Jump to content

LED lamper til belysning i båten.


Nimbus-2600

Recommended Posts

Du kan dimme LED's på flere forskjellige måter. Du kan dimme de ved å senke strømstyrken eller spenningen. Dette gjelder generelt ved 1 stk LED. Når du har store pærer som består av "kluster" (mange) dioder så kan de være koblet i både serie og parallell. Hvordan det er å dimme disse er jeg usikker på for det har jeg ikke prøvd.

 

G4 sokler kan du prøve å finne i denne linken...

 

http://www.ledtronics.com/

 

Se her:

 

http://www.ledtronics.com/ds/mr11-30/

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

LED lys svekkes ikke mere en annen lyskilde når du øker avstanden.

Når du bruker LED's så må du kjøpe LED's som er tilpasset riktig lysstyrke.

Synes det blir fryktelig vanskelig dette her. Hvis man skal ha en klump med LEDS for å lage en pære tilsv. en 10 watts pære i en vanlig leselampe i båt (se bilde), hvilke LED's og hvor mange skal man da bruke? Hvordan skal de kobles (serie /paralell /begge deler) ?

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Du kan dimme LED's på flere forskjellige måter. Du kan dimme de ved å senke strømstyrken eller spenningen. Dette gjelder generelt ved 1 stk LED. Når du har store pærer som består av "kluster" (mange) dioder så kan de være koblet i både serie og parallell. Hvordan det er å dimme disse er jeg usikker på for det har jeg ikke prøvd.

 

G4 sokler kan du prøve å finne i denne linken...

 

http://www.ledtronics.com/

 

Se her:

http://www.ledtronics.com/ds/mr11-30/

Ikke direkte billig 90 USD for 1 hvit pære på 4 Watt?????

 

Tror jeg beholder de gamle halogenpærene litt til......

Link to post
Share on other sites

Synes det blir fryktelig vanskelig dette her.

Hei Lasse

Vi får et annet lys med LED's en vanlige glødepærer, dvs mye "kaldere" lys.

 

Dersom du skal bytte ut lyspæren i leselampen med LED's så er jeg ikke sikker på at du blir fornøyd. Du vil nok spare en del watt, men du vil få et "ikke" koslig lys. En vanlig glødepære er jo varmt lys.

 

Jeg ville ha brukt LED's til følgende:

 

-Navigasjonslys / Lanterner

-Instrumentbelysning

-Kartbelysning

-Opplysning av gulv

-Markering av trappetrinn

-Annen bakgrunsbelysning

 

Dette er noen eksempler på hva man kan tenke seg å bruke LED's til.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Hei Lasse

Vi får et annet lys med LED's en vanlige glødepærer, dvs mye "kaldere" lys.

Hei John_Kr

 

Takk for greit svar. Høres ut som jeg bør legge mitt prosjekt LED lamper på is. Hele poenget var nettopp å kunne ha glede av det "varme lyset" disse lampene (i alt 5 stk) gir uten å måtte bruke 5 x 10 = 50 watt.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Ja da er båten satt på land forgått i år og i dag mottok jeg de første lysdiodene (LEDS) til båten. Har annonsert tidligere at jeg skal bytte ut lyspærer med LEDS.

 

Mottok i dag lanternene (styrbord/babord) lysene. Skal se på dette i løpet av helgen.

 

 

Beklager jeg brukte feil tråd :flag:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Kjøpte ett par spot pærer med blanke LED'er på Clas Ohlsson. (De traktformede med to pinner i enden)

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2024/spot.gif

 

Prøver å finne lampe armaturer for disse for skottmontasje.. altså ikke for innfelling.

De jeg har sett til nå har 230V til 12V omformer.... trengs ikke i båten.

Noen som har sett slike for salg ?

 

Geir

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Alt dette behovet for led-pærer må da være betydelig overdrevet? Jeg kjenner meg ikke igjen i det hele tatt. Muligens har seilbåter generelt et alvorlig strømproblem, men for vanlige motorbåteiere ser jeg ikke problemer i det hele tatt.

 

La meg ta lanternene først. Mine lanterner brukes når jeg kjører fra A til B , men bare dersom det er mørkt. Jeg har da min 80A dynamo som avser noen ampere til mine lanterner. Hva med ankerlanterna da? Ja hva med den? Den brukes aldri når man har tampen i land og det er for de aller fleste 100% av tiden man ligger fortøyd/for anker.

 

OK. Lanterner er altså ikke noe problem. Hva da med belysning generelt? Det er jo selvfølgelig avhengig av båtens størrelse, men anta at man f.eks. har en motorbåt med forkabin, akterkabin, cockpit og baderom.

 

Badrrommet trenger gjerne godt lys. La oss si 2 halogen taklamper på 10W hver. De brukes ikke i dagslys, men når det er skumring eller mørkt. Tiden man bruker på toalettet er i tillegg begrenset. La oss anta lampene er på 30 minutter i løpet av kvelden/natten. Da har man spist opp 1 Ah.

 

Cockpiten da? For min del er halogenspot'ene skrudd av mesteparten av tiden. De er byttet ut med 2 parafinlamper og noen telys. Intet strømforbruk over hode. Og ingen dogging. Særdeles koselig er det også. Som regel sitter vi på land det meste av kvelden uansett, men doggjagerene i cockpiten står der selvølgelig likevel.

 

Akterkabinen? Det er et soverom. Der er det bare lys når man legger seg. Selv med taklampe og lesespotter blir det ikke mye forbruk av det når det bare er på i kort tid. Og selv med lang tid og lesing på senga? 1Ah? Snill og sier 2?

 

Forkabinen da? Den tiden den er i bruk på kveldstid, trekker 2 taklamper og 2 spotter omlag 40W. La oss si 4A. La oss videre si at dette gjennomsnittlig brukes i 2 timer. Noen ganger kortere, i regnevær ofte lengre. 8 Ah i snitt?

 

Det var det. Rundt regnet bruker lampene 10-11-12 Ah i døgnet. Det kaller jeg ingenting og akter ikke å løfte en finger for å få forbruket ned.

 

Har man større båt? Da er kanskje batteribanken tilsvarende dimensjonert? Har man seilbåt? Bruk parafinlamper. Ta en tamp i land og ikke ligg på svai. Begrens nattseilasene. Det er tross alt lyst 12-18 timer i døgnet i Norge sommerstid.

 

Strøm til belysning ombord er intet problem i en motorbåt. I en seilbåt krever det kun litt omtanke og planlegging.

 

Kanskje noen her burde sette inn et ekstra forbruksbatteri enn å bruke en anselig mengde tid og penger på lysdiodeproblematikk? Kanskje kjøpe inn en parafinlampe eller to?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hei Lotus

Du må ikke være så negativ, dersom noen ønsker å bytte ut de gamle glødepærene mot noen flotte lysdioder så må de jo få lov til det. Det er jo ikke bare dette med å spare strøm, men det pynter litt opp og ikke minst levetiden er vesentlig lengre.

 

Til dere som bytter ut gamle glødepærer med lysdioder (LED), stå på og vis gjerne bilder her i forumet for å vise hvordan det ble.

 

Jeg selv har byttet ut alle navigasjonslysene med LED.

 

:seeya:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Hei Lotus

Du må ikke være så negativ, dersom noen ønsker å bytte ut de gamle glødepærene mot noen flotte lysdioder så må de jo få lov til det. Det er jo ikke bare dette med å spare strøm, men det pynter litt opp og ikke minst levetiden er vesentlig lengre.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er helt enig med deg, det er bare å bytte ut. Likevel er det viktig at man er klar over hvilket strømforbruk nåværende lys har, hvilket strømforbruk lysdioder har og hvilke muligheter man har for generelt å spare strøm.

 

Lysdioder har 3 store fordeler:

De varer særdeles lenge. Mye lenger enn båten antas å leve.

De kan dimmes uten at lystemperaturen endres.

De tåler rystelser og vibrasjoner uten å bli ødelagt.

 

Har jeg glemt noe nå? Ja, de bruker lite strøm i forhold til lysmengden vil mange si, men det er jo ikke helt sant.

 

Lysdioder gir omlag 30 lumen per watt tilført effekt. Er ikke det bra da? Jo det er det i forhold til ei glødelampe. Den 40W Osram glødelampa jeg har i stua gir omlag 400 lumen. Det er bra til glødelampe å være. Altså 10 lumen per watt. Lysdioden er altså 3 ganger bedre. Det er en sannhet med modifikasjoner. Lysdioder er også svært forskjellige.

 

Lysdiodene som man henviste til lenger oppe i denne strengen, kan man lese om her. Et 2,7W hvitt lysdiodebatteri gir 43 lumen. Det er bare snaue 16 lumen per watt. Det er jo ikke galt det heller. En "evigvarende" lyskilde som tåler det meste og som bruker litt mer halvparten så mye strøm som en tilsvarende glødelampe.

 

Likevel. Det du bruker i båten er halogenpærer. Gode halogenpærer gir omlag 20 lumen pr watt. Det betyr at denne greia gir mindre lys enn en 5W halogenpære. Sammenlignet med gode leds som gir 30 lumen pr. watt, er ikke forskjellen dramatisk stor. I praksis betyr dette at lysdiodelampene bare gir 50% mer lys i forhold til halogenlampene. Da er innsparingen kanskje ikke alle verden? Hvis man imidlertid tar med at halogenlampa i båten din bare varer drøye hundre timer. 200 på det aller meste. Koster 20-30 kroner, blir rødaktig når de dimmes og ikke tåler rystelser og slag særlig godt, blir nok regnestykket litt annerledes. Men hvis hovedhensikten er å spare betydelig mengder strøm, har man foretatt endringen på feil grunnlag. "Betydelig" er sterkt overdrevet. I såfall er utladingslamper et mye, mye bedre valg. I praksis heter den aktuelle lampa for våres vedkommende da lysrør. Lysrør taklamper for båtbelysning er standard hyllevare. Levetiden kan fortsatt ikke sammenlignes med lysdioder, men 5-15.000 timer holder for de fleste svært mange sesonger. Noen av de billigste lysrørlampene leveres faktisk med rør som ikke kan byttes. Bruk og kast etter 5-10-15.000 timer.

 

Og lysutbyttet? Osrams nye fullfarge lysrør LUMILUX gir omlag 90-100 lumen pr. watt. Levetiden er 14-18.000 timer. Slå den.

 

Lysdioder har mange fordeler, men lite strømforbruk er en sannhet med modifikasjoner.

 

Til de av dere som bytter til lysdioder utelukkende for å spare strøm, har jeg et råd. Bytt da heller til lysrør der det er mulig.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hei John_Kr,

 

artige disse løsningene dine... begynner nesten å klø i loddefingrene!

Laget selv noen lysdiode matriser (klusters) i gamlebåten. Hadde flere grupper med dioder som kunne slås av/på med separate minibrytere. Fungerte fint for regulering (ingen glovarme potmetre).

 

Er nok litt enig med Lotus i skepsisen til strømbesparelsen også. Mange tyner disse lysdiodene altfor langt mht strømgjennomgang for å få nødvendig lysutbytte :cool: . Resultatet er som regel varmegang :blush: og nedsatt levetid. Strømbesparelsen blir derfor kanskje ikke så stor heller.

 

Lysrør er strømgjerrige ja, men noen intim kosebelysning blir det ikke. Hadde dette også i gamlebåten, men brukte det kun under søk etter mistede skruer og mutre. Inne i båten fikk vi en mindre sensuell hudfarge :puke: , og ute så det ut som båten var i twilight zone... Havfruen kommanderte fort LYSRØR AV :nono: !

 

Har forøvrig noen registrert at spesielt disse lysrørene tiltrekker seg insekter?

 

Aquarius

Mvh Aquarius

Link to post
Share on other sites

Var innom en data butikk, der hadde de noen lysrør som kan brukes inne i PC`er, og under biler bla.

Han kalla det for kald katode lysrør trur eg det var.

Kjøpte ei pakke med to rør ein bryter og ein omformer fra 12v til 5000V....... (Han sa 5000?)

Lengda på røra var vel ca. 10 cm. pakka kosta rundt 140,-

Har ikke testa dette ennå, men det var snakk om lavt strømforbruk på dette.

Får måle litt på dette etter hvert, det var i alle fall nytt og spennandes for meg.

Tenkte dette måtte kunne brukes til f.eks. golvbelysning.

Noen andre her som har vært borti dette?

Link to post
Share on other sites

De brukes i hovedsaklig til "casemods" i PC'er.

 

Jeg er en av de som har PC bygging som hobby og vi bruker disse lysrørene til å lyse opp PC'n innvendig og da med vindu eller hele kabinettet i plexiglass.

 

Om du kan bruke disse lysrørene til opplysing av trappetrinn - helt klart, de trenger 12 volt.

 

:seeya:

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Jeg har litt sansen for denne. Ikke verdens peneste men grei nok:

Bilde

13W lysrør for "arbeidslys" og 3W glødelampe for "koselys". Ja takk :yesnod: , begge deler.

 

Biltema art.nr.: 25-198 Kr 169.-

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei John_Kr

 

Takk for greit svar. Høres ut som jeg bør legge mitt prosjekt LED lamper på is. Hele poenget var nettopp å kunne ha glede av det "varme lyset" disse lampene (i alt 5 stk) gir uten å måtte bruke 5 x 10 = 50 watt.

<{POST_SNAPBACK}>

Selv har jeg lite bruk for lys i båten når motoren ikke går, men det er jo

ALLTID artig å eksperimentere. Se på denne linken til Don Klipstein's LED Main Page.

Den gir opplysninger om hvordan man kan blande lys fra rød, grønn og blå dioder for

å få temperaturer fra 2700 - 13000 C.

 

Det står vel det meste man kan ønske seg å vite om alle slags lyskilder på Dons side.

MEGET interessant!

 

Det er ikke sikkert du trenger å legge LED-prosjektet på hylla likevel, Lasse.

 

Når det gjelder lysrør, har de jeg har vært borti hatt en del problemer.

Mye lys ja, men for et "stygt" lys! Folk blir jo helt grå i ansiktet.

Kretsen som lager høyspenningen har kort levetid, og i en del typer lager

den en ekkel knitrende eller pipende lyd.

Link to post
Share on other sites

For "vanlige" lysrør til bruk på 240V~ anlegg får man lysrør med forskjellig farge. Finnes ikke det samme for disse smårørene?

 

Jeg har irritert meg over at ferdige diodelys ikke finnes i utførelse som passer for seilbåter. Som Lotus sier er lanterner ikke noe problem på motorbåter, fordi motoren lader hele tiden mens står på. Allikevel er det bare "lekelanterner" for daycruisere o.l. som selges. Det var ihvertfall situasjonen sist jeg sjekket.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Se på denne linken til Don Klipstein's LED Main Page.

Og hvor finnes denne linken? :confused:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Skal skifte ut noe av den gamle belysningen i båten, og vurderer å sette inn

bla. LED downlights og LD leselamper.

Er det noen som har erfaring med dette, om det gir bra lys eller blir det et ukoselig skarpt lys ? :cool:

 

De som selges i båtbutikkene virker noe overpriset, finnes det andre steder å få kjøpt dette ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...