Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Det er jo en smak sak.

Vil du ha en blank overflate må du til med Owatrol, Clipper eller lakk.

 

Grunnen til at det kan begynne å flasse av er nok fordi det ikke er blitt påført nok lag med olje eller lakk

 

Jeg har snakket med flere som mener at dette er uproblematisk

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Asfaltlim hørtes smart ut, har alltid brukt farm, men er jo klart enklere med patroner. Asfaltlimet har vel samme konsistens som farm det da eller? og samme virkning? er av de som for noen år siden måtte erfare at silikon som tech7 og sika er livsfarlig for trebåter. Har nå begynt å høre på de med erfaring og hatt stor glede av det de siste båtene.

Har nå nylig kjøpt meg en liten skøyte som det er brukt sika under vannlinja på for å tette sprekker, så her er det vel bare å få den på slipp og bytte ut dette med asfaltlim da.

 

Anders

Link to post
Share on other sites

JEg har ikke brukt asfaltlim til dette selv, men jeg tviler litt på om dette virkelig er en særlig mye bedre løsning enn Sikaflex i så måte. Min erfaring med asfaltlim til takbruk er at det tørker og blir hardt, og det er vel nettopp det man vil prøve å unngå her? Rart at ikke Farm selges i tuber, forresten...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Er stor forskjell mellom asfalt lim og lignende smørjer og sikaflex / Teck7 osv.

Asfalt luriom tørker ikke noe serlig når de er brukt under vann. Er jo "nesten" som tjære.

De fine med sånne stoff , medregnet linolje kitt er at de vil hefte til tre , og fortrenge vann selv når de er tørre , selv om de i visse tilfeller tørker ut , som når båten står på land osv.

Om sånne stoffer blir harde og de blir glipper når båten står på land og tørker , er de ikke så nøye..båten trutner jo tilbake til de den var..

Blir jo bunn stoff utenpå dette , bunn stoff er ikke tett.. :eek:

Med sika stoff vil de ligge vann melom stoffet og treet om stoffet slipper..Gummi mot tre.. :nonod:

Se bare hvor nøye du må gjøre det ved fex. nating med sika 290 eller var de 292 ? . Rene fuger , bunn list , primer etc.Som forøvrig gir ok nat er ikke det....

 

Skal ikke si at du bør få båten på slipp og bytte rulle1 , men vurder og bruke annet stoff neste gang du er på slipp om du ser noe som henger og slenger :smash:

 

Men ingen regel uten unntak , alle må gjøre sine valg :wink:

Sika stoffer er suverene til sitt bruk :flag:

Redigert av Skøy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Godt sagt, Bastard! :cheers: Jeg ville ikke gått på sjøen med en båt der store sprekker kun var klint inn med taklim før sjøsetting. Gjør det skikkelig, så kan du stole på båten også i dårlig vær!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Er det ikke bedre og ta jobben med og dreve på nytt, i stedet for en masse lurium

 

Det jeg foreslo for salamander var å vente med tjæredrev til neste gang båten kom på land. For da var båten truttna.

Jeg har nemlig hørt av hvis du tjæredriver en båt som er tørr, vil dette resultere i at båten ikke truttner skikkelig.

Men Skøy var av den meningen at når båten hadde bord på 1" og mer, var det så mye kraft i dette treveket når det begynte å truttne - så det var ikke noe problem.

 

Men en annen ting er jo at jeg mener at ikke hvem som helst bør gå i gang å tjæredrive en båt. Du bør ha litt kjennskap til prosessen

Link to post
Share on other sites

Da bør du droppe de siste 2 strøkene , og bruke lakk eller d2...

Hadde en debatt omkring dette for en tid tilbake. Og da var det flere som mente at Owatrol eller lakk ikke festet seg hvis skroget bare var behandlet med rå linolje.

 

Ser også at Båtakuten annbefaler kokt linolje før lakk/olje

Link to post
Share on other sites

Men en annen ting er jo at jeg mener at ikke hvem som helst bør gå i gang å tjæredrive en båt. Du bør ha litt kjennskap til prosessen

 

Det er klart, men trebåtgutta bør jo prøve seg på dette.

Tenkt så kjekt når potta er tett da gitt. Ikke noe som er bedre enn det, bortsett fra plastbåt selvfølgelig :tongue:

Link to post
Share on other sites

Mye god lærdom i bøker og på nettet.

Bare og drive det :wink: er ingen hekse kunst...

Selv bruker eg bek når eg nater dekket , ikke akkurat romfarts teknologi de heller :giggle:

 

Har større problemer med og forstå alt dette elektronikk greiene...GPS med interfase og kom port her og der på toppen av dette kan du vel kople til noe usb dupeditter med diverse greier osv osv... kjekt når de virker... men de er vanskelig :headbang: , trebåt er arbeid og koooooos :cheers:

Link to post
Share on other sites

Snakk med sjøfartsmuseet og spør om de vet om noe litteratur da vel? Bareå skrive mail det :yesnod:

 

nei som vet om noen bøker med norges båtbyggerier ?? er intressert i båtbyggeriene spesiellt på vestlandet. og båtene de har bygget.

 

prøver å finne litt info om båten min. fra drageide båtbyggeri.

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

med avsluttende strøk med kokt linolje innvendig, blir dette da for tett med påfølgende økt risk for råte?

 

Ja, det kan det bli. Men det aller største problemet er at den kokte da har dannet hinne innvendig, slik at når du skal behandle den påny om et år et år eller to så må du skrape den ren for kokt linolje først! Og det å skrape båten ren innvendig er slett ingen enkel oppgave. Så jeg ville ha brukt kun rå linolje og terpentin (og evt antiparasit) innvendig, da er det bare å påføre et nytt lag med hagesprøyte før sjøsetting neste år.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...