trygdt bruke. Håper noe flere "eksperter" kan komme på banen etter hvert og klargjøre om kokt linolje er like diffusjonsåpen som den rå olje... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Malvin Svart 10.November.2009 Del på Facebook Svart 10.November.2009 nei som vet om noen bøker med norges båtbyggerier ?? er intressert i båtbyggeriene spesiellt på vestlandet. og båtene de har bygget. prøver å finne litt info om båten min. fra drageide båtbyggeri. Sitér dette innlegget Min Prosjektblogg:https://baatplassen.no/i/index.php?autocom=...;"]Saphira Link to post
Bartesam Svart 10.November.2009 Del på Facebook Svart 10.November.2009 Fordelen med rå linolje og terpentin er at en får tilført ny olje hele tiden. Kokt linolje gjør at det blir overflate samt at en stenger treverket slik at det ikke er mottakelig for mere linolje. ville bare brukt rå linolje jeg i alle fall Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Bartesam Svart 10.November.2009 Del på Facebook Svart 10.November.2009 Snakk med sjøfartsmuseet og spør om de vet om noe litteratur da vel? Bareå skrive mail det nei som vet om noen bøker med norges båtbyggerier ?? er intressert i båtbyggeriene spesiellt på vestlandet. og båtene de har bygget. prøver å finne litt info om båten min. fra drageide båtbyggeri. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
index Svart 10.November.2009 Del på Facebook Svart 10.November.2009 med avsluttende strøk med kokt linolje innvendig, blir dette da for tett med påfølgende økt risk for råte? Ja, det kan det bli. Men det aller største problemet er at den kokte da har dannet hinne innvendig, slik at når du skal behandle den påny om et år et år eller to så må du skrape den ren for kokt linolje først! Og det å skrape båten ren innvendig er slett ingen enkel oppgave. Så jeg ville ha brukt kun rå linolje og terpentin (og evt antiparasit) innvendig, da er det bare å påføre et nytt lag med hagesprøyte før sjøsetting neste år. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Wasco Svart 10.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2009 Men vil det også si at en må fjerne all kokt linolje på utsiden av skroget hver vår? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.