Jump to content

Prosjekt: Smuggler 21.


GardenSnake

Recommended Posts

Hei.

 

Dette er min første tråd her på forumet, så tenkte jeg kunne starte en tråd hvor jeg forteller litt om båten min.

 

I starten av sommeren kjøpte jeg meg min første "store" båt. En Smuggler 21. Og er strålende fornøyd. :smiley:

Har tidligere eid en 10fots terhi micro fun. Så 21 fot ser jeg på som "større" båt, hehe.

 

Siden jeg ikke hadde alverdens med tid før sesongen startet, gjorde jeg båten bruksklar. Men har et par ting jeg planlegger å få gjort med den før neste båtsesong. :smiley:

 

Båten har fungert så godt som strøkent hele sommeren (bortsett fra litt seig å få starte når den er kald, da den ikke har noen choke).

Båten er nå oppe, og grubler nå over hva jeg skal gjøre med den. Kunne tenkt meg å legge ny dørk, og bygge nytt instrumentpanel i første omgang. En del av treplatene i båten er rimelig morkne, ser ut som det har vært vann i båten. Ledningsnettet er ikke akkurat godt organisert, så tenkte jeg skulle prøve meg på en opprydding der når jeg får manna meg opp til det.

 

Tar å legger ut litt bilder ettersom jeg får starta...

Slenger ut litt bilder av båten slik den er nå før jeg starter på den :smiley:

 

 

Båten Rett før første sjøsetting. Samme dag som jeg kjøpte den, for å teste at alt virket ok. Den var godkjendt :cheers:

 

baaten_5.jpg

 

Instrumenter.

 

hpim2666.jpg

 

Motor, Volvo Penta 260A. 5,7L V8. Drevet er et VP AQ 290.

Ikke akkurat noen pent lagt opp de ledningene der, hehe.

 

040.jpg

 

06_1491522278.jpg

 

hpim2649.jpg

 

 

 

Det var det jeg hadde i første omgang. Kommer til å oppdatere tråden ettersom jeg har mer å komme med. :flag:

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen til BP...

Flott båt du har, og lykke til med livet på sjøen

 

Men håper du snart tar til vette og konverterer til trebåt.... :lol:

Neida, bare kødda jeg..

Det viktigste er at du koser deg og liker deg på sjøen.

Også får du prøve å ta itt hennsyn til oss gamle fossiler som tøffer rundt i våre markspiste snekker... :sailing:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har nå revet ut stort sett alt inne i båten. Å har nå begynt å planlegge litt hvordan det skal se ut etterhvert.

Noen som har noen forslag til noen fete sports-seter? Og hvor jeg kan få tak i dem?

Setene jeg har er ganske slitene. Så enten må de sendes til overhaling hos en salmaker eller noe, eller så kjøper jeg bare et par nye.

Link to post
Share on other sites

De har jo mange fine seter på maritim.no, men hva mener du med sportslige seter? Recaro o.l?

Robin H. Antonsen, 15 år.

Båtracing i klasse T250 rundbane, 2009.

V-25, 2010.

Sponsorer søkes!

www.AntonsenPerformance.tk

-----------------------------------------

Seaflyer og Yamaha 9,9FMH (Selges)

Winrace MK9 og Mercury 25/30

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett på de på maritim. De blue sea ser alrighte ut mener jeg. Hadde ikke noe spessielt i tankene. Bare ville se om folk hadde noe forslag, noe som kanskje passer litt i båten, litt i samme gata som de som står der. Recaro seter blir kanskje litt "for" sportslig om du skjønner. Så litt på seasit.no, der var det et par fine. De som heter Athen, Tornado og President kanskje. Men nå fant jeg ikke noen pris på seasit.no da. Sendte de en mail. Hadde ikke håpa å betale så voldsomt mye.

Redigert av GardenSnake (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Har kommet greit igang med prosjektet. Rev ut det meste oppi båten, men bilder fra dette har jeg ikke da telefonen jeg tok bilder med ble stjålet :(

Var ikke så mye annet å se enn en tom båt egentlig. hehe.

 

Har tatt ut dørken og pusset platene for gammelt lim.

 

hpim3216.jpg

 

Sofa bak demontert, og installert ny giver for nivå i bensintanken.

 

hpim3218.jpg

 

Vinkelsliperen måtte til for å få ut de gamle festene til setene. Ville beholde plata, så måtte kutte foten for å dra de gjennom :headbang:

 

hpim3148.jpg

 

Fikk de ut til slutt :smiley:

 

hpim3153.jpg

 

hpim3154.jpg

 

Hadde tidligere kun en luke i dørken hvor batteriet sto.

Har laget fler luker for mer lagringsplass. Merket jeg savna plass under sessongen i fjor.

Batteriet flytter jeg bak i motor rommet.

 

060.jpg

 

hpim3267.jpg

 

hpim3268.jpg

 

hpim3271.jpg

 

Sofa'n bak.

 

hpim3265.jpg

Redigert av GardenSnake (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fått putene tilbake fra omtrekking, og liker resultatet :yesnod:

 

Gamle puter

 

058.jpg

 

Tegning jeg sendte til salmakeren. Stolene kjøpte jeg nye isteden. Da det viste seg at de ville koste minst 7000,- stykket å trekke om :crazy: Var tydeligvis komplisert jobb å trekke stolene..

 

bilde057.jpg

 

Nye puter

 

bilde059.jpg

 

bilde060.jpg

 

Har startet på dashbordet, og hentet nye instrumenter.

Legger ut mer bilder ettersom det tar i vei. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Smette bra, flott at du har tanker om plassutnyttelse og slik hvertfall. Ser ut som du har grublet en del der.

Putene vart rett og slett nydelig da. :cheers:

 

En kollega kjøpte seg en 24 smugler i vinteren 2008, den er planlagt sjøen nå i år. Gleder meg på den også.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har tenkt litt på det. Men hadde vært greit å få brukt plassen under dørken til andre ting. Å den plastboksen som batteriet står oppi beskytter det jo litt. Hvis det er fare for gnist som kan tenne eventuell bensindamp, så er jo avtreksvifta ett problem den å. Er det noe som sier att man ikke kan ha batteriet sammen med motoren? Tenkte på å montere det forran i baugen, men med tanke på hopping i bølger ville kanskje ikke det vært gunstig det heller..

Link to post
Share on other sites

Har tenkt å legge nautolex gulvbelegg i båten, men strever litt med å finne det belegget jeg vil ha. Var på tolema, men det belegget de hadde der var litt for lyst syntes jeg. Det skulle være det samme de har på maritim: http://maritim.no/product.aspx?id=9728&amp...upkey=003003001

 

På tolema sa de det fantes en som het nautolex mahogny, som skulle være mørkere. Men det ville han ikke ta inn fordi det var lite etterspørsel.

Er det noen som vet om noen forhandlere som har nautolex mahgogny?

Link to post
Share on other sites

Har vært litt treig med å oppdatere tråden, men har kommet videre på prosjektet, og har noen nye bilder.

Dasjbordet og sidepanelene er ferdig. Så nå er det gulvbelegg og trekking av panelene samt det elektriske som gjennstår.

 

bilde077.jpg

 

bilde080.jpg

 

bilde082.jpg

 

bilde083.jpg

 

Her er dashen ferdig, da er det bare trekking igjen. Tenkte å trekke dashbordet i sort skai. Skai er kjøpt inn og ligger bare å venter :)

 

bilde097.jpg

 

bilde100.jpg

 

bilde085.jpg

 

bilde088.jpg

 

Kjøpte noen kjekke "hanskerom" som det het. Greie til oppbevaring.

 

bilde101.jpg

 

Går gjevnt å trutt forover, håper å få den på vannet i slutten av måneden :)

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hallo igjen. Nå er det en stund siden jeg har kommet med noen oppdatering på hvordan det går med båten min. Å det går bra egentlig. Nå er det så godt som klart for sjøsetting. Bare bunnstoff på drevet, montere styrbord og babord lanterne og en lensepumpe så er vi i gang. :)

 

Her er noen bilder jeg har tatt av det jeg har gjort siden sist.

 

Startet trekking av dørk.

imag0002.jpg

 

imag0003.jpg

 

Dashbordet er trukket ferdig.

imag0004.jpg

 

Sidepanelene er trukket.

imag0006.jpg

 

imag0013.jpg

 

imag0022.jpg

 

Begynner å se ferdig ut nå :)

imag0039.jpg

 

imag0040.jpg

 

imag0046.jpg

 

Håper bare på godvær i sommer da, så det blir noen knall dager på vannet.

Ska se om jeg ikke får tatt noen fler bilder når den er på vannet, og de siste detaljene er på plass. Tenkte jeg skulle ha noen metall lister rundt lukene, men det viste seg vanskelig å oppdrive. Alle tips er velkomne på hvor jeg skaffer noe fint til dette. Vurderte også å gjøre noe fra dashbordet og fram under baugen, men tror jeg tar det til neste sesong. Slik at jeg får brukt båten mest mulig. Eller om jeg kanskje får gjort det en dag før jeg setter den på vannet. Er veldig gira for å bruke den nå. Hehe.

Link to post
Share on other sites

Frekk "old-school-båt" Får nesten lyst til å kjøpe med en lignendes sak og ha som prosjekt til vinteren. :)

Men du har ikke vurdert å montere "plasthetter" for å montere på alle skruene du har på dashbord og de sorte listene bakover? Består av en liten krans du har på skruen før du skrur inn, deretter trykkes plasthettene på. Hadde vært prikken over "I" en det :)

Tommel opp for det der prosjektet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...