Wasco Svart 26.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2010 Lurer bare på en ting anngående terpentin. Den terpentinene Tarinol selger er ikke vegetabisk. Noen hevder jo at det MÅ være vegetabilsk terpentin, men hvor mye er det i dette. Terpentin som er fremtsilt av olje er vel også organisk....siden fossil olje vel også til syvende og sist er et organsik produkt. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
nab Svart 26.Mars.2010 Del på Facebook Svart 26.Mars.2010 Ladeveksleren til BEP ser grei ut, men den er "kun" på 125Ah. Mulig jeg må ha en større? Hei. Vet ikke om du har fått svar på denne, men denne tåler 125A, ikke 125Ah (A er strømstyrken, Ah er kapasiteten i AmpereTimer (Strøm x tid)). 125 A burde holde lenge til ditt bruk, antar at du ikke har større dynamo enn 125 A på SABB'en din. Ellers så kan jeg anbefale solcellepanel for vedlikeholdslading hvis du har en båt som ligger ute i lengre perioder uten at den brukes, har en tilsvarende båt selv og er veldig glad for panelet. Jeg har også en "backup-pumpe" tilkoblet startbatteriet, denne har reddet meg et par ganger nå hovedpumpen sviktet. Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 26.Mars.2010 Del på Facebook Svart 26.Mars.2010 Lurer bare på en ting anngående terpentin.Den terpentinene Tarinol selger er ikke vegetabisk. Noen hevder jo at det MÅ være vegetabilsk terpentin, men hvor mye er det i dette. Jeg har forstått det slik at terpentinen enten er vegetabilsk, og dermed presset av planter, eller er petrokjemisk, og altså destillert fra jordolje. I bladet "KYSTEN" var det for noen år siden en artikkel om dette, men jeg husker ikke nå hva som var den store forskjellen i virkemåte. Jeg har også alltid hørt at det "må" være vegetabilsk. For øvrig mener jeg det må være tryggest om du setter et jern på hver side av roret der dette er bredest, tvers over hele roret, der det gamle støttejernet sto. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 26.Mars.2010 Del på Facebook Svart 26.Mars.2010 Let etter amerikansk terpentin. Da får du den rette sorten Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
roeren Svart 26.Mars.2010 Del på Facebook Svart 26.Mars.2010 Let etter amerikansk terpentin. Da får du den rette sorten Ja, det er dét den kalles. Litt komisk at da vi for mange år siden kjøpte et 200 liters fat med "amerikansk" terpentin - kom den fra Kina! Men vegetabilsk var den! Sitér dette innlegget Link to post
rtec Svart 27.Mars.2010 Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 Hei! Lurer på hvor mye Owatrol D1 og D2 jeg må kjøpe inn for en 35 fots sjark? Er snakk om en mulig total nedpussing, så ta standpunkt til det. Tenkte og ha alt klart til jeg får tatt den på land i løpet av påskeuka! På forhånd takk for svar Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 27.Mars.2010 Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 Jeg ville begynt med et par 10l med D1 og litt terpentin til å blande ut oljen i starten. Dette skal gjøre at den trekker raskere inn i treet. Men det er vanskelig å si hvor mye du trenger, det kommer an på hvor mye mettet treet er fra før. Jeg kjøpte inn 30l til Skorgenesen min som hadde stått i naustet i 15 år, men etter ca 12l var treet mettet. Men du har jo en liten jobb med skrape og varmepistol foran deg før du kan begynne med D1 også. Lykke til Skal forøvrig bruke noen dager på båten selv i påsken. Etter måneder med stress skal det bli deilig med noen dager med sakte tid i naustet. Lykke til med båtpussen Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Wasco Svart 27.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 Let etter amerikansk terpentin. Da får du den rette sorten Amerikansk terpentin, Canadisk terpenting, Balsam terpentin - ja kjært barn har mange navn. Jeg vet jo at vegetabilsk terpentin er det "rette" til å bruke til trebåter. Men det jeg lurer på er om dette bare er en vetatt "sannhet" fordi det er slik det skal være. Altså - hva er argumenter for at vegetabilsk terpentin er bedre en petrokjemisk terpentin? Lurer på hvor mye Owatrol D1 og D2 jeg må kjøpe inn for en 35 fots sjark?Er snakk om en mulig total nedpussing, så ta standpunkt til det. Skal båten pusses helt ned må du regne med at det vil gå en del D1. Litt av hengig av hvordan båten er blitt behandlet tidligere. Regelen er jo den at du skal smøre på med D1 til treverket ikke lenger "suger" til seg mer. Som sagt vanskelig å si, men du må nok regne med at det fort kan gå 10-15 liter. Hvor mye D2 du kommer til å bruke er også et spørsmål om hvor langt du vil gå. Skal du bygge opp en skikkelig hard og solid overflate, bør du gi båten 8-10 strøk med D2. Men de første strøkene med D2 skal jo helst tynnes ut, så da går det jo ikke så mye. Men det kan fort gå 5-6 liter. Men så har jeg et spørsmål. Hvorfor sverger du til Owatrol? Hvorfor ikke bruke Linolje. Linolje er blitt brukt til konservering av trebåter i mange hundre år. Linolje kan du bestille på nettet og kan da finne den til 1/4 del av hva Owatrol koster. Hvis du vil kan du bruke D2 som topplag etter å ha mettet skroget med rå linolje. Men det er heller ingen ting i veien for at du kan bruke kokt linolje som toppstrøk. D2 er jo enda dyrere en D1 - så her er det mye penger å spare. Anngående mengden du skal bruke, så kommer det sikkert inn flere innspill fra folk som har litt mer erfaring en meg i dette. Uansett lykke til. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
rtec Svart 27.Mars.2010 Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 Sverger ikke til Owatrol, jeg spurte her for en mnd siden og da ble jeg anbefalt av deg faktisk til å evnt. bruke det :) Er igrunn samme hva jeg bruker bare det blir et noenlunde resultat, jeg kan ikke ha for store forhåpninger siden det er første gang jeg skal til og ta vårpussen på en trebåt. Men er godt mulig jeg går for D1 først og deretter kokt linolje som toppstrøk. Skal det pusses noe mellom strøkene? eller er det bare og pusse D1 til det ikke trekker mer og la det tørke noen dager for så og smøre på linolje? Og hvor mange dager skal linoljen tørke? Her kommer noen bilder av sjarken, som dere ser skriker den etter pleie etter flere år som arb. båt. men tror den kan bli riktig så bra etter litt innsats! Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 27.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 Så jeg annbefalte deg å bruke Owatrol ja....hehee Ja jeg fant igjen den posten hvor jeg svarte deg. Men der skriver jeg jo også en god del om bruk av Linolje. Men det er ikke så lett å huske alle jeg har chattet med her inne på BP Nok om det Ut fra bildene å dømme kan det jo se ut til at det skroget trenger en kjærlig hånd. Spørsmålet er jo hvor mye arbeid du vil legge i dette. Jeg ser at det er mye blåved, men jeg regner med at du ikke har tenkt å gjøre noe med det i første omgang. Men det er klart at hvis du har planer om å skrape båten helt ned, så kunne det vel være fristende å gjøre noe med blåveden også. Men skal jeg gi deg min ærlige mening, så synes jeg ikke du bør skrape båten helt ned første gangen du skal pusse på den. Du kan jo bare ta en enkel vårpuss. Da matter du ned skroget ved å våtslipe. Så kjører du på med 2-3 strøk D1. Dette lar du tørke 3-4 dager og så legger du på 2-3 strøk mend D2. Hvis du gir båten en slik omgang i vår, så kan du kose deg med båten i hele sommer. Så får du heller se til neste vår om du vil sattse på en litt mer dramatisk overhaling. Dette er jo tross alt en sjark og har det til felles med min båt at det oprinnelig har vært yrkesbåter. Jeg mener at slike båte skal være litt rustike og røffe. Da er det anderledes med en Furuholmen, og andre "lystbåter" Der er det viktig at lakken skinner og alt ser perfekt ut. Det har sin sjarm, men våre type båter har også sin sjarm - og jeg ville ikke ha bytta med noen Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
rtec Svart 27.Mars.2010 Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 (redigert) Da tror jeg at jeg går for forslaget ditt med en enkel vårpuss! Skal D1 og D2 smøres på vått i vått? altså begynne på de andre strøkene rett etter jeg er ferdig med det første? Og hvilken grad på pussepapiret skal jeg bruke? Og hvilken maskin er beregnet for dette bruk? Og hvor får jeg kjøpt den billigste owatrolen? Tror dette er den beste løsningen siden det er en god del både på overbygget og innvendig som skal shines, så får jeg heller ta en skikkelig shining av skroget neste vår! Skal jeg bruke samme behandlingen på dekket som på skroget? Lurte her på å få tak i en slik pussemaskin man pusser parkett med for og få en mest mulig jevn og fin overflate? Redigert 27.Mars.2010 av rtec (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Mars.2010 Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 D1 vått i vått inntil det ikke trekker mer, deretter tørker du vekk overskudd på overflaten. Vent så minst 3 dager, før du påfører D2 med ett strøk i døgnet. 4-5 strøk D2 pleier å holde, men det ser du når du er i gang. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Wasco Svart 28.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2010 Hvilken type sandpappir skal du bruke? Her er jeg litt på tynn is, men jeg begynner nå med et som ikke er alt for fint. Dette med våtsliping er fremdeles et mysterium for meg. Ser at alle snakker om det. Ser også at det er en her inne som annbefaler å våtslipe med D1. Regner med at det betyr at han fukter skutesiden med D1 og så går han i gnag med selve slipingen. En annen ting - dette bør gjøres for hånd! Og til slutt. Når vi sier at D1 skal legges vått i vått, betyr ikke det at du ikke skal ta en liten pause mellom strøkene. Vent gjærne et par timer mellom hvert strøk. Du må jo få annledning til å se om skroget fremdeles trekker til seg olje/D1. Hvis du etter et par timer ser at det siste strøket du la på med D1 eller linolje ikke har trukket inn i skroget, da vet du at jobben er gjort. Imiddlertid er det veldig viktig at du ikke venter for lenge mellom strøkene. For da danner det seg jo en herdende hinne, og skroget trekker ikke til seg mer olje/D1. Hvis du ikke blir ferdig i løpet av en dag er det viktig at du tørker godt av skroget før du tar kvelden. slik at det ikke danner seg en hinne i løpet av natten. Det er også en fordel å legge det siste strøket så seint som mulig om kvelden. Dette fordi oljen ikke tørker så lett om natten da det vanligvis er litt kaldere en om dagen. Du spør også hvor du kan få kjøpe billig Owatrol. Jeg har ikke skrevet at det er noen som selger billig Owatrol. Derimot er det et par steder på nettet hvor du kan bestille rimelig Linolje. Linolje i butikken koster gjerne rundt en hundrelapp - og noen ganger mer. Bestiller du på nettet kan du få den til under halv pris. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Sleipner93 Svart 28.Mars.2010 Del på Facebook Svart 28.Mars.2010 Spørs vel litt hvor tørr båten er.. Visst den trekker det rett inn er det jo bare å sause på til det begynner å legge seg litt utpå, da kan man gjerna ta det med ro en stund med en kald en.. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 28.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2010 Spørs vel litt hvor tørr båten er.. Visst den trekker det rett inn er det jo bare å sause på til det begynner å legge seg litt utpå, da kan man gjerna ta det med ro en stund med en kald en.. Ja, men jeg regner med at siden dette er en båt som tross alt ligger på vannet, så regner jeg med at den ikke er helt uttørket Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
index Svart 28.Mars.2010 Del på Facebook Svart 28.Mars.2010 Et kvarter til en halvtime mellom hvert strøk holder. Da klarer du greit alle strøkene på en dag. Det er uansett det beste, om det før tørke over natten vil oljen ha begynt å tørke slik at det ikke trekker lenger. Enkelte har jeg sett bruker pumpekanne i stedet for kost, da oljer du skroget på få minutter. Det blir mye søl på den måten da, så jeg ville foretrukket kosten. Men hvis det kun er snakk om en lett vårpuss, holder det nok med 2-3 strøk med D1 og deretter 2-3 med D2. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
skips gutten Svart 28.Mars.2010 Del på Facebook Svart 28.Mars.2010 Morro å kikke innom denne tråden, siden jeg selv er interessert i trebåt. Håper jeg på denne tiden av året neste år pusser på min egen trebåt Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Ørnen Svart 29.Mars.2010 Del på Facebook Svart 29.Mars.2010 her er info fra Owatrols egen brosjyre: PÅFØRING • Påfør et lag av DEKS OLJE D1® til treverket er mettet. La virke i 15-30 minutter. • Gjenta behandlingen helt til treverket ikke vil absorbere mer (mettet). • Påfør vått-i-vått, - ikke la det tørke mellom strøkene. • Så snart treverket er mettet, tørk av overflødig olje for å unngå flekker og glans når det har tørke. • Enkelt vedlikehold: vask med såpe og vann og påfør oljen i henhold til instruksjonene ovenfor – ikke behov for sandpapir eller hard skrubbing. Owatrol D1 bruksanvisning Sitér dette innlegget Link to post
Champagne Svart 29.Mars.2010 Del på Facebook Svart 29.Mars.2010 Mht Owatrol D1, (eller hvilken som helst annen treolje man benytter) overalt du kan komme til endeved prøv å få inn så mye som overhode mulig. Endeveden har bedre capilar effekt slik at du får oljen dypere inn i trevirket. Benytt gjerne noen saftige hestesprøyter for å komme til endeveden. Mvh Champagne. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 29.Mars.2010 Del på Facebook Svart 29.Mars.2010 Har skrapt ned styrhuset i mahogny, og skal i løpet av påsken begynne å beise og olje....blir nok Epifanes eller Rylard lakk til slutt. Hva slags mahognybeis er best å bruke Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Champagne Svart 29.Mars.2010 Del på Facebook Svart 29.Mars.2010 Bartesam, hvilken beis har vel litt å si hva de forrige eierne har brukt på Konvall slik at du ikke får så store kontraster? Jeg benytter Brava Rylard Mogano (mahogany) lakk beis (primer), dvs at jeg lakker trevirket FØR jeg beiser, matter ned lakken skikkelig og beiser opp etter ca 3 strøk, lakker over med Rylard, matter ned igjen og beiser opp, lakker over med Rylard til ønsket farge er oppnådd for så å føre på x antall lag rylard på toppen til jeg får den lakktykkelsen jeg ønsker. Ved å ikke beise rett på mahoganien så kan jeg, dersom jeg får skader, frostsprenginger o.l klare å matche beisen bedre da mahoganyen er "urørt" og bare overlakket. Siden 1995 frem til 2007 har jeg brukt Epifanes klarlakken iblandet 5% internasjonal mahogany beis + ca 10 % owatrol rustolje (for å få riktig viskositet og syntes rustoljen gir bedre kvalitet på lakken enn å tynne den ut) Epifanesen er også en veldig fin lakk å jobbe med, kommer lett av med varmepistol & skrape dersom du trenger å skrape partier ned i fremtiden. Mvh Champage Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 29.Mars.2010 Del på Facebook Svart 29.Mars.2010 Forrige eier har brukt International beis, maling og lakk. Kanskje greit å fortsette den trenden Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Champagne Svart 29.Mars.2010 Del på Facebook Svart 29.Mars.2010 Tror du kan fint bruke en annen lakk dersom du ønsker det. Internasjonalen må du jo lakke så j....g mange strøk for å få brukbar tykkelse på. Er heller ikke overbevist om at Internasjonal har noen bra UV filter i lakkene sine. Ved å benytte Rylard eller Epifanes så 'slipper' du unna med 6-10 strøk fra bart treverk litt avhengig av hvor flink du er til å lakke tjukt uten å få sig. Med påfølgende 2-3 strøk per år i vedlikeholds lakking avhengig av hvor hardt solen tok året før. Det viktigste å finne ut av er hvorvidt det har blitt beiset tidligere på bart trevirke, det bør du klare å se dersom du har skrapt overbygget ned. Beisen sitter som regel igjen dypere enn det du klarer å skrape. Jeg hadde vært VELDIG forsiktig med å beise rett på dersom jeg ikke hadde vært 100% sikker på at alle problemområder er utbedret til en slik grad at de ikke dukker opp igjen på de neste 10+ årene og ikke minst vært sikker på at båten lå tørt og med + grader i vinteropplaget i overskuelig fremtid. Ligger du i boblehavn eller under telt om vinteren så er det nesten garantert at du får frostsprenginger og dødlakk her og der fra kondens. Det finnes utrolig mange trebåter som har blitt beiset ihjel, hvor "problem områdene" etter noen år er tilnærmet sorte av beis. Pass på å ikke falle i beisefella med en slik majestetisk båt som Konvall er Mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post
Champagne Svart 29.Mars.2010 Del på Facebook Svart 29.Mars.2010 Bartesam, jeg var litt rask der, dersom du skal gå for International lakk, så var det International Original lakken deres jeg kommenterte. Schooner & Schooner GOLD er sikkert brukbare alternativer til Rylard og Epifanesen. Jeg har aldri brukt Schooner'n selv. Dersom du vurderer 2 komponents lakk kan jeg ikke bidra med så mye, jeg har aldri brukt 2komp på min båt, men husker å ha bannet noe heelt j....g når jeg har måttet slipt ned noe 2komp som tidligere eiere hadde benyttet, ett sant helv---e å få av.. Mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 29.Mars.2010 Del på Facebook Svart 29.Mars.2010 (redigert) Den er ikke beiset så hardt, for den er ikke mørk i veden. Kommer til å stryke over med sandpapir og kloss for å få det så jevnt som mulig før jeg beiser. Mulig jeg velger din måte å gjøre det på med olje først, og så noen strøk med lakk før beisen kommer på. Vil ha en skute jeg er stolt over til sommeren. Blir vel en tur til Risør i sommer, men vet ikke om jeg melder henne på festivalen Redigert 29.Mars.2010 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.