Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Ååja, det er sann det har seg ja! Har ikkje så lang fartstid her er du, har i allefall ikkje vore så mykje ombord.

 

Ja, denne båten skal bli fritidsbåt, blir vel nåke Nauticat inspirert overbygg kanskje.

Her er forresten litt bilder av ein båt eg har teikna på PC, den er 20 m lang (litt stor for dei fleste her å settje i gang men altså.. )

 

render05.jpg

Slik fuglane ser den

 

render13.jpg

Styrbord side frå sjøperspektiv

 

render14.jpg

Kvass baug

 

render15.jpg

Lugaren framme

 

render16.jpg

Ekstremt slanke liner tek mykje av plassen framme

 

Så, har nokon tenkt å byggje båt kan eg godt skreddarsy teikningar for både liten og stor :wink: Men det skal eg ikkje reklamere for her!! :saint:

Da heite ikkje trebåt, da heite båt. Og så e da nåke so heite plastikkbåt..

 

Helsing Håkon Berg Gunnarson

Link to post
Arne Emil Christensen var også og holdt kurs for oss i 1996, dengang en gammel "Tenvikbåt" (Ula i Vestfold) ble oppmålt. Dengang endte det med disse tegningene:

 

tenvik2b.jpg

tenvik3b.jpg

 

som i årene 1998 til 2001 ble brukt når vi bygget denne kopien, "Albatross II":

 

Spennende båt der målte dengang!

 

Er kjølen og bunnen bygd i bue, eller er det en skade som er oppstått senere?

 

Og målingene:

Gjorde dere noe spesielt for å få kjølen helt vannrett?

Målte dere både innvendig og utvendig?

Hvordan fikk dere målt opp de skjeve banda (sånn som seglbandet)?

Link to post

Hei folkens!

 

Jeg var så uheldig i dag, det har vært inbrudd i båten min, rattet er stjålet, gps, ekkolodd, batterier, knuste ruter, kappede hengelåser og mye mere...

Det værste med det hele er at jeg vet ikke hvordan jeg kan forebygge dette til nestegang...

 

 

Er det noen som ambefaller en rimelig båtforsikring?

 

takker for alle svar :headbang:

SALAMANDER

Link to post
Utrolig surt å oppleve....alt folk gidder å stjele

 

Hvordan var det mulig for dem å få med seg rattet?

Rattet på slike snekker pleier jo å sitte utrolig godt fast.

 

Ellers pleier jeg å passe på å alltid ta med ekkolodd og GPS hver gang jeg forlater båten

 

Hvor sto båten din?

På privat eiendom, eller på en båtforening?

 

 

Hei

 

ja rattet må ha blitt skrudd av med skiftenøkkel, "de" hadde tilogmed satt tilbake mutteren på rattfestet.

 

Desværre står båten veldig sentralt i oslo, men på privat eiendom.

 

Jeg leste et innlegg her på B-plassen om et veldig bra alarmsystem fra Clas Ohlson. Alarmmatter...skal sjekke det ut på mandag.

 

Det som er kjedelig er alle planenene jeg har for båten...kjedelig hvist en simpel tyv skal ødelegge dette prosjektet, men jeg må bare satse på at alarmer ol er tingen!

:sweat:

SALAMANDER

Link to post
På større båter, slik som skøyta di og også på denne båten det er lagt ut bilder av 38-40 fot) er garneringen lagt for avstiving. På den båten som er avbildet her, ser du at det også er lagt et par langsgående bord nermere kjølen.

Spinklere garnering som blir brukt i mindre båter er vel først og fremst til "pynt" selv om den vel også kan ha en effekt som issolasjon

 

 

Det er riktig at det vanligvis legges tjærepapp mellom løskjøl og kjøl

De kraftige langsgående bordene som det snakkes om her, er det ikke det som kalles livholt. Jeg har sett at det brukes et slikt kraftig bord innvendig, midt i spantesvaien.

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Spennende båt der målte dengang!

 

Er kjølen og bunnen bygd i bue, eller er det en skade som er oppstått senere?

 

Og målingene:

Gjorde dere noe spesielt for å få kjølen helt vannrett?

Målte dere både innvendig og utvendig?

Hvordan fikk dere målt opp de skjeve banda (sånn som seglbandet)?

 

Nei den var ikke bygd i bue. Båten var veldig dårlig og kjølsprengt derfor ser det ut pâå tegningen som den er bygd i bue. Alt innvendig i denne båten ble tatt ut og den ble målt innvendig pluss ekstra nødvendige mål utvendig. Alle mål blir notert ned i tabeller og tegnet ned på millimeterpapir. Deretter blir det brukt kurvelinjaler for å få riktige kurver mellom punktene.. Feil kan rettes opp nâr man ser at kurvene ikke stemmer.

Den skjeve "mastefisken" er målt spesielt.

Link to post

Jeg er litt spes opptatt av hvor nøyaktig dere satte kjølen vannrett; Christensen snakket for mange år siden om at dette fikk man gjøre "så godt man kunne". Nå skal vi snart måle opp en båt på Bragdøya ved Kristiansand, og jeg tror kanskje det er en metode for å vinkle ting nøyaktig på kjølen, uten å sette denne vannrett.

Link to post
Desværre står båten veldig sentralt i oslo, men på privat eiendom.

 

Jeg leste et innlegg her på B-plassen om et veldig bra alarmsystem fra Clas Ohlson. Alarmmatter...skal sjekke det ut på mandag.

 

Det som er kjedelig er alle planenene jeg har for båten...kjedelig hvist en simpel tyv skal ødelegge dette prosjektet, men jeg må bare satse på at alarmer ol er tingen!

:sweat:

Trodde du bodde på "beste vestkant" av byen... Trodde ikke det var så mye kriminalitet der.

Men du får nok innstalere en skikkelig kraftig alarm som kan skremme vettet av bandittene.

Håper ikke du mister motet av dette.

Stå på og ikke la disse idiotene knekke deg.... :smash::smash:

 

Nei den var ikke bygd i bue. Båten var veldig dårlig og kjølsprengt derfor ser det ut pâå tegningen som den er bygd i bue.

Reagerte også på den kjølen, men trodde det var en feil på kopien du hadde lagt ut.

Nå er det ikke uvanlig at eldre trebåter blir mer eller mindre kjølsprengt. Det har vel heller ikke så mye å si, bort sett fra det estetiske.

Link to post

Litt på siden av tema i tråden? Jeg falt for linjene på denne!

 

 

Mayea boat and Aeroplane Works just built this almost 50ft, 1700 horsepower wooden speedboat. This video shows the boats first test run. Engineers flew over from Italy and are controlling the boats motors with computers in the video. Her motors seem like they are literally breathing fire as the engineers get her experimental diesels tuned in. Supposedly the boat is capable of over 60mph.

 

Flere bilder her: http://mayeaboats.com/temptation.htm

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Nei den var ikke bygd i bue. Båten var veldig dårlig og kjølsprengt derfor ser det ut pâå tegningen som den er bygd i bue.

Bare en ekstra kommentar. Bildene av tegningene lyver litt, så kjølsprengningen ser mye verre ut enn den er fordi tegningene er i A2 format og henger på en vegg. Hvis dere ser nøye etter er det en "bulk" på den nederste tegningen

 

 

Jeg er litt spes opptatt av hvor nøyaktig dere satte kjølen vannrett; Christensen snakket for mange år siden om at dette fikk man gjøre "så godt man kunne". Nå skal vi snart måle opp en båt på Bragdøya ved Kristiansand, og jeg tror kanskje det er en metode for å vinkle ting nøyaktig på kjølen, uten å sette denne vannrett.

 

På "Tenvikbåten" som er vist på tegningen, vet jeg ikke hvor vannrett dette var, da jeg ikke var med på denne oppmålingen i 1996, men som sagt holdt Arne Emil Christensen kurs for oss nå i helgen, og vi målte opp en annen båt (22 fot, bygd i Sandefjord,fra 1951 med bakker og vindskjermer). På denne båten vatret vi opp på tvers, men ikke i lengderetning. Den var litt for høy akter i forhold til forstevn. Siden vi brukte en snor fra for- til akterstevn som var parallell med kjølen, ble plassering av spant/bunnstokker målt ut i fra denne. Denne båten var også en delvis dekket båt (bakker, stoler/benker), ble båten målt fra undersiden. Det ble gjort ved 5 forskjellige punkter på kjølen, og avstand vannrett og loddrett fra midt under kjølen ble notert for hver enkelt bordgang.

 

I tillegg ble fotos tatt av stevner med med påplasserte målereferanser (20 cm lange) som igjen ble printet ut i skala 1:10, for å overføre til tegningen.

 

Det vi skjønte var viktig for å kunne måle og tegne ut en slik måltegning var blant annet:

  • lodd
  • kurvelinjaler
  • millimeterpapir
  • målebånd for innvendig måling
  • Tynne trykkblyanter
  • og boken "Norske båter - bind IV", kapittel "Gamle norske trebåter- bevaring og vedlikehold", sidene 71-79 skrevet av Arne Emil Christensen

Link to post
Litt på siden av tema i tråden? Jeg falt for linjene på denne!

Nyelig båt med klassiske linjer...

Et smyke i ordets rette forstand.

 

Selv om dette er en båt de fleste av oss ikke en gang kan drømme om, så er det flott å se trebåter i denne luksusklassen

 

Men den svarte eksosen var jo ikke så pen da... :giggle:

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post

Er det noen som kjenner til 'Skillefjord'? Hun er ei skøyte på 45-50 fot, som ble konvertert til fritidsfartøy for noen år siden. Ei jente jeg er onkel til var med på denne prosessen, og hun lurer på hvor denne båten er nå? Hun var i Østfold-traktene, men nåværende hjemmehavn og eier er ukjent.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Ingen ting er jo bedre en å slippe kokt linolje...

Men som sagt, jeg har hørt at lakk eller D2 ikke fester seg.

Men jeg skal prøve til våren å lakke rett over rå linolje. Begynner det å flase av i løpet av neste sessong, så vet jeg at jeg må gjøre det anderledes neste gang.

Hvis ikke - ja da er jeg en erfaring rikere..

 

PS...fikk en IM i dag fra en kar som sa han hadde kjøpt en båt som var helt like min Sophie.

Han skal legge ut noen bilder etter hvert....

Skal bli morro å se :yesnod:

 

Det skal legges til at jeg vasker med rødsprit (for å avfette) før jeg lakkerer, uten på rå linolje altså :wink:

Link to post
Jeg tror jeg skal gå for rå kaldpresset linolje/terpentin og deretter Epifanes, siden den er linoljebasert. Lurer på om ikke thomsped har brukt, eller har tenkt å gjöre det samme.

 

Det er Epifanes jeg bruker utenpå :wink: i allefall på overbygg og dekkene.

På skroget bruker jeg Owatrol Edelolje, og ingen av delene slipper fra den rå linolja under :yesnod:

Link to post
Ååja, det er sann det har seg ja! Har ikkje så lang fartstid her er du, har i allefall ikkje vore så mykje ombord.

 

Ja, denne båten skal bli fritidsbåt, blir vel nåke Nauticat inspirert overbygg kanskje.

Her er forresten litt bilder av ein båt eg har teikna på PC, den er 20 m lang (litt stor for dei fleste her å settje i gang men altså.. )

 

Så, har nokon tenkt å byggje båt kan eg godt skreddarsy teikningar for både liten og stor :wink: Men det skal eg ikkje reklamere for her!! :saint:

 

Håkon, kjempeflink er du! er det lov å spørre hvilket tegneprogram du bruker?

 

Mvh

 

Champagne

Link to post

Har nok latt meg inspirere ein del av dei ja, men begge dei to er som du kanskje veit spissgattarar, denne har tverr hekk og eit skrog som eg trur skal gli fint gjennom vatnet og sleppe sjøen fint. (det gjer jo dei og, sjølv om dei har spiss hekk) Men du kan i allefall kalle det den type båt ja, men denne er jo litt større, og styrehuset litt annerledes plassert. Syns det blir litt høgt der det står på Tysso.

Da heite ikkje trebåt, da heite båt. Og så e da nåke so heite plastikkbåt..

 

Helsing Håkon Berg Gunnarson

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...