Jump to content

LED lamper til belysning i båten.


Nimbus-2600

Recommended Posts

Hyggelig med tips!

Jepp, det kommer... :cheers:

 

Fikk "innvilget" leverandørstatus av Ingar i helgen, og har ikke fått gjort noe med leverandørannonse ennå... holder på med å utforme den nå. :wink:

 

 

Vi holder på med å utarbeide en oversikt over sokler også, slik at det skal bli lettere å identlifisere hvilke type sokkel man har. (Takk for tips tidligere i dag.)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Farge hvit står det på hjemmesidene deres, er det varm hvit? Kan dere spesifisere litt bedre.

Hei Gladiator

Vi er ikke sikre på fargetemperaturen, og det varierer litt fra lampe til lampe. Jeg vil si at det er et sted mellom den "varme" glødepæra og den kaldeste led-typen. Dokumentasjon har jeg ikke sett (som ofte mangler fra produsentene).

 

Pærene er ikke like "varme" som glødepærer. Samtidig er de ikke like kalde som jeg har sett at led kan være. Vi antar at fargetemperaturen er ca 4000 K (se mer om dette tidligere i tråden - side 5?). Tidligere har jeg nevnt at vi forsøker å ta noen bilder som viser "sannheten", selv om det er vanskelig å få til. Jeg skal forsøke med et bedre kamera enn det vi prøvde med sist. - Det vil vel aldri bli korrekt, men kan gi et pekepinn...

 

Den komplette armaturen vår er den pæren som har varmest hvitfarge.

 

Fremover venter vi inn større utvalg, og da også mer utvalg i fargetemperaturer. Akkurat nå jobbes det heltisk med å få på plass gode oversikter over sokler, typer, strømforbruk osv - slik at mest mulig relevant informasjon skal være tilgjengelig før og etter kjøp.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Har Sjöfartsverkets tillatelse att 'kjöre' med ubemannet maskinrom......därför er det mörkt der! :smiley::wink:

:lol::lol::lol::lol::lol: Glimrende.

 

Kappet dere før eller etter koblingsboksen? Ser jo ut som en stor koblingsboks ut i fra bildene.. Men det kan jo hende bildene lyver litt da...

 

Kap på lampettledningen en plass mellom stikkontakt og koblingsboks.

Hvis du vil ha av/på bryter kutter du mellom bryter og stikkontakt.

Den lille flate firkanta boksen er uttakene for led lysene med hurtigkobling.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Har bytta ut lampene i salongen idag, til LED pærer. Brukte MV-LED fra www.ledteknikk.no

Dette er altså i en Bavaria 34 seilbåt, 2000 modell.

14_ferdig.jpg

Sånn ble det seende ut til slutt.

5 av 6 taklamper er skiftet til LED lys. De 5 LED lampene slås av og på med samme bryter - montert på el-panelet. Over kartbordet har jeg beholdt en halogenlampe med egen bryter.

 

Nedenfor følger en beskrivelse av hvordan lampene ble byttet

1_gammel_lampe.jpg

De orginale taklampene har vært dårlige helt fra båten var ny. Metallet oksyderer og bryterne har sluttet å virke en etter en.

2_demonter_gammel_lampe.jpg

Demonter de gamle lampene ved å vippe ut innsatsen. Det sitter en pyntering på innsatsen, den kommer ut sammen med resten

3_gammel_lampe_demontert.jpg

Etter å ha vippet ut innsatsen kommer man til to skruer som holder lampa festet. Løsne disse

4_passende_hullsag.jpg

Deretter finner man en hullsag som passer diameteren på de nye lampene.

5_jigg.jpg

Så lager man en jigg som passer i hullet etter de orginale lampene. Dette for å holde hullsaga sentrert.

6_sag_nytt_hull.jpg

Sett senterboret i jiggen og ‘let it rip’

7_kabeltrekking.jpg

Istedenfor bryter ved hver taklampe i salongen vil jeg nå ha en bryter som slår på alle lampene. Men bare i salongen. Trenger derfor å trekke ny kabel til taklampene. Siden disse lampene trekker svært lite strøm, under 1 ampere til sammen, klarer jeg meg med vanlig lampettledning (0.75 mm2). Start med den nye ledningen i lampa over kartbordet (1). Putt den i trekkerøret til den kommer ut av trekkerøret ved den ene lampa i sb akterlugar (2). I taket her finner du også et annet trekkerør med en rød og en tykk svart kabel i. Putt ledningen i dette røret, og den vil komme ut bak bakveggen i toppen av skapet (3).

8_kabeltrekking_skap.jpg

Har fjernet ‘blendelisten’ inne i skapet, og man ser her enden på nevnte trekkerør. Her er man bare centimere fra el-skapet, så stikk hånden inn og før ledningen fram til el-skapet. Opp til venstre på bildet.

9_koble_og_feste_ny_lampe.jpg

Deretter kobler man den nye lampa og skrur den fast i taket. Bor hull til skruene før man skrur.

10_pyntering.jpg

Så klikker man på pynteringen på den nye lampa

11_bb_side_ferdig.jpg

Her ser vi BB side med de nye LED lampene

12_sb_side_ferdig.jpg

Og her er SB side ferdig

13_sb_side_blitz.jpg

Til slutt et blitz bilde av SB side for å se hvordan lampene tar seg ut.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Utvikling skjer fort innen led antar jeg, samt nye nettsteder for bestilling av ledpærer dukker opp.

 

Er det fortsatt ledbutikken som er greit alternativ istedet for å gå til utlandet ?

 

Andre forslag ?

 

De pærer jeg skal ha, er standard skrusokkel, 24 volt, ute og inne. Pærer er dyrt hos lampeforretningen, bestiller derfor et greit antall om gangen......

 

Når vi først er i gang, hvordan er holdbarheten på disse pærer i forhold til standard ? Mine 24 volts lyspærer synes jeg ikke holder særskilt lenge.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Hver enkel LED holder nok veeeeldig lenge, men når en ser på

hvordan f.eks. en BA15d pære er bygget opp med 56 stk. LED

loddet sammen i en klædd vha. flere små printkort, er det nok

mer enn en lodding som svikter lenge før det er gått 30000 timer! :cryin:

 

f8625e748771343fe66b0a817141f108.image.91x150.jpg

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte LED innsatser til disse lampene fra Frilight.

1_gammel_lampe.jpg

Jeg beholdt lampe og bryter. Tok av glasset og tok ut gammel pære/holder/reflektor og satte inn LED innsatsen og tilbake med glasset.

Lampen kan brukes som før (bryter funker og spot kan reguleres).

 

I tillegg monterte jeg Tube lamper med LED pærer (Frilight) som leselamper i salong og ved køyene i forpiggen.

 

Prisen for innsatsene var overkommelig, men de Tube lampene syntes jeg var styggdyre.

Det var heller slett kvalitet og utførelse ("forniklet plast" og plastbryter) - som kostet nesten 500 NOK,

men kona er kjempefornøyd med lese-lyset.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Overgangen til LED-belysning i Framtia har omsider blitt komplett. Har underveis prøvd en rekke ulike typer pærer, men når jeg har sammenlignet lyset med de gamle halogenpærene har resultatet vært ganske skuffende. Selv om det oppgis at det er varmhvit så blir de grelle i sammenligning. De pærene jeg liker best er fra Quick, og fås kjøpt hos Seatronic (150kr per stk).

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Nederst på hjemmesiden http://leahnis.net/modifiseringer/ ligger det link til de jeg har brukt, de kostet ca.230,- for 10stk. og passer rett inn i bavarialampene. Brukte vel ca. en halvtime på samtlige spotter inne inkl. rengjøring av glasset... Lyset er helt greit, litt flatere enn halogen men helt klart værd pengene. På denne måten er det lett å bytte tilbake dersom man ønsker det.

www.leahnis.net

Link to post
Share on other sites

Jeg beholdt lampe og bryter. Tok av glasset og tok ut gammel pære/holder/reflektor og satte inn LED innsatsen og tilbake med glasset.

Lampen kan brukes som før (bryter funker og spot kan reguleres).

 

Hvilke LED innsats bruker du i Bavaria?

 

Er det slike innsats (pinner bak):

 

4deec8e9032c28b9a8555563ff40ba04.jpg

 

Eller slike (pinner ved siden):

 

f1f1eb190b4913f46a93181f5ff4417e.jpg

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Supert, takk - såg ikke helt riktig linken din. Hvor fornøyd er du med lysstyrken? Er lyset "behagelig" eller kaldt?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Lyset ser veldig likt ut som på bildene til NOR_Gandsfjord. Det gir som sagt et noe svakere og flatere eller livløst lys enn halogen, men jeg vil ikke si kaldt da dette forbindes med kaldhvitt, og det er det ikke. De oppleves kanskje noe kaldere, men jeg vil heller si flatere og med noe grønnskjær. Jeg tror nok bildene til NOR_Gandsfjord lyver litt, de ser litt for grønne ut på bildene, ihvertfall i forhold til de jeg har. Uansett så legger jeg ikke merke til det mer, nå som jeg kun har de overalt. Konklusjonen min er at jeg er meget fornøyd, og til den prisen hadde det ikke vært noe tap dersom jeg ikke skulle være det. Hvis du ser på www.seilfeber.com så tror jeg, uten å ha sett det selv, at han har kommet så nære halogen som mulig er. Men det koster dertil, både i penger og arbeid, og personlig tror jeg ikke forskjellen er verd det. Muligheten til å bytte tilbake f.eks ved salg eller misnøye blir også vanskeliggjort. Jeg kan ta noen bilder i morgen og legge på hjemmesiden, så får du en ide om hvordan det ser ut. Når du ser på forbruket når du har byttet, så ler du uansett hele veien til batteribanken!! :tongue:

www.leahnis.net

Link to post
Share on other sites

Kjempeflott, jeg tror jeg skal finne meg noen slike på Ebay!

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en slik rull fra Hong kong, www.ledlightsworld.com

 

NWP-SMD3528-LED-STRIPS_02.jpg

 

Disse kan fåes som vanntette ledlys, jeg kjøpte en rull med vanntett led, rullen er klargjort får å kunne deles opp.

 

dscf1193.jpg

 

Her har jeg laget noen striper med ledlys som skal på plass i mørke kroker rundt i båten. I skap, under benker, rundt i motorommet, og jeg skal lime en bak glasset på vannskilleren på dieselfilteret også. Ikke de fineste lysene for å ha i salongen, men praktisk andre plasser.

Link to post
Share on other sites

Jeg skrudde ut alle de sk "varme" BA15 led'ene, lyset er grellt, dårlig og lysmenden lav, de gamle glødepærene er tilbake på plass igjen.

Prøvde BA15 halogen og det lyset var greit nok, men levetiden var for dårlig i forhold til pris.

 

Får heller kjøre MASE'n litt ekstra.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en slik rull fra Hong kong, www.ledlightsworld.com

.........

Hva betalte du for dette, og fulgte der koblinger for oppdeling med.

Er dette typen som kan deles opp i ca 5 cm lengder? Håper du kan legge ut nen bilder når du er ferdig med installasjonen som viser lyseffekten.

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...