rolf-eigil Svart 19.Mars.2010 Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 Forsvinner det om du sprayer litt vann på det så er det saltutslag. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 20.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2010 Vårpuss. Når vinteren er over og havna tiner opp, da våkner alle båtfolka og strekker på sin kropp. De finner verktøy fram og presenningen tas av, for nå skal båten pusses, du verden for et kav. Hei sann og hopp sann og fallerallera, for i vårens store båtpuss er vi "alle" sammen glad. Det skrapes og det males og det bones i et kjør, så står den der og skinner som i alle år den gjør. Nå gubben har gjort jobben, er slettes ikke sur, da kommer hele slekta og vil være med på tur. Hei sann og hopp sann og fallerallera, for båtliv er en glede som vi alle jo vil ha. Moralen her i diktet er ganske sikkert den, at gubben har jo streva for å gjøre båten pen. Men neste vår så tror jeg at pussinga blir gjort, av alle som fikk være med, da går det sikkert fort. Hei sann og hopp sann og fallerallera, for båtpuss er en glede som man deler eller hva? Signe arbeidet! Hurra for våren I dag hørte jeg fuglesang mens jeg drakk min morgenkaffe - det er første gangen på lenge. Ja, nå er det på'an igjen. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Champagne Svart 20.Mars.2010 Del på Facebook Svart 20.Mars.2010 (redigert) Jeg valgte nå å olje uten terpentin, trakk inn som bare det. Har fått inn mellom 20 og 30 liter, kan ikke se noen grunn til å blande inn terpentin. Kan være enig i att lukten er god, men den er jo også helseskadelig å lukte på! Kan det være Xylamon du mener Champagne? Helseskadelig eller ei... lukta hører med Jupp Xylamon. Mvh Champagne Redigert 20.Mars.2010 av Champagne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Champagne Svart 20.Mars.2010 Del på Facebook Svart 20.Mars.2010 Hurra for våren I dag hørte jeg fuglesang mens jeg drakk min morgenkaffe - det er første gangen på lenge. Ja, nå er det på'an igjen. YESSS! Wasco er igang igjen, da kan vi med sikkerhet si at VÅREN HAR KOMMET! Wasco, gleder meg til å følge vårpussen din her på trebåttråden. Mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post
Antilan Svart 20.Mars.2010 Del på Facebook Svart 20.Mars.2010 Hei folkens. Gleder meg stort til sesongen og vårpussen her også, men har fått en aldri så liten utfordring som jeg håper noen kan bistå med en løsning på; Var en tur i båten i går, tresnekke som ligger på sjøen hele året, og begge batterier var tom, helt flatt(skylder på en Johnson bilge pump med elektronisk sensor). Batteriene er fem - seks år gamle, så de har gjort jobben, men her er utfordringene: 1 - Kjøper jeg ett batteri med mye Ah, eller to med lavere Ah, evt. ett startbatteri(til Sabb 2G 22hk) og ett til forbruk (har ikke kjøleskap, tv, osv. kun lanterner, 3 lamper inne og to ute på dekk + ekkolodd og stereo)? 2 - Har ikke ladekontroll / isolator mellom batteriene vil ha, men dyrt. Er det verd pengene og montere dette, og har jeg behov for det? Har ikke landstrøm. 3 - Har googlet i flere uker etter koblingsskjema for batteri - dynamo - isolator - batterivelger/hovedstrømbryter - sikrings/bryterpanel osv., men uten mye hell, er her noen som har en link eller et koblingsskjema? Det er mulig problemstillingen har vert oppe til debatt tidligere i forumet, men har ikke funnet noe som matcher 100%. Setter vanvittig STOR pris på respons ettersom det regner MYE om dagen og jeg har kun en originalmontert skyve-håndpumpe i messing (begrenset kapasitet) fra 1970 og hjelpe meg med ombord før nye batterier er på plass. PÅ FORHÅND TAKK! Sitér dette innlegget Sjarkfiskar frå Sunnmøre Link to post
Wasco Svart 20.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2010 Wasco, gleder meg til å følge vårpussen din her på trebåttråden. Mvh Champagne Huff da....nå fikk jeg nesten litt prestasjons angst Hei folkens. Gleder meg stort til sesongen og vårpussen her også, men har fått en aldri så liten utfordring som jeg håper noen kan bistå med en løsning på; Var en tur i båten i går, tresnekke som ligger på sjøen hele året, og begge batterier var tom, helt flatt(skylder på en Johnson bilge pump med elektronisk sensor). Batteriene er fem - seks år gamle, så de har gjort jobben, men her er utfordringene: 1 - Kjøper jeg ett batteri med mye Ah, eller to med lavere Ah, evt. ett startbatteri(til Sabb 2G 22hk) og ett til forbruk (har ikke kjøleskap, tv, osv. kun lanterner, 3 lamper inne og to ute på dekk + ekkolodd og stereo)? 2 - Har ikke ladekontroll / isolator mellom batteriene vil ha, men dyrt. Er det verd pengene og montere dette, og har jeg behov for det? Har ikke landstrøm. 3 - Har googlet i flere uker etter koblingsskjema for batteri - dynamo - isolator - batterivelger/hovedstrømbryter - sikrings/bryterpanel osv., men uten mye hell, er her noen som har en link eller et koblingsskjema? Det er mulig problemstillingen har vert oppe til debatt tidligere i forumet, men har ikke funnet noe som matcher 100%. Setter vanvittig STOR pris på respons ettersom det regner MYE om dagen og jeg har kun en originalmontert skyve-håndpumpe i messing (begrenset kapasitet) fra 1970 og hjelpe meg med ombord før nye batterier er på plass. PÅ FORHÅND TAKK! Hei og velkommen til trebåt tråden. Dessverre har jeg null peiling på den problemstillingen du skissere. Men regner med at det er andre her inne som kan hjelpe deg. Lykke til Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
killmeister Svart 20.Mars.2010 Del på Facebook Svart 20.Mars.2010 heisann. Selv ville jeg valgt to batterier. Til og styre dette ville jeg benyttet bep marne sin ladeveksler. laderele Her er det koblingsskjema også.. Grunnen er vel ikke annet enn at jeg er fornøyd med løsningen selv.. Jeg har et 80 Ah start og et 100Ah forbruk. Kunne nok koste på meg et enda bedre startbatteri, men der sa lommeboka stopp...hehe Sitér dette innlegget Link to post
Mytsberg Svart 20.Mars.2010 Del på Facebook Svart 20.Mars.2010 Det går mot vår og ny båtsesong, men fortsatt litt is igjen i Stavern. Sitér dette innlegget Link to post
Antilan Svart 20.Mars.2010 Del på Facebook Svart 20.Mars.2010 heisann.Selv ville jeg valgt to batterier. Til og styre dette ville jeg benyttet bep marne sin ladeveksler. laderele Her er det koblingsskjema også.. Grunnen er vel ikke annet enn at jeg er fornøyd med løsningen selv.. Jeg har et 80 Ah start og et 100Ah forbruk. Kunne nok koste på meg et enda bedre startbatteri, men der sa lommeboka stopp...hehe Hei, takk for tipset. Dro en tur og kjøpte batteri i dag, av merke Banner SHD 640 12v/140Ah. Er visst av samme type som er levert i MAN, Mercedes og Steyr Trucks, men jeg har aldri hørt om merket. Fikk det rimelig, så da er det mulig jeg går for et ekstra startbatteri, AGM eller noe, i tillegg. Ladeveksleren til BEP ser grei ut, men den er "kun" på 125Ah. Mulig jeg må ha en større? Time will show... Har ihvertfall til å drive pumpa et par dager nå, har koblet den mot en flottør, stoler ikke helt på den elektroniske føleren... Sitér dette innlegget Sjarkfiskar frå Sunnmøre Link to post
Wasco Svart 20.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2010 Det går mot vår og ny båtsesong, men fortsatt litt is igjen i Stavern. På disse kanter er det jo isfritt uansett vær og vid. Men jeg håper at ikke isen har ødelagt brygga, slik jeg har hørt det har skjedd mange steder på sørlandet Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
M/S AIOLOS Svart 21.Mars.2010 Del på Facebook Svart 21.Mars.2010 Her var det mange flotte bilder ja. Er det noen av de som har trebåt som også vet om hvor det går an å få laget, event. kjøpt ny teakdør? Skal stå i plastbåt, er vel som å banne i kirken dett men dog. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 21.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2010 Kan desverre ikke hjelpe deg med å finne de dørene du leter etter. Men å ha fine tredører i en plastbåt er jo veldig flott synes jeg. Jo mer tre - desto bedre Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
S/Y Ørnen Svart 21.Mars.2010 Del på Facebook Svart 21.Mars.2010 Er det noen av de som har trebåt som også vet om hvor det går an å få laget, event. kjøpt ny teakdør? Skal stå i plastbåt, er vel som å banne i kirken dett men dog. Det enkleste er å ta kontakt med en lokal møbelsnekker, de vil kunne fikse dette lett. Alternativt er å sjekke noen på denne lista: Båtbyggere Sitér dette innlegget Link to post
Champagne Svart 21.Mars.2010 Del på Facebook Svart 21.Mars.2010 (redigert) På tide med litt honduras... Jeg har ikke begynt å slipe og olje dørken ennå så vær grei og se igjennom fingrene med at den fremstår som litt sliten. Sittegruppen akter begynner å likne noe. Kabintaket er endelig ferdigmalt Begynner å ta form under dørkene også God påske folkens.....jeg tror skiene får stå i ro i år, må jo lakke noen strøk til dersom det skal bli båt i sommer Mvh Champagne Redigert 21.Mars.2010 av Champagne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Champagne Svart 21.Mars.2010 Del på Facebook Svart 21.Mars.2010 (redigert) Her var det mange flotte bilder ja. Er det noen av de som har trebåt som også vet om hvor det går an å få laget, event. kjøpt ny teakdør? Skal stå i plastbåt, er vel som å banne i kirken dett men dog. Aiolos, kan du ikke bygge den selv? eller ser du for deg at det skal være en komplisert dør? Mye er gjort ved å ta gode mål, en 10-13 mm teakfiner plate, ett par tre lengder med 10mm teak plank litt epoxy, en skarp sag, høvel og ett par tvinger. Vet ikke hvor du holder til i landet Aiolos, men det finnes flere møbelsnekker skoler eller båtbygger skoler rundt omkring hvor du kan prøve å spørre om en av elevene kunne hjulpet deg eller om de kunne gjort det som en skole oppgave kanskje?. Mvh Champagne Redigert 21.Mars.2010 av Champagne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 22.Mars.2010 Del på Facebook Svart 22.Mars.2010 http ://www.finn.no/finn/boat/used/viewimag...1425679913.jpg Heisann! Denne var det noe kjent over, eller? Håper den får et godt hjem hos noen. mvh JanS/EIR Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Wasco Svart 22.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2010 God påske folkens.....jeg tror skiene får stå i ro i år, må jo lakke noen strøk til dersom det skal bli båt i sommer Champagne Som vanlig....fantastisk å se hva du holder på med.... Dette er bare vakkert, vakkert, vakkert og vakkert.... Ellers kan jeg nok si meg enig med deg. Det blir lite ski og snø på meg i påsken. Nå når snøen endelig er brote, ville det være vanvittig å reise opp i fjellet og oppsøke snøen Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
M/S Bastard Svart 22.Mars.2010 Del på Facebook Svart 22.Mars.2010 (redigert) Får ordne deg med skistativ på båten, som treskia kan ligge på Morild jo, var litt forandringer på skuta ser jeg Redigert 22.Mars.2010 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 22.Mars.2010 Del på Facebook Svart 22.Mars.2010 Aiolos, kan du ikke bygge den selv? eller ser du for deg at det skal være en komplisert dør? Mye er gjort ved å ta gode mål, en 10-13 mm teakfiner plate, ett par tre lengder med 10mm teak plank litt epoxy, en skarp sag, høvel og ett par tvinger. Vet ikke hvor du holder til i landet Aiolos, men det finnes flere møbelsnekker skoler eller båtbygger skoler rundt omkring hvor du kan prøve å spørre om en av elevene kunne hjulpet deg eller om de kunne gjort det som en skole oppgave kanskje?. Mvh Champagne Jeg bor i Bergen. Fikk noen gode ideer der ja. Kan ta kontakt med Fartøyvernsenteret i Norheimsund og høre hva de sier. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Ørnen Svart 22.Mars.2010 Del på Facebook Svart 22.Mars.2010 Har sysla litt i helgen med å lage en webside for "ØRNEN", kom gjerne med forslag til edringer, ris og evt ros :-) sjekk gjerne: Ørnen på Webb Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 22.Mars.2010 Del på Facebook Svart 22.Mars.2010 Ja dette var webben sin ja!!! Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 22.Mars.2010 Del på Facebook Svart 22.Mars.2010 Nå når snøen endelig er borte, ville det være vanvittig å reise opp i fjellet og oppsøke snøen Titlredes!!!!! Påsken er øremerket BÅTPUSS!!!!! Jeg gleder meg!!! Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
:båt1 Svart 22.Mars.2010 Del på Facebook Svart 22.Mars.2010 det blir nok båååtpuss på meg å Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 22.Mars.2010 Del på Facebook Svart 22.Mars.2010 Kjempefin hjemmesider dette da Har sysla litt i helgen med å lage en webside for "ØRNEN", kom gjerne med forslag til edringer, ris og evt ros :-) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Wasco Svart 23.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2010 Har sysla litt i helgen med å lage en webside for "ØRNEN", kom gjerne med forslag til edringer, ris og evt ros :-) Dette var både spennede og innspirerende lesing. Ikke let å komme med annet en ros. En flott båt som fortjener en flott hjemmeside - og det har den fått Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.