olews Startet 21.September.2009 Del på Facebook Startet 21.September.2009 Jeg vet at EU/EØS fører til at forbudet mot vannskuter muligens må oppheves. Men fortsatt er de totalforbudt. Derfor er det rart at NSSR i bladet Trygg på sjøen viser fram en slik en på side 13. I Sverige har de med stort hell brukt slike i personredning (har selv sett det utenfor Vattenholmen for noen få år siden ) så det er på høy tid NSSR tar disse i bruk har hjemme. Problemet et at overivrige konstabler kan finne på å bøtelegge NSSR. Håper de har fått disp nå. Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
pappegoye Svart 21.September.2009 Del på Facebook Svart 21.September.2009 Heisann. Nå er egentlig ikke vannscooter totalforbudt i Norge, det er bare ulovlig å bruke. Det finnes egene soner for kjøring med vannscooter, som kan bestemmes av den enkelte kommune, samt at det gis disp til enkelte grupper, feks forsvaret, NSSR(?), politi o.l. Sitér dette innlegget All min sjø-erfaring bygger på opplevelser i Kragerøskjærgården, dvs litt båtfolk og mye folk i (pappas) båt Link to post
jadal Svart 21.September.2009 Del på Facebook Svart 21.September.2009 Jeg trudde det var lovlig med vannscootere men ikke lovlig med vannjet, at vannjet kun kunne bruker på regulerte områder. Men vannjet tenker jeg på de som er uten sete, de en må stå på eller sitte på kne.. Hvor går grensa mellom scooter og jolle? Når en får 10-12fots joller med hocky??sal og inenbordsmotor med vannjet. Var omtalt som fars lille leketøy i VG pga prisen.. Men er på tynn is her:-) Sitér dette innlegget Prosjekt: Mykt akterspeil Link to post
tom-ass Svart 21.September.2009 Del på Facebook Svart 21.September.2009 Ble det ikke for en tid siden lovlig da? Men at kommunene selv kunne si det var ulovlig?? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
jadal Svart 21.September.2009 Del på Facebook Svart 21.September.2009 F.eks: http://www.batborsen.no/index.php?page=vis...;ArtikkelID=194 Sitér dette innlegget Prosjekt: Mykt akterspeil Link to post
Teerex Svart 21.September.2009 Del på Facebook Svart 21.September.2009 Såvidt jeg kjenner til er veldig mange av sakene de siste årene henlagt, dersom forbryteren anker/protesterer. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
SeaRaymond Svart 21.September.2009 Del på Facebook Svart 21.September.2009 5000,- spenn i bot er det hva jeg har fått med meg, og forbudet er slett ikke opphevet (utfra hva jeg kunne lese i en lokalavis tidligere i sommer iallefall) Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 21.September.2009 Del på Facebook Svart 21.September.2009 Etter det jeg har hørt finnes det flere områder der man kan bruke vannscooter. I Oslo området er det f. eks. tillatt med vannscooter fra Lysaker til Huk på Bygdøy Se http://www.oslohavn.no/sfiles/75/94/4/file...tguide-oslo.pdf Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 21.September.2009 Del på Facebook Svart 21.September.2009 Jeg etterforsket litt i Storsjøen om dette nå, og søkte på lokale forskrifter på lovdata.no. Storsjøen er delt i 2, der Nord-Odal og Sør-Odal har ca like mye. I Sør står det tydelig: Motorferdsel med vannscooter er ikke tillatt., men i Nord-Odal finner jeg ikke dette. Merklig! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Bitteliten Svart 21.September.2009 Del på Facebook Svart 21.September.2009 NSSR og "andre utrykningsberettigede" etater ar dispensasjon. NSSR har 2 rescue runnere Sitér dette innlegget Link to post
EivindOla Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 Jeg trudde det var lovlig med vannscootere men ikke lovlig med vannjet, at vannjet kun kunne bruker på regulerte områder. Men vannjet tenker jeg på de som er uten sete, de en må stå på eller sitte på kne.. Hvor går grensa mellom scooter og jolle? Når en får 10-12fots joller med hocky??sal og inenbordsmotor med vannjet. Var omtalt som fars lille leketøy i VG pga prisen.. Men er på tynn is her:-) Mener du har rett. De uten sete heter vel Jetski og er forbudt for fritt bruk. De større med sal er vel regnet som småbåt?! Sitér dette innlegget Link to post
sildåpote Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 Forbudet om å kjøre fritt eksisterer fremdeles så lenge det varer, MEN de kan ikke håndheve det når det strider mot EØS lovverket, dvs at hvis du blir stoppet av Politiet og politibetjenten er så lite opplyst at han gir deg bot så må du for all del ikke vedta boten, da blir saken lagt på is, mest sannsynlig henlagt. Saken dreier seg om at det strider mot EØS reglene å begrense bruken på et CE godkjent fartøy som har sin opprinnelse fra EU(seadoo og hsr benelli sine scootere f eks). Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 Har aldri sett en sånn en før. Tror dere den er lovlig? Fant den på Finn i dag. HER er annonsen. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Teerex Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 Dette lukter av meningsløs moro, og slikt er forbudt i Norge må vite. Vi har jo ratifisert KYOTO-avtalen, eller har vi det ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
AlfaEagle Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 Det mest fantastiske med dette forbudet er at det faktisk omfatter undervannsskutere. De går som kjent på strøm og gjør vel max 3 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 Det meste som har ordet skuter i seg, innebærer et eller annet forbud. Enten det gjelder snø eller sjø. Ja sågar til lands. Enten bruksforbud, eller forbud mot å kjøre i en hastighet som følger øvrig trafikk f.eks. 60 km/t. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Honduras Svart 23.September.2009 Del på Facebook Svart 23.September.2009 Det meste som har ordet skuter i seg, innebærer et eller annet forbud. Seilskuter er lov... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Vikakar Svart 23.September.2009 Del på Facebook Svart 23.September.2009 Problemet er ikke selve vannskuteren, men de som sitter oppå. De skal selvfølgelig vise seg frem der hvor folk oppholder seg som badestrender, hytteområder kaiområder og lignende. Slike personer som ikke respekterer andre ødelegger for alle, derfor har dette forbudet kommet. Og jeg støtter det, ikke fordi jeg er i mot vannskutern men fordi det stort sett er tullinger som sitter oppå. Sitér dette innlegget Bekymre deg ikke for det som er forbi, vend deg mot det som kommer. Link to post
Fanafjord Svart 23.September.2009 Del på Facebook Svart 23.September.2009 Seilskuter er lov... Hysj da. Pass på hva du sier - ellers blir de forbudt de også. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.