Jump to content

Ungdomsprosjekt i Østfold


Øyvind Jørgensen

Recommended Posts

Jeg har gleden av å sitte i styret for Norges Båtbransjeforbund, og gjennom båtbransjens felles organisasjon Norboat jobber vi med å legge til rette for blandt annet utdanning av motormekanikere og båtbyggere. Vi har en ildsjel som heter Erik Brauner som er både høyt og lavt for å sørge for at det utvikles kompetanse i bransjen som gjør at vi som kunder har noen som kan skru og montere når behovet er der. Maritim har bl.a. avtalt å gi bort utstyr til opplæring og øvelse både på båtlinja på videregående skolen i Froland, og tanken er at vi skal kunne bruke undervisningsutstyret også på messer og i sammenhenger der båtfolk møtes og kan tenke seg å få tekniske installasjoner forklart og vist.

 

Så til saken: Bransjen (og vi båteiere) trenger å rekruttere ungdom som har interesse for å skru, og som kan bli interressert i et utdanningsløp som fører til flere og bedre serviceteknikere. Så sitter jeg her og brainstormer (med Kaffi-Smash-og Led Zepplin) foran PC'n...og tenker at kanskje Baatplassen kan hjelpe: I Fredrikstad har Maritim en butikk som drives av en båtbygger. Vi har god plass i 3. etasje til aktiviteter, og et båtbyggeri på andre siden av Seutelva som vi også kan bruke til å øve på diverse jobber. I Fredrikstad er det også 2 unge gutter som har laget sitt eget båtblad ( de har jeg snakket med om dette) og vi har en aktiv ung mann på dette forum som har en kul slepebåt i Engelsviken, og en teknisk skribent som jobber på Glomma Båt. Mitt inntrykk er med andre ord at Østfold har en del ressurspersoner som vi kan involvere i et ungdomsprosjekt om de har lyst. Det er sikkert mange flere...som kanskje kan melde seg her på forumet.

 

Ungdomsprosjektet: Ser for meg at Maritim og kompetente aktører vi kan finne gjennom Baatplassen starter et ungdomsprosjekt (15-22 år?) hvor vi legger til rette for opplæring i hvordan man kjøper seg en rimelig båt av eldre modell, hvordan man overhaler en halvsliten motor, hvordan man pusser opp eller lakker skrog/dekk, hvordan man pusser opp eller skifter innredning, hvordan man renoverer det elektriske, etc. Mange av de eldre båtene er jo enkle konstruksjoner, som krever noen timer å fikse, men kanskje ikke så mange kroner.

 

Spent på svar

Redigert av Øyvind Jørgensen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette her hadde vært noe for meg som 16-åring. :) Har anskaffet en fjordling i år og er fremdeles litt(veldig) grønn på oppusing, og spesielt det tekniske som motor. Dessverre bor jeg i Oslo, og "soner" til butikken deres ved slependen.

 

Men tror dette har et kjempepotensiale. Si ifra når det kommer til Oslo :)

Link to post
Share on other sites

Hei Ø. J.

 

Jeg synes at forslaget ditt er meget bra! Det gleder meg at det sysles med slike planer, fordi det har noe for seg. Jeg ser både behovet og mulighetene, og ikke minst er jeg glad for at Maritim faktisk kan fronte en slik utvikling!

 

Motormekanikere og båtbyggere mangler det og kommer det til å mangle også i fremtiden. Ikke minst motormekanikere som 'kan' gamle motorer.

 

P. g.a. stor salg av nybåter de siste årene, har det vært mye fokus på moderne båter og -motorer, og disse kan nok appellere til mange, men å finne idag noen som vet hvordan f. eks. gamle Sabb'er, FM'er, Sleipner og Marna'er fungerer, er ikke enkelt. Har selv en del erfaring med akkurat dette siden mine båtmotorer i de siste tre båtene mine, har vært Sabb av gammel årgang.

 

Et kompetent båtmotorverksted her i området har hatt meget god kompetanse på SABB (noe jeg selv har - derfor vet jeg en del om det) og jeg har alltid hatt god hjelp derfra. Men, nå i løpet av noen få år har 2 av de mest kompente på disse gamle motorer gått av med alderspensjon, og det meste av kunnskap er da selvfølgelig tapt, mest sansynligvis for alltid - hvis man ikke er så heldig og kan engasjere slike mennesker til akkurat det du skriver om.

 

Nemlig å motivere og lære opp unge mennesker med kunnskap som er i ferd med å gå tapt!

 

God initiativ, Øyvind - jeg håper bare at flere her kommer på banen! :smash:

 

Er kanskje ikke så rart at jeg involverer meg, fordi det du snakker om her skjer (forhåpentligvis) i mitt nærområde.

 

"Stairway To Heaven" - forever!!! :wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Enig

Lykke til...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Engøyholmen kultursenter i Stavanger finnes en av meget få læreplasser som trebåtbygger i Norge.

Her tas elever som totalt faller utenfor det vanlige skolesystemet og blir opplært i trebåtbygging. De skrur og fikser gammle motorer ol.

 

Jeg synes dere skal rette blikket mot Engøyholmen i Stavanger. Der vil dere finne ungdommer som har vært så langt nede som det er mulig å komme i livet, og som visa trebåtbygging og fiksing av gamle motorer har klart å komme opp på et nivå som kan sammenlignes med "normale" personer. Her kan Maritim bidra til at flere ungdommer på dette senteret skal lykkes.

 

Jeg tror dette ville blitt mye mer spennende enn å finne ungdommer som allerede har fått den oppmerskomheten og skryten de har krav på (og vell så det!) her på forumet. :sweat:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Seilaren, ikke vær negativ til ett ungdomsprosjekt i Østfold fordi det finnes ungdommer som trenger tilsvarende i Stavanger.

Man skal ikke sette prosjekter opp mot hverandre på den måte. Helt overbevist om at Stavanger-prosjektet er godt, og håper du får til noe tilsvarende der borte. Men Maritim i Fredrikstad holder til på en annen kant av landet,og kan ikke starte noe i Stavnager, det er det lokale krefter som må gjøre. Man skal være positiv til ALLE prosjekter som går på å gi ungdommer ballast i form av faglig og sosial trening og mestring. Uavhengig av hvor det er i landet. Tror du egentlig er enig :yesnod:

 

Jeg har snakket med guttungen på 15, som synes dette høres veldig spennende ut og er klar til å melde seg på.

 

Øyvind, sender deg en IM med detaljer :cool:

Link to post
Share on other sites

Hei Honduras,

Takk for IM - prosjektet til junioravdelingen din ser gøy ut, og er akkurat innen den målgruppen vi har tenkt på.

Dette er selvsagt ikke noen konkurranse mellom Vestfold og Stavanger, vi starter i Øst siden vi der har de beste fasilitetene å tilby, og dersom vi får til et bra opplegg så drar vi gjerne i gang i Stavanger i neste omgang. Jeg tror og håper at dette blir noe vi kan gjøre i mange flere byer. Alle som mener de har noe å bidra med må gjerne "stå fram"

Link to post
Share on other sites

Dette høres ut som et kjempefint tiltak.

Å sette dette prosjektet opp imot andre tiltak som har en annen innfalsvinkel, blir helt feil.

 

Det er kjempefint at noen setter i gang prosjekter for å hjelpe ungdommer som er kommet skeivt ut i livet. Og hvis de gjennom et slikt prosjekt kan få hjelp til å få livet på rett kjøl, så er det mer en prisverdig.

 

Men å drive forebyggende arbeid er like viktig. Det prosjektet som tråstarteren her beskriver, har kanskje ikke som hovedmål å drive forebyggende arbeid. Men alle tiltak som kan engasjere unge mennersker opp i mot noe possitivt er prisverdig på alle måter.

 

Så lykke til med prosjektet.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått svar på min IM til Øyvind, men legger også ut her at jeg nå har meldt på min sønn på 15 på prosjektet etter å ha diskutert dette med ham(guttungen).

 

Det er viktig at Øyvind får noen konkrete tilbakemeldinger fra de som er eller har unge i målgruppen. Når man skal gå videre i jakt på sponsorer osv er det viktig å ha en base med interessenter som står klar til å møte opp. Oppfordrer derfor de som bor i nærheten til å diskutere dette med egne barn eller nevøer/nieser. Hovedtyngden av lesere på BP er nok litt eldre enn målgruppen, men kanskje du kjenner noen.

 

Ett båtrep/båtbyggermiljø bestående av unge, kreative mennesker kan bli en katalysator for gode ideer og kanskje også nyetableringer i fremtiden. Ett positivt miljø hvor man kan reparere og bygge egne motor og/eller seilbåter vil være en berikelse. At marinaer og serviceverksteder gjennom å involvere seg kan lære ungdommene å kjenne og få mulighet til å plukke talenter, må være ett kjempefortrinn.

Link to post
Share on other sites

Beklager at jeg skriver Vestfold i siste innlegg, så dårlig er ikke geografikunnskapene mine når det gjelder hvilket fylke som er øst for fjorden, men vi har nettopp signert leieavtale for ny butikk i Vestfold, så det er liksom det prosjektet som har fylt de siste dagene mine. "Det hjertet er fullt av flyter munnen over med" eller noe sånt.

Redigert av Øyvind Jørgensen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Seilaren, ikke vær negativ til ett ungdomsprosjekt i Østfold

 

...

 

Tror du egentlig er enig :yesnod:

For all del :yesnod:

Jeg har ikke nevt et vondt ord mot østfold, så hvor du har det fra vet ikke jeg.

 

Jeg linket kun til landtets eneste læreplass som trebåtbygger, og håper Maritim vil se mer på dette dersom et proskjekt i østfold blir vellykket :flag:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Er dere bare interessert i trebåter, eller er en eldre plastseilbåt på 18 fot også interessant?

 

Den er med rigg og endel seil, bl.a. spinnaker, genoa og fokk. Storseil er nok ødelagt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har både trebåt og plastbåt i daglig bruk hele sommeren, og selv om jeg har mest faglig glede av å pusle med tresnekka vil jeg nok anbefale en eldre plastbåt som et første skritt inn i båtlivet for en ungdom. Gjerne med seil, noe saktegående eller noe med en rimelig påhenger. Trebåt er en flott hobby, men man skal vite hva man går til, og man skal ha kyndig hjelp til å vurdere tilstanden første gang man kjøper. I vårt ungdomsprosjekt stenger vi ingen båttyper ute, her skal vi lage noe for alle. Rigg og seil bør være en selvsagt del av opplæringen og prosjektet.

Redigert av Øyvind Jørgensen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjøpte min først båt som var en plastsjekte/snekke som e pusser opp. Alt nytt interiør, dashboord, Nesten alt nytt av treverk. Også ny motor er skaffet. Anbefaler andre på min alder dette også! Kommer nok ikke til å glemme denne båden nei!.

 

(Ps, er 16 år)

 

Mesunnelig på de ungdommene som skal være med på dette!

Link to post
Share on other sites

Har fått mange positive tilbakemeldinger, så det ser ut til at vi skal komme i gang med prosjektet.

 

Når det gjelder tråden's avsporing med hvor den nye butikken i Vestfoled kommer så får dere gjette i egen tråd så vi ikke ødelegger denne. Tips: Veggene er av glass og hovedveien går rett forbi :rolleyes:

Redigert av Øyvind Jørgensen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Åssen er framdriften i dette prosjektet?

 

Har muligens en båt jeg kunne være villig til å selge billig for å bidra til dette prosjektet. Det er en plastsnekke Fram 21 med FM motor. Den trenger en hjelpende hånd, og jeg føler dessverre ikke at jeg har tiden til å shine den opp. Den ligger på Gressvik.

 

Eller er det sånn at ungdommen som er med i prosjektet kanskje må ha med egne båter?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...