Jump to content

Vannskuter forbudt i Norge ?

olews

Recommended Posts

Jeg vet at EU/EØS fører til at forbudet mot vannskuter muligens må oppheves. Men fortsatt er de totalforbudt.

Derfor er det rart at NSSR i bladet Trygg på sjøen viser fram en slik en på side 13.

I Sverige har de med stort hell brukt slike i personredning (har selv sett det utenfor Vattenholmen for noen få år siden ) så det er på høy tid NSSR tar disse i bruk har hjemme.

Problemet et at overivrige konstabler kan finne på å bøtelegge NSSR. Håper de har fått disp nå.

Ole

Ole
S/Y Algol

Heisann.

Nå er egentlig ikke vannscooter totalforbudt i Norge, det er bare ulovlig å bruke.

Det finnes egene soner for kjøring med vannscooter, som kan bestemmes av den enkelte kommune, samt at det gis disp til enkelte grupper, feks forsvaret, NSSR(?), politi o.l.

All min sjø-erfaring bygger på opplevelser i Kragerøskjærgården, dvs litt båtfolk og mye folk i (pappas) båt

Jeg trudde det var lovlig med vannscootere men ikke lovlig med vannjet, at vannjet kun kunne bruker på regulerte områder. Men vannjet tenker jeg på de som er uten sete, de en må stå på eller sitte på kne.. Hvor går grensa mellom scooter og jolle? Når en får 10-12fots joller med hocky??sal og inenbordsmotor med vannjet. Var omtalt som fars lille leketøy i VG pga prisen..

Men er på tynn is her:-)

Såvidt jeg kjenner til er veldig mange av sakene de siste årene henlagt, dersom forbryteren :giggle: anker/protesterer.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Jeg trudde det var lovlig med vannscootere men ikke lovlig med vannjet, at vannjet kun kunne bruker på regulerte områder. Men vannjet tenker jeg på de som er uten sete, de en må stå på eller sitte på kne.. Hvor går grensa mellom scooter og jolle? Når en får 10-12fots joller med hocky??sal og inenbordsmotor med vannjet. Var omtalt som fars lille leketøy i VG pga prisen..

Men er på tynn is her:-)

Mener du har rett. De uten sete heter vel Jetski og er forbudt for fritt bruk. De større med sal er vel regnet som småbåt?!

Forbudet om å kjøre fritt eksisterer fremdeles så lenge det varer, MEN de kan ikke håndheve det når det strider mot EØS lovverket, dvs at hvis du blir stoppet av Politiet og politibetjenten er så lite opplyst at han gir deg bot så må du for all del ikke vedta boten, da blir saken lagt på is, mest sannsynlig henlagt.

Saken dreier seg om at det strider mot EØS reglene å begrense bruken på et CE godkjent fartøy som har sin opprinnelse fra EU(seadoo og hsr benelli sine scootere f eks).

Dette lukter av meningsløs moro, og slikt er forbudt i Norge må vite.

Vi har jo ratifisert KYOTO-avtalen, eller har vi det ? :lol:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Det meste som har ordet skuter i seg, innebærer et eller annet forbud. Enten det gjelder snø eller sjø. Ja sågar til lands.

Enten bruksforbud, eller forbud mot å kjøre i en hastighet som følger øvrig trafikk f.eks. 60 km/t.

Problemet er ikke selve vannskuteren, men de som sitter oppå. :smash:

De skal selvfølgelig vise seg frem der hvor folk oppholder seg som badestrender, hytteområder kaiområder og lignende. :cool:

Slike personer som ikke respekterer andre ødelegger for alle, derfor har dette forbudet kommet. Og jeg støtter det, ikke fordi jeg er i mot vannskutern men fordi det stort sett er tullinger som sitter oppå.

Bekymre deg ikke for det som er forbi, vend deg mot det som kommer.

Seilskuter er lov... :cool:

Hysj da. :lipseal: Pass på hva du sier - ellers blir de forbudt de også.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...