Jump to content

Volvo Penta KAD300 startet ikke


2xDiesel

Recommended Posts

Hei!

 

Var ute for noe merkelig i dag. Vred rundt nøkkelen men helt dødt. Ingen klikking fra rele eller noe som helst. Helt stille. Voltmeteret oppførte seg normalt og droppet helt ned slik det pleier når starteren trekker strøm, men ingenting skjedde. Prøvde en 8 - 10 ganger og plutselig fyrte den opp. Den andre motoren som jeg startet først fyrte som normalt. Har strøm i bøtter og spann. Motor KAD300.

 

Noe tips om hva detet kan være?

Link to post
Share on other sites

Jeg var ute for det samme i fjor med min. Hadde foretatt noen strømomkoblinger. Det viste seg at EDC'en må restartes. I praksis betyr at de 2 sikringene rett under den svarte boksen (koblingsboksen) blir tatt ut og satt inn. Da fungerte alt for meg igjen.

 

Men hvis dette skjedde hos deg, uten at du hadde foretatt noen strømomkoblinger, så vet jeg ikke.

 

/Øystein

Link to post
Share on other sites

Om voltmeteret viste at starteren trakk strøm så hørte du vel bare ikke releet. Da kan startmotoren ha stått i en "dårlig" posisjon(mellom 2 tenner), dette har hendt meg på noen eldre biler jeg har hatt.

Spenningen på voltmeteret ville ikke ha gått ned om ikke releet slo inn....om da ikke du har en kortslutning mellom styreleder til releet og noe annet som i så fall har trekt strømmen,...men dette anser jeg som usannsynlig

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post
Share on other sites

Hei

Er det vanlig att neutralbryteren på gass/gearet jukser? eller kan der være noe annet, har opplevd noen ganger att ikke gearet frir ut med en gang, må prøver flere ganger, jeg har elektrisk gear spak

 

Eller har noen erfaringer med dette,jeg opplevde det i slusene i Dalsland (noe dritt :nonod: )og ved venting på en bro åpnig i går,

trodde først att jeg kanskje var litt for rask med spaken ,men det var ikke tillfelle i går, men det er ikke mere en 3-4 ganger i sommer det har skjedd, (men det passer ikke like godt hver gang).

 

aanton

Link to post
Share on other sites

Voltmeteret oppførte seg normalt og droppet helt ned slik det pleier når starteren trekker strøm,
Nå vet jeg ikke hvordan det er på din motor og dens koblinger,men vær klar over at mange startnøkler kutter strømmen til instrumenter når nøkkel vris videre til start. Når nøkkel slippes tilbake etter start får først instrumentene strøm igjen.Da faller voltmeter og forsåvidt de andre instrumenter også til bunns selv om ikke startrele trekker noe strøm.
Link to post
Share on other sites

Til deg og han andre med frikoblingen: husk at kontrollene bør kalibreres innimellom. Prosedyren står i motormanualen/verkstedhåndboken.

En annen ting er at barna bør kanskje ikke leke med de, fordi det er lett (noen hundre grams trykk) å sette disse motorene i gir og ta av :-) Det har vært et par episoder hvor barn har satt ting i gir ig dratt oppover brygga,

 

Mvh Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Til deg og han andre med frikoblingen: husk at kontrollene bør kalibreres innimellom. Prosedyren står i motormanualen/verkstedhåndboken.

En annen ting er at barna bør kanskje ikke leke med de, fordi det er lett (noen hundre grams trykk) å sette disse motorene i gir og ta av :-) Det har vært et par episoder hvor barn har satt ting i gir ig dratt oppover brygga,

 

Mvh Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Nå hadde det seg faktisk slik at motorene var skrudd av, og nøkklene ute av tenningen trygt forvart i hyllen sammen med 20 Prince!

(Bare så ikke dere tror jeg er helt dust :-) ) Det var i denne situasjonen de kom til å herje med motorkontrollene. Men jeg er selvfølgelig

enig i at motorkontroller ikke røres av noen uansett, og kun brukes til det de er ment som, kontrolere motorene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...