Jump to content

Sutretråden for oss uten båt

McEwan

Recommended Posts

Beklager den negative fokuseringen, men jeg føler behov for å blåse ut litt frustrasjon :smash:

Jeg har nå trålet Finn og Baatplassen daglig i over ett år og er steinklar for å komme meg på sjøen. Likevel, av en eller annen grunn så virker det som om universet har rottet seg sammen og alle planer faller i fisk.... :fishing:

Først var det en plan om jordomseiling som ikke ble noe av, så var vi en kameratgjeng som skulle kjøpe sammen, det rant ut i sanden (en kjøpte campingvogn i stedet, gal gal mann :crazy: )

Deretter skulle faderen bli med, men det er alltid noe som ikke passer, enten det er feil tid, for mye å gjøre, kanskje det er best å vente litt osv osv.

Problemet er selvfølgelig finansieringen, det er dyrt med båt, men jeg vurderer sterkt å spør om refinansiering i banken. Det burde gå. Eller kanskje det er abstinensene som forkludrer fornuften?

Det hadde jo vært kjekt med ny bil og, sier kona.

(men det ligger en fin båt i Kristiansand nå, det er jo ikke langt å hente heller og så er det jo den beste tiden å kjøpe på nå, kanskje vi får prutet den litt ned også, den har ny motor å greier.....) :sailing:

Sukk, tilbake til Finn, hva skal man gjøre, jeg vinner sikkert ikke i Lotto før jeg er femti, minst.... :headbang::drink:

Redigert av McEwan (see edit history)

Nå vet ikke jeg hvilke båttyper og prisklasse som her er aktuelt, men har noen betraktninger på generelt grunnlag. Min påstand er at de fleste, om de har ordnet med båtplass, kan skaffe seg båt. Men for enkelte gjelder samme kriterier som ved hus og bil; det skal være nytt og flott. Om det er utgangspunktet har jeg forståelse for at mange sliter. Om målet derimot er å komme seg en tur på sjøen for å fiske eller oppleve det gode båtliv, så kan en få det til med bare noen få lapper.

I min barndom så hadde de fleste båt, men det var gjerne en eldre færing som hadde gått i arv. Mange kjøpte etter hvert en påhengsmotor og satte på, sjelden over 4 hk. Men de fikk både masse fisk, lærte seg om vind og vær, og fikk gode opplevelser med båtliv.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Et godt råd: Kjøp ikke båt sammen med andre, sannsynligheten for problemer er større enn du skulle tro! Kjøp heller en rimeligere båt selv som du klarer å finansiere selv, da er "herre i eget hus" og har full kontroll over bruk, vedlikehold og påkostninger!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg er med og seiler litt som mannskap her i Stavanger, så det er ikke helt helsvart ;)

Og jeg har selvfølgelig en ny plan :cheers: , problemet er at den er noe langsiktig, og jeg er ikke av de mest tålmodige kan du si. Kona må først overbevises, helst slik at hun tror det er hennes ide selvfølgelig- derfor spanderte jeg en barnefri helg på henne (tilfeldigvis på seilkurs, men det er jo tanken som teller ikke sant? :saint: ) Kurset følges opp med små drypp om hvor trivelig det hadde vært med en fritidsaktivitet vi kan være sammen om og seiling er jo en aktivitet for både store og små. Og jeg tror det kan være lurt og vente noen år med å kjøpe bil, den gamle holder lenge enda, det vil jo komme flere nye sånne hybridbiler nå fremover, de vil sikkert prises gunstig. Osv.

Nå må jeg jeg bare jobbe litt med budsjettet.... :boxing:

Får henge meg på den motsatte enden av sutretråden... :giggle:

Grunnen til at mange sutrer over manglende båt, er at de har alt for store tanker om hva som skal til.

Skaff deg en billig, enkel båt.

Behøver ikke koste mer en maks 50 båtlapper. Ofte mindre hvis du stiller enda enklere krav.

Og så vil jeg bare si meg enig i at det dummeste du kan gjøre er å "gå sammen" med andre. Det som kan høres ut til å være en god ide, kan dessverre alt for fort ende opp som et mareritt. Og gammelt vennskap kan bli ødelagt for livet.

Nå vet ikke jeg hvilke båttyper og prisklasse som her er aktuelt

Det må definitivt bli seilbåt, men jeg har ikke noen luksusbåt i tankene. Jeg kikker for tiden på båter i prisklasse rundt 300-350000. Jeg kunne godt tenkt meg en Comfortina, Nova, Contrast, Omega e.l.

Min påstand er at de fleste, om de har ordnet med båtplass, kan skaffe seg båt.

Jeg har forsåvidt en plass å legge båten inntil videre. Området skal imidlertid omreguleres så jeg vet ikke hvor lenge den kan ligge der. Vi står på venteliste til båtplass, men listene er så gamle at de sikkert er skrevet med fjær og blekk, ingen bevegelse med andre ord.

Jeg ser det er noen få plasser til leie, men det er i skiktet 1000-1500 mnd. Jeg synes det er dyrt?

Om målet derimot er å komme seg en tur på sjøen for å fiske eller oppleve det gode båtliv, så kan en få det til med bare noen få lapper.

Første del av planen min gikk forsåvidt i boks. Kona kom tilbake fra kurset og hadde hatt en flott opplevelse. Seilbåt var absolutt noe hun kunne være med på :smiley: Hun mente imidlertid at det måtte minst være en like ny og stor båt som den de hadde hatt på kurset :smash: Det var en 38 fots bavaria, 2008 modell.

Som en småbarnsfar midt i etableringsfasen så er det lite kontanter, men desto mer gjeld. Det fornuftige og rasjonelle ville jo selvfølgelig vært å vente til jeg nærmet meg pensjonsalder, da har man jo bedre råd osv. Det er likevel nå det hadde vært kjekt, mens jeg fremdeles er ung og sprek og det å kunne formidle videre båtgleden til ungene mens de enda var så små at det er kjekt å være med mor og far :)

Alternativene nå er å vente til faderen eventuelt skulle bestemme seg, eller øke gjeldsgraden. Begge deler har sine utfordringer :diving: Eller selvfølgelig spare til man blir gammel.... ;)

Ser ut som vi er i samme situasjon. Jeg har vel egentlig gått og drømt om båt i flere år, og det er vel ikke noen seilbåtannonser på finn.no som ikke er studert av meg... (uansett prisklasse)

Jeg har vel funnet ut at jeg er ganske kresen. Jeg vet hva jeg vil ha, og når jeg ikke finner det, så venter jeg heller. (så bruker jeg ventetiden til drømming og sparing)

Kan ikke alltid være like fornuftige heller, men med relativt ny bil og biliglån som heldigvis ikke går over pipa + en del studielån, så ligger jo alt til rette for en båt... hehe.

Har til og med fått med fruen. Hun er klar for ferier i seilbåt, selv om det jo kan bli litt utfordringer med lillejenta (dattra) i båt de første årene. Ting ordner seg.... Det er jeg ganske sikker på. Bare riktige båt dukker opp.

Jeg hadde vært skeptisk til å ha båt sammen med venner og kjente. Settingen er litt annerledes når det gjelder fatter'n. Selvsagt litt forskjellig hvordan fedre er skrudd sammen rundt omkring, men for de fleste tror jeg det kan være det nærmeste man kommer "sugerør i statskassa"... :cool:

Greit å ha noen som bestandig har tid og økonomisk mulighet til å "fikse ting" man selv ikke har mulighet til å prioritere i øyeblikket.

Jeg og sambo solgte rekkehus og kjøpte blokkleilighet. dvs. Hun kjøpte leilighet og jeg brukte alle mine penger på båt. En Sweden Yachts 340 fra '87.

Tanken var at om jeg skulle bli kastet ut, kunne jeg jo bare flytte i båten. Jeg har ikke angret et sekund......

Nå er jeg i litt "Deep shit"... Ex1 har funnet ut at hun skal flytte til Norvestlandet og VIPS, er jeg alenefar for en datter på snart 17 og trenger et sted å bo. Det er ikke plass til henne der jeg bor nå, så da trenger vi et eget sted. Banken er "litt" kranglete når det gjelder egenkapital og jeg har ingenting. Sikkerhet i båten nekter de å ta, så lenge den allerede er min. (skulle jeg kjøpt båten nå, kunne jeg tatt sikkerhet i båten). Det å leie er dyrt og dårlig, så jeg har med nød og neppe fått ordnet et privatlån til egenkapitalen, så det ser endelig ut som om det kan ordne seg. Det blir litt smalhans utover, men jeg nekter å selge båten......

Så er det bare å håpe på at dattra vokser seg fort til, skaffer seg jobb og flytter fra far. Da kan jeg flytte tilbake til sambo, eller flytte i båten for godt.

Lykke til med båtkjøpet :-)

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Jeg er selv i en fase i livet hvor det er lite til overs,(lurer på om den fasen slutter noen gang)

Uansett,etter å bare hatt båt på hytta og landkrabbe ellers i 15 år ble det rett og slett for mye for meg og i juni i år bar det til banken for og låne 50000 til båt.

Det er en eldre GH17 med 50 hester,men som flere andre skriver,det viktigste er å komme seg på sjøen.

Håper på bedre sommer vær neste år,og hvis så skjer blir det flere overnattingsturer med denne båten.

Rundt i Grenlandnsfjordene,til Kragerø og vestfoldskjærgården,tar med telt og stormkjøkken og gjør det beste ut av det.

Ble kanskje feil å komme med dette i en tråd for de som ikke har båt,men det var ment å gi ett lite håp til de som ikke har kommet dit enda.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Det er jo ikke sånn at det MÅ være en veldig dyr start på "båtkarrieren". I de fleste tilfeller er det kanskje bedre å starte i det små. Da kan man få teste ut båtlivet og se om alle liker det. Selv har jeg alltid feriert i båt. Vi reiste ut samme fredag som pappa startet ferie, og var stort sett ute i båten 4 uker hver sommer.

Min start som "reder" var jo optimist, så over til with dromedille. Etter hvert var det jo kjekt med en litt større båt, og da ble det tresjekte i sameie med noen kamerater. Det var jo ypperlig i ungdomstida (som jeg jo egentlig ikke er over enda, i følge meg selv.... :-P)

Nå vil jeg nok ha egen båt, er ganske så pirkete på ting. Da blir det nok litt irritasjon over saker i sameie med andre......

De siste årene har jeg lånt pappa sin Polar 29, som jo er en ypperlig båt til turer på sommeren. Nå er det nok på tide å komme seg på egen kjøl, og da helst en dypere kjøl, og stang på toppen av båten.... :-P Det blir stas når endelig seilbåten en dag er handlet.

Det er jo mange som synes det er unødvendig at "første" båten min skal være så stor som jeg vil ha den. Vil nok helst opp i rundt 35 fot. Selv om dette eventuelt blir første feriebåten min, så vet jeg at det er slike ferier vi vil ha. Da er det liksom litt lettere å legge noen kroner ekstra i det.

Jeg er jo heller ikke helt ukjent med båt, siden jeg alltid har feriert i båt, en del år i skjærgårdstjenesten, redningsselskapet og navigatørutdannet (selv om jeg aldri har gjort yrkeskarriere ut av studieretningen min)

Glem alt som heter 3-fot syken, dra til skikkelig med første båten.

Kjøpte min første båt i fjor, svidde av 700 båtlapper på en Bella Falcon Fantino 26' og er stooooorfornøyd.

Legger til at eneboligen var stort sett nedbetalt og vi er i 40 årene m 3 halvvoksne barn så det går greit øknomisk, null middag grunnet stort båtlån funker ikke.

Kjøpte båten i Førde og kjørt den hjem forbi Sandnessjøen (Nordland fylke) og til hytta m båtplass som hadde vært tom i 2 år.

Første dag som båteier ble Stad passert i 10 sek/m, overnatting i Ålesund, videre over Hustadvika neste dag, Folla tredje dag.

Etter 2 års frustrasjon ble det båt som fint går an å ta en tur med selv om det er litt bølger eller om det er mørkt (radar) og redselen

fra øvrig familie er borte (nåja, nesten :smiley: )

Jeg sutrer ikke mer sjøl om banken eier stor del av båten, båtlivet er genialt :cheers:

Vær klar over at båtgleden er omvendt proposjonal med båtstørrelsen. Jeg hadde mine største opplevelser i min første båt, en Leisure 17. Det var en liten og enkel seilbåt, som ga mye glede og store opplevelser. Den båten seilte jeg alene med fra Ålesund til Levanger ca 180 nm. Det var en større opplevelse enn å seile i en 31 foter til Island i lag med kamerater noen år senere.

Jeg har hatt en rekke åpne båter opp gjennom årene og har mange flotte minner og opplevelser fra dem.

Min forrige båt var en Scand Classic 25' som vi storkoste oss med i to sesonger. Vi ble så bitt av basillen og var så sikre på at båtliv var det eneste rette for oss, at jeg tok steget opp til en 35' seiler og har ikke angret et sekund. Jeg brukte alle pengene mine på båten og sliter litt nå med å ha egenkapital til å kjøpe en liten leilighet, men det å selge båten er langt fra noe alternativ.

konklusjonen er som de fleste her sier.

Start i det små og bruk båten masse. Så vil dere fort finne ut hvor mye midler dere vil legge i båtlivet. Det å leie en båt en uke eller to kan også gi dere en indikasjon på hvordan dere vil trives på sjøen.

En uke med knallvær og så en uke med pissregn og blåst hadde vært idielt. (båtlivet kan nytes i drittvær også, men ikke alle klarer det)

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Er du fornøyd med båten din RSL? Jeg var en tur og så på lik båt i fjor høst, og sikler jo veldig på en sånn type. Etter min mening så er jo SY utrolig flott. Bare venter på at rette båt skal komme for salg.

I sommer ble det dårlig med båtferie i knall-sol, gitt. Det ble bare èn uke i båt. Regn og blåst, og med varmeapparat som streiket ble det både kaldt og rått. Vi klarte å bli forkjølet alle sammen.... hehe, men gir oss ikke allikevel. Vi skal nok ha båt uansett... :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...