Jump to content

Hentetråd: seilskøytetur, Oslo-Haugesund


Sande (exSkjælø)

Recommended Posts

I morgen reiser vi mot Oslo for å hente nyskøyta :smiley:

 

Avgang onsdag morgen og fri frem til søndag så får vi se hvor langt vi kommer. Håper jo på å komme helt hjem, men det ser vi etterhvert.

 

Skøyta er en eldre frøken i svært god form, med stor sjarm og ekte trebåtsjel inni seg. Hun har også vært med på litt av hvert opp igjennom årene. Blant annet har hun vært hele veien rundt jorden, men det hun vel er mest kjent for er saltomortalen hun tok i Atlanteren sammen med Erling Tambs.

 

Flere ganger på forumet her, har de enkeltes drømmebåter vært diskutert. Jeg har da stadig kommet tilbake til Colin Archers redningsskøyter som den aller største og nærmest uoppnålige drømmebåten for oss. Drømmer går av og til i oppfyllelse. RS 28 "Sandefjord" skal flytte til Vestlandet og vi er både overlykkelige og ydmyke overfor det stykke historie vi skal få lov å ta vare som eiere av henne fremover.

 

Vi skal prøve å få oppdatert turen underveis på hjemmesiden som er under opparbeidelse. De som har lyst å kikke innom hvordan det går, er hjertelig velkomne :smiley:

 

http://rs28sandefjord.dinstudio.no/news_6.html

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med flott båt, :cheers: riktig en praktskute.

Synd at den forlater vårt havnebasseng, vi ligger på øya og ser den hver gang vi går ut til vår båt.

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med flott båt! :cheers:

Hvor tidlig på onsdag? Kanskje jeg skal kjøre ut og ta noen bilder av turens begynnelse?

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Så hyggelig av deg å ville ta bilder :smiley:

 

Jeg er ikke sikker på hvor tidlig vi kommer oss avgårde. (Når jeg ser på datoen for avreise: 09.09.09, så burde vi jo satt avgang til kl 09:09 :lol: )

 

Vi regner med å være i skøyta rundt kl 08:00-08:30, så ser vi det an til alt er klart.

Link to post
Share on other sites

Det høres bra ut. Jeg har forelesning utpå dagen, men har da rukket tidlig båttur før :wink:

Avreisehavn?

 

Innlegg nr 100 :cheers:

Redigert av CSL (see edit history)

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Hei Skjælø.

Det gleder meg at du ser på båtkjøpet som et ansvar. Vi trenger slike som deg til å påta seg det store ansvaret det er å forvalte Norges smykkeskrin av en maritim kulturarv.

Til lykke med båtkjøpet som ikke mange kan smykke seg med.

 

PS! Jeg regner med at du har vært i kontakt med Eddy? Hvis ikke så bør du snakke med han.

Link to post
Share on other sites

Da har iallefall R\S 28 Sandefjord kommet i de riktige hender! Noen flinkere trebåt eiere enn Lena & Co tror jeg man skal lete lenge etter. Gratulerer med ny båt! Ha en god seilas hjem.

 

Jeg er overbevist om at dere kommer til å forvalte denne viktige delen av den Norske maritime arv så godt som det lar seg gjøre!

 

Mvh

Champagne

Redigert av MY Champagne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.....Jeg er overbevist om at dere kommer til å forvalte denne viktige delen av den Norske maritime arv så godt som det lar seg gjøre!

 

Ja, det er beroligende å se at dette klenodiet er kommet i de beste hender.

Det som imidlertid forundrer meg er at RS Sandefjord ikke står på Riksantikvarens liste over verneverdige fartøyer. Der hører den hjemme og jeg regner med at de nye eierne sørger for at den kommer med på listen.

For å komme i bedre inngrep med likesinnede vil det også være en god ide å søke medlemsskap i Norsk forening for fartøyvern, NFF. Der har vi snart 150 fartøyer, som spenner over et vidt spekter av den maritime historien og foreningen driver en kontinuerlig innsats for å hjelpe fartøyeierne i den kontinuerlige "kampen" som det på mange måter er å ha ansvar for et kulturminne.

Ta gjerne kontakt hvis jeg kan svare på spørsmål eller være til hjelp på annen måte.

 

PS for ordens skyld:

Undertegnede er nestleder i "NFF".

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Oj,

jeg hørte at hun var solgt. Jeg har seilt henne endel på slutten av åttitallet og har veldig mange gamle minner fra henne. Var ombord og fikk seilt henne i 2006, det var et hyggelig gjennsyn.

Gøy å stå til rors igjen og kjenne en skikkelig skute. Min kommando "baut skip" som jeg lærte ombord på henne bruker jeg enda selv om Sirius bare er 31'.

Kanskje jeg skulle laget et picasa-album om mine turer med henne?

 

De som skal seile henne til vestlandet får en fin tur. Det er virkelig en båt man ikke trenger å bekymre seg for å runde Lindesnes.

 

Det er bare å ønske lykke til, men det er synd hun ikke blir å se i Oslofjorden mer. Sist jeg så henne lå hun for anker i Evjesund.

 

Lykke til til Haugesund.

 

mvh,

Ole

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Så mange flotte kommentarer fra dere her :blush: Nå gjelder det å leve opp til forventningene :yesnod:

 

PS! Jeg regner med at du har vært i kontakt med Eddy? Hvis ikke så bør du snakke med han.

Hvem er Eddy? Tror ikke jeg har snakket med ham med mindre Eddy er et kallenavn for et annet navn.

 

Riksantikvarens liste over verneverdige fartøyer.

For å komme i bedre inngrep med likesinnede vil det også være en god ide å søke medlemsskap i Norsk forening for fartøyvern, NFF.

Ta gjerne kontakt hvis jeg kan svare på spørsmål eller være til hjelp på annen måte.

Dette skal jeg sette meg bedre inn i og kontakter deg gjerne etter hjemtur :smiley:

 

Kanskje jeg skulle laget et picasa-album om mine turer med henne?

mvh,

Ole

God ide :smiley: Du må også gjerne komme med historier og bilder hvis du har noe du synes passer inn på hjemmesiden hennes.

Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen. Vi er kommet vel hjem og har hatt en flott tur. Skøyta oppfører seg som en drøm i sjøen og forventningene vi har hatt til henne er innfridd og vel så det! Om mulig, så er vi enda mer begeistret for henne nå :smiley: Det var tidvis både vind og sjø, spesielt fra Lindesnes og oppover, og vi er svært glade for å ha fått prøvd henne ut i litt vær. Et fyldigere referat fra turen kommer, men det må bli litt senere da vi nettopp er kommet i hus.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...