Jump to content

Et spørsmål om ankerfeste

solkongen

Recommended Posts

Har nylig kjøpt meg båt (som ikke er produsert enda) en 22 fots combi på ca 2 tonn netto, men tenker endel på hvordan den kan fortøyes mest mulig trygt. Har liten eller ingen erfaring fra båthold og sjømannskap og er derfor takknemmelig for gode tilbakemeldinger fra dere som har det. Jeg har kjøpt meg litt strandlinje, men det er ganske værhardt og tenker det er best å legge båten på svai. Hovedproblemet er at det kan komme mye sjø inn i viken ved uvær og som fører til høy vannstand, ergo vil god slakk være viktig. Imidlertid lurer jeg på hvordan jeg skal anordne ankerfeste som skal vøre permanent. Kan man bruke et ploganker eller spesial anker som kan grave seg ned , eller må man til med en stor stein, støpe noe tungt etc ?

Her må du nok legge ut en moring ja.

Det er også viktig å vite hvor tung moring du trenger.

For å avggjøre det er det flere faktorer som mp taesi betraktning.

Båtens størrelse og hvor tung den er

Værforholdene, og ikke minst bunnforholdene.

Her på vestlandet hvor det er mye styggevær, pleier vi grovt regnet å si 200 kg pr tonn av båtens vekt.

Veier båten 2 tonn, bør moringen veie 400 kg.

Bunnforholdene spiller også inn

Er bunnen muddrete og myk, slik at moringen synker ned kan vekten reduseres

Er bunnen steinete og hard, bør vekten økes.

Moring kan du kjøpe ferdig, eller du kan støpe den selv, eller bruke fek en gammel bilmotor eller lignende.

Her har du et par andre trådeer hvor dette er blitt diskutert

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=54106

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=58453

Har aldri sett denne typen moring før, så jeg kan ikke uttale meg om akkurat denne typen.

Og siden jeg av natur er skeptisk til "moderne" løsninger :giggle: så er jeg ikke sikker på om jeg ville sattset på dette.

En anne ting er at jeg ser på illustrasjonene at det er brukt kjetting mellom moringen og flytebøya. De fleste som har litt erfaring mener at det ikke skal brukes kjetting, men tau.

Også er det dette med bunnforholdene.

Hva slags bunnforhold er det der du skal ha moringen?

Redigert av Wasco (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...