Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Det vanlige er vel å bare tilføre rå linolje innvendig, og bare vedlikeholde utvendig med rå linolje der det er behov for flekking og deretter toppe med litt ny kokt linolje. Linoljebehandlede båter trenger skjelden eller aldri å skrapes rene, men da er det greit om den ene siden er åpen så treet får puste og det er lett å etterbehandle.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det beste etter skroget er pusset ned er å rulle på vått i vått med 50/50 linolje og terpentin til båten ikke vil ha mere. Du ser når det er nok, for skroget trekker ikke mere. Etter det er det greit med et par strøk med noe som gir slitehinne. Neste år så matter du ned denne hinnen, og legger på to-tre nye strøk med olje så slitehinnen blir tykkere, og båten er klar for bøljan blå :yesnod:

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Ok. Takk for svar. Er bare det at jeg er skikkelig redd for å gjøre noen tabber ved behandling av innvendig hud og spant. Alt er i så god stand så jeg blir helt nervøs.

 

Forblir treverket seigt i ukesvis selv om man blander relativt tynt eller? Slipper ikke noe sollys ned i innerskroget på Trulte, men lufting og varme er det jo. Nå er hun uten garnering så er jo en fordel å fa behandla hud og spant nå når alt er åpent og tilgjengelig. Dog upraktisk å ha det seigt og klebrig når man ordner innredning og dieseltanker osv.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

Men hvorfor i svarte skal dere behandle med KOKT linolje da???????? for så å lakkere på utsiden?

Man bruker RÅ linolje, for så å lakkere på utsiden.

om KOKT linolje øker sjansen for råte pga hinna, så bruk den RÅ linolje.

Gamle kjerringrådet som fremdeles herker i trebåtmiljø er da RÅ LINOLJE 50/50 MED TERPENTIN?

Link to post
Share on other sites

Men hvorfor i svarte skal dere behandle med KOKT linolje da???????? for så å lakkere på utsiden?

Fordi en risikerer at linolja (rå) koker ut ved varme og lager blærer i lakken. Har gjort akkurat dette på Skjælø. Det fungerer helt greit der treverket er lyst, men mahognysidene på kahytten blir steike varme i sola og da oppstår det små seige linolje-blærer enkelte plasser. Dette skal kunne forhindres ved å legge et par lag kokt linolje på før lakk. Har fått rådet at rå linolje bør forsegles med kokt hvis en skal lakke utenpå.

 

En annen ting er at en uansett bør legge noe utenpå flater som er behandlet med linoljeblanding. Jeg har skrevet dette før, men tar det gjerne igjen :wink: Første gang vi pussa ned dekket på Skjælø, ble det behandlet etter "alle kunstens" regler med linoljebalnding inkl litt silt tjære. Det var nydelig til å begynne med. Ettersom sesongen gikk sin gang ble dette svartere og svartere. Neste vår bestod dekket av en tykk skismurninglinende voksmasse som ikke engang sliperen kom igjennom. Riktignok var dekket svært godt beskyttet av behandlingen, men slik ville jeg ikke ha det. Vi prøvde forskjellige måter å få det vekk på. Plansliperen sto bare å spant i øverste vokslag, terasserens ble forsøkt, men vi måtte gå hardt til verks og bruke vinkelsliper for i det hele tatt å komme gjennom hinna. (Vinkelsliper anbefales ellers absolutt ikke å bruke til pussing!)

 

Tabben vår bestod i at vi ikke hadde forseglet den rå linoljeblandinga. Innvendig vil jeg tro dette blir annerledes?

Link to post
Share on other sites

Har brukt rå linolje og terpentin ca 30/70 på skutesidene med påfølgene uttynnet ravilakk og til slutt ren ravilakk uten at dette var noe probl. men kokt linolje skal jeg ALDRI mer stå og skrape av.Har vel kommet litt lengre utviklingen av lakk enn at en bruker det svineriet.

Innvendig kan jeg anbefale (for den som ikke gidder og koke sammen lurium selv) trestjerners olje som de selger få felleskjøpet (inneholder bla terpentin kinesisk treolje og tjære). Forøvrig trives jeg godt med overgangen til plastbåt som er tett over og undervanns Bortsett fra det og sitte med kaffekoppen sneipen og lukta av nysmurt trebåt. (sikkert skadet i oppveksten :lol: ingenting slår lukta av amerikansk terpentin :smash: )

Link to post
Share on other sites

Hei! Enig Oasis!

Jeg savner også lukta av nypussa trebåt. Men man blir svært opphengt i trebåter hvis de hele tiden skal være litt blankere enn naboens. Det er knapt ei treflis i Baylineren, kun kanter på bord og benker er av tre. Men det var et valg jeg gjorde og passa inn i livssyklusen en tid. Kona bestemte litt der veit du. Men jeg ser ikke bort fra at det kan bli en trebåt senere når jeg er lei av å fly rundt i "plastboks". :lol:

 

:flag: Heisan! Jubileum!!! :giggle: Innlegg nr. 1000!!! på Trikkern :flag: (990 tull og tøys :lol: )

Link to post
Share on other sites

Har brukt rå linolje og terpentin ca 30/70 på skutesidene med påfølgene uttynnet ravilakk og til slutt ren ravilakk uten at dette var noe probl.

Samma måten jeg bruker lakke opp båten på. Som sagt, dette har ikke vært noe problem med unntak av mahognysidene. De fanger jo også solstrålene ganske godt siden de er rimelig vertikale og de blir også svært varme. Jeg tror at stort sett så fungerer det greit med lakk rett oppå olja, men det er surt i de tilfellene det ikke blir vellykket.

Link to post
Share on other sites

Mange spennende innspill her omkring rå og kokt linolje.

Skjønner at en del plastbåt folk synes synd på oss som har så mange bekymringer. Men det er nettopp dette som gjør trebåte så spennende.

Stadig nye innfallsvinkler og stadig nye meninger.

 

Etter hva jeg kan forså er det da slik at hvis skroget ikke er lyst, som tilfelle er med min båt. Så er det ikke et problem at linolja under lakken vil begynn å koke når det blir skikkelig varmt.

 

Men jeg sitter fremdeles igjen med følgende spørsmål.

Er det ingen som har opplevd problem med at lakken ikke fester seg til overflater som bare er behandlet med rå linolje?

Link to post
Share on other sites

Ingen ting er jo bedre en å slippe kokt linolje...

Men som sagt, jeg har hørt at lakk eller D2 ikke fester seg.

Men jeg skal prøve til våren å lakke rett over rå linolje. Begynner det å flase av i løpet av neste sessong, så vet jeg at jeg må gjøre det anderledes neste gang.

Hvis ikke - ja da er jeg en erfaring rikere..

 

PS...fikk en IM i dag fra en kar som sa han hadde kjøpt en båt som var helt like min Sophie.

Han skal legge ut noen bilder etter hvert....

Skal bli morro å se :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Lag deg en prøve og sett den utenfor husveggen. Mett den med rå linolje. Bruk kokt linolje mellom på ene delen, og kun D2 eller lakk på den andre. Artig eksperiment, og så slipper du å skrape ned hele båten hvis det ikke blir så bra....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jo, det hadde vært en ide.

Men problemet er vel at det er spessielt når sommer sola står å steike på trevirket at dette gir utslag.

 

Så hvis ikke noen virkelig sterke argumenter kommer på bordet i løpet av vinteren, kommer jeg til å prøve uten kokt olje i denne omgangen.

Hvilken type lakk/olje jeg går for som toppbehandling er jeg ikke sikker på enda.

 

Hvis det skulle vise seg at lakken begynner å flasse av, så er det ingen stor oppgave å skrape vegg denne lakken.

Flere lag med rå linolje er det derimot ikke så lett å bli kvitt.

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flere lag med rå linolje er det derimot ikke så lett å bli kvitt.

 

Nei, det er vel bortimot umulig siden den jo trekker mer eller mindre tvers gjennom trevirket.

 

Men hvorfor ønsker du egentlig å blande sammen to såpass forskjellige metoder og produkter? Faren for at det skal gå galt er jo overhengende, og egentlig en fullstendig unødvendig risiko å ta. Jeg ville heller ha gått for enten Owatrol D1 og D2, eller først rå og deretter kokt linolje. Da får du noe som garantert går sammen, og lager ikke unødige problemer for deg selv i ettertid. Jeg ville ha forsøkt å finne ut hva båten har blitt behandlet med før, og fortsatt med samme behandling. Når skroget ser så bra ut etter 60 år, har du jo bevis for at nettopp dette er en suveren behandling for din båt!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha forsøkt å finne ut hva båten har blitt behandlet med før, og fortsatt med samme behandling. Når skroget ser så bra ut etter 60 år, har du jo bevis for at nettopp dette er en suveren behandling for din båt!

Han som hadde båten før meg har behandlet den med Owatrol D1 og D2.

Men det er neppe dette som ble brukt da båten var ny. Vet ikke om det fantes Owatrol den gangen.

For meg er det også et spørsmål om økonomi.

1 liter linolje koster rundt 50 kr, Owatrol koset neste fire ganger så mye.

 

Jeg tror jeg skal gå for rå kaldpresset linolje/terpentin og deretter Epifanes, siden den er linoljebasert. Lurer på om ikke thomsped har brukt, eller har tenkt å gjöre det samme.

Epifanes ja.

Har aldri prøvd det, men ser at det er mange som skryter av dette produktet.

Og siden det er linolje basert, burde dette være et godt alternativ.

Men det finnes flere typer Epifanes. Epifanes polyuretane lakk og Epifanes Blank Klarlakk

 

Hvilken av disse er det dere bruker?

Link to post
Share on other sites

1 liter linolje koster rundt 50 kr, Owatrol koset neste fire ganger så mye.

 

Sjekk med Strandgaten Maling eller Malermester Larsen i Haugesund! Begge disse solgte i alle fall tidligere Owatrol D1 fra fat til rundt femtilappen for literen. Det fungerte på den måten at du kom med egne kanner og de tappet direkte fra fatet over på disse. Da min far hadde trebåt tidlig på nittitallet var jeg innom et par ganger og kjøpte D1 til denne der. Siden jeg har hatt plastbåt de senere år så har jeg ikke vært innom og spurt etter olje i løsvekt, men det skulle ikke forundre meg om de fortsatt har dette...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Han som hadde båten før meg har behandlet den med Owatrol D1 og D2.

Men det er neppe dette som ble brukt da båten var ny. Vet ikke om det fantes Owatrol den gangen.

For meg er det også et spørsmål om økonomi.

1 liter linolje koster rundt 50 kr, Owatrol koset neste fire ganger så mye.

 

 

Epifanes ja.

Har aldri prøvd det, men ser at det er mange som skryter av dette produktet.

Og siden det er linolje basert, burde dette være et godt alternativ.

Men det finnes flere typer Epifanes. Epifanes polyuretane lakk og Epifanes Blank Klarlakk

 

Hvilken av disse er det dere bruker?

 

Epifanes Blank Klarlakk, brukes på vanlig treverk. Polyurethanlakk er bare for stabile materialer som finer og andre materialer som ikke "rörer" på seg, da den er meget hard og sprekker hvis det blir for mye bevegelse.

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg skal gå for rå kaldpresset linolje/terpentin og deretter Epifanes, siden den er linoljebasert. Lurer på om ikke thomsped har brukt, eller har tenkt å gjöre det samme.

 

Det har jeg gjort, og det funket helt fint! Begge mine tidligere båter har jeg behandlet med rålinolje og deretter lakket direkte, første gangen med International Blue Peter(tror ikke denne finnes lenger?) og andre gangen med Epifanes, begge båtene i furu og ikke opplevd noen form for blærer. Men på båten jeg holder på med nå, i mahogny, avsluttet jeg med kokt før jeg lakket. Grunnen til dette var at jeg ikke hadde muligheten til å lakke med detsamme og at mahognyen svettet ut rå linolje og det dannet seg små oljedråper på utsiden. Den rålinoljen herder og blir seig når den kommer ut i luft og dagslys og må derfor skrapes eller sikles bort, ved å påføre et par runder med koktlinolje stopper denne svettingen. Når man har påført den kokte oljen, lar man den trekke en stund, så tørker og vasker man bort det overflødige før det skinner seg. På sånn måte lukker man porene inne i treet uten å lage en hinne, og det finnes plass for lakken siden til å trekke seg inn å få feste.

 

Har linket til denne siden tidligere også, men synes Marilyn har noen utfyllene innlegg som er vært å lese Linoljeskolan

Link to post
Share on other sites

hallo har fått en gammel tre båt. hele kjølen er løs. jeg lurer på om jeg må bytte kjølbolter ? eller om det kan være noe annet?

 

Ser ut til at spørsmålet ditt forsvant i diskusjonen rundt olje/lakk.

Men uansett tror jeg det er lettere å hjelpe om du poster bilde.

Hvor løs er kjølen ?

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...