Jump to content

Frakt av seilbåt fra Sandvika til møre


sirius

Recommended Posts

Et par gode kompiser, ei godt utvida passe oval langhelg, brukbare meldinger på havstrekka... så er det bare å kle seg godt og legge ivei!! Det har vært gjort før med stort hell, og en frisk og fin høsttur er det også! Anbefales!

Landeveien er sikkert mer behagelig, men vil nok koste skjorta uten at jeg har anelse om prisnivået. Som det er nevnt er en nok avhengig av spesialtiltak for en slik båt, og da havner en gjerne opp i enda større summer.

Nei, planlegg godt og belage seg på en seiltur! Det er ihvertfall det jeg ville ha gjort!

Link to post
Share on other sites

Enig med Wasco her.

Fr.stad- Hitra med 32 fot/68 HK tok ca 650 liter diesel,

inkludert havneavgifter etc ble det ca 6000 kr.

Seiler du blir det jo enda billigere.

Ble kjent med båten under vekslende værforhold,

samtidig som det var en flott tur!

Lykke til!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

For en som har null erfaring med seilbåt lyder turen forbi Stadt-havet og videre oppover mot Hustad osv som relativt tøft å gjennomføre i Oktober, men er dette helt udramatisk?

 

Som Østfolding skal det tillegges at jeg lever i troen på at det stort sett blåser storm fra midten av september til litt ut i mai kun avbrutt av noen orkaner så fort man runder Mandal.... :lol:

Link to post
Share on other sites

Erfaringen hittil i år tyder på at du har helt rett angående været Honduras, bortsett fra at stormene starter i midten av august. :yesnod:

Men en 33 fot seglebåt takkler en storm mye bedre enn personene ombord. :puke:

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

For en som har null erfaring med seilbåt lyder turen forbi Stadt-havet og videre oppover mot Hustad osv som relativt tøft å gjennomføre i Oktober, men er dette helt udramatisk?

Joda, tøft kan det være men det gjelder faktisk ikke alle dager! En kan være heldig og få noen dager med godt vær og lite sjø også, likeledes som en kan være uheldig og få både sterk vind og mye sjø i Juli også for den del. Værmeldingene er det aldri dumt å få med seg uansett årstid, og kanskje særlig på dette stykket av vestlandet. Nå skal det vel sies at det har vist seg at det ikke er dumt å få med seg værmeldingene på østlandet heller... det kan jo bli heftig der også, og komme rimelig "brått på" til tider, enten det er sommer eller vinter :yesnod:

En legger naturligvis ikke ut på turen rundt Stadt eller over Hustadvika på storm- eller orkanvarsler!! Dette vet nok Sirius det meste om, siden han tilsynelatende bor i området rett nord av Stadt :smiley:

Link to post
Share on other sites

Seilte (og kjørte for motor) min nye (gamle) 33 foter fra Killingen ved Bygdøy til Bodø i ferien i fjor. Tok det som en tur, 24 dager forflytning, pluss noen dager værfast og turer i nærområdene (og noen dager med motortrøbbel!) Ca. 40 nautiske pr. dag. Passe etapper. Besøkte kjente langs kysten underveis.

 

En flott måte å bli kjent med båt og kyst!

 

Dieselforbruk på turen ca. 500 liter på en 28 hesters Volvo Penta 2003.

 

Er du sjøvant, er det bare å kjøre på. Er du ikke, så få med deg en eller flere som kan gammeldags navigering. Den får du bruk for av og til uansett. En god kartplotter er også et utmerket hjelpemiddel.

 

Har du tid til å vente, så får du en flott tur neste år. På den strekningen du nevner, bør du sette av 14 dager hvis du vil stoppe på interessante steder underveis. Lå i havn i Horten, Tønsberg, Risør, Lillesand; Kristiansand, Mandal, Egersund, Tananger, Langevåg (på Bømlo), Os, Fedje, Stongfjorden, Måløy, Ulsteinvik, Bud.......osv)

 

Hvis du tar turen som en ren transportetappe, kan den sikkert gjøres på under halve tida, men båten går neppe fortere enn 6 knop hverken for motor eller seil i snitt. Og dere må da være flere folk for å kunne ta vakter mens noen tar seg en blund. Men du bør ikke "kaste bort" denne flotte turen ved å stresse av gårde! Du finner mange fine gjestehavner og mange trivelige folk underveis!

 

Lykke til!

 

Mvh Landegode

Link to post
Share on other sites

Har du mulighet hadde jeg seilt den hjem. Gjorde det samme for ca 4 år siden. Kjopte båt i Sandvika om høsten, og seilte den hjem til Møre sommeren etter. Tok oss god tid. Tre fantastiske uker langs kysten. Gjorde avtale med eieren å låne oppstillingsplassen over vintern. Var nedenfor et par helger + påskeferien, og vips var båten klar for "langtur". Nå har du hele vinteren å kose deg med planleggingen....

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

Landeveisfrakt vil i så fall bety noen kroner i nedrigging og påfølgende opprigging når båten er på plass på møre. Det kan jo være greit hvis alder og tilstand på rigg tilsier at den bør få seg en sjekk, men det kan jo også være et unødvendig utlegg som må sees på som en ekstrautgift på selve transportkostnadene.

Men det kunne vært spennende å høre hvor mye det er snakk om, så Sirius må gjerne komme med info om dette når han får svar fra transportørene!

Selv skal jeg være med på henting av båt nå om ikke så alt for lenge, og vi tar den definitivt sjøveien. Ikke helt samme strekningen, men vi får med oss brorparten av kysten vi også og vi gleder oss som unger! :sailing:

 

Edit: OK... da var det kommet en pris på transporten før jeg fikk sendt denne ja... Blir jo noen kroner ser jeg, men hadde kanskje trodd at det var noe verre. Ned Sunndalen trenger en vel strengt tatt ikke å kjøre da, men det blir jo en annen sak...!

Redigert av Maskinmeisteren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Gutek.

Kva fraktselskap brukte du på denne transorten opp til Eide.

 

Å gå med denne båten nå på hausten / vinteren er ikkje aktuelt, eg har meir respekt for havet enn som så. Har jobbet på havet ein periode og veit at der er fleire uforutsigbare strekningar på denne turen.

Alternativet er sjølvsagt å lagre den på land der nede i Oslo til våren kjem, kanskje bruke påska til forflytting.

Men eg vil nok jobbe litt nå med landtransport / sjøtransport av denne seileren.

 

Sirius

Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55

Link to post
Share on other sites

Leangbukten Båtforening har vanligvis plenty av bobleplasser ledig om vinteren. Fast ansatt vaktmester som passer på i ukedagene - også låste porter og videoovervåkning.

 

Leangbukten Båtforening

Postboks 376, 1379 Nesbru

Tlf.: 66 75 83 80 (kl. 0830 - 1030)

Fax: 66 75 83 81

E-post: lbf@leangbukten.no

Link to post
Share on other sites

Hva med å ta den en bit sydover nå i høst, for å slippe prisene på vinterhavn midt i oslogryta. Kanskje det er rimeligere å ligge nedover på vestfold-kysten. Mindre is enn i indre Oslofjord, og antageligvis rimeligere. Sikkert noen her på BP som kan holde ett øye med båten for deg mot litt ankerdram e.l. :cool:

Link to post
Share on other sites

Har nå fått innhentet litt priser på frakt landeveien. Har forespurt 4 forskjellige aktører og fraktprisen ligger mellom 20 -24.000,- + mva hos "ransportørene". I tillegg til dette så kjem det kostnad for følgebil med ca 5-6000,- + mva. Har ikkje snakka med transportører for å ta den sjøveien enda , Norlines etc. Den blir nok uansett ikkje tatt landeveien når vi snakkar om så mykje i transportutgifter, eg kan kjøpe mykje fint utstyr for ca 30.000,- ( og når fruen alltid X båtpengar med en faktor på 2 så blir det i hvert fall mykje utstyr :flag: )

 

Har og funne ein tilsvarande båt i Bergen, det er nok mykje enklare å hente den for meg. Derfra er det ein god helgatur.

 

Sirius

Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...