sirius Startet 27.September.2009 Del på Facebook Startet 27.September.2009 Vurderer kjøp av seilbåt på 33 fot som ligger i Sandvika (Oslo), er det noen som har tips til frakt hit opp på møre av denne båten. Det er ein bredde på ca 320cm. Sirius Sitér dette innlegget Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55 Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Svart 27.September.2009 Del på Facebook Svart 27.September.2009 Det har vært mange tråder om frakting av båter her på BP Konklusjonen på de fleste er at det beste, enkleste og rimligste er å seile båter av denne størrelsen sjøveien. Problemet er at en båt med bredde over 3 meter krever spessialtranport, med følgebil. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
Maskinmeisteren Svart 27.September.2009 Del på Facebook Svart 27.September.2009 Et par gode kompiser, ei godt utvida passe oval langhelg, brukbare meldinger på havstrekka... så er det bare å kle seg godt og legge ivei!! Det har vært gjort før med stort hell, og en frisk og fin høsttur er det også! Anbefales! Landeveien er sikkert mer behagelig, men vil nok koste skjorta uten at jeg har anelse om prisnivået. Som det er nevnt er en nok avhengig av spesialtiltak for en slik båt, og da havner en gjerne opp i enda større summer. Nei, planlegg godt og belage seg på en seiltur! Det er ihvertfall det jeg ville ha gjort! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JanS/EIR Svart 28.September.2009 Del på Facebook Svart 28.September.2009 Enig med Wasco her. Fr.stad- Hitra med 32 fot/68 HK tok ca 650 liter diesel, inkludert havneavgifter etc ble det ca 6000 kr. Seiler du blir det jo enda billigere. Ble kjent med båten under vekslende værforhold, samtidig som det var en flott tur! Lykke til! mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 28.September.2009 Del på Facebook Svart 28.September.2009 For en som har null erfaring med seilbåt lyder turen forbi Stadt-havet og videre oppover mot Hustad osv som relativt tøft å gjennomføre i Oktober, men er dette helt udramatisk? Som Østfolding skal det tillegges at jeg lever i troen på at det stort sett blåser storm fra midten av september til litt ut i mai kun avbrutt av noen orkaner så fort man runder Mandal.... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
TB2855 Svart 28.September.2009 Del på Facebook Svart 28.September.2009 Erfaringen hittil i år tyder på at du har helt rett angående været Honduras, bortsett fra at stormene starter i midten av august. Men en 33 fot seglebåt takkler en storm mye bedre enn personene ombord. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post Share on other sites More sharing options...
Maskinmeisteren Svart 28.September.2009 Del på Facebook Svart 28.September.2009 For en som har null erfaring med seilbåt lyder turen forbi Stadt-havet og videre oppover mot Hustad osv som relativt tøft å gjennomføre i Oktober, men er dette helt udramatisk? Joda, tøft kan det være men det gjelder faktisk ikke alle dager! En kan være heldig og få noen dager med godt vær og lite sjø også, likeledes som en kan være uheldig og få både sterk vind og mye sjø i Juli også for den del. Værmeldingene er det aldri dumt å få med seg uansett årstid, og kanskje særlig på dette stykket av vestlandet. Nå skal det vel sies at det har vist seg at det ikke er dumt å få med seg værmeldingene på østlandet heller... det kan jo bli heftig der også, og komme rimelig "brått på" til tider, enten det er sommer eller vinter En legger naturligvis ikke ut på turen rundt Stadt eller over Hustadvika på storm- eller orkanvarsler!! Dette vet nok Sirius det meste om, siden han tilsynelatende bor i området rett nord av Stadt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dhjerp Svart 28.September.2009 Del på Facebook Svart 28.September.2009 Jeg hadde ikke vært i tvil; Nok kaffe, mat og ankerdrammer til å vente på været og tatt sjøveien. På den måten får du også sett en del av kysten du antagelig sjeldent ser. Slik ville jeg ihvertfall tenkt dersom jeg hadde kjøpt en båt på Møre.......... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Catlina Svart 28.September.2009 Del på Facebook Svart 28.September.2009 La den ligge i vinteropplag på østlandet og seil den hjem til våren med lange lyse netter- meget enkelt å få vinteropplag på sjøen i Asker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Landegode Svart 28.September.2009 Del på Facebook Svart 28.September.2009 Seilte (og kjørte for motor) min nye (gamle) 33 foter fra Killingen ved Bygdøy til Bodø i ferien i fjor. Tok det som en tur, 24 dager forflytning, pluss noen dager værfast og turer i nærområdene (og noen dager med motortrøbbel!) Ca. 40 nautiske pr. dag. Passe etapper. Besøkte kjente langs kysten underveis. En flott måte å bli kjent med båt og kyst! Dieselforbruk på turen ca. 500 liter på en 28 hesters Volvo Penta 2003. Er du sjøvant, er det bare å kjøre på. Er du ikke, så få med deg en eller flere som kan gammeldags navigering. Den får du bruk for av og til uansett. En god kartplotter er også et utmerket hjelpemiddel. Har du tid til å vente, så får du en flott tur neste år. På den strekningen du nevner, bør du sette av 14 dager hvis du vil stoppe på interessante steder underveis. Lå i havn i Horten, Tønsberg, Risør, Lillesand; Kristiansand, Mandal, Egersund, Tananger, Langevåg (på Bømlo), Os, Fedje, Stongfjorden, Måløy, Ulsteinvik, Bud.......osv) Hvis du tar turen som en ren transportetappe, kan den sikkert gjøres på under halve tida, men båten går neppe fortere enn 6 knop hverken for motor eller seil i snitt. Og dere må da være flere folk for å kunne ta vakter mens noen tar seg en blund. Men du bør ikke "kaste bort" denne flotte turen ved å stresse av gårde! Du finner mange fine gjestehavner og mange trivelige folk underveis! Lykke til! Mvh Landegode Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jm Svart 28.September.2009 Del på Facebook Svart 28.September.2009 Har du mulighet hadde jeg seilt den hjem. Gjorde det samme for ca 4 år siden. Kjopte båt i Sandvika om høsten, og seilte den hjem til Møre sommeren etter. Tok oss god tid. Tre fantastiske uker langs kysten. Gjorde avtale med eieren å låne oppstillingsplassen over vintern. Var nedenfor et par helger + påskeferien, og vips var båten klar for "langtur". Nå har du hele vinteren å kose deg med planleggingen.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 28.September.2009 Del på Facebook Svart 28.September.2009 Skal du ta den landeveien så er Busengdal Transport i Stordal et godt alternativ. De har nedsenket spesialtrailer og e har selv sett at de har fraktet 35 fots flybridge båt Larvik - Ålesund. Kanskje kan du kjøre følgebil selv for å holde nede utgiftene..... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
Gutek Svart 28.September.2009 Del på Facebook Svart 28.September.2009 Frakt med bil 36 fot motorseiler,vekt 12 tonn,bredde 3,5 meter.Pris kr 20.000 fra Blommenholm til Eide.Max høyde 4,50 for å komme ned Sunndalen. Hilsen Gutek Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Maskinmeisteren Svart 28.September.2009 Del på Facebook Svart 28.September.2009 (redigert) Hei igjen. Landeveisfrakt vil i så fall bety noen kroner i nedrigging og påfølgende opprigging når båten er på plass på møre. Det kan jo være greit hvis alder og tilstand på rigg tilsier at den bør få seg en sjekk, men det kan jo også være et unødvendig utlegg som må sees på som en ekstrautgift på selve transportkostnadene. Men det kunne vært spennende å høre hvor mye det er snakk om, så Sirius må gjerne komme med info om dette når han får svar fra transportørene! Selv skal jeg være med på henting av båt nå om ikke så alt for lenge, og vi tar den definitivt sjøveien. Ikke helt samme strekningen, men vi får med oss brorparten av kysten vi også og vi gleder oss som unger! Edit: OK... da var det kommet en pris på transporten før jeg fikk sendt denne ja... Blir jo noen kroner ser jeg, men hadde kanskje trodd at det var noe verre. Ned Sunndalen trenger en vel strengt tatt ikke å kjøre da, men det blir jo en annen sak...! Redigert 28.September.2009 av Maskinmeisteren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Svart 28.September.2009 Del på Facebook Svart 28.September.2009 Kanskje kan du kjøre følgebil selv for å holde nede utgiftene..... I følge nye forskrifter er det ikke lenger tilstrekkelig med privat følgebil... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
arkmarin Svart 29.September.2009 Del på Facebook Svart 29.September.2009 Jeg seilte min båt fra Sandvika via Shetland til Levanger, det året jeg kjøpte den. Kjempetur, som jeg aldri ville ha vært foruten. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
sirius Svart 29.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2009 Hei Gutek. Kva fraktselskap brukte du på denne transorten opp til Eide. Å gå med denne båten nå på hausten / vinteren er ikkje aktuelt, eg har meir respekt for havet enn som så. Har jobbet på havet ein periode og veit at der er fleire uforutsigbare strekningar på denne turen. Alternativet er sjølvsagt å lagre den på land der nede i Oslo til våren kjem, kanskje bruke påska til forflytting. Men eg vil nok jobbe litt nå med landtransport / sjøtransport av denne seileren. Sirius Sitér dette innlegget Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55 Link to post Share on other sites More sharing options...
Catlina Svart 29.September.2009 Del på Facebook Svart 29.September.2009 Leangbukten Båtforening har vanligvis plenty av bobleplasser ledig om vinteren. Fast ansatt vaktmester som passer på i ukedagene - også låste porter og videoovervåkning. Leangbukten Båtforening Postboks 376, 1379 Nesbru Tlf.: 66 75 83 80 (kl. 0830 - 1030) Fax: 66 75 83 81 E-post: lbf@leangbukten.no Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Landegode Svart 29.September.2009 Del på Facebook Svart 29.September.2009 Sirius, du kan jo også høre med NorLines. De går kysten rundt med godsbåter. Fra Oslo på torsdag, i Ålesund på mandag. Også andre dager. Vet at de har tatt seilbåter på dekk tidligere. Og de satte den rett på sjøen når den var framme! Vet ikke om du må rigge ned. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 29.September.2009 Del på Facebook Svart 29.September.2009 Hva med å ta den en bit sydover nå i høst, for å slippe prisene på vinterhavn midt i oslogryta. Kanskje det er rimeligere å ligge nedover på vestfold-kysten. Mindre is enn i indre Oslofjord, og antageligvis rimeligere. Sikkert noen her på BP som kan holde ett øye med båten for deg mot litt ankerdram e.l. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Svart 29.September.2009 Del på Facebook Svart 29.September.2009 Ja, hvis du får båten til Karmøy, så kan jeg tilby deg gratis havn med daglig ettersyn.... Hehe...men har du først kommet til Karmøy, da er du jo nesten framme... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
sirius Svart 7.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 Har nå fått innhentet litt priser på frakt landeveien. Har forespurt 4 forskjellige aktører og fraktprisen ligger mellom 20 -24.000,- + mva hos "ransportørene". I tillegg til dette så kjem det kostnad for følgebil med ca 5-6000,- + mva. Har ikkje snakka med transportører for å ta den sjøveien enda , Norlines etc. Den blir nok uansett ikkje tatt landeveien når vi snakkar om så mykje i transportutgifter, eg kan kjøpe mykje fint utstyr for ca 30.000,- ( og når fruen alltid X båtpengar med en faktor på 2 så blir det i hvert fall mykje utstyr ) Har og funne ein tilsvarande båt i Bergen, det er nok mykje enklare å hente den for meg. Derfra er det ein god helgatur. Sirius Sitér dette innlegget Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55 Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Svart 7.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 De fleste faller nok ned på samme konklusjon som deg. Enten må du ta båten sjøveien, eller ha litt is i magen, og vente på at det dukker opp et prospekt i nærmiljøet. Lykke til med båtvalg og båtkjøp Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.