Jump to content

LED lamper til belysning i båten.


Nimbus-2600

Recommended Posts

LedLysButikken.no selger LED med vanlig pæresokkel...

 

Spesialiseres på å ha pærer med "vanlig" sokkel som kan monteres i eksisterende lamper.

 

 

 

[Edit: Jeg vil bare forklare at jeg er engasjert i LedLysButikken.no. Derfor gir jeg bare ren fakta info i slike tråder. ]

Redigert av psolse02 (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Men skrusokkel for lommelykter har dere ikke... rolleyes.gif

 

Lagt til i forslagskassen :cheers:

 

Vet du forresten hva sokkelen heter? (betegnelsen)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

psolse02

 

Heisan.

 

Godt det finnes fagkunskap om disse "pærene". Betjeningen i utstyrsbutikken er meget oppdatert på båtutstyr generelt, men på disse produktene føler jeg at jeg ikke får tilstrekkelige gode svar på mine undringer.

 

Jeg har flere lamper lik denne med 15w pærer. Jeg ønsker å bytte ut alle mine innv. pærer med LED, men får ikke svar på hvilken pære jeg skal bruke før å tilsvare mine nåværende pærer, og hvor mange watt LED pærene som tilsvarer dette bruker

 

5240.jpg

 

LED`n jeg får anbefalt er denne. Men i lampene så "ligger" pæren og bør den ikke da lyse sideveis?? Når jeg ser på denne pæren kan jeg skjønne annet enn at denne passer fint i en spottlampe, men ikke i mine.

 

a4ba7eba99873df7c8d64a47ad6f3892_image_150x120.jpg

 

Kjempefint om du kan hjelpe meg å gjøre riktige valg. Det er jo greit å treffe riktig første gangen.

 

Ha en fin dag

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Hei Per Harald

Jeg forstår hvorfor faghandelen i båtbransjen synes det er vanskelig å svare på spørsmålene dine; det finnes nemlig svært lite dokumentasjon på de enkelte ledlyspærene og hvordan de lyser i forhold til en vanlig gløde-/ halogenpære. Det er mange synsere rundt om, men altså liten dokumentasjon...

 

Jeg er ikke den som er dyktigst på fagkunnskapen hos oss, det er Tor. Men jeg kan svare ut fra det jeg vet... :-)

 

1) Led er stort sett veldig retningsbestemte. Vanlige pærer er ikke det, og trenger derfor reflektor for å samle lyset i én retning. Derfor mister vanlige pærer (ofte) mye av det totale lysutbyttet pæren har i forhold til en ledpære.

 

2) Led har (ofte) en litt annen fargetemperatur enn vanlige pærer. Mange led kommer nå også med ca 3400K (tilsvarer omtrent glødepære) lysfarge, men opplevelsen er foreløpig litt annerledes (se pkt 1)

 

3) Ledpærer må bestilles til den armaturen de skal være i. Ofte finnes det tre varianter pærer som kan brukes i forskjellige armaturer, avhengig av om pæren "ligger", skal lyse rett frem eller til siden. (Se pkt 1)

 

Valg av ledpære:

Se an armaturen den skal være i.

 

I ditt tilfelle forstod jeg det slik at du har tilsvarende sokkel som på bildet over, men altså liggende pære. I utgangspunktet ville jeg da sette etter en ledpære med "liggende" rund plate i stedet for "spot'en" på bildet over. Hvis det ikke finnes må du velge en "rundtstrålende" ledpære (se bilder på ledlysbutikken.no - de forklarer det så mye bedre enn ord).

 

Notat: Ut fra hva jeg forstår vil pæren over lyse inn i siden på armaturen og ikke "ut", og følgelig vil du miste mye av lyset.

 

PS: Jeg antar at du ønsker "varmt" lys, så sørg for at det oppgis ved bestilling (uavhengig av hvem du bestiller hos). Ingenting (nesten) er så irriterende som det fryktlige kalde lyset til led. Velg derfor det varme lyset (ca 3000 - 4000 K fargetemperatur).

 

 

Til moderatorer: Jeg håper det er greit at jeg uttaler meg slik jeg gjør her: Prøver å være mest mulig nøytral.

Redigert av psolse02 (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

psolse02

 

Takk for et meget godt svar. Det er fint å være litt oppdatert når valget av pærer taes.

 

Er det noe antatt forbruk på disse pærene? Det står: bruker nesten ikke strøm.

 

Det er sikkert avhangig av hvor mange "lyspunkter" det er i pæren, men kan man bruke en form for tommefingerregel i denne sammenheng? På esken i båtutstyrsbutikken står det 10W men det må vel være hva den tilsvarer av vanlig gødelampe?

 

Fargetemperaturen er et begrep jeg ikke kjente. Selvføgelig et must å vite litt om, for å gjøre et vellykket bytte til LED.

 

Takk igjen.

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen :-)

Du skriver:

Er det noe antatt forbruk på disse pærene? Det står: bruker nesten ikke strøm.

Det er så og si ingen dokumentasjon fra produsentene, men vi i LedLysButikken holder på med å måle hver enkelt pære med tanke på strømforbruk (ampere) brukt på 12 volt.

 

I løpet av noen dager nå skal det foreligge full oversikt på nettbutikken om strømforbruk i milliampere (mA) - så skal det bli lettere å regne på sparte Ah i båten ;-)

 

 

Det er sikkert avhangig av hvor mange "lyspunkter" det er i pæren, men kan man bruke en form for tommefingerregel i denne sammenheng? På esken i båtutstyrsbutikken står det 10W men det må vel være hva den tilsvarer av vanlig gødelampe?

Når det på esken står 10W er dette høyst sannsynligvis deres måte å si at lysutbyttet tilsvarer en 10W glødelampe. Når det er sagt må jeg presisere at dette kan stemme, men en være klar over at led pærer har retning på lyset - mens en glødepære stråler i alle retninger.

 

Fargetemperaturen er et begrep jeg ikke kjente. Selvføgelig et must å vite litt om, for å gjøre et vellykket bytte til LED.

"Fargetemperatur" er begrepet som brukes for å presisere fargen på lyset. En vanlig glødepære ligger som regel mellom 3000 og 3400 K (K står for Kelvin.) Dagslys ligger på mellom 5600 og 6200K (ca).

 

Når det gjelder myndighetskrav

finnes det ingen facit ennå. Vi har i alle fall ikke lykkes med å få svar fra myndighetene.

 

Eksempelvis har vi hatt dialog med Biltilsynet, og de sier at de ikke kan verken "ikke-godkjenne" eller "godkjenne" ledlys i baklys osv. Grunnen er at det er utrolig vanskelig å sammenlikne med gammel teknologi.

 

Men de sier at så lenge baklysene lyser "som vanlig" vil de ikke bry seg. Samtidig er de veldig positive til at en led pære "aldri" ryker, og derfor økes trafikksikkerheten når man bruker led.

 

Uten å vite det vil jeg anta at det samme gjelder båter og lanterner.

 

Spesielt for lanterner

Husk at en RØD ledpære produserer kun rødt lys. Ergo er det ingen tap av lysstyrke slik det er med en glødepære som produserer hvitt lys, og deretter får sortert bort lys med "feil" farge.

 

Led pærer til lanterner kan fåes i rødt, grønt og selvfølgelig hvitt. Vi holder på med å lage "lanternepakker", men mangler foreløpig noen pærer for å tilby løsninger til alle. Vi sjekker også myndighetskravene, da det sies at det finnes "godkjente" pærer i handelen. Dette kjenner ikke vi til, og som sagt har vi undersøkt litt rundt dette.

 

 

Hvis det er flere spørsmål så fyr løs.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Hei! Jeg har handlet mye led lamper og løse moduler av www.ledteknikk.no . Har brukt det hjemme under kjøkkenbenken, på campingvogna som belysning inne i teltet og ute, i båten som belysning i cabinen og oppunder sittebenker ute. Det er masse forskjellige typer lys og få kjøpt både skarpt :cool: leselys og "kose" lys :sleep: Alle kan du regulere med strømstyrken. 12 volt er full guffe...

Redigert av Selco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Ojda

Jepp, jeg er klar over det - og det kommer mer informasjon på nettsidene. Det ser ut til at de fleste ligger rundt 4000 K, altså litt kaldere enn vanlig glødelampe, men ikke så kalde som "skrekk eksemplene av ledpærer". Vi har jobbet med å fotografere pærene når de lyser (for å vise sammenlikninger) , men har foreløpig slitt med for dårlig fotokamera (godt mobilkamera, men for dårlig til dette bruket... :-) )

 

Vi er veldig overrasket over den komplette armaturen, som gir et egentlig behagelig lys. Vi trodde faktisk den skulle være "kald" og med "skarpt" lys, men den overrasket oss til det positive.

 

PS: Vi jobber også med å få et fysisk "showroom" slik at i alle fall dere som holder til på Sørlandet kan få se lampene "live".

 

Forøvrig har du en pen båt :-) Tristan 870 var min fars favoritt i mange mange år. - Hvis jeg ikke husker feil er det mye fint treverk i den...

 

Mvh

Preben

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Forøvrig har du en pen båt :-) Tristan 870 var min fars favoritt i mange mange år. - Hvis jeg ikke husker feil er det mye fint treverk i den...

 

Takker for det, og joda det er mye teak i den båten. Hadde ikke turt å kjøpe den ny idag av frykt for antiteakpatruljen ;-)

Har jobbet med og forbedre strømforholdene ombord med ekstern laderegulator, oppgradering av ladekabler, iuou-lader

og et mere effektivt kjøleskap. Så da er jo det neste på sparelista led-lys i de lampene som står lenge på + ankerlanterne.

Med alle disse forandringene fra en sesong til den neste gleder jeg meg til å se en vesentlig forbedring av strømsituasjonen

ved lengere uthavnsligge.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Anti-teak patruljen... :eek:

Jeg har en gammel Nidelv med finér av en eller annen type. Skal til med oppussing av treverk, dyp-rensing av gelcoat og bytte ut alt av pærer i båten (til led selvfølgelig).

 

I tillegg skal jeg montere inn flere av de komplette armaturene våre: I kabinen fremme vil jeg ha 2 stk, 1 stk på badet samt dekorlys under hyllene ute. (Led-"snorer"). Gleder meg til det er gjort. (Lyset på badet var alt for dårlig i fjor. Sikkert 5W pære...)

 

I tillegg skal jeg sjekke om jeg kan montere noen røde ledlyspærer som nattlys og stemingslys ute under kalesjen (kjørelys ved nattseilas). Pærene gir da bare rødt lys, så de kan monteres i forskjellige alminnelige armaturer.

 

Skal se om jeg kan finne en god løsning på "kartlys" som kan festes på aluminiums-vindskjermen også. (Noen tips til armaturer?) I fjor savnet jeg et godt natt-kartlys på dashbordet. - Måtte frem med lommelykta, og det ødela nattsynet. (Gikk fra Dvergsnestangen Kristiansand til Nilen i Blindleia i "stupmørket" og blikkstille: en deilig tur...)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Hvordan gikk det med dette prosjektet? Ble det noe lys?? Var det så at du kunne skifte farge på lysene slik at det var rødt lys om natten og hvittlys om dagen??

 

Ja, det funket når jeg testkoblet det via sigaretttenner uttaket... Kunne velge mellom rødt, hvitt, gult, blått og grønt lys. Kjempebra!

 

Men, jeg klarte å fomle det til når jeg skulle koble det til permanent og kortsluttet helle dritten, luktet brent og kr 398,- ut av vinduet...

 

 

:-)

Redigert av TMS (see edit history)

TMS

Link to post
Share on other sites

Det fungerer helt perfekt, kutt av stikkontaktenog koble direkte til 12 v.

Jeg har disse som belysning i maskinrom og sturom i båten min, gir bra lys og trekker lite strøm.

Hadde de også som belysning i maskin i forige båten min, stod på hele tiden.

Lykke til

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Ja, det funket når jeg testkoblet det via sigaretttenner uttaket... Kunne velge mellom rødt, hvitt, gult, blått og grønt lys. Kjempebra!

 

Men, jeg klarte å fomle det til når jeg skulle koble det til permanenet og kortsluttet helle dritten, luktet brent og kr 398,- ut av vinduet...

 

 

:-)

 

Trodde jeg også, koblet feil på + og minus. :nonod:

Koblet rett og prøvde de igjen, virket som bare det. :flag:

Test de en gang til etter at du har koblet rett.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Eg har sett litt på nettsida Etter som det ser ut, er det relativt tunge produkt, og med det må det vel bli dyr frakt :wink: .

 

Eg har sett på ei pære som heiter S8,5. Denne skal vera 43mm lang. Er det målt som maks lengde frå pol til pol?

 

Skulle også gjerne sett ein oversikt over dei ulike sokkeltypane, slik at det blir lettare å velja rett.

Link to post
Share on other sites

Skulle også gjerne sett ein oversikt over dei ulike sokkeltypane, slik at det blir lettare å velja rett.

Takk for knallidé :cheers:

 

Hmmm... Skrivefeil. :confused: Er gram i stedet for kilo. Skal rette det nå... Led pærene er så lette at det er håpløst å oppgi vekt i kilo, så vi valgte å kjøre det i gram i stedet. Alt stemmer med unntak av "detaljen" kg i stedet for gram... :lol:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...