S/Y Ørnen Svart 24.Mars.2010 Del på Facebook Svart 24.Mars.2010 Takker for hyggelige tilbakemeldinger for Ørnewebben! Skal prøve å oppdatere jevnlig når sesongen starter. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Ørnen Svart 24.Mars.2010 Del på Facebook Svart 24.Mars.2010 Ny oppdatering i dag, Historien om Ørnen og byggeren. Jeg tok epostkontakt med Fredrikstad bibliotek og fikk en hyggelig epost tilbake med de første spede opplysninger om Odd Johnsens båtbyggeri. Det ble startet i 1956 av Odd og broren Gynnar Johnsen. De starta med å bygge prammer og gikk så over til lystbåter i tre. Byggeriet ble nedlagt i 1989. Bit for bit begynner historien å tre frem, spennende!! Om noen av dere har info, bilder av andre Johnsenbåter, linker etc så ta gjerne kontakt, jeg kommer til å jobbe mer med å finne ut om dette. Kanskje lage en liten bok eller et TV program om vi finner nok bilder og info. Ønsker også info om folk som evt har jobba hos Johnsenbrødrene eller evt etterkommere, uansett skal jeg fylle videre opp på webbsidene. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 25.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2010 Godt å være i gang igjenn Det nye roret begynner nå å ta form. Er litt spent på om limingen holder. Problemet er at det er bare en måte å finne det ut på, og det er ved å prøve roret. Det kan jo bli en lite hyggelig opplevelse hvis roret knekker i limingen mitt ute på havet Gamleroret i møtet med ungdommen Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
S/Y Ørnen Svart 25.Mars.2010 Del på Facebook Svart 25.Mars.2010 Godt å være i gang igjennDet nye roret begynner nå å ta form. Er litt spent på om limingen holder. Problemet er at det er bare en måte å finne det ut på, og det er ved å prøve roret. Det kan jo bli en lite hyggelig opplevelse hvis roret knekker i limingen mitt ute på havet Ser riktig bra ut, har du brukt "vannfast" lim og fulgt anvisning på limfuge skulle det vel ikke være noen fare? Flott å se alt arbeidet du legger ned i båten :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 25.Mars.2010 Del på Facebook Svart 25.Mars.2010 Kan lønne seg å laske med noe syrefast flattjern over midten for å unngå at det går opp i liminga Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Svaap Svart 25.Mars.2010 Del på Facebook Svart 25.Mars.2010 Ser bra ut... Hvis roret er tykt nok til å kunne ta en 10mm bolt eller 3 så ville jeg kanskje vurdert det. (Det rimte nesten.. ) Disse skal i såfall gå i "fartsretningen" til roret. Rorflaten er jo ganske stor på båten din, så det oppstår jo et anseelig vannpress. -Flattjern er også en god løsning. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Wasco Svart 25.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2010 Ser riktig bra ut, har du brukt "vannfast" lim og fulgt anvisning på limfuge skulle det vel ikke være noen fare? Flott å se alt arbeidet du legger ned i båten :-) Jeg har brukt epoxy, så det skulle vel være solid nok....men en vet jo aldri Kan lønne seg å laske med noe syrefast flattjern over midten for å unngå at det går opp i liminga Ja, jeg har tenkt på det. Som du kan se på det gamle roret, så sitter det en lask nede på den Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
M/S Bastard Svart 25.Mars.2010 Del på Facebook Svart 25.Mars.2010 Er ikke limfugen som sprekker i såfall, så jeg ville ha lasket, evt gjennomgående bolter hvis det er muligheter for det Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 25.Mars.2010 Del på Facebook Svart 25.Mars.2010 Jeg er også endelig igang igjenn! Herlig lukt av nysaget trevirke! Begynner med innredningen som forøvrig snart er ferdig. Gjenstår å pønske ut endel smart løsninger! Sitér dette innlegget Link to post
Champagne Svart 25.Mars.2010 Del på Facebook Svart 25.Mars.2010 Godt å være i gang igjennDet nye roret begynner nå å ta form. Er litt spent på om limingen holder. Problemet er at det er bare en måte å finne det ut på, og det er ved å prøve roret. Det kan jo bli en lite hyggelig opplevelse hvis roret knekker i limingen mitt ute på havet Gamleroret i møtet med ungdommen Som Bartesam sier, få på noen syrefaste beslag gjerne som del av hengslingen mot båten med gjennomgående bolter, jeg tror jeg hadde tilpasset 4 mm eller mer syrefast flatjern og banket nye hengsler dersom du ikke finner noe hyllevare som funker. Beslaget på ror delen er best om dekker brorparten av flaten på det aktre bordet, nede så vel som det øvre hengslet. Da får du deg en konstruksjon som tåler det meste! Ellers godt å se du er igang!!! Mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post
færd Svart 25.Mars.2010 Del på Facebook Svart 25.Mars.2010 Ny oppdatering i dag, Historien om Ørnen og byggeren.Jeg tok epostkontakt med Fredrikstad bibliotek og fikk en hyggelig epost tilbake med de første spede opplysninger om Odd Johnsens båtbyggeri. Det ble startet i 1956 av Odd og broren Gynnar Johnsen. De starta med å bygge prammer og gikk så over til lystbåter i tre. Byggeriet ble nedlagt i 1989. :-) Det var spennende lesning, jeg har i flere år lurt på hvor de båtene ble bygd. Johnsen båtene er noe av det flotteste jeg vet om, meget elegante linjer. Johnsen og Spjærøy er nydelige båter, jeg vet ikke hva de har fått i seg borte i Østfold, men båter kunne de bygge!! Jeg har en liten drøm om å skaffe meg en slik en dag, men har foreløpig nok med de jeg har. Båten din er nydelig, med unntak av baugen på den. Jeg synes den hadde gjort seg bedre med den typiske Johnsen baugen(håper ikke du tar det ille opp, dette er bare min mening) Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 25.Mars.2010 Del på Facebook Svart 25.Mars.2010 Var noe som het Jørgensenkrysser også fra samme tidsperiode. Oxo flotte linjer med mast Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
færd Svart 25.Mars.2010 Del på Facebook Svart 25.Mars.2010 Var noe som het Jørgensenkrysser også fra samme tidsperiode. Oxo flotte linjer med mast Også flotte båter, er de bygd på sørlandet et sted? Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 25.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2010 Som Bartesam sier, få på noen syrefaste beslag gjerne som del av hengslingen mot båten med gjennomgående bolter, jeg tror jeg hadde tilpasset 4 mm eller mer syrefast flatjern og banket nye hengsler dersom du ikke finner noe hyllevare som funker. Beslaget på ror delen er best om dekker brorparten av flaten på det aktre bordet, nede så vel som det øvre hengslet. Da får du deg en konstruksjon som tåler det meste! Ellers godt å se du er igang!!! Mvh Champagne Her skjønner jeg ikke helt hva du mener.... Du skriver"Få på noen syrefaste beslag, gjærne som en del av hengslinga mot båten" Hengslinga mot båten består jo av de to punktene som du kan se merkene etter nederst og langt oppe på det gamle roret. Disse henglsene skal jeg sette på det nye roret. Disse er festet med gjennomgående bolter i selve roret og henglset mot båten. Disse er jo i seg selv en ganske god forsterkning. Men som du kan se på det gamle roret, så er det også festet en skinne. Denne er også festet med gjennomgående bolter. Planen min er å feste et par slike skinner på roret. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Svaap Svart 25.Mars.2010 Del på Facebook Svart 25.Mars.2010 Det funker helt fint!! Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
roeren Svart 25.Mars.2010 Del på Facebook Svart 25.Mars.2010 Gamleroret i møtet med ungdommen Det står et jern på roret der forsiden av det går ekstra langt frem. Jeg antar at denne delen kommer foran rorets svingakse, og dermed slår ut mot motsatt side av det man svinger. Jeg tror nok det er lurt å få et metallbeslag her, slik Bartesam skrev om, og gjerne tvers over hele roret. Men jeg ser at nedre hengslebeslag står helt i bunnen av roret, så dette står vel kanskje mot en jernflyndre under propellen? Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 25.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2010 Det står et jern på roret der forsiden av det går ekstra langt frem. Jeg antar at denne delen kommer foran rorets svingakse, og dermed slår ut mot motsatt side av det man svinger. Jeg tror nok det er lurt å få et metallbeslag her, slik Bartesam skrev om, og gjerne tvers over hele roret. Men jeg ser at nedre hengslebeslag står helt i bunnen av roret, så dette står vel kanskje mot en jernflyndre under propellen? Jeg skal ta noen flere bilder i morgen for å vise hvordan roret er festet Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Wasco Svart 26.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2010 Her kommer et bilde som bedre kan illustrere hvordan roret er festet Har satt på det nederste jærnet bare for å illustrere. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Champagne Svart 26.Mars.2010 Del på Facebook Svart 26.Mars.2010 Dersom de gamle beslagene dine er hele og dekker over aktre bordgang på roret på topp beslag og bunn beslag, så holder det vel uten å måtte lage nye beslag, jeg trodde fra tidligere bilde at de gamle beslagene var spist opp. Mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 26.Mars.2010 Del på Facebook Svart 26.Mars.2010 Dette blir bra Wasco! Bare skru det fast slik det gamle satt, så holder det kanskje i 50 år til Det er moro å se at trebåtsfolket begynner å komme ut av hiet og er igang med prosjekter! Fortsatt er det ganske stille på båttomta mi, men selv har det vært en ganske effektiv uke, fått lagt nytt hyttetak/dekk og fått byttet deler av skottet God helg! Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Wasco Svart 26.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2010 Dersom de gamle beslagene dine er hele og dekker over aktre bordgang på roret på topp beslag og bunn beslag, så holder det vel uten å måtte lage nye beslag På det gamle roret dekket beslaget akter bordgang både oppe og nede. Men jeg har dessverre lagt bordgangene litt anderledes på det nye roret, slik at øverste beslag ikke dekker akter bordgang. Så jeg kommer nok til å smelle på noen skinner av syrefast stål - sånn for sikkerhets skyld Dette blir bra Wasco! Bare skru det fast slik det gamle satt, så holder det kanskje i 50 år til Det er moro å se at trebåtsfolket begynner å komme ut av hiet og er igang med prosjekter! Ja, jeg håper jo at det holder i noen år. Selv om det faktisk er blitt skiftet ror 2 ganger før på denne båten. Slike utenpå sittende ror er jo en Akilleshæl etter min mening. Men hvis man er litt forsiktig, kan det sikkert holde i mange år. Ellers må jeg si at det var et imponerende tak du har fått lagt. Noe slikt jeg også har planer om å få til både i styrhuset og forpiggen Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Dalton Svart 26.Mars.2010 Del på Facebook Svart 26.Mars.2010 Oh yes! Når sola begynner å varme og småfuglene synger, da våkner trebåtfolket. Venter på 25 liter linolje fra Tarinol, og et kokeapparat fra Bastard. Imens restaureres styrekonsoll, el-anlegg og pentry. Joda, det er deilig å være i gang Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Wasco Svart 26.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2010 Så du har valgt å kjøpe linolje fra Tarinol. Sikkert første klasses produkter, men Lier Produkter er like bra, og billigere. Lier produkter tar 39,- pr liter ved kjøp at 25 liter. Tarinol tar vel 59,- Men frakten er jo rimlig fra Tarinol. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Dalton Svart 26.Mars.2010 Del på Facebook Svart 26.Mars.2010 Nei, da er du feilinformert. Jeg betaler kr. 980,- pluss frakt fra Tarinol for 25 liter kaldpresset linolje. Lier tar kr. 975, så med billigere frakt lønner Tarinol seg. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Wasco Svart 26.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2010 (redigert) Nei, da er du feilinformert. Jeg betaler kr. 980,- pluss frakt fra Tarinol for 25 liter kaldpresset linolje. Lier tar kr. 975, så med billigere frakt lønner Tarinol seg. Det hørtes jo veldig bra ut. Jeg har bare vært inne på Tarinol sine hjemmesider, og der er prisen oppgitt til 590,- for 10 liter. Ellers har jeg hatt kontakt med Lier produkter, og der var de mildest talt litt forvirra i forbindelse med prisen på frakt. En ting var at de ikke kunne gi meg eksakt pris, pluss at de skulle ha 300 kr ekstra hvis det skulle leveres til privat person og ikke et firma. Tusen takk for oppdateringen - skal kontakte Tarinol med en gang Nå ble jeg flau...jeg har jo bare sett på prisen for 10 liter, og viste ikke at det var en "heis" med flere alternativer.... Redigert 26.Mars.2010 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.